Gå til innhold

Hvorfor har folk en tendens til å la seg forfalle i det offentlige?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid undret meg over dette. Når nordmenn går på butikken går dem ofte ustelt, fra mitt land tar vi mer vare på oss selv enn å la oss forfalle. Hva tror dere er grunnen til at mange nordmenn, og andre folk fra nordiske land går ustelt ut i det offentlige? Da tenker jeg typ joggebukse, skitne klær, usminket, dårlig kroppslukt osv :) 

Vi gidder ikke

Anonymkode: 8fc47...1c9

• Liker 31
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Janteloven som holder landet ganske jornært og det er rarere å skille seg ut med å være overdådig?

Lite sosial kultur så vi har en følelse av å ikke treffe på noen på butikken for vi skal mest sannsynlig ikke møte våre egne bekjente?

Kaldt land med mye fjell og ustabilt vær, upraktisk med mye av de pyntede klærne?

Anonymkode: 8ce9c...716

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Det fins en mellomting. Men det er tross alt bare en tur i butikken.

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alltid ren når jeg går i butikken. Jeg har dusjet og klærne er rene. Men går gjerne med håret i en hestehale uten at det er vasket den dagen og en joggