Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pynter meg til fest: ellers går jeg i nattbukser eller digge klær. Men ser jeg bra ut? Hell yeah! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (18 timer siden):

Jeg har bodd her i mange år nå ja.

Jeg tror det handler om kultur. Jeg forstår ikke helt kulturen her med å ikke gå velkledd i pene klær, akkurat som nordmenn ikke skjønner når jeg går velkledd.

Forfalle var feil bruk av ord og jeg burde brukt lite velkledd. Men man lærer så lenge man lever :) 

Du bør kanskje spesifisere hva du mener med "velkledd." Det kan være veldig forskjellig fra kultur til kultur og fra sted til sted i samme land. Det er også foskjeller fra miljø til miljø og mellom generasjonene ☺️

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal jeg pynte meg for å handle? 

Altså skal jeg på shopping med en venninne så ok, men ellers så ser jeg ikke poeng i det.

Det er egentlig en frihet i det.

• Nyttig 3
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.42):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Så du mener jeg lar meg forfalle fordi jeg ikke bruker sminke og foretrekker joggebukse ovenfor trang jeans som klemmer og klyper både her og der? Litt uheldig påstand mulig fra din side men tar nå vare på megselv selvom jeg foretrekker komfort i klær og jeg tar vel strengt tatt mer vare på huden min ved å IKKE kline den inn med 40 lag forskjellig foundation som kveler huden... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 22.8.2025 den 23.42):

Folk går veldig likt i Norge, kanskje det er et tegn på et veldig inkluderende og likestilt samfunn at ingen stikker seg ut å kjøper andre klær? Jeg ser bare på mine barn sin gjeng, de går ofte i så å si samme klær :) 

Du vil at folk skal være seg selv, men bare hvis det er en stil du liker...

Anonymkode: fc4aa...bb5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.54):

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

Er du østeuropeer? For det er jeg og dette er litt tull.

Anonymkode: fba93...d8f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.54):

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

Russere og de fra baltiske land kler seg generelt ganske harry, og klarer fortsatt finne kjærester… Jeg har både venner, naboer og kollegaer fra områdene, en fellesnevner er mye rare klær. Og ikke er de spesielt redd for en treningsdress heller. Personlig har jeg absolutt ingen ting i mot en joggebukse, selv stappet nedi hvite Nike-sokker, som mange hater. Har en følelse av at det oftest er Nike-sokker folk drar over buksene. Om jeg ikke gjør noe annet den dagen kan jeg fint gå slik på butikken selv. Det er behagelig. 

Anonymkode: e3771...ea1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

En av grunnene er jo at vi ofte kommer fra en utfordrende dag med jobbing. Så kan vær du er fra de innvandrere som ikke jobber og således har tid til å stå å pynte seg når man skal på butikken i 10 minutter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Russere og de fra baltiske land kler seg generelt ganske harry, og klarer fortsatt finne kjærester… Jeg har både venner, naboer og kollegaer fra områdene, en fellesnevner er mye rare klær. Og ikke er de spesielt redd for en treningsdress heller. Personlig har jeg absolutt ingen ting i mot en joggebukse, selv stappet nedi hvite Nike-sokker, som mange hater. Har en følelse av at det oftest er Nike-sokker folk drar over buksene. Om jeg ikke gjør noe annet den dagen kan jeg fint gå slik på butikken selv. Det er behagelig. 

Har aldri sett det. Bare stereotyper. 

Anonymkode: 99716...22f

AnonymBruker
Skrevet

Usminket og uten å pynte seg for å gå på Kiwi for å kjøpe en løk= lukter vondt og lar seg forfalle, tar ikke vare på deg selv.

Jeg lurer heller på hvorfor fikk er så usikre at de ikke kan la verden se dem uten en maske, som jo sminke er...

