Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men kvinner er mye mindre «verdt» f eks i Russland. Livet er utrygt, man må «bruke» utseendet sitt i større grad enn her. Her i landet er livet mye tryggere. Kvinner kan klare seg selv.  Vi kan ha likestilte forhold, der ikke alt går ut på å tekkes mannen. 

Anonymkode: 760a4...ce3

Hvis folk hadde klart seg selv her i Norge hadde ikke folk klaget på at alt var så dyrt hele tiden :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Eventuelt at du tolker tacky som velkledd. :)

Dine ord :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker da at norske menn ser jo i alle fall velkledd ut enn mange utenlandske, om vi snakker om østeuropeere i alle fall.. De går i alle fall rundt i joggebukser hele tiden! Godt mulig østeuropeiske damer pynter på seg hele tiden, men hver sin smak. Når man skal hente i barnehagen og ser ut som man skal på party med full glam, falske negler og vipper, så er det jo ikke vi som kler oss vanlig som blir sett rart på i alle fall..  

Anonymkode: 02841...2fc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å dolle seg opp, når man skal ut å handle hermetisert høne og sylteagurk?

Anonymkode: 5ae97...80c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er norsk og pynter meg aldri. Ikke når resten av landet gjør det heller. Jeg er ikke interessert i å få blikk eller kommentarer om hvor fin jeg er og det er helt bra nok for mine turer i butikker, eller i parken etc. i en stil som jeg liker å gå med. Det skal være avslappet og behagelig og med gamle inngåtte sko som føttene mine liker å ha på. Ikke moteriktig og såkalt pent.  

Anonymkode: bd7fd...f64

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (18 minutter siden):

Ja jeg pynter meg fordi jeg føler meg bedre og mer ordentlig ut. Det gir meg en god følelse å være velkledd. Har hørt at mange går dårlig kledd pga depresjon også, så det kan være det også tenker jeg mtp tallene for det i Norge :) 

Dårlig forsøk. De pyntede landene dine, Russland, Ukraina, Estland med flere ligger en god del høyere på selvmordstatistikken enn Norge. 

https://fn.no/Statistikk/selvmord

Anonymkode: 49f4e...76d

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det kan være interessant å vite hva du anser som velkledd, så slipper vi å spekulere om det er stilen til de østeuropeerne vi har møtt. Lim inn noen eksempler vær så snill? Det at man må sminke seg, blir for dumt. Men eksempler på antrekk? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (48 minutter siden):

Ser mange bare tenker på matbutikken, tenker generelt. Legesenteret, kjøpesenteret, i parken osv. Ikke bare å pynte seg til en date, selskap eller julebordet :) 

Kler meg ihvertfall ikke opp og sminker meg flott for å gå til legen!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tenker da at norske menn ser jo i alle fall velkledd ut enn mange utenlandske, om vi snakker om østeuropeere i alle fall.. De går i alle fall rundt i joggebukser hele tiden! Godt mulig østeuropeiske damer pynter på seg hele tiden, men hver sin smak. Når man skal hente i barnehagen og ser ut som man skal på party med full glam, falske negler og vipper, så er det jo ikke vi som kler oss vanlig som blir sett rart på i alle fall..  

Anonymkode: 02841...2fc

Kanskje det var derfor jeg falt for en norsk mann, hvem vet :rodmer: 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var en tråd om forfall i kommunale jobber. Tenkte, er folk mindre trent og velstelt i det offentlige? 😂

Anonymkode: 05d4f...e5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (1 time siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Elsker å kjøre ned på Rema i min Gelenderwagen til rundt 3 mill ikledd joggebukse 🤓

Dressed like a bum cuz my car is the outfit 😜😅🙀😏

Anonymkode: 1662f...235

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dårlig forsøk. De pyntede landene dine, Russland, Ukraina, Estland med flere ligger en god del høyere på selvmordstatistikken enn Norge. 

https://fn.no/Statistikk/selvmord

Har hørt at veldig mange her i Norge går på medisiner mot depresjon eller annet og det kan være en årsak til et lavere tall. En av de gode tingene ved å være et rikt land! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn - mange - har ikke skjønt dette med å kle seg - ser at vedkommende som "jeg bryr meg ikke" har fått hauger av tomler - men spørsmålet - hvorfor bryr  man seg ikke - de handler ikke om hvodan man tar seg ut.

Man kler seg skikkelig og respektabelt av respekt for andre mennesker! 

Anonymkode: e3f3f...aa2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg er norsk og er midt i intens småbarnsfase med baby og alt. Jeg bruker en halvtime om dagen på hudpleie, trener og sminker meg alltid selv om jeg ikke går ut en gang. Men hårvask 2 gang per uke. Jeg har tykt, krøllete hår som ikke blir fett veldig lett. Er ikke så opptatt av mote og gå med det siste. Men går ikke slaskete ut. Allikevel gidder jeg ikke gå i høye hæler eller stramme kjoler osv 😅Er ikke på mannejakt eller har behov for å bli antastet i grønnsaksdisken på Kiwi så det går fint om damene i andre land står for det. 

Anonymkode: be450...c5f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Norge er et av verdens mest likestilte land. Det har gjort at mange norske kvinner ikke føler samme press til å alltid fremheve seg gjennom utseende, men heller vektlegger naturlighet, praktiske klær og komfort.

I norsk kultur er det ofte sett som mer autentisk og «jordnært» å ikke sminke seg mye. Overdreven pynting kan til og med tolkes som litt «for mye» i enkelte sosiale sammenhenger.

Norsk hverdag er preget av friluftsliv, praktisk klesstil og en mer avslappet holdning til utseende. Det setter sitt preg på normene.

I russisk kultur, som du sammenligne med, er det ofte et sterkere press på kvinner om å fremstå «velstelt» og feminine. Å pynte seg blir sett på som en form for respekt for seg selv og andre, og mange opplever at det å være vakker og elegant gir sosial kapital.

I RRussland står også de tradisjonelle kjønnsrollene fortsatt sterkere enn i Norge. Kvinner forventes i større grad å fremstå feminine, mens menn i større grad knyttes til rollen som forsørgere. Mer som Norge på 1950-tallet kan du si. 

Anonymkode: 8f943...1ea

• Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nordmenn - mange - har ikke skjønt dette med å kle seg - ser at vedkommende som "jeg bryr meg ikke" har fått hauger av tomler - men spørsmålet - hvorfor bryr  man seg ikke - de handler ikke om hvodan man tar seg ut.

Man kler seg skikkelig og respektabelt av respekt for andre mennesker! 

Anonymkode: e3f3f...aa2

I Norge er det mer respektabelt og ordentlig å kle seg i dunjakke og Goretex som passer til været enn å stille på foreldremøte i høyhælte sko, fuskepels, miniskjørt og sminke som ser ut som mann har tatt på foran et speil der lyspæren har gått. Tror nok folk flest bryr seg, men hva som anses som respektabelt og anstendig har ganske stor forskjell kulturelt sett. 

Anonymkode: 0f588...087

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Vi har penger og olje så vi trenger ikke gjøre oss rol

Anonymkode: daf95...1fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi ikke har den samme oppfatningen om hva som er velkledd som deg, ts? Din mening om hva mote er, er ikke universell.

Jeg har bodd flere år i Russland. Min mening er at stilen til damene der er... billig, glorete og alt annet en pen. Og hygienen er jo helt krise.

Anonymkode: a64ea...602

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innhold, hetsende innhold, gjengivelse av innhold fra ekstern side og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (11 timer siden):

Har man en alvorlig sykdom tenker jeg at man har en unnskyldning for det :) 

For min del trenger jeg ingen som helst unnskyldning for å kle med helt vanlig normalt dagligdags og ikke bruke sminke. Det et mitt personlige valg som absolutt ingen andre har noe med. 

Har du ikke fått med deg PRIDE?

Pride handler om retten til å være seg selv på alle mulige måter så lenge det ikke skader andre.

Anonymkode: fc4aa...bb5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...