Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (11 timer siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

For min del så ble jeg sånn når jeg ble utsatt for psykisk mishandling av en psykisk syk kollega. Jeg var helt på felgen. 🥲 Ila ferien så kom jeg meg til hektene og kjente at kreftene kom tilbake. Sånn er livet... 

Anonymkode: 00ce8...186

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (11 timer siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Skjønte ikke helt påstanden din om at ustelt/uflidd er å «forfalle».

Å være ustelt/uflidd er ikke det samme som å forfalle.

Selv har jeg alt annet en å «forfalt». Jeg er i bedre forfatning på alle måter i dag, en jeg var på VGS som 19 åring. Jeg er relativt godt trent, frisk, spiser jevnt over sunt etc. jeg går allikevel lett ut døra i treningsbukse, rotete hår, evt caps. Til og med en genser som ikke er ren😱.

Årsaken er, hvorfor ikke?  Jeg skal i butikken for å handle: ikke imponere folk jeg ikke kjenner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (10 timer siden):

Denne debatten tok ikke noe inspirasjon fra SoMe, hvis du tar deg en tur til Øst Europa vil du se hvor annerledes det er. Hadde jeg gått kledd som mange nordmenn gjør i feks Tallinn på butikken så hadde folk fått sjokk for der tar folk vare på seg selv og vil se velkledde ut. Synes det er rart at et så velstående land som Norge ikke har så mye av dette, det er trendy å se mest mulig ok/middelmådig ut virker det som :) 

Jeg leide leilighet på airbnb i et par uker i Tallinn for noen få år siden og når jeg gikk på butikken (alle mulige butikker) der føltes det faktisk som å være i Norge. Mennesker av alle typer akkurat som her.

Anonymkode: fc4aa...bb5

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er rart å legge merke til dette. Jeg er ikke særlig opptatt av utseende, hverken eget eller andres. Jeg synes det er viktig å være ren, det er så langt jeg strekker meg. 
Hvorfor er det så viktig for så mange hvordan andre ser ut?!

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste utenlandske pynter seg ikke når de skal i butikken. Hvem bryr seg virkelig. Har ikke noe med nordmenn å gjøre. Man drar ut i nærbutikken i joggebukse og handler. Helt normalt.

Anonymkode: 9297b...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nordmenn - mange - har ikke skjønt dette med å kle seg - ser at vedkommende som "jeg bryr meg ikke" har fått hauger av tomler - men spørsmålet - hvorfor bryr  man seg ikke - de handler ikke om hvodan man tar seg ut.

Man kler seg skikkelig og respektabelt av respekt for andre mennesker! 

Anonymkode: e3f3f...aa2

Men hvorfor i huleste skal man bruke tid på å pynte seg for helt random mennesker på matbutikk, kjøpesenteret o.l?

Jeg er selv fra Russland, og synes det er befriende at man i Norge kan være akkurat som man er. I perioder er jeg ofte innom Storo storsenter for små ærend, hvorfor bruke tid på å pynte seg da? Jeg liker å pynte meg/sminke meg litt når jeg skal treffe venner eller gjøre noe spesielt på høytidsdager. Men i Norge skal det ikke være slik at man hele tiden må pynte seg bare for å kunne gå ut døren. 

Anonymkode: 711c7...058

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt stikke raskt innom butikken usminket og i treningsklær på vei til eller fra trening. Der ser jeg ofte kraftig overvektige, oversminkede damer som gjerne handler inn brus, potetgull og sigg.

Hvem av oss er det som lar seg forfalle?

(Nå ble jeg en av de jeg egentlig hater her på KG, men bare for å statuere et poeng)

Anonymkode: 1564c...715

• Liker 3
Skrevet

Overvektige damer som handler chips kan også trene, altså. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er såkalt handyman som alltid er i gang med noe praktisk i hjemmet. Derfor går jeg som regel alltid i arbeidsklær når jeg må en snartur i nærbutikken med kona. Og jeg spør henne alltid først om det er OK at jeg går sånn . . 

For meg er det viktigere hva kona synes enn hva de andre måtte mene. Heldigvis for meg liker hun folk i arbeidsklær.

Når jeg har ligget og jobbet under bilen, snekret eller malt huset måtte jeg både dusje og skifte hvis jeg skulle vært fin på butikken. Og så måtte jeg gjenta prosedyren en gang til før kvelden.

Men når vi har en planlagt innkjøpstur på senteret eller til byen kler jeg meg skikkelig. Men "pynting" er ikke greia for meg.

Endret av senior
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Norske kvinner er ikke vokst opp med at de må være pyntedukker.

Anonymkode: f5ab0...0c9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg går alltid velstelt og ren ut blandt folk.

Ikke alltid jeg sminker meg, men å dra en børste gjennom håret og skifte ut av kosebuksa til noe annet gjør jeg.

Men jeg pynter meg ikke nei. Går kledd som jeg også fint kunne gjort på kontoret.

Forøvrig er det veldig sjeldent jeg opplever at folk går sjuskete og ustelte på butikken.

Det må vel være noen få ganger i året jeg ser det..

