Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 22.09):

Det går ann å se velkledd ut både på jobben og på fritiden tenker jeg. I Øst Europa greier folk dette, hvorfor ikke her? :) 

De jobber ikke. Kvinnene altså. 

Anonymkode: 09413...25f

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.42):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Er mange rusmisbrukere; omtrent hver 5 studentene er i narkotika påvirket tilstand i forelesninger og i fellesområder på universitetene (SHoT 2022 - Rusmidler); ofte søker de seg til data studier, realfagsstudier, humanoia og sammfunsfag, ettersom en sliter med skikkethetsvurderinger i de fleste andre studium.

Hvis en ser en person snakke med seg selv (direkte fysisk umulig for vanlig person å evne å tørre å ha slik atferd ), så er personen vanligvis cannabis påvirket - med mindre en har en alvorlig medfødt utviklingsforstyrrelse (det skal fryktelig mye til, selv om en har det, skal ekstremt mye til for å være faktisk så syk, skyldes vanligvis at en har inntatt narkotika før en har gått eller på selve universitet)

Vet også at salg og omsetning av narkotika, på universitets områdene, er en av årsakene til at det er såpass høy forekomst av narkotika påvirkete studenter.

Anonymkode: 17bf0...777

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis cannabis folk er ruset på, mens en er i forelesning - blitt ganske mange av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Beste er å holde seg unna folk som har historikk med bissar atferd, så slipper en å havne i narko miljø :)

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 23.14):

Hvis folk hadde klart seg selv her i Norge hadde ikke folk klaget på at alt var så dyrt hele tiden :) 

Nordmenn sosialiserer igjennom klaging. Det handler ikke om hva en klager på. Er det ikke maten så er det været. Det du ikke virker å forstå er at mennesker og kulturer er forskjellige. Liker du ikke måten ting blir gjort på her det så kan du alltids flytte hjem igjen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nordmenn sosialiserer igjennom klaging. Det handler ikke om hva en klager på. Er det ikke maten så er det været. Det du ikke virker å forstå er at mennesker og kulturer er forskjellige. Liker du ikke måten ting blir gjort på her det så kan du alltids flytte hjem igjen. 

Jeg har kun norsk statsborgerskap nå :) 

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 22.50):

Det har vel med kultur, i Norge så har man på seg litt for høye hæler så tenker folk prostituert med en gang virker det som.

Synes det er svært interessant når du sier at indre verdier er det som teller, men se på andelen single i Norge. Hvis det var bare de indre verdiene som betydde noe så hadde det nok ikke vært så mange single for de fleste nordmenn jeg har møtt virker snille synes jeg :) 

Hva har indre verdier og det å være singel å gjøre med hverandre? I Norge er menn og kvinner likestilte, og vi er ikke, i like stor grad som i andre land, avhengige av å gifte oss. Da trenger vi ikke å spjåke oss ut med klær i leopardmønstre for å tiltrekke oss menn. Det holder å være fin når man føler for det. Ikke fordi det forventes av oss. 

#bryr_meg_ikke

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Gaia skrev (Akkurat nå):

Hva har indre verdier og det å være singel å gjøre med hverandre? I Norge er menn og kvinner likestilte, og vi er ikke, i like stor grad som i andre land, avhengige av å gifte oss. Da trenger vi ikke å spjåke oss ut med klær i leopardmønstre for å tiltrekke oss menn. Det holder å være fin når man føler for det. Ikke fordi det forventes av oss. 

#bryr_meg_ikke

Det er veldig kjent at menn ser på hvor pen ei dame er, sånn er de fleste menn. Det handler ikke om leopardmønster, skinnbukser, høye hæler eller oversminket for å si det sånn. Det handler om å være velkledd, det virker for meg som at folk flest her inne ikke har noe 5-6 tall på skala fra 1 til 10. Det er enten eller :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er janteloven som gjør at nordmenn føler de må være kledd på en viss måte når de går i butikken, så er det jantelov i USA også. Etter jeg bosatte meg der, fikk jeg i begynnelsen høre fra både noen venninner og kjæreste at jeg var så «oppkledd.» Kjæresten bemerket en gang om jeg «virkelig hadde gått rundt slik i nabolaget» på en negativ måte. Gikk i en litt fin sommerkjole. Da passet jeg på å bare gå med jeans og t-skjorte mesteparten av tiden, på fritiden, for å ikke skille meg ut. Men etter hvert, så sluttet jeg å bry meg. 🙂 

Anonymkode: 6f073...ba0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ren og lukter ikke. For å gjøre det klart og tydelig. 

Jeg går i joggebukse og uten sminke på butikken. Fordi jeg gir blanke faen i hva andre tenker. Jeg pynter meg ikke for andre, men for meg selv. Skal jeg på teater eller ut å spise så kler jeg meg i penere klær. 
Jeg driter i deg og hvordan det er i ditt hjemland. Jeg er ikke på butikken for å gi deg noe pent å se på. Det handler ikke om å ikke ta vare på meg selv, men at jeg ikke orker å pynte meg for verken meg selv eller for andre bare for å kjøpe sjokolade og pepsi max. 

Jeg tenker over hva slags joggeklær jeg har på meg. Jeg bruker hel sett som matcher og sko som passer. Slik at det blir mer presentabelt og helhetlig, men komfortabelt. 
Det er rene klær. Jeg bruker ikke de joggeklærne jeg bruker hjemme hele dagen, gjerne flere dager på rad. Jeg skifter alltid før jeg går ut, og så fort jeg kommer hjem. Alltid, uavhengig av hvor jeg har vært og hva jeg har gjort ute. Hjemme så kan jeg gå med grå joggebukse og rød hettegenser, klær som ikke passer sammen i det hele tatt. Går aldri ut i noe sånt. Om jeg så bruker klær som matcher hjemme så går jeg ikke ut på butikken med samme klærne, jeg skifter alltid. 

