Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter med rosacea. For huden i ansiktet mitt er det mye bedre å bare ha på fuktighetskrem enn å ha på sminke. Mange år med lite søvn gjør også at jeg har mørke ringer under øynene. Jeg har rett til å gå uten sminke! Forfall? Fordi noen/flertallet hevder det? Bruker sminke på jobb, forresten. Joggebukse kan jeg finne på å gå på butikken med hvis jeg nettopp har vært ute på tur og er på vei hjem. Det er en rett jeg har. Går ikke hjem først for å dolle meg opp da.

Anonymkode: b0168...96e

Har man en alvorlig sykdom tenker jeg at man har en unnskyldning for det :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Forfalle" er et særdeles sterkt ord i denne sammenheng, syns jeg. 😅

Hvorfor bør man dolle seg opp for en snartur i butikken? 

Jeg foretrekker å se presentabel ut når jeg skal ut blant folk, men det føles litt bortkastet å bruke tid på noe som antagelig ikke blir lagt merke til. 

Syns det er kjempebra at folk går ut som de er og ikke gjør matbutikken til en forlengelse av Instagram. 

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det hender håndverkere handler i arbeidstøy innimellom slagene, skulle de hatt skift i bilen? 😅😅😅

Anonymkode: 73c7d...cae

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I alle dager. Jeg sminker meg aldri og går i de samme klærne på butikken som på jobb  Og pynter meg virkelig ikke for å gå på butikken. De klærne jeg bruker på jobb er helt vanlige klær for en kontorjobb. Pynter meg ikke på jobb heller selv om jeg jobber tett med mange mennesker. Det er heldigvis få på jobben som gjør det 😊

Det går ann å se velkledd ut både på jobben og på fritiden tenker jeg. I Øst Europa greier folk dette, hvorfor ikke her? :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut fra at ts troller som vanlig. Men hvis ikke, så vil jeg påpeke at det er ikke noe ustelt ved å gå uten sminke eller med en ren og pen joggebukse. Jeg bruker kun litt sminke ved spesielle anledninger, og det er ikke noe som er "ustelt" ved å ikke bruke sminke.

Man må skille mellom ting som går på hygiene (sterk kroppslukt, åpenbart at man ikke har vasket seg på flere dager), og personlig smak. Jeg synes joggebukse er et praktisk plagg og flere joggebukser ser okey ut, det er for meg penere enn ting som er åpenbart falskt, som plastnegler, for mye brunkrem og løsvipper f.eks. 

Det noen synes ser "stelt" ut, ser for meg overdrevent oppdollet og kunstig ut. 

Denne debatten er kanskje inspirert av gærningene på SoMe som synes at ekte negler ser skittent ut fordi de lever i et spesielt miljø der mange får limt på plast på neglene sine?

Anonymkode: 49f4e...76d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hender håndverkere handler i arbeidstøy innimellom slagene, skulle de hatt skift i bilen? 😅😅😅

Altså da er det normalt at disse lukter, tenker mer generelt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (Akkurat nå):

Det går ann å se velkledd ut både på jobben og på fritiden tenker jeg. I Øst Europa greier folk dette, hvorfor ikke her? :) 

Kanskje fordi vi er mer naturlige og ikke bryr oss så mye om hvordan vi ser ut for å kjapt handle mellom alt det andre viktigere vi må rekke? Døgnet har dessverre kun 24 timer og det er et hamsterhjul for å rekke til overalt med alle forpliktelsene. Jobber du?

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikken er et av få steder jeg gjerne kan se ut som en komplett dass, må kunne poppe innom og fikse litt dagligvarer om jeg er trøtt, sjuk eller sliten uten å verken sminke meg eller kle meg opp. På jobb derimot hadde jeg nær omkommet om jeg skulle sett ut som jeg kan gjøre på Coop en lørdag morgen 😂 da er det føning, full sminke og kledd opp fra topp til tå. 

Anonymkode: 06d56...a89

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (17 minutter siden):

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

Nei,vet du hva ! Så dere russere legger dere og våkner  med full sminke og stiletthæler  ? 😅 Eller må deres kjære se deres virkelige ansikt ?

Jeg aner ikke hvorfor nordmenn  er som vi er,men det er deilig befriende  å ikke måtte se ut som en filmstjerne  bare man skal ut døra. Selv er jeg født med godt selvbilde og trenger ikke jåle meg opp for å føle meg bra. Har alltid hatt menn etter meg,uansett  klesstil  også. Så,jeg tror ikke teorien  din holder vann.

Egentlig  er det bare fint at det er forskjellige kulturer i de ulike landene. Kjedelig hvis alle var like. 

Anonymkode: de74b...942

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Butikken er et av få steder jeg gjerne kan se ut som en komplett dass, må kunne poppe innom og fikse litt dagligvarer om jeg er trøtt, sjuk eller sliten uten å verken sminke meg eller kle meg opp. På jobb derimot hadde jeg nær omkommet om jeg skulle sett ut som jeg kan gjøre på Coop en lørdag morgen 😂 da er det føning, full sminke og kledd opp fra topp til tå. 

Anonymkode: 06d56...a89

Hjelpes, hvorfor så stripyntet på jobb? Hva slags jobb er dette? Vi har noen få på jobb som ser slik ut, de skiller seg ut og det ser nesten rart ut at noen kan bruke så lang tid på morgenstellet 😅

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (23 minutter siden):

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

Neppe. Folk her til lands er ikke så opptatt av utseendet til hverandre. De aller fleste er mer opptatte av indre verdier. 

TheLegendBellaGoth skrev (8 minutter siden):

I Øst-Europa ser kvinner som "kler seg pent" ut som norske prostituerte. De har gjerne bleket hår for å se mer nordeuropeiske ut, og bruker klær som norske "Cougars" og prostituerte bruker ute på byen, som hverdagsklær. 

De er også gjerne oversminket og tungt parfymerte. 

Anonymkode: 86a6c...df0

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (38 minutter siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Ut ifra overskriften trodde jeg dette skulle handle om hvorfor ansatte i offentlig sektor lar seg forfalle 🤣

Anonymkode: 9a1ce...fc7

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe. Folk her til lands er ikke så opptatt av utseendet til hverandre. De aller fleste er mer opptatte av indre verdier. 

I Øst-Europa ser kvinner som "kler seg pent" ut som norske prostituerte. De har gjerne bleket hår for å se mer nordeuropeiske ut, og bruker klær som norske "Cougars" og prostituerte bruker ute på byen, som hverdagsklær. 

De er også gjerne oversminket og tungt parfymerte. 

Anonymkode: 86a6c...df0

Helt riktig.

Anonymkode: de74b...942

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forfalle faktisk 😂

Jeg er vakker uansett, trenger ikke mer enn et rent ansikt og en hestehale. Joggebukser har vært en del av moten lenge, de kommer jo i hundre variasjoner og er ofte en del av et gjennomtenkt outfit.

Anonymkode: b7542...f10

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meh, gidder ikke, bryr meg ikke. Jeg går i butikken i det jeg allerede har på meg. Har dratt på butikken i treningstøy, stallklær, pysj, bunad, whatever... Som regel er jeg jo allerede stelt, siden jeg oftest går innom etter jobb. Om det ikke er tilfelle, så skjer det ikke at jeg tar meg tid til sminke meg og skifte til noe finere kun for en liten tur i butikken altså.

Anonymkode: 32089...396

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS, venninna mi er fra et av de «ikke forfalte» landene du nevner, og tro meg, når hun går til butikken, ser hun ut som dass av alle dasser. Hun bryr seg ikke. Han blitt veldig norsk, ser jeg 😁

Seriøst, slutt å generalisere. Det finnes norske jenter som alltid er dolled up og det finnes øst-europeiske jenter som ikke sminker seg. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: 99716...22f

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bestandig ordnet meg når jeg går ut døra. Bestandig fint kledd og fikset. Er ikke striglet. Jeg kan gå uten sminke. Men jeg bruker maskara. Jeg har bestandig vært slik. Jeg bruker ikke joggebukse. Jeg liker å kle meg fint hjemme å. 

Anonymkode: 2cf82...223

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i huleste skal jeg gidde å pynte meg bare jeg skal en kjapp tur på butikken? Et sånt liv vil jeg ikke ha. 

Anonymkode: 711c7...058

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg går ut fra at ts troller som vanlig. Men hvis ikke, så vil jeg påpeke at det er ikke noe ustelt ved å gå uten sminke eller med en ren og pen joggebukse. Jeg bruker kun litt sminke ved spesielle anledninger, og det er ikke noe som er "ustelt" ved å ikke bruke sminke.

Man må skille mellom ting som går på hygiene (sterk kroppslukt, åpenbart at man ikke har vasket seg på flere dager), og personlig smak. Jeg synes joggebukse er et praktisk plagg og flere joggebukser ser okey ut, det er for meg penere enn ting som er åpenbart falskt, som plastnegler, for mye brunkrem og løsvipper f.eks. 

Det noen synes ser "stelt" ut, ser for meg overdrevent oppdollet og kunstig ut. 

Denne debatten er kanskje inspirert av gærningene på SoMe som synes at ekte negler ser skittent ut fordi de lever i et spesielt miljø der mange får limt på plast på neglene sine?

Anonymkode: 49f4e...76d

Denne debatten tok ikke noe inspirasjon fra SoMe, hvis du tar deg en tur til Øst Europa vil du se hvor annerledes det er. Hadde jeg gått kledd som mange nordmenn gjør i feks Tallinn på butikken så hadde folk fått sjokk for der tar folk vare på seg selv og vil se velkledde ut. Synes det er rart at et så velstående land som Norge ikke har så mye av dette, det er trendy å se mest mulig ok/middelmådig ut virker det som :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kanskje fordi vi er mer naturlige og ikke bryr oss så mye om hvordan vi ser ut for å kjapt handle mellom alt det andre viktigere vi må rekke? Døgnet har dessverre kun 24 timer og det er et hamsterhjul for å rekke til overalt med alle forpliktelsene. Jobber du?

Har ikke noe med naturlighet å gjøre, har noe med å ta vare på seg selv og verdsette seg selv litt tenker jeg. Jeg er hjemmeværende, men vil si det er en fulltidsjobb det også :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...