Og det er rart å si at dette gjelder Nordmenn, og andre nordiske folk. Har man reist litt nedover i Europa, Storbritania eller i USA, ser man fort at Nordmenn kler seg, og er mye mer velstelt enn de fleste innfødte på butikkene der. Nordmenn har ofte en mer casual bekledning på jobb, enn de har i andre land. Men de er fortsatt velstelte.

Endret av Verbena
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Neppe. Folk her til lands er ikke så opptatt av utseendet til hverandre. De aller fleste er mer opptatte av indre verdier. 

I Øst-Europa ser kvinner som "kler seg pent" ut som norske prostituerte. De har gjerne bleket hår for å se mer nordeuropeiske ut, og bruker klær som norske "Cougars" og prostituerte bruker ute på byen, som hverdagsklær. 

De er også gjerne oversminket og tungt parfymerte. 

Anonymkode: 86a6c...df0

Det er fordi de selger kroppen sin, akkurat som prostituerte gjør her i Norge. I øst-europa er ikke kvinner like mye verdt som menn. Kvinner har verdi som dukker, altså må de kle seg opp og være som dukker for å kunne flytte hjemmefra og overleve. Du skal komme fra en relativt priviligert familie for å ha råd og kapasitet til å ta en utdanning som kvinne.

Anonymkode: db19a...f95

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok bare en annen mening om hva velstelt er enn vi har. Litt rart at du ikke innser dette selv, du må ha bodd her ganske lenge siden du skriver så bra norsk? 

Nordmenn generelt har veldig bra hygiene, uansett hvor de er. Vi bruker lite/ingen/naturlig sminke, og det er faktisk en del av det å være velstelt her. De fleste har fine klær, men er ikke pyntet/oppfjaset. En joggebukse og sneakers kan derfor være helt ok antrekk her, det handler om kultur. 

Folk her ser gjerne på østeuropeisk klesstil som veldig stygg, selv om de tydeligvis har lagt ned jobb i å se sånn ut. Det er trashy i være øyne. Og ja, for våre neser lukter de betydelig mer svette (eller svette kombinert med masse kraftig parfyme) enn vi gjør her. Dette er kanskje biologisk, at vi reagerer mer på svettelukt fra andre steder?

Anonymkode: b7ae4...213

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (14 timer siden):

Jeg har en familie jeg må mette, ikke et samfunn jeg må imponere.

Anonymkode: 5d4bb...81e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nåja….det spørs nå hvilken retning du velger å se….. Jeg har reist mye rundt om i verden og i samtlige land møter jeg folk som er pyntet på butikken og folk som ikke er pyntet. Folk er like og ulike over hele verden. Hva er forresten å pynte seg for deg? Jeg vil si at de russiske damene som er pyntet ser ut som om de har krasjlandet i Europris sin billighylle, og toppet det hele med hjemmebleket hår😬 

Anonymkode: 2e6fd...897

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Forfalle» fordi man ikte sminker seg? 
Jeg bruker ikke sminke til hverdags.

Anonymkode: b41a7...8e6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (15 timer siden):

Usminket er virkelig ikke ustelt. Utrolig mange nydelige mennesker uten sminke, heller det enn skrapelodd!

Noen tåler ikke sminke og dår dårlig hud av det andre liker det best uten. Noen pynter seg til besøk og fest men ikke ellers. En person må ikke være sminket for å være stelt alvorlig talt!

Dårlig kropslukt kan jeg skjønne! Joggebukse en rask tur på butikken er heller ikke noe i veien med!Kanskje de går innom på vei fra jobb eller sitter med den i bilen på langkjøring. Kanskje de har rygg/kropps prob eller har vært hos fysio osv.

Anonymkode: 40143...03f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har nok bare en annen mening om hva velstelt er enn vi har. Litt rart at du ikke innser dette selv, du må ha bodd her ganske lenge siden du skriver så bra norsk? 

Nordmenn generelt har veldig bra hygiene, uansett hvor de er. Vi bruker lite/ingen/naturlig sminke, og det er faktisk en del av det å være velstelt her. De fleste har fine klær, men er ikke pyntet/oppfjaset. En joggebukse og sneakers kan derfor være helt ok antrekk her, det handler om kultur. 

Folk her ser gjerne på østeuropeisk klesstil som veldig stygg, selv om de tydeligvis har lagt ned jobb i å se sånn ut. Det er trashy i være øyne. Og ja, for våre neser lukter de betydelig mer svette (eller svette kombinert med masse kraftig parfyme) enn vi gjør her. Dette er kanskje biologisk, at vi reagerer mer på svettelukt fra andre steder?

Anonymkode: b7ae4...213

Dette er helt feil 

Anonymkode: 99716...22f

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (18 timer siden):

Gjør det forskjell på noe for landene?

I type BNP, sysselsetting, levevilkårsundersøkelser osv? Folkehelse?

• Liker 3
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 20.8.2025 den 22.38):

Har ikke noe med naturlighet å gjøre, har noe med å ta vare på seg selv og verdsette seg selv litt tenker jeg. Jeg er hjemmeværende, men vil si det er en fulltidsjobb det også :) 

Jeg verdsetter meg selv nok selv om jeg løper en kort tur til butikken med bustete hår og usminket. Jeg pynter meg ikke for andre.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...