Sminke bruker jeg bare når jeg skal noe spesielt, som teater, kino, date eller restaurant. Jeg gjør det for min egen del, ikke for andre. 

Har du et problem med det så får du holde deg hjemme. For det er ikke mitt problem, men ditt. 

Anonymkode: 4a980...bca

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Helt enig med deg Ts. Jeg er norsk kvinne på 50+ som i stor grad synes mange av mine medsøstre «forfaller». Så mange som er lite freshe og stelte. Det kan se ut som om mange «gir opp» - men kaller det å være trygg, naturlig eller gidder ikke for det betyr ikke noe for dem. Jeg tror ikke noe på det. De fleste ønsker å se godt ut, men det krever jo en liten innsats. 

Anonymkode: f107e...aa3

Hvorfor er det så vanskelig å tro på at enkelte syns joggebuksa er mer behagelig enn jeans, og at de ikke vil bruke mer tid foran speilet enn nødvendig? 

Det er en rar ting å ikke tro på, at enkelte har en avslappet holdning til hvordan de ser ut. Hva er der å "gi opp"? :P 

Anonymkode: 141df...3a5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Helt enig med deg Ts. Jeg er norsk kvinne på 50+ som i stor grad synes mange av mine medsøstre «forfaller». Så mange som er lite freshe og stelte. Det kan se ut som om mange «gir opp» - men kaller det å være trygg, naturlig eller gidder ikke for det betyr ikke noe for dem. Jeg tror ikke noe på det. De fleste ønsker å se godt ut, men det krever jo en liten innsats. 

Anonymkode: f107e...aa3

Godt noen skjønner meg :hjerte: Det finnes bare ikke et midtpunkt virker det som. Sminke, lett parfymert og rene, strøkne klær er oversminket og fælt :S 

Skrevet (endret)

Joggebukse er da ikke nødvendigvis ustelt, men mer avslappet. Man trenger ikke være stylet hver gangs man skal ut heller. Best å kle seg avslappet og komfortabelt.  Trenger ikke bety at man har gitt opp for det. Tåpelig sagt. 

Endret av Iso1
  • Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går pent kledd og er sminket på jobb. I min fritid gidder jeg ikke det, da vil jeg være behagelig kledd.

Min mann vet allerede hvordan jeg ser ut og han er den eneste jeg er interessert i å imponere, så hvorfor skulle jeg gidde å sminke og pynte meg for naboen som jeg kanskje treffer på butikken? 🤷‍♀️

Anonymkode: d3c1a...fdc

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å være naturlig er da ikke å forfalle.. 

Jeg orker ikke putte masse kjemikalier i tryne fordi jeg skal på butikken. Jeg sminker meg minimalt når jeg skal på date også, og det er fordi jeg liker når jeg føler at jeg ser ut som meg.

Kler meg gjerne i kjole og skjørt, men ikke for en snartur på butikken. 

Anonymkode: 2acb3...db3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (13 timer siden):

Godt noen skjønner meg :hjerte: Det finnes bare ikke et midtpunkt virker det som. Sminke, lett parfymert og rene, strøkne klær er oversminket og fælt :S 

Altså, hva i alle verden? De aller aller fleste er da rene når de drar på butikken. Å bruke sminke og parfyme har da ingen ting med å være velstelt å gjøre..

Anonymkode: 2acb3...db3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 22.09):

Det går ann å se velkledd ut både på jobben og på fritiden tenker jeg. I Øst Europa greier folk dette, hvorfor ikke her? :) 

Så jeg måtte da ha skifte tøy i bil?

Når jeg dro i butikken dro jeg ditt etter jobb eller etter tur i skogen. Etter jobb gikk jeg fort med både olje,lim,maling rester, til tider jord. T-skjorta kunne være nogenlunde uten flekker. Eller etter jakt grønn jaktbukse og strikke genser.

Går i butikken da det passer ikke det jeg har. Men går ikke i butikken i pysj bukse i helg som jeg ser en del har, da drar jeg på meg en olabukse. 

Sminke aldri brukt, 

Anonymkode: 07b39...8f0

• Liker 3
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (15 timer siden):

Det er veldig kjent at menn ser på hvor pen ei dame er, sånn er de fleste menn. Det handler ikke om leopardmønster, skinnbukser, høye hæler eller oversminket for å si det sånn. Det handler om å være velkledd, det virker for meg som at folk flest her inne ikke har noe 5-6 tall på skala fra 1 til 10. Det er enten eller :) 

Jeg gidder ikke å være "velkledd" bare fordi jeg skal innom kommunen med noen papirer eller på butikken. Det er et ork å sminke seg på morgenen, og å fjerne sminken på kvelden. Dess mindre ting jeg putter i fjeset, dess bedre er det for huden. 

Jeg er ikke ustelt bare fordi jeg ikke orker å pynte meg. Skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å leve i en sånn villfarelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.42):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Er man ustellt når man går i joggebukse da? Jeg bruker bare joggebukser, fordi jeg ikke klarer å finne andre bukser som både puster og ikke klemmer noen steder på kroppen. Bruker heller aldri sminke. Er man da virkelig ustellt? 

Man kan jo dusje og vaske seg selv om man går med joggebukse liksom..

Anonymkode: 851d4...da0

• Liker 5
Skrevet

Jeg sminker meg aldri, liker det ikke, men er ikke sjuskete likevel. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...