Gå til innhold

Må vi passe på barn hver morgen fordi vi begynner litt senere på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før sommeren var det et par morgener vi hjalp foreldrene til en kompis av sønnen vår. Da fikk kompisen komme hit og være her til vi skulle dra opp jobb, også gikk gutta sammen på ferie-SFO.

Nå etter skolestart har barnet blitt sendt hit og står her på døra 07.00 (det er da foreldrene drar på jobb). De har ikke spurt, men oppfører seg som det er en selvfølge at vi «hjelper til» siden vi ikke må dra på jobb før 08.00. 

Må vi virkelig dette? Hadde dere tenkt at det bare er koselig, eller at det passer dårlig med alt som skal ordner på morgenen? 

Anonymkode: 8104a...8c0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere ikke har lyst så sier du at dere ikke har mulighet å fortsette. 

Har vel ikke noe med hva vi syns, men hva dere syns. Men, jeg hadde ikke brydd meg. Kun hvis barnet mitt ikke ønsket det lenger. 

Anonymkode: 0590c...778

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe over det. Var jo slik når jeg var lita. Vi dro jo til hverandre om morgenen for å dra til skolen sammen. Det er jo ikke slik lenger. For ungen blir jo kjørt til skolen. Ikke mange som går lenger. Mine foreldre dro tidlig på jobb. Jeg fant ut at jeg elsket den tiden alene. Men jeg hadde jo noen venninner som kom tidlig. For dem viste at jeg var alene. Elsket den tiden. 

Anonymkode: b31c0...cd6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig frekke de er!! Bare sender barnet bort uten å spørre om dere synes det er OK!

Klassisk dere har gitt dem lillefingeren og de tar hele hånda. 

Dette må dere selvsagt ta opp før det blir den nye normalen. Gjerne vise overraskelse over at gutten sendes hit også nå.

Om dere vil inngå en sånn avtale er opp til dere. Men ikke la dere utnytte.

Anonymkode: b9d0d...b96

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Må vi virkelig dette? Hadde dere tenkt at det bare er koselig, eller at det passer dårlig med alt som skal ordner på morgenen? 

Selvfølgelig ikke. Hva sa foreldrene når dere tok en prat om dette?

Og hvorfor tror du dette er noe dere må? En voksen person klarer som regel å vurdere slikt på egenhånd.

Anonymkode: 75a19...460

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde syns det bare er koselig. Uansett om man blir spurt eller ikke. Her er det et par venner fra 07 ca som går med barna mine hver dag. 

Jeg føler meg priviligert som får se og oppleve vennskapet til ungene 😊

Anonymkode: a2d50...7aa

• Liker 11
  • Hjerte 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe problem med det, satt pris på at barnet mitt hadde en tett venn. Men det hadde jo vært hyggelig at foreldrene faktisk spurte om det var greit..

Anonymkode: 9da23...01f

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud nei. Morgenene er travle nok til at jeg orker å underholde en til.

Hadde gitt beskjed om at dette har dere ikke kapasitet til i hverdagen 

Anonymkode: 0517d...d42

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt det passet dårlig.
Det er kan være dusjing, avislesing, matpakker, søsken, klær og kaos. 
Men hva er alternativet, jeg vil jo tro han gjør det helt frivillig på eget initiativ, at han ellers er alene og ønsker dette, ikke at «foreldrene sender ham bort». 
Snakk med foreldrene, og finn en mellomløsning, han kan komme 7.30, eller det passer bare på mandag, eller din gutt kan komme bort litt tidlig til ham for å ta følge —noe slikt. For 40 år siden avtalte vi slikt med foreldre da også(hadde ikke sfo, én hadde hjemmeværende mor…) 

Anonymkode: 93dec...9ef

• Liker 5
Skrevet

Si fra, nå som ferien er over må dere finne en annen løsning for morgenen for nå passer der ikke å sende gutten hit lengre.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er sikker på at han ikke egentlig skal gå til SFO? 

Hadde ikke vi skulle dra før 8, så hadde ikke ungene her stått opp kl 7, så det hadde vært litt problematisk..

Du kan jo snakke med foreldrene og si at det passer litt dårlig at han kommer hver morhen. Blir så overrasket over foreldre som ikke tørr p si i fra om småting engang.. 

Anonymkode: acbd7...3f2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å kontakte dem og si fra hvis det ikke passer lenger. Hvor gamle er barna? Det er sannsynligvis ikke snakk om for alltid, snart er de gamle nok til at han bare kan møte sønnen din for å gå sammen til skolen. Da jeg var barn kom en av min brors kompiser til oss hver morgen fordi min mor begynte sent på jobb, varte vel ett år. Da mor feiret 60 var kompisens mor invitert, hun holdt tale og snakket om hvor mye det hadde betydd for henne at sønnen hadde et trygt sted å være når hun måtte tidlig på jobb, og at dette var noe hun var ekstremt takknemlig for selv 30 år etter. For min mor var det en selvfølge å hjelpe, og som hun sa «barna underholdt jo hverandre». Så med mindre det faktisk skaper problemer hadde jeg nok ikke nektet han p komme, men du kan jo likevel ts en prat med foreldrene.

