Gjest Godveninde! Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 Jeg har en veninde som er 23 år gammel! Hun bor sammens med en mann og han har jobb og tjener masse penger så vidt jeg hvet! Hun gjør ingenting! Hun går på sosialen! Hun sier hun gir ham 70-80 prosent av hva hun får fra sosialen til husleie og slikt men det kan jeg jo ikke vite sikkert uten beviser da! Hun har aldri jobbet så lenge jeg har kjendt henne! Hun sier hun er husmor og jeg sier til henne det er ikke noe yrke det hvorfor kan du ikke skaffe deg en ordentligjobb! Hun sier hun har problemer og sosial phobi men det tror jeg ingenting på, hun er jo riktig så sosial når vi er på byen! Jeg selv jobber og studerer flere timer hver dag! Hvordan får jeg henne til å skjerpe seg??
Gjest Shadowlyn Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Mennesker med sosial fobi kan være veldig sosiale de. Du vet ikke hva som foregår inni henne når hun er på byen.
Gjest Ester Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Det er vel strengt tatt ikke din sak? Synes folk skal få leve det livet de velger uten at andre skal be dem om å skjerpe seg, så lenge de ikke skader seg selv eller andre!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Det er ikke din sak! Hvis hun har lyst til å være snylter så er det en sak mellom henne og mannen! Når det blir slutt er det også hennes problem! Hva du gjør om dagen er irrelevant! Og nå tror jeg at jeg er tom for utropstegn!
Gjest Piper Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 Husmor er faktisk et yrke, selv om du tydeligvis ikke ønsker å tro det. På den andre siden ahr du IKKE noe med hva hun velger å gjøre, for selv om du har valgt å både studere og jobbe er det noe du selv har bestemt. Hva andre velger får være opp til de, for du kan ikke forvente at alle skal være som deg. Jeg personlig syns ikke du er noen god venninne, for du tror jo ikke på det hun sier til deg. Fordi hun har enkelte gode dager, er det ikke dermed sagt hun ikke sliter andre dager. Skal du være en venninne, får du respektere hennes valg, og støtte henne med ting hun sliter med. Men å ville ha tips til å få henne til å leve mer som deg, får du ikke her.
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #7 Skrevet 25. mars 2006 Det er ikke din sak! Hvis hun har lyst til å være snylter så er det en sak mellom henne og mannen! Når det blir slutt er det også hennes problem! Hva du gjør om dagen er irrelevant! Og nå tror jeg at jeg er tom for utropstegn! ← Du brukte opp resten, så nå er det ingen igjen til meg. Forøvrig er jeg enig.
Gjest synseren Skrevet 25. mars 2006 #8 Skrevet 25. mars 2006 Det er vel strengt tatt ikke din sak? Synes folk skal få leve det livet de velger uten at andre skal be dem om å skjerpe seg, så lenge de ikke skader seg selv eller andre! ←
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #10 Skrevet 25. mars 2006 Trådstarter, har du hørt om Husmordommen! Den sier at å være hjemmeværende husmor er like betydningsfult som det å være ute i arbeid... Fint at du "bryr" deg om vennina de, men jeg syns du skal la henne være.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #11 Skrevet 25. mars 2006 Det er vel strengt tatt ikke din sak? Synes folk skal få leve det livet de velger uten at andre skal be dem om å skjerpe seg, så lenge de ikke skader seg selv eller andre! ← enig. forstår ikke hva trådstarter har med dette å gjør. preiker om beviser på at hun betaler til mannen sin...herre min hatt, snakk om å blande seg borti saker man ikke har noe med.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #12 Skrevet 25. mars 2006 Åh, som du minner meg om ei "vennine" jeg har. Hun legger seg bort i alt som kan kalles privat. Hun ser rart på meg om jeg (og foreldrene mine også faktisk ,) er sykemeldt. Hun synes det er forkastelig å være lavt utdannet eller arbeidsløs. Hun synes også det er rart at folk bruker penger på å bygge garage isteden for å innvistere. Og til slutt: hun synes det er kun tapere som går på sosialen. Herregud...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 26. mars 2006 #13 Skrevet 26. mars 2006 Jeg tviler faktisk også på at hun kan ha fått penger i lang tid fra sosialen uten noen god grunn (altså at det kun er pga latskap. I kort tid er det ikke vanskelig, men i lengre tid skal det faktisk litt mer til enn det mange tror!), så det kan nok hende at det er noe i det hun sier. Selv om hun er sosial med mennesker på byen så betyr jo ikke det at hun ikke har sosial fobi på andre arenaer. Syns ikke du virker som en god venninne, du burde heller støtte henne enn å snakke dritt om henne på et forum.
Gjest gjesta Skrevet 26. mars 2006 #14 Skrevet 26. mars 2006 vet ikke om det er dette trådstarter mener med denne tråden, men kanskje hun er litt bekymret også for hva som vil skje dersom det blir slutt mellom henne og typen? Hvis hun ikke har arbeidserfaring utenfor hjemmet, kan det bli vanskelig å skaffe en god jobb med det samme. Er vel ganske mange her som er unødvendig krasse synes jeg. Jeg har også hatt en venninne som fikk alt av foreldrene, så alt av typen uten å vite at hun kunne stå på egne ben. Vi andre ble kanskje litt misunnelige når hun hadde "alt", men jeg er jammen glad jeg har (snart) utdannelse, jobberfaring og kan stå på egne ben dersom det blir nødvendig. Ikke at alle husmødre er dumme og uselvstendige, jeg vil selv være husmor en periode, men vil ha en karriere utenfor hjemmet også
Gjest Piper Skrevet 26. mars 2006 #15 Skrevet 26. mars 2006 vet ikke om det er dette trådstarter mener med denne tråden, men kanskje hun er litt bekymret også for hva som vil skje dersom det blir slutt mellom henne og typen? Hvis hun ikke har arbeidserfaring utenfor hjemmet, kan det bli vanskelig å skaffe en god jobb med det samme. Er vel ganske mange her som er unødvendig krasse synes jeg. Jeg har også hatt en venninne som fikk alt av foreldrene, så alt av typen uten å vite at hun kunne stå på egne ben. Vi andre ble kanskje litt misunnelige når hun hadde "alt", men jeg er jammen glad jeg har (snart) utdannelse, jobberfaring og kan stå på egne ben dersom det blir nødvendig. Ikke at alle husmødre er dumme og uselvstendige, jeg vil selv være husmor en periode, men vil ha en karriere utenfor hjemmet også ← Høres det ut som trådstarter er bekymret? For da må du fortelle meg hvor i innlegget hans/hennes du klarer å se det, for det er virkelig ikke det jeg klarer å få det til å bli. Men en kan jo begynne å tolke i det vide og det breie, og da kan en kanskje klare å få til noe slikt som det du tror. Men ved å lese første innlegget, klarer jeg faktisk ikke å få det til at trådstarter er bekymret.
Gjest gjesta Skrevet 26. mars 2006 #16 Skrevet 26. mars 2006 Nei det gjør ikke det. Men jeg har selv vært så dum å skrive inn her om ei jeg var bekymret for og fått masse pepper, fordi jeg ikke forulerer meg rett. som sagt vet jo ikke, men etter at jeg tenkte litt over det kom jeg fram til at det kunne være sånn, for jeg var litt bekymret for venninna mi. Men forskjellen er vel at jeg har aldri tenkt at hun skal skjerpe seg.
Gjest Piper Skrevet 26. mars 2006 #17 Skrevet 26. mars 2006 Selvfølgelig kan vi formulere oss feil her inne, det gjelder jo ikke bare trådstarter men også de som svarer i tråden. Men jeg tror kanskje trådstarter ville fått litt mildere innlegg, om hun ikke ville få venninnen til å skjerpe seg. De ordene der ble helt feil, og jeg tror det er derfor hun får de svarene hun får også. Vil også si at jeg aldri kommer til å leve som om det blir slutt mellom min mann og meg, for blir det slutt mellom oss tar jeg de problemene da. Så om denne venninnen ønsker å leve som hun gjør, kan det faktisk være hun klarer fint å leve i nuet. At hun rett og slett ikke bekymrer seg over hva som evnetuelt kan skje, for det kan være utrolig slitsomt å måtte tenke slik hele tiden. Om en skal tenke på at det eventuelt lbir slutt, er det vel få mennesker som kan være hjemme. For da må jo alle jobbe, selv de som virkelig ønsker å være hjemme, fordi tenk om det eventuelt skulle bli slutt.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #18 Skrevet 26. mars 2006 Jeg har en veninde som er 23 år gammel! Hun bor sammens med en mann og han har jobb og tjener masse penger så vidt jeg hvet! Hun gjør ingenting! Hun går på sosialen! Hun sier hun gir ham 70-80 prosent av hva hun får fra sosialen til husleie og slikt men det kan jeg jo ikke vite sikkert uten beviser da! Hun har aldri jobbet så lenge jeg har kjendt henne! Hun sier hun er husmor og jeg sier til henne det er ikke noe yrke det hvorfor kan du ikke skaffe deg en ordentligjobb! Hun sier hun har problemer og sosial phobi men det tror jeg ingenting på, hun er jo riktig så sosial når vi er på byen! Jeg selv jobber og studerer flere timer hver dag! Hvordan får jeg henne til å skjerpe seg?? ← Tviler på att hun får så veldig mye fra sosialen hvis han tjener "masse penger". Selv om samboere ikke har forsørgelsesplikt over hverandre. Det er ikke lett å få sosialstønad og ihvertfall ikke hvis man er samboer med en som tjener godt.
Gjest Tanita Skrevet 26. mars 2006 #19 Skrevet 26. mars 2006 Å ha sosial fobi er ikke noe å spøke med! Det er nok det som er grunnen til at hun ikke jobber, og det er jo ikke hennes egen feil! Lite forståelsesfull venninne du er da. Og ja, å være husmor er også et yrke! Så det så!
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. mars 2006 #20 Skrevet 26. mars 2006 Du skal ikke få henne til å skjerpe seg, du bør være en god venninne og ikke være så kristisk og fiendtlig. Og at du ikke har "beviser" på hva hun gjør med pengene sine? Det er liksom sosialkontorets jobb å kreve dokumentasjon på slike ting, ikke din. Slutt å legg deg oppi ting du ikke har noe med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå