Fighter83 Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Jeg jubler🎉 Digg å kunne vite at butikkene må sette ned foten ovenfor barna mine når de drar å handler alene. Hvilke stoffer er det som blir klassifisert til å virke energifremmende? Men hva blir klassifisert til å være energidrikke? Hvor setter de grensene? Hvilke konsekvenser vil dette få tror dere? 4 1
Carrot Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august (endret) supert, burde kanskje til og med vært 18 års grense spør du meg siden folk tydelgivis blir helt hektet på denne typen drikke.. et kjapt google søk gav forresten dette: Sitat Energidrikker klassifiseres i Norge hovedsakelig basert på deres koffeininnhold, og de er ikke spesifikt definert i lovverket. Drikker som inneholder mer enn 15 mg koffein per 100 ml kan kalles energidrikker og må merkes med "Høyt koffeininnhold. Endret 21. august av Carrot 5
Koneko Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Bra. Men... Hva med iskaffe f.eks.? En del av de inneholder mer koffein enn energidrikkene, og enkelte varianter smaker nærmest sjokomelk. Det går jo barn og unge og drikker også. 4 1
Fighter83 Skrevet 21. august Forfatter #4 Skrevet 21. august Carrot skrev (2 minutter siden): supert, burde kanskje til og med vært 18 års grense spør du meg siden folk tydelgivis blir helt hektet på denne typen drikke.. et kjapt google søk gav forresten dette: Rart de ikke har med taurin og fenylalanin mm som de også bruker for å få opp energien. 2
Carrot Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Koneko skrev (17 minutter siden): Bra. Men... Hva med iskaffe f.eks.? En del av de inneholder mer koffein enn energidrikkene, og enkelte varianter smaker nærmest sjokomelk. Det går jo barn og unge og drikker også. ja si det, jeg måtte google og se (for jeg er jo slik at jeg ramler ned i slike kaninhull ) i vanlig kaffi pr 100 gram er det 40 mg koffein, i energidrikk er det 31 mens i iskaffi fra Tine for eksempel er det oppgitt at det er like mye som i vanlig kaffi.. Så det er et godt spørsmål, men jeg vil tro det er færre som drikker det en energidrikk pga smaken, kaffi osv er jo ofte ikke så "godt" som energidrikk.. 1
Fighter83 Skrevet 21. august Forfatter #6 Skrevet 21. august Carrot skrev (7 minutter siden): ja si det, jeg måtte google og se (for jeg er jo slik at jeg ramler ned i slike kaninhull ) i vanlig kaffi pr 100 gram er det 40 mg koffein, i energidrikk er det 31 mens i iskaffi fra Tine for eksempel er det oppgitt at det er like mye som i vanlig kaffi.. Så det er et godt spørsmål, men jeg vil tro det er færre som drikker det en energidrikk pga smaken, kaffi osv er jo ofte ikke så "godt" som energidrikk.. Blir sikkert sånn at barna går over til iskaffe når de ikke får energidrikke lengre, alt for å "våkne"😅 og holde seg våkne.
Koneko Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august (endret) Carrot skrev (8 minutter siden): ja si det, jeg måtte google og se (for jeg er jo slik at jeg ramler ned i slike kaninhull ) i vanlig kaffi pr 100 gram er det 40 mg koffein, i energidrikk er det 31 mens i iskaffi fra Tine for eksempel er det oppgitt at det er like mye som i vanlig kaffi.. Så det er et godt spørsmål, men jeg vil tro det er færre som drikker det en energidrikk pga smaken, kaffi osv er jo ofte ikke så "godt" som energidrikk.. Men særlig iskaffe har jo masse sukker eller søtstoff og er søtt og "godt" - og varianter som mocha smaker mer som sjokolademelk enn kaffe, som jeg var inne på. Det er populært blant unge her i hvert fall. Rart de ikke er like fokusert på disse. Endret 21. august av Koneko 1
Carrot Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august Koneko skrev (5 minutter siden): Men særlig iskaffe har jo masse sukker eller søtstoff og er søtt og "godt" - og varianter som mocha smaker mer som sjokolademelk enn kaffe, som jeg var inne på. Det er populært blant unge her i hvert fall. Rart de ikke er like fokusert på disse. ja kanskje det er populært hos noen men jeg har ikke sett en 12 åring med iskaffe i hånden men jeg ser mange med energidrikk.. Så jeg tror det er en forskjell på hvem som kjøper hva.. 1
Rosa Dartle Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Carrot skrev (På 21.8.2025 den 8.23): ja si det, jeg måtte google og se (for jeg er jo slik at jeg ramler ned i slike kaninhull ) i vanlig kaffi pr 100 gram er det 40 mg koffein, i energidrikk er det 31 mens i iskaffi fra Tine for eksempel er det oppgitt at det er like mye som i vanlig kaffi.. Så det er et godt spørsmål, men jeg vil tro det er færre som drikker det en energidrikk pga smaken, kaffi osv er jo ofte ikke så "godt" som energidrikk.. Energidrikk er jo ofte 500 ml også, mens iskaffe er 200 (?) ml. Synes jeg sjelden ser noen drikke mer enn én iskaffe, mens ungdommer drikker energidrikk som det var brus, gjerne 2 stykker ila en dag. Det blir jo en del kopper kaffe.. 1 1
bitmog Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august Synes det er veldig spesielt argument fra tannlegeforening dette med syre på tennene ved høyt konsum. Da må vi jo bannlyse cola også da eller annet. Uansett går mot flertallet, og synes dette med å forby ting som foreldre ikke evner å håndtere er en uting, og et samfunn ikke jeg ønsker meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå