exictence Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Hørte at dårlig kakaoutbytte, spesielt i Vest-Afrika, fører til økte priser på kakao og kan føre til dyrere sjokolade. Dette skyldes hovedsakelig klimaendringer. Men hvorfor er da f.eks freia 86% kakao mye billigere enn freia melkesjokolade med mye lavere kakaoprosent? Jo, fordi flere kjøper melkesjokolade. Men da er det jo ikke grunnet dårlig kakaoutbytte som gjør prisene på sjokolde skyhøye. 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Det er jo 3 for 100 på europris ofte. Man trenger ikke sjokolade. Anonymkode: 7bfc7...6b0
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo 3 for 100 på europris ofte. Man trenger ikke sjokolade. Anonymkode: 7bfc7...6b0 Det er jo godt da Anonymkode: beb89...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Hvor finner du 86 % freia billigere enn melkesjokolade, utenom tilbud? Hos Oda har Freia premium 86% en kilospris på 417 kr, og tilsvarende størrelse melkesjokolade har en kilospris på 384 kr. Hos Meny har Freia 86 % en kilospris på 529,- mot 399,- pr kilo på melkesjokolade. For øvrig så finnes kakao i flere ulike typer kvalitet. Billigere sjokolader bruker ofte kakao av dårligere kvalitet. Melkesjokolader inneholder ofte mer kakaosmør, enn kakaomasse. Anonymkode: 13f55...825 1 1
exictence Skrevet 21. august Forfatter #5 Skrevet 21. august På coop extra kjøpte jeg en freia 86% 100 gram il 36,90. Alle de andre sjokoladene va dyrere, også andre freia med lavere prosent Men dere har nok rett i at det normalt ikke er sånn. Hadde vært rart
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er jo 3 for 100 på europris ofte. Man trenger ikke sjokolade. Anonymkode: 7bfc7...6b0 3 for 120 kr er det nye, eller 2 for 80kr. Prisene presses opp fordi kundene betaler . .. Anonymkode: 07b33...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august exictence skrev (23 timer siden): På coop extra kjøpte jeg en freia 86% 100 gram il 36,90. Alle de andre sjokoladene va dyrere, også andre freia med lavere prosent Men dere har nok rett i at det normalt ikke er sånn. Hadde vært rart Kostet en 200-grams melkesjokolade over 72 kr altså? Anonymkode: c659b...ce4 1
exictence Skrevet 22. august Forfatter #8 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kostet en 200-grams melkesjokolade over 72 kr altså? Anonymkode: c659b...ce4 Vet ikke?
AnonymBruker Skrevet 25. august #9 Skrevet 25. august exictence skrev (På 22.8.2025 den 12.08): Vet ikke? Vel, det var det du skrev, at andre sjokolader var dyrere. Så da må vi jo ha gått ut ifra at du sjekket hva de andre sjokoladene kostet, for å faktisk vite at de var dyrere. Eller stemmer ikke infoen du kom med i HI? Da blir jo hele innlegget litt meningsløst? Anonymkode: c659b...ce4
exictence Skrevet 25. august Forfatter #10 Skrevet 25. august (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vel, det var det du skrev, at andre sjokolader var dyrere. Så da må vi jo ha gått ut ifra at du sjekket hva de andre sjokoladene kostet, for å faktisk vite at de var dyrere. Eller stemmer ikke infoen du kom med i HI? Da blir jo hele innlegget litt meningsløst? Anonymkode: c659b...ce4 Det stemmer at jeg sa at den med mest kakao var billigere. Men det var kanskje der og da. Husker ikke prisen på de andre, nei, bare at de var billigere. Jeg så på mange Endret 25. august av exictence
AnonymBruker Skrevet 25. august #11 Skrevet 25. august exictence skrev (3 timer siden): Det stemmer at jeg sa at den med mest kakao var billigere. Men det var kanskje der og da. Husker ikke prisen på de andre, nei, bare at de var billigere. Jeg så på mange Prisene hopper jo opp og (.. opp?) som en rar jo-jo, men det er ofte tilbud som skaper enda litt mer forvirring og kluss. Tilbud kan man jo ikke se til når man sammenligner priser, selv om det egentlig er så innkalkulert og standard at man egentlig ikke burde kalle det tilbud lengre. Det er jo helt fast disse tilbudene, "sesongpris" hadde kanskje vært mer rett, hvor ordet sesong betyr perioder hvor butikkene kan tro de lurer oss med "lave priser". Anonymkode: d9ba9...3a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå