AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Vet ikke hvor jeg skal begynne med forsøker en oppsummering: det ble tidlig endringer i vilkår for avtalen før signering, men hadde flyttet inn. Dette er en jeg kjenner godt, men lang historie... Starter med oppsøk for det jeg skjønner er sex... kommer noen ganger, og dette blir mer og mer kleint.. Jeg begynner å si i fra om dette, og da starter han med at boligen skal brukes av datteren til ny samboer.. Og at jeg må ut da og da.. dette var ikke i min plan, og ja... tar noe av uklarhetene på min kappe. Så går han tilbake på dette, jeg kan leie likevel. Han er tidligere dømt for vold mot meg / nær relasjon. Dere skjønner kanskje tegninga. Det har i tillegg vært planlagt støyende arbeid som han ikke informerte om, nesten umulig å være i boligen i perioder. Det var avtalt opprinnelig inkl. strøm, nå skal det i tillegg... Jeg har dokumenterte utgifter på nesten 30 000 på avtalte utlegg / arbeid i leiligheten, ikke mottatt. Jeg har forsøkt å komme med forlag men han har jo ikke tid til å svare meg skikkelig, men her om dagen ville han ha sex igjen, og da sa jeg stopp. Det endte dårlig med utskjelling og trusler om "kaste ut på dagen" opplegg og advokat, heving av kontrakt og ut på 14 dager. Jeg er i en kinkig situasjon og nå går det på helsa... Noen gode juridiske tips for dette? Hvor begynner jeg? Anonymkode: 8c30b...ab3
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Jeg skjønte ikke noe av dette. Du har leid en leilighet av noen som tidligere er dømt for vold mot deg, og du tenkte det var en god ide å bosette deg der? Anonymkode: 0c3e2...122 16 6
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet ikke hvor jeg skal begynne med forsøker en oppsummering: det ble tidlig endringer i vilkår for avtalen før signering, men hadde flyttet inn. Dette er en jeg kjenner godt, men lang historie... Starter med oppsøk for det jeg skjønner er sex... kommer noen ganger, og dette blir mer og mer kleint.. Jeg begynner å si i fra om dette, og da starter han med at boligen skal brukes av datteren til ny samboer.. Og at jeg må ut da og da.. dette var ikke i min plan, og ja... tar noe av uklarhetene på min kappe. Så går han tilbake på dette, jeg kan leie likevel. Han er tidligere dømt for vold mot meg / nær relasjon. Dere skjønner kanskje tegninga. Det har i tillegg vært planlagt støyende arbeid som han ikke informerte om, nesten umulig å være i boligen i perioder. Det var avtalt opprinnelig inkl. strøm, nå skal det i tillegg... Jeg har dokumenterte utgifter på nesten 30 000 på avtalte utlegg / arbeid i leiligheten, ikke mottatt. Jeg har forsøkt å komme med forlag men han har jo ikke tid til å svare meg skikkelig, men her om dagen ville han ha sex igjen, og da sa jeg stopp. Det endte dårlig med utskjelling og trusler om "kaste ut på dagen" opplegg og advokat, heving av kontrakt og ut på 14 dager. Jeg er i en kinkig situasjon og nå går det på helsa... Noen gode juridiske tips for dette? Hvor begynner jeg? Anonymkode: 8c30b...ab3 Det er ikke så lett å forstå hvordan situasjonen din er slik du skriver det. Muligens også fordi det du beskriver virker veldig ulogisk. Men slik jeg forstår det leier du hos en som er dømt for vold mot deg, som forventer sex fra deg og hvor du betaler for vedlikehold/oppgraderinger(?) i tillegg til leie. At leiekontrakten er uavklart mtp ansvar og rettigheter. Og din voldsutøver som straffer deg om du ikke har sex med han ved å være truende verbalt og truer med å bryte husleieloven. ts, dette er ikke normalt og du må legge tilrette for å skape en trygg livssituasjon nå. Dette er ikke noe som kan løses med forhandlinger og tilpassninger. Du bør også prøve å undersøke hvordan du har tatt alle disse stegene som har gitt han så mye kontroll over livet ditt, hjemmet dit, økonomien din og kroppen din. Ikke minst din sikkerhet. Anonymkode: a6000...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august jeg tenker at når du valgte bosette deg i en leilighet eid av noen som har blitt dømt for vold mot deg / nære relasjoner, og det så viser seg at denne bruker sex som maktmiddel og som når du sier nei truer deg så har du satt deg selv i en umulig situasjon dessverre.. Det eneste rådet jeg har er få hjelp til å komme deg bort og til å bli bedre på å ta gode valg for deg selv. Anonymkode: 31a0c...342 5
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Mitt beste tips er å la vær å sette deg selv i en så dårlig situasjon! At det går an å ta så dumme valg! Jeg tenker at jeg ville latt penger være penger og rømt så fort som mulig. Din helse og sikkerhet er viktigst. Denne mannen høres farlig ut Anonymkode: 38285...a1a 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Jeg vil legge til «oppgitt» over uklar leieforhold er en sterk underreaksjon til den skadelige situasjonen du befinner deg i. Du må bort, og prioritere trygghet foran økonomi, rettferdighet og evt juridisk binding Anonymkode: a6000...a9d 5
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Rådet er jo helt åpenbart: bo et annet sted. Anonymkode: 5c4c8...e69 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor begynner jeg? Med å levere en oppsigelse. Bra du etter hvert sa stopp til sexen, men å påstå det var en slags betaling fra din side blir nok drøyt. Høres ut som en helt tullete situasjon å sette seg i, håper du kommer deg langt vekk så fort som fy. Anonymkode: ed387...607
anonym78910 Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet ikke hvor jeg skal begynne med forsøker en oppsummering: det ble tidlig endringer i vilkår for avtalen før signering, men hadde flyttet inn. Dette er en jeg kjenner godt, men lang historie... Starter med oppsøk for det jeg skjønner er sex... kommer noen ganger, og dette blir mer og mer kleint.. Jeg begynner å si i fra om dette, og da starter han med at boligen skal brukes av datteren til ny samboer.. Og at jeg må ut da og da.. dette var ikke i min plan, og ja... tar noe av uklarhetene på min kappe. Så går han tilbake på dette, jeg kan leie likevel. Han er tidligere dømt for vold mot meg / nær relasjon. Dere skjønner kanskje tegninga. Det har i tillegg vært planlagt støyende arbeid som han ikke informerte om, nesten umulig å være i boligen i perioder. Det var avtalt opprinnelig inkl. strøm, nå skal det i tillegg... Jeg har dokumenterte utgifter på nesten 30 000 på avtalte utlegg / arbeid i leiligheten, ikke mottatt. Jeg har forsøkt å komme med forlag men han har jo ikke tid til å svare meg skikkelig, men her om dagen ville han ha sex igjen, og da sa jeg stopp. Det endte dårlig med utskjelling og trusler om "kaste ut på dagen" opplegg og advokat, heving av kontrakt og ut på 14 dager. Jeg er i en kinkig situasjon og nå går det på helsa... Noen gode juridiske tips for dette? Hvor begynner jeg? Anonymkode: 8c30b...ab3 For en kjedelig situasjon du er i, du bør straks pakke det mest viktige og kontakte et krisesenter de vil ta deg imot. Det er dessverre veldig normalt at et offer blir boende hos en overgriper, da er ikke deres relasjon over og du kan ikke starte prosessen med å bli frisk etter samlivet. På krisesenteret kan du få veiledning til hvor du kan bo senere, de kan nok sikkert veilede videre hva du eventuelt har rett på av nav for å få et annet sted å bo. Du må bort derfra du bor nå og starte på nytt, masse lykke til 🌸 får du ikke hjelp på krisesenter må du prøve fastlege, nav hva som helst du må bort kjære deg du skal ikke ha det sånn 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Jeg tenker. Har du det stabilt i resten av livet? Høres ut som en stor floke som vi fleste ikke hadde kommet i. Så jeg tenker livet er ustabilt fra før av. Derfor ikke noen gode valg man tar. Ta tak i livet ditt. Begynn med å finne deg en annen plass å bo. Anonymkode: e9d93...0b5 1
Tvist Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august (endret) Finn et annet sted å bo først, kanskje familie, venner eller krisesenter. Så bør du kontakte advokat, evt politi om det er noen utgifter han prøver å forlange fra deg. Ikke hør på ham du leier hos, du trenger noen som er på din side. Endret 21. august av Tvist 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Det er ikke juridiske tips du trenger. Dette handler om helse, og trygghet. Du må finne deg ett annet sted å bo, og bryte med denne personen. Han er tidligere dømt for vold mot deg, og det du beskriver her er en fortsettelse. Han forventer sex, han bruker bosituasjonen for å fortsette holde deg nede, og ha kontroll på deg. Han fortsetter gjøre livet ditt utrygt ved å vise at han kan ta fra deg bostedet akkurat når det måtte passe han, og han gjør ulovlige endringer på avtalen, for å demonstrere makten han har over deg. Men for all del, la han bruke en advokat for å prøve kaste deg ut på 14 dager... Da kanskje advokaten avdekker alt det andre ulovlige han holder på med, og gjør han oppmerksom på at det er han som utleier som vil kunne bli erstatningsansvarlig ved en ulovlig oppsigelse, og at det å true med oppsigelse av leieforhold fordi du sier nei til sex faktisk er ett overgrep som absolutt kan straffes. Men først og fremst må du finne deg nytt sted å bo, og bryte kontakten med han. Deretter må du bestemme deg for å om du vil anmelde han for psykisk vold, trakassering, og voldtekstforsøk. For ja, det å bruke det skjeve maktforholdet og trusler mot deg for å tvinge til seg sex er ulovlig. Å bruke trusler eller truende adferd for å skaffe seg sex er voldtekt, og forsøk på det er voldtektsforsøk. Anonymkode: 3938f...d27
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 22.39): Vet ikke hvor jeg skal begynne med forsøker en oppsummering: det ble tidlig endringer i vilkår for avtalen før signering, men hadde flyttet inn. Dette er en jeg kjenner godt, men lang historie... Starter med oppsøk for det jeg skjønner er sex... kommer noen ganger, og dette blir mer og mer kleint.. Jeg begynner å si i fra om dette, og da starter han med at boligen skal brukes av datteren til ny samboer.. Og at jeg må ut da og da.. dette var ikke i min plan, og ja... tar noe av uklarhetene på min kappe. Så går han tilbake på dette, jeg kan leie likevel. Han er tidligere dømt for vold mot meg / nær relasjon. Dere skjønner kanskje tegninga. Det har i tillegg vært planlagt støyende arbeid som han ikke informerte om, nesten umulig å være i boligen i perioder. Det var avtalt opprinnelig inkl. strøm, nå skal det i tillegg... Jeg har dokumenterte utgifter på nesten 30 000 på avtalte utlegg / arbeid i leiligheten, ikke mottatt. Jeg har forsøkt å komme med forlag men han har jo ikke tid til å svare meg skikkelig, men her om dagen ville han ha sex igjen, og da sa jeg stopp. Det endte dårlig med utskjelling og trusler om "kaste ut på dagen" opplegg og advokat, heving av kontrakt og ut på 14 dager. Jeg er i en kinkig situasjon og nå går det på helsa... Noen gode juridiske tips for dette? Hvor begynner jeg? Anonymkode: 8c30b...ab3 Du skal IKKE leie hos noen som har utsatt deg for vold tidligere og maser om sex! Ta kontakt med krisesenter omgående for hjelp og veiledning og kom deg unna! Han har forresten ikke lov eller anledning til å kaste deg ut på dagen eller i løpet av 14 dager uansett hvor mange advokater han bruker. Anonymkode: 86ab5...cb3
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 22.39): Jeg har dokumenterte utgifter på nesten 30 000 på avtalte utlegg / arbeid i leiligheten, ikke mottatt. Du trekker dette fra husleien. AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 22.39): Noen gode juridiske tips for dette? Hvor begynner jeg? Du sier opp, og finner deg et annet sted å bo. Du skal ikke bo hos en som har utøvd vold mot deg! Anonymkode: 1d64c...5e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå