Gå til innhold

Må vi passe på barn hver morgen fordi vi begynner litt senere på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig greit å si fra om at det ikke passer at barnet kommer så tidlig. Mye som må ordnes og han distraherer deres barn. 
Si også fra f eks hvilken tid det passer at han kommer. «Det passer bedre at Elton kommer mellom kl. 8 og 8.15, når Jens er klar til å gå skolen. Ellers får ikke Jens spist frokost og gjort seg klar». 

Anonymkode: b1859...ef9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville synes det var ok. Men ville da også forventet at de var på tilbudssiden om jeg trengte hjelp tilbake. Alt fra å løfte på plass vaskemaskin, til å vanne i ferietid. Eller at de kjører til aktivitet. 

Synes det er en fin ting å hjelpe hverandre. Men hos enkelte blir det veldig ensidig, og da er det bråstopp i velviljen fra min side. 

Anonymkode: e189d...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så utrolig frekke de er!! Bare sender barnet bort uten å spørre om dere synes det er OK!

Klassisk dere har gitt dem lillefingeren og de tar hele hånda. 

Dette må dere selvsagt ta opp før det blir den nye normalen. Gjerne vise overraskelse over at gutten sendes hit også nå.

Om dere vil inngå en sånn avtale er opp til dere. Men ikke la dere utnytte.

Anonymkode: b9d0d...b96

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Herregud nei. Morgenene er travle nok til at jeg orker å underholde en til.

Hadde gitt beskjed om at dette har dere ikke kapasitet til i hverdagen 

Anonymkode: 0517d...d42

HemmeligSpion skrev (24 minutter siden):

Det dere må er å si fra til foreldrene om at de må ta ansvar for barnet sitt. Med mindre dere har en avtale om dette har du null ansvar for dette barnet og det bør du fortelle disse menneskene som kaller seg foreldre også. Og apropos det, hva mener du "passer dårlig"? Som sagt, ingen avtale = null ansvar. Gjør morgenrutinen og la den andre ungen sitte i en stol og vente, du skal ikke passe andres unger uten avtale.

Fighter83 skrev (11 minutter siden):

Hadde sagt til lillegutten at i morgen må du ikke komme før kl.7.30, når sfo faktisk åpner. Vi har lyst på litt alenetid med vår gutt om morgenen også. Også hadde jeg fjernet ringeklokka på døra en periode 😅

Jeg forstår meg ikke på dere. Ja, det kan være slitsomt i hverdagen. Men skal man ikke være åpen og raus, særlig når det gjelder barn?

Tipper dere villig deler «It takes a village to raise a child»-memes og ellers framstiller dere selv som snille…. Men det dere skriver her, er smålig og egoistisk. Hvorfor ikke hjelpe hverandre i dette korte livet vi har? Hvorfor sitte og tviholde på godene som en annen gjerrigknark? 

Anonymkode: 0e24b...03d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (16 minutter siden):

Hadde sagt til lillegutten at i morgen må du ikke komme før kl.7.30, når sfo faktisk åpner. Vi har lyst på litt alenetid med vår gutt om morgenen også. Også hadde jeg fjernet ringeklokka på døra en periode 😅

Hvis ikke dette fungerer hadde jeg gitt beskjed på sms at dette ikke fungerer for dere. Please vent med å sende sønnen bort til klokken er 8. 

Vi har ikke ringeklokke, men folk banker jo på likevel😉

Anonymkode: 88f2b...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår meg ikke på dere. Ja, det kan være slitsomt i hverdagen. Men skal man ikke være åpen og raus, særlig når det gjelder barn?

Tipper dere villig deler «It takes a village to raise a child»-memes og ellers framstiller dere selv som snille…. Men det dere skriver her, er smålig og egoistisk. Hvorfor ikke hjelpe hverandre i dette korte livet vi har? Hvorfor sitte og tviholde på godene som en annen gjerrigknark? 

Jeg er åpen og raus på tidspunkt og i situasjoner der det er gjennomførbart.

Her i huset er morgener på vei ut døra ikke et tidspunkt eller en situasjon der 'åpen og raus' i form av flere mennesker i huset ikke gjennomførbart.

Anonymkode: f24e4...253

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det når vi var barn også. Men det var da ingen av foreldrene som underholdt oss på noe vis, eller noen som helst forventning om det? Vi ventet enten på trappa eller så ble vi av og til invitert til å stå i gangen og vente på at vennene våre fikk på seg klær og sånt. Så hadde vi følge i hverandre til skolen, var aldri snakk om at noen ble aldri kjørt. Må jo ikke gjøre det til noe mer enn det er..?