Anonymkode: 1b4b3...9f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 23.8.2025 den 0.07):

Det er veldig kjent at menn ser på hvor pen ei dame er, sånn er de fleste menn. Det handler ikke om leopardmønster, skinnbukser, høye hæler eller oversminket for å si det sånn. Det handler om å være velkledd, det virker for meg som at folk flest her inne ikke har noe 5-6 tall på skala fra 1 til 10. Det er enten eller :) 

Jeg møtte typen min for 17år siden, and let me tell you!🤣 Jeg var udusja, floker i håret og oversized klær som absolutt hadde sett sine bedre dager(nei, jeg var ikke uteligger)🤣😊 Hadde vel på meg par dager gammel mascara, thats it 🙈 Han har ALDRI sett meg dollet opp, og har heller aldri vist noe interesse for det fordi han elsker meg for MEG, ikke hvordan jeg ser ut. Pga han sluttet jeg faktisk å bruke all form for sminke fordi han lærte meg at jeg er pen nok som jeg er🥰 fuktighetskrem og leppepomade er mer enn nok 🥰 

Anonymkode: 95191...50a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 8.33):

Enig, jeg pleide å jobbe i butikk og det var liksom alltid samme standard med disse østeuropeiske som kom inn superdollet, masse sminke, gulbleket hår, stilige(altså veldig harry) klærnosv, de tror sikkert de ser fantastiske ut, men det ser bare billig ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke norsk. Tar vare på meg selv! Men om jeg  plutselig må på butikken kl 22 på kvelden, så pynter jeg meg absolutt ikke. Det bruker jeg absolutt ikke tid og energi på. Folk får ta meg som jeg er.! Er jeg liksom ikke pen nok naturell? Jeg kan fint trappe opp i pysj bukse og uten sminke kl 07 på rema, om jeg må skynte meg å kjøpe brød til ungene som skal på skolen. Jeg gidder ikke å sette opp en fasade! Jeg er for å vise alle hverdagens valører! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi vi er flinke til å gi faen i hva andre synes om oss. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 16.00):

Er man ustellt når man går i joggebukse da? Jeg bruker bare joggebukser, fordi jeg ikke klarer å finne andre bukser som både puster og ikke klemmer noen steder på kroppen. Bruker heller aldri sminke. Er man da virkelig ustellt? 

Man kan jo dusje og vaske seg selv om man går med joggebukse liksom..

Anonymkode: 851d4...da0

Jeg synes joggebukse er lite velkledd ja, men det handler vel om kultur at folk ikke bryr seg i Norden som folk sier her :) 

Skrevet
Anne70 skrev (På 23.8.2025 den 17.44):

Du bør kanskje spesifisere hva du mener med "velkledd." Det kan være veldig forskjellig fra kultur til kultur og fra sted til sted i samme land. Det er også foskjeller fra miljø til miljø og mellom generasjonene ☺️

Rene strøkne klær som er såkalt "smart casual" på motespråket mener jeg :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 0.43):

Du vil at folk skal være seg selv, men bare hvis det er en stil du liker...

Anonymkode: fc4aa...bb5

Jeg er for mangfold, men det er lite mangfold i klesstil blant folk. Når man først ser en annen stil så blir én mildt sjokkert :) 

Skrevet

Jeg har da virkelig ikke tenkt å bruke to timer på å fikse meh for å handle to banan og en energidrikk. Er ikke 20 lengre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri lagt merke til dette her jeg bor. Kan ikke huske sist jeg så en skikkelig ustelt person på butikken. Bor i storby, her finnes liksom alt. Folk kler seg ganske jordnært her, det er kanskje det som TS anser som skittent og ustelt da? Jeg dusjer hver dag, sminker meg til og med, men kan fint finne på å gå i butikken med hettegenser og olabukse. 

Anonymkode: 6cd2c...d93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (Akkurat nå):

Jeg er for mangfold, men det er lite mangfold i klesstil blant folk. Når man først ser en annen stil så blir én mildt sjokkert :) 

Nærmest hver eneste butikk har de samme klærne. Jeg leter etter jakke for tiden, vil gjerne ha en fin en egentlig flere. Finner ikke parkas som sitter fint i min farge. Finner ikke kåper. Finner ikke boble jakke med innsving i midjen og belte som jeg liker. Finner kun lass på tøy, så lat sydd at det er et firkantet filt med en knapp, kanskje to om dj er heldig. Jakker du kjøper nå er nesten ikke å kalle for jakke.

De mest trendy sakene var søppelsekk kåper i fjord vinter. Tror butikker har kjønt at vi kjøper hva enn de selger.

Anonymkode: 8ce9c...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...