Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg som regel ser helt ok ut, minst, når jeg går ut et ærend. Handler ofte på vei hjem fra jobb, hvor vi har dresskode, og sminker meg til hverdags. Kan også gå i butikken usminket i treningstights og hettegenser, fordi jeg kan verdsette meg selv på andre måter enn ved å se bra ut og fordi jeg bruker mer enn nok tid på å kle meg pent i arbeidstiden. Hadde jeg vært hjemmeværende på heltid hadde jeg kanskje sett annerledes på det, men jeg tviler. For å være ærlig synes jeg at jeg ser bra ut så lenge jeg er ren og har på rene klær. Alt til sitt bruk. På fest og i bryllup kan jeg gjerne bruke lang tid på hår og sminke, men til hverdags synes jeg bare ikke det passer eller er nødvendig. Skjønnhet er mange ting, å ta vare på seg selv er mange ting. At det er noe å stusse over er kanskje det rareste med denne tråden. 

Her jeg bor vil jeg si at de fleste ser helt vanlige eller vel så det ut. Der jeg kommer fra, på bygda, er det helt tydelig færre som bryr seg om hvordan de går kledd. Jeg har ikke bodd der på 30 år, men før var det i alle fall litt sånn at du ikke skulle tro du var noe, og litt viktig å se ut som alle andre. Å kle seg opp for å gå ut verken var eller er en greie der, og da skiller man seg ut negativt om man gjør det. 

Anonymkode: b1e11...b2b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 0.06):

Norge er et av verdens mest likestilte land. Det har gjort at mange norske kvinner ikke føler samme press til å alltid fremheve seg gjennom utseende, men heller vektlegger naturlighet, praktiske klær og komfort.

I norsk kultur er det ofte sett som mer autentisk og «jordnært» å ikke sminke seg mye. Overdreven pynting kan til og med tolkes som litt «for mye» i enkelte sosiale sammenhenger.

Norsk hverdag er preget av friluftsliv, praktisk klesstil og en mer avslappet holdning til utseende. Det setter sitt preg på normene.

I russisk kultur, som du sammenligne med, er det ofte et sterkere press på kvinner om å fremstå «velstelt» og feminine. Å pynte seg blir sett på som en form for respekt for seg selv og andre, og mange opplever at det å være vakker og elegant gir sosial kapital.

I RRussland står også de tradisjonelle kjønnsrollene fortsatt sterkere enn i Norge. Kvinner forventes i større grad å fremstå feminine, mens menn i større grad knyttes til rollen som forsørgere. Mer som Norge på 1950-tallet kan du si. 

Anonymkode: 8f943...1ea

Kan godt være derfor, vi har litt mer tradisjonell kjønnsrolle i vårt forhold. Hardtarbeidende kvinner i Norge får ikke tid til å ta vare på seg selv nesten huff! :S 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 9.15):

For min del trenger jeg ingen som helst unnskyldning for å kle med helt vanlig normalt dagligdags og ikke bruke sminke. Det et mitt personlige valg som absolutt ingen andre har noe med. 

Har du ikke fått med deg PRIDE?

Pride handler om retten til å være seg selv på alle mulige måter så lenge det ikke skader andre.

Anonymkode: fc4aa...bb5

Ja jeg vet hva pride er. Min sønn er homofil, men det er en annen sak :) 

AnonymBruker
Skrevet

Pretty is not the rent you pay to exist in the world as a woman.

Anonymkode: 73765...dd0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (6 minutter siden):

Ja jeg vet hva pride er. Min sønn er homofil, men det er en annen sak :) 

Anonymkode: 1662f...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 10.20):

Du har nok bare en annen mening om hva velstelt er enn vi har. Litt rart at du ikke innser dette selv, du må ha bodd her ganske lenge siden du skriver så bra norsk? 

Nordmenn generelt har veldig bra hygiene, uansett hvor de er. Vi bruker lite/ingen/naturlig sminke, og det er faktisk en del av det å være velstelt her. De fleste har fine klær, men er ikke pyntet/oppfjaset. En joggebukse og sneakers kan derfor være helt ok antrekk her, det handler om kultur. 

Folk her ser gjerne på østeuropeisk klesstil som veldig stygg, selv om de tydeligvis har lagt ned jobb i å se sånn ut. Det er trashy i være øyne. Og ja, for våre neser lukter de betydelig mer svette (eller svette kombinert med masse kraftig parfyme) enn vi gjør her. Dette er kanskje biologisk, at vi reagerer mer på svettelukt fra andre steder?

Anonymkode: b7ae4...213

Jeg har bodd her i mange år nå ja.

Jeg tror det handler om kultur. Jeg forstår ikke helt kulturen her med å ikke gå velkledd i pene klær, akkurat som nordmenn ikke skjønner når jeg går velkledd.

Forfalle var feil bruk av ord og jeg burde brukt lite velkledd. Men man lærer så lenge man lever :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (1 minutt siden):

velkledd

Velkledd i Norge er ull og vindtett. Kanskje vanntett?

Anonymkode: 73765...dd0

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 21.8.2025 den 16.07):

Gjør det forskjell på noe for landene?

I type BNP, sysselsetting, levevilkårsundersøkelser osv? Folkehelse?

Tror landets rikdom kan ha noe med det å gjøre, siden det er ganske likt i Skandinavien :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke viktig for meg å se bra ut for andre. 

Anonymkode: 141df...3a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror jeg som regel ser helt ok ut, minst, når jeg går ut et ærend. Handler ofte på vei hjem fra jobb, hvor vi har dresskode, og sminker meg til hverdags. Kan også gå i butikken usminket i treningstights og hettegenser, fordi jeg kan verdsette meg selv på andre måter enn ved å se bra ut og fordi jeg bruker mer enn nok tid på å kle meg pent i arbeidstiden. Hadde jeg vært hjemmeværende på heltid hadde jeg kanskje sett annerledes på det, men jeg tviler. For å være ærlig synes jeg at jeg ser bra ut så lenge jeg er ren og har på rene klær. Alt til sitt bruk. På fest og i bryllup kan jeg gjerne bruke lang tid på hår og sminke, men til hverdags synes jeg bare ikke det passer eller er nødvendig. Skjønnhet er mange ting, å ta vare på seg selv er mange ting. At det er noe å stusse over er kanskje det rareste med denne tråden. 

Her jeg bor vil jeg si at de fleste ser helt vanlige eller vel så det ut. Der jeg kommer fra, på bygda, er det helt tydelig færre som bryr seg om hvordan de går kledd. Jeg har ikke bodd der på 30 år, men før var det i alle fall litt sånn at du ikke skulle tro du var noe, og litt viktig å se ut som alle andre. Å kle seg opp for å gå ut verken var eller er en greie der, og da skiller man seg ut negativt om man gjør det. 

Anonymkode: b1e11...b2b

Føler dette er typisk denne janteloven :) 

AnonymBruker
Skrevet

Sminke er noe ingen trenger! Hvertfall ikke for å  gå på butikken. Utover det er jeg enig i at normal hygiene er innafor. 

Anonymkode: c26d8...290

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 22.00):

Jeg bor i en storby. Turistene kan jeg også telle og nordmenn har sin stil, den er ganske lik på tvers av befolkningen. Veldig mange av ukrainerne som er i Norge nå har tatt med seg stil til Norge. Kanskje litt inspirasjon er bra for nordmenn? Med mindre disse går i samme retning som nordmenn etterhvert da :) 

Når jeg ser hva du mener er stil så er det ett håp at denne stilen ikke blir vanlig i Norge. Østblokk landa kommer ikke med stil, damer derfra kler seg jævlig og sminker seg så de ser ut som ei hore.

Anonymkode: c1ab9...3ae

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg ser hva du mener er stil så er det ett håp at denne stilen ikke blir vanlig i Norge. Østblokk landa kommer ikke med stil, damer derfra kler seg jævlig og sminker seg så de ser ut som ei hore.

Anonymkode: c1ab9...3ae

Jeg tenker en blanding av øst og vest Europa kan være en fin miks. Oversminket + lite velkledd = Velkledd :) 

AnonymBruker
Skrevet

Heller norske damer med roser i kinnene og i jeans, allværsjakke og null sminke enn damer fra «hjemlandet» med for mye sminke, hår som ser veldig unaturlig ut, alt for utfordrende klær og som stinker svette…. Det er bare forskjell på hva vi legger i «velkledd» 

Anonymkode: 862a6...92e

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 21.42):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Jeg er bare delvis norsk selv. Har bodd i flere land, og kan love deg at dette langt fra er et typisk norsk fenomen. 

Anonymkode: 6f073...ba0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (11 minutter siden):

Jeg har bodd her i mange år nå ja.

Jeg tror det handler om kultur. Jeg forstår ikke helt kulturen her med å ikke gå velkledd i pene klær, akkurat som nordmenn ikke skjønner når jeg går velkledd.

Forfalle var feil bruk av ord og jeg burde brukt lite velkledd. Men man lærer så lenge man lever :) 

Det er en ting da, klesindustrien er litt imot oss føler jeg. De har mye penere klær i Usa, misunner dem jeg ser thrifter der. Hadde hatt finere stil hadde de latt meg kjøpe finere klær.

Sist jakkene på moten kledde meg og var min stil var serriøst for nesten 10 år siden. Snittet de styr i hvor sømmen ligger nedenfor skulderen og skaper ekstra slaps med tøy er så irriterende. Nattshortsene...kjøpte ennfra gina, søt med kirsebær på. Hvordan det er mulig å gi meg alt for mye tøy og samtidig ikke la med dekke baken er forunderlig. Har heldigvis tatt vare på mine gamle favorittklær fra rundt 2012, så jeg kan sy mine egne som sitter langt bedre. Må bare orke 😅 Må sy meg kåpe også. Må sikkert sy trusene mine, har dere sett hvor kjipe fargene er på hm? Evig utvaska farger i flere år nå. 

Anonymkode: 8ce9c...716

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en ting da, klesindustrien er litt imot oss føler jeg. De har mye penere klær i Usa, misunner dem jeg ser thrifter der. Hadde hatt finere stil hadde de latt meg kjøpe finere klær.

Sist jakkene på moten kledde meg og var min stil var serriøst for nesten 10 år siden. Snittet de styr i hvor sømmen ligger nedenfor skulderen og skaper ekstra slaps med tøy er så irriterende. Nattshortsene...kjøpte ennfra gina, søt med kirsebær på. Hvordan det er mulig å gi meg alt for mye tøy og samtidig ikke la med dekke baken er forunderlig. Har heldigvis tatt vare på mine gamle favorittklær fra rundt 2012, så jeg kan sy mine egne som sitter langt bedre. Må bare orke 😅 Må sy meg kåpe også. Må sikkert sy trusene mine, har dere sett hvor kjipe fargene er på hm? Evig utvaska farger i flere år nå. 

Er lei meg når jeg blar i jule katalogene fra vs 2012, ja jeg har tatt vare på noe inspo. Savner fine klær!😢 💔

Venter og venter på at de skal komme på mote igjen. Det eneste de har gidd er bootcut. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg Ts. Jeg er norsk kvinne på 50+ som i stor grad synes mange av mine medsøstre «forfaller». Så mange som er lite freshe og stelte. Det kan se ut som om mange «gir opp» - men kaller det å være trygg, naturlig eller gidder ikke for det betyr ikke noe for dem. Jeg tror ikke noe på det. De fleste ønsker å se godt ut, men det krever jo en liten innsats. 

Anonymkode: f107e...aa3

• Nyttig 1
Skrevet

Syns det er å være litt nedpå iblandt, og det må være lov.

Lurer heller på de som hver dag er pynta som om de skal i bryllup med et ansikt dekket av sminke så du ikke ser noe naturlig der og stinker parfyme... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er lei meg når jeg blar i jule katalogene fra vs 2012, ja jeg har tatt vare på noe inspo. Savner fine klær!😢 💔

Venter og venter på at de skal komme på mote igjen. Det eneste de har gidd er bootcut. 

Folk går veldig likt i Norge, kanskje det er et tegn på et veldig inkluderende og likestilt samfunn at ingen stikker seg ut å kjøper andre klær? Jeg ser bare på mine barn sin gjeng, de går ofte i så å si samme klær :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...