Anonymkode: 99f30...c82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her har ikke alle stått opp kl 7, så det ville passer dårlig her i huset.  Ungdom som kommer ut i undertøy for å gå i dusjen, yngre barn som ikke vil på skolen og må mases på og hadde blitt veldig forstyrret av at det var andre barn tilstede…

Men du vet best om det passer for deres familie. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn var det når vi var barn også. Men det var da ingen av foreldrene som underholdt oss på noe vis, eller noen som helst forventning om det? Vi ventet enten på trappa eller så ble vi av og til invitert til å stå i gangen og vente på at vennene våre fikk på seg klær og sånt. Så hadde vi følge i hverandre til skolen, var aldri snakk om at noen ble aldri kjørt. Må jo ikke gjøre det til noe mer enn det er..?

Det er forskjell på fem minutter på trappa/i gangen mens kompisen får på seg klær og en time midt i morgenstell, frokost og alt det der, er det ikke?

Anonymkode: f24e4...253

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har husets to bad og to av soverommene dør fra gangen. Så man har «fullt innsyn» til morgenkaoes om man står i gangen 😅  Ungdom i undertøy ++ Hadde passet dårlig her, men vi hadde jo ikke kastet barnet på dør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde passet  dårlig her fordi barndt ikke hadde stått opp kl7 , om vi skulle dratt kl 8

Anonymkode: a752c...4c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så vi skal stå opp tidligere for å please andre? Vi er rause ellers men et sted må Også få lov å sette grenser 

Anonymkode: a752c...4c2

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før sommeren var det et par morgener vi hjalp foreldrene til en kompis av sønnen vår. Da fikk kompisen komme hit og være her til vi skulle dra opp jobb, også gikk gutta sammen på ferie-SFO.

Nå etter skolestart har barnet blitt sendt hit og står her på døra 07.00 (det er da foreldrene drar på jobb). De har ikke spurt, men oppfører seg som det er en selvfølge at vi «hjelper til» siden vi ikke må dra på jobb før 08.00. 

Må vi virkelig dette? Hadde dere tenkt at det bare er koselig, eller at det passer dårlig med alt som skal ordner på morgenen? 

Anonymkode: 8104a...8c0

Først ville jeg tenkt over hva ulempen er for deg at dette skjer. Hvis det ikke er et irritasjonsmoment, hadde jeg akseptert løsningen.

Men, jeg ville ønsket noe tilbake, kanskje dere trenger hjelp til noe annet en ettermiddag i uka og de kan bidra? Rett og slett en byttehandel. Kanskje du ønsker å handle i fred en dag, trene, gå tur, besøke noen osv? 

Det minste foreldrene til denne gutten gjør, er å snakke med dere om dette. Litt sent nå, men fortsatt, det er aldri for sent å finne løsninger som passer alle. 

Anonymkode: 1320e...214

AnonymBruker
Skrevet

Tviler vel på at foreldrene til denne gutten ser på det som at de burde gi noe tilbake. Hadde de gjort det hadde de snakket om det. Bare å si fra at det ikke passer at han kommer så tidlig, helst FØR alle begynner å irritere seg over denne gutten. 

Anonymkode: b1859...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hver eneste dag? Det er urimelig! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om ungen oppfører seg og gjør det han skal, så hadde det bare vært hyggelig for vår del. Men de bør ha en plan for hvordan de skal gjøre det om deres barn blir sykt og dere må bli hjemme. 

Men hvis dere ikke vil, så må dere jo si fra at det ikke passer.

Anonymkode: e0eed...341

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde latt det forsette. Det er jo ikke venir mye mer stress med en liten gutt til den ene timen. Men de burde ha snakket med dere først og ikke bare antatt at det er greit, så jeg skjønner at du reagerer på det.

Anonymkode: 6d942...db6

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som sliter på morgenen. Stress og tidspress. Prøv å hjelpe hverandre, kommuniser. Tenk, hvordan kan vi hjelpe hverandre. Mange familier blir ødelagt i alt stresset, tider hvor alt er fryktelig dyrt og landet forfaller litt etter litt. 

Anonymkode: 123bc...1bc

AnonymBruker
Skrevet

En time før jeg skal på jobb om morgenen ligger jeg enten fremdeles i senga eller tusler rundt i undertøyet. Det er utelukket å få andres unger på besøk på fast basis da. Dette er tid jeg trenger for å våkne og for å bli klar for dagen. Ungene er heller ikke våkne og klare da, de står opp maks en halv time før de må dra.

Anonymkode: 24910...dd0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk en klassekompis av sønnen hjem til oss hver morgen kl 7. Husker at jeg syntes det var hyggelig. Han lekte med yngre søsken,, snakket med oss voksne og var en medvirkende årsak til at det var lettere å få alle opp om morgenen. 

Ettersom de ble eldre så sluttet han å komme, men jeg må innrømme at jeg savnet den koselige morgenstunden det tross alt var npr han kom til oss. 

Men skal si at foreldrene hans er noen rivjern i nærområdet for mange forskjellige barneidretter. De har alltid tatt imot mitt barn med åpne armer, så den morgenvisitten tok jeg med glede på meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er barna? 

Og er problemet at det ikke passer eller at du føler at de er prakket på dere? Hva synes dine barn om dette? 

Anonymkode: d920f...539

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...