Anonym006 Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Jeg og min samboer (19 og 21år) har nå prøvd å bli gravide i 1 år uten hell. Har hatt 5 kjemiske graviditeter ila dette året. Vi ble i april henvist til St. Olavs for Habituell abort, og var først i går og tok blodprøve og kromosomprøver. Vi ønsker ikke å gå rett på kunstig befruktning, men heller å prøve med eggløsningstimulerende først siden jeg har veldig uregelmessig mens. Er det noen som har vært i samme situasjon som kan si noe om hva det koster? Setter pris på svar om sum for eggløsningstimulerende, men også ivf. Lurer også på om noen vet hvor lang ventetid det er for å få time nå som vi har tatt blodprøve? Og må samboer ta spermprøve? Gjerne del litt om deres opplevelser/erfaringer med utredning osv hos St. Olavs.
HeleneHS Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Så leit å høre at du/dere har allerede hatt 5 kjemiske på et år. Håper dere finner ut av årsaken. Jeg ble selv henvist pga habituell abort og endte opp med IVF pga dårlige eggreserver. Vi bor ikke direkte i Trondheim, så første delen av utredningen ble gjort på det lokale sykehuset (blodprøver av begge, inkl kromosomprøver, sædprøve, innvendig UL av meg). Fra resultatene var klare til vi hadde samtale med St Olavs gikk det kun 2måneder. Derfra ble vi anbefalt IVF og skulle melde inn når vi var klare - vi valgte å avvente til etter ferien og jeg kna dermed ikke si noe om ventetid til oppstartsmøte siden vi selv valgte å utsette. Fra oppstartsmøte gikk det egentlig veldig slag i slag, neste mens skulle meldes inn og jeg startet med medisin. Jeg tror det med ventetid er ofte avhengig av resultatene på prøvene og hva slags oppfølging dere kommer til å trenge og hvorvidt det haster. Jeg var 32 med en amh under 2, så de fikk det ganske travelt. Kostnader kan jeg ikke si noe om siden vi ble anbefalt IVF, det koster jo ca 20k for hver uttak, men alt som er over en viss grense (tror den var på 21k, men det finner du på nett) får man refundert av Helfo. Så er det jo egenandel på legetime, frem til Frikort er nådd, som er noen tusen i tillegg. Tenker hvis dere har mellom 20 og 25k på siden, så skal det være nok. Håper det er noen som kan svare deg på kostnadene for andre medisiner og lykke til🤗
Hjertefisk Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august St. Olavs er kjempeflinke. Klinikken består av mange gynekologer som alle er flinke, bare vær forberedt på at du sikkert vil snakke med en ny gynekolog hver gang du tar ultralyd. Det kan også være litt travelt der, så det blir litt kjapt inn-kjapt ut følelse av og til. For alle legetimene, ultralydene og behandlingen betaler du en egenandel hver gang, men når du har nådd frikortgrensen betaler du ingenting mer det året. Den er på 3278,- Prisen for medisiner vil være helt avhengig av hva slags type protokoll du går på. Det er en egenandel på 20.765 - som du må dekke selv per barn. Hvis du vet hva slags medisiner du skal gå på, og dosen, så kan du søke opp medisinen i felleskatalogen. Der står det hva medisinen koster. Tror jeg betalte rundt 15.000,- for medisiner første runde med IVF. Men jeg gikk på ganske kraftig kost. Dine medisinkostnader vil nok være langt lavere tipper jeg. Når det gjelder time, så pleier de å være ganske raske. Jeg ble selv utredet for habituell abort og da nevnte de at den kromosomprøven kunne ta ganske lang tid å få svar på, for det var bare en lab i hele Norge som utførte den testen. De forespeilet opptil 3-4mnd tror jeg de sa. Tok heldigvis kortere tid enn det. Tror det tok en måned å få svar på kromosomprøven.
HeleneHS Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Hjertefisk skrev (24 minutter siden): Tok heldigvis kortere tid enn det. Tror det tok en måned å få svar på kromosomprøven. Ja, det tok også ca 1 måned for oss! Men det var noe feil med en av prøvene, så vi måtte sende den på nytt. Du har forresten en veldig fin måte å svare på spørsmål @Hjertefisk❤️ 1
Anonym006 Skrevet 21. august Forfatter #5 Skrevet 21. august Hjertefisk skrev (1 time siden): Det er en egenandel på 20.765 - som du må dekke selv per barn. Det er da hvis man bruker ivf? Og ikke hvis man tar f.eks Letrozol og oppnår graviditet?
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Prisene ved bruk av Letrozol og ivf kan ikke sammenlignes sånn sett. Du kan google medikamentet du får forskrevet og sjekke pris der. Det er nok et meget billigere alternativ enn ivf. Prisen ved begge alternativer er variabel basert på dose og medikament. Ved ivf betaler man opp til egenandel som er 20.761 kroner i år. Den reguleres årlig. Etter dette må man fremdeles legge ut for medisinen, men man får refusjon hos Helfo. Vi brukte rundt 19.000 på første runde ivf. St.Olavs har et godt rykte og er veldig flinke! Tidsaspektet er vanskelig å si noe helt sikkert om da det varierer på kapasiteten og pågangen avdelingene har til ulik tid. For oss tok det 5mnd fra henvisning til oppstart på stimulering. Blødprøver generelt får man ganske raskt svar på, men kromosomprøvene kan ta tid. Anonymkode: 8365b...9d5
Anonym006 Skrevet 21. august Forfatter #7 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prisene ved bruk av Letrozol og ivf kan ikke sammenlignes sånn sett. Du kan google medikamentet du får forskrevet og sjekke pris der. Det er nok et meget billigere alternativ enn ivf. Prisen ved begge alternativer er variabel basert på dose og medikament. Ved ivf betaler man opp til egenandel som er 20.761 kroner i år. Den reguleres årlig. Etter dette må man fremdeles legge ut for medisinen, men man får refusjon hos Helfo. Vi brukte rundt 19.000 på første runde ivf. St.Olavs har et godt rykte og er veldig flinke! Tidsaspektet er vanskelig å si noe helt sikkert om da det varierer på kapasiteten og pågangen avdelingene har til ulik tid. For oss tok det 5mnd fra henvisning til oppstart på stimulering. Blødprøver generelt får man ganske raskt svar på, men kromosomprøvene kan ta tid. Anonymkode: 8365b...9d5 Får man sett resultatene på blodprøvene i HelsaMi (eller Helsenorge), eller får man bare vite om alt ser greit ut eller ikke hos legen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå