AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Hei! Jeg vil gjerne gi CD-plater (og en enkel CD-spiller) i gave til en mann som er 85 år. Han ser svært dårlig, så jeg tenker musikk kan være en flott gave som han kan ha glede av i hverdager. Hva slags CD-plater, musikk eller album tror dere passer best for en mann på 85 år? Jeg tenker at musikk fra hans ungdom og voksne år (50-, 60- og 70-tallet) kanskje kan være fint, men jeg tar gjerne imot forslag. Både norsk og internasjonal musikk er aktuelt – for eksempel viser, klassikere eller kjente samlealbum. Og vet dere hvor jeg kan få kjøpt slike CD-er i dag? Jeg har sett at det finnes nettbutikker, bruktmarked og kanskje spesialforhandlere. Tusen takk for alle tips! 🙏 Anonymkode: ddef7...7e5
Krist1an Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Kanskje en cd som dette: https://cdon.no/produkt/various-artists-60s-classics-ultimate-collection-cd-e302eafbfde148b1/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=20574313624&gbraid=0AAAAAD8bzRrWWRw2ZUqlB6MNQhsrALJwD&gclid=Cj0KCQjw5JXFBhCrARIsAL1ckPvDxWDWvkdkggBxbnXdfNj4aN7JH3ZYe-TaXlk-rBF5TSkYSzrqnO0aAvDtEALw_wcB For min del tror jeg at jeg ville valgt å gi en dab radio, gjerne en med stor skjerm, om det finnes.
Rødstrupa Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei! Jeg vil gjerne gi CD-plater (og en enkel CD-spiller) i gave til en mann som er 85 år. Han ser svært dårlig, så jeg tenker musikk kan være en flott gave som han kan ha glede av i hverdager. Hva slags CD-plater, musikk eller album tror dere passer best for en mann på 85 år? Jeg tenker at musikk fra hans ungdom og voksne år (50-, 60- og 70-tallet) kanskje kan være fint, men jeg tar gjerne imot forslag. Både norsk og internasjonal musikk er aktuelt – for eksempel viser, klassikere eller kjente samlealbum. Og vet dere hvor jeg kan få kjøpt slike CD-er i dag? Jeg har sett at det finnes nettbutikker, bruktmarked og kanskje spesialforhandlere. Tusen takk for alle tips! 🙏 Anonymkode: ddef7...7e5 Hadde heller kjøpt en radio jeg. Mye mer selskap mm. 📻🎶
Supermerry Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg vil gjerne gi CD-plater (og en enkel CD-spiller) i gave til en mann som er 85 år. Han ser svært dårlig, så jeg tenker musikk kan være en flott gave som han kan ha glede av i hverdager. Hva slags CD-plater, musikk eller album tror dere passer best for en mann på 85 år? Jeg tenker at musikk fra hans ungdom og voksne år (50-, 60- og 70-tallet) kanskje kan være fint, men jeg tar gjerne imot forslag. Både norsk og internasjonal musikk er aktuelt – for eksempel viser, klassikere eller kjente samlealbum. Og vet dere hvor jeg kan få kjøpt slike CD-er i dag? Jeg har sett at det finnes nettbutikker, bruktmarked og kanskje spesialforhandlere. Tusen takk for alle tips! 🙏 Anonymkode: ddef7...7e5 En nydelig tanke. Har du noen som helst idé om hva slags musikk han kan ha likt? Han er født i ca. 1940, og hvis han likte musikk som ungdom, begynte dette rundt 1955-1960. Kanskje hørte han på Elvis da? Og så utviklet det seg sikkert litt kanskje en tiårsperiode, til 1965-1970? På 60- og 70-tallet var Elvis, The Beatles og senere The Rolling Stones absolutte verdensstjerner. Jeg har lest en gang at det er vanlig at mennesker liker den musikken de hørte på som ungdom og unge voksne. Så da har vi et spenn fra 1955 til 1970, med flere forskjellige tidsepoker innen musikk. I tillegg har man de private