Anonymkode: 8b2dc...8d9

• Liker 8
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det dere må er å si fra til foreldrene om at de må ta ansvar for barnet sitt. Med mindre dere har en avtale om dette har du null ansvar for dette barnet og det bør du fortelle disse menneskene som kaller seg foreldre også. Og apropos det, hva mener du "passer dårlig"? Som sagt, ingen avtale = null ansvar. Gjør morgenrutinen og la den andre ungen sitte i en stol og vente, du skal ikke passe andres unger uten avtale.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Morgen er unntakstilstand og jeg sjonglerer alt som skjer gjerne i undertøy og håndkle fra dusjen. Men jeg har Adhd da som sannsynligvis påvirker hvordan jeg fungerer i morgen rushet og trenger privatliv når jeg styrer på. 

Men viss jeg har god tid så ville ikke dette plaget meg eller vært et problem. Skulle jeg hatt hjemmekontor samme. Men ut døra rekke ting og få unge ut, det er for hektisk og privat hos oss. 

Anonymkode: 2e0d4...265

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Husker nå selv at det var slik da jeg selv var liten.  Venner kom til oss før skolen, så gikk vi til neste venn, husker vi satt på kjøkkenet der å pratet litt før vi gikk samlet til skolen.

Da ungene her gikk på barneskolen, kom nabo barna ca 15 min før de trengte å gå  så ikke noe problem med det.

Men syns du det blir stress så får du si i fra. Det dr jo heler ikke sikkert foreldrene sender, kan jo og bære at gutten har blitt vandt til å gå til dere tidlig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfordrer ts til å ta den praten med det andre barnets foreldre, men UTEN at barna hører på. Det å overhøre en sånn prat kan få det andre barnet til å føle seg uønsket og bli lei seg.

Anonymkode: ca7bd...8d4

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Før sommeren var det et par morgener vi hjalp foreldrene til en kompis av sønnen vår. Da fikk kompisen komme hit og være her til vi skulle dra opp jobb, også gikk gutta sammen på ferie-SFO.

Nå etter skolestart har barnet blitt sendt hit og står her på døra 07.00 (det er da foreldrene drar på jobb). De har ikke spurt, men oppfører seg som det er en selvfølge at vi «hjelper til» siden vi ikke må dra på jobb før 08.00. 

Hadde sagt til lillegutten at i morgen må du ikke komme før kl.7.30, når sfo faktisk åpner. Vi har lyst på litt alenetid med vår gutt om morgenen også. Også hadde jeg fjernet ringeklokka på døra en periode 😅

Hvis ikke dette fungerer hadde jeg gitt beskjed på sms at dette ikke fungerer for dere. Please vent med å sende sønnen bort til klokken er 8. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ville vurdert å snakket med dem.

Men, når det kommer til slikt pleier jeg sette barnets interessert først. Opplagt har han foreldre som drar fra han tidlig samme hva. Det er vanskelig for barn :( ikke gøy i det hele tatt før de er tenåringer omtrent. Alder har litt å si her, men siden du sa sfo er dette små barn slik jeg tolker det. Så da, prøver jeg å se slikt som en mulighet til å være en veldig positiv ting i et lite barns liv ❤️ Han har det garantert dritt om morgenen og søker seg til et sted med voksne ansvarlige mennesker. Svært forståelig. Så orker du ville jeg tilrettelagt så det går bra… et normalt hjem i andre enden hadde levert barnet på sfo kl 7. sjelden begge MÅ være på jobb før 7. det går ikke når man har barn. Så spørs jo litt hva som evt kommer ut av å snakke med dem med mindre du vil gi beskjed om at han skal slutte å komme. Går det ikke må du jo si det. Han overlever jo alene hjemme. Eventuelt avtale at han skal komme kl 8 feks for å gå til skolen. 

men alt han vil er å være i et varmt hjem med «tid» om morgenen…. 

Snakker du med foreldrene må du anbefale dem å bruke sfo fra kl 7, hvis barnet ikke synes det er ok å være alene hjemme. 

Anonymkode: e77f3...8b5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville vurdert å snakket med dem.

Men, når det kommer til slikt pleier jeg sette barnets interessert først. Opplagt har han foreldre som drar fra han tidlig samme hva. Det er vanskelig for barn :( ikke gøy i det hele tatt før de er tenåringer omtrent. Alder har litt å si her, men siden du sa sfo er dette små barn slik jeg tolker det. Så da, prøver jeg å se slikt som en mulighet til å være en veldig positiv ting i et lite barns liv ❤️ Han har det garantert dritt om morgenen og søker seg til et sted med voksne ansvarlige mennesker. Svært forståelig. Så orker du ville jeg tilrettelagt så det går bra… et normalt hjem i andre enden hadde levert barnet på sfo kl 7. sjelden begge MÅ være på jobb før 7. det går ikke når man har barn. Så spørs jo litt hva som evt kommer ut av å snakke med dem med mindre du vil gi beskjed om at han skal slutte å komme. Går det ikke må du jo si det. Han overlever jo alene hjemme. Eventuelt avtale at han skal komme kl 8 feks for å gå til skolen. 

men alt han vil er å være i et varmt hjem med «tid» om morgenen…. 

Snakker du med foreldrene må du anbefale dem å bruke sfo fra kl 7, hvis barnet ikke synes det er ok å være alene hjemme. 

Anonymkode: e77f3...8b5

Relativt enig, men her åpner SFO kl 07.30. Så det er ikke sikkert det er åpent så tidlig.

Anonymkode: 0e24b...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...