preferansene; noen som var unge da likte rockemusikk, rockabilly, country, blues, jazz, og senere kom popmusikk og internasjonale visestjerner som Georges Moustaki, Joan Baez, John Denver, Buffy Sainte-Marie, Joni Mitchell, Bob Dylan, og mange flere. De som var sterkt religiøse likte ofte religiøs musikk. Og så har det alltid vært en del som har likt klassisk musikk - Beethoven, Mozart, Vivaldi, Brahms, Handel m.fl. går jo aldri av moten for de som liker klassisk, og disse gamle mestrene har holdt seg "bestandig". Så er det de som liker norsk eller nordisk musikk, det var mye viser, polka osv. I Norge var det vel ingen som slo Alf Prøysen på viser. Men vi hadde også Alf Cranner ("Og den som var en løvetann"), Erik Bye ("Anna Lovinda", "Så lenge skuta kan gå") og Lillebjørn Nilsen ("Tanta til Beate", "Barn av regnbuen"). Fra Sverige og Finland på denne tiden var Evert Taube ("Flickan i Havana" "Så skimrande var aldrig havet" og "Så länge skutan kan gå") og senere sønnen Svenn Bertil Taube populære, det samme var Lill Lindfors ("Du är den ende"), Lill-Babs og Aria Saijonmaa ("Jag vill tacka livet"). Har du ingen formening om hva han kan ha likt, ville jeg har forsøkt å kjøpe et lite utvalg fra tiden mellom 1955 og 1970. De mest kjente stjernene innen standard rock, viser, pop, jazz (jazz var VELDIG populært verden over i flere tiår - prøv Duke Ellington, Ella Fitzgerald, John Coltrane, Louis Armstrong, Stan Getz ("Girl from Ipanema"; evigvarende klassiker). Ta med noe nydelig, tidløst og allment tilgjengelig klassisk også, i tilfelle han liker det - mange gjør det. Lavterskel-tilbud er typisk Vivaldis "Årstidene" og Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik - man skal være veldig sær for å ikke finne dette vakkert og gjenkjennelig. Glem heller ikke Frank Sinatra ("My Way", "New York, New York", "Strangers in the Night") som sjarmerte menn kvinner og alle som hadde ører verden over, i flere tiår på rad etter at han brøt gjennom på 40-tallet. Dette var alt jeg kom på sånn på rappen. Husk at gamle mennesker som liker musikk, sannsynligvis vil bli glade over å høre noe de hørte da de var unge. Så gå for noe som var godt kjent og populært da han var ung. Lykke til! Igjen: en nydelig tanke!! PS: Jeg glemte Cornelis Vreeswijk: en legende i Norden, som produserte haugevis av uforglemmelige og voldsomt populære sanger frem til han døde på 80-tallet. Vreeswijk var på norsk radio i flere tiår, og ingen som er født i 1940 i Norge kan ha unngått å høre sangene hans på norsk radio kanskje hundrevis av ganger. Nevner i fleng noen av de mest kjente sangene, som var "landeplager": Somliga går med trasiga skor, Felicia adjø, Personliga Person, Saskia, I natt jag drömde nogot som, Deirdres samba, Veronica, Brev från Kolonien, Cecilia Lind, i Rio de Janeiro og mange flere. Endret 21. august av Supermerry
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Vet du om han har vært glad i å lese? Da er også lydbøker noe du kan vurdere. Nrk har også et stort arkiv med hørespill, om han ikke vet om det - så kan du eventuelt hjelpe ham å finne frem der? Min gjenlevende forelder er samme alder, og en del av det Supermerry nevner ville truffet godt. Ellers kommer navn som Odd Børretzen, Kari Svendsen, Åse Klevleand, Lars Klevstrand, Rolf Just Nilsen i hodet mitt, men begge mine foreldre var glad i visesjangeren. Anonymkode: e02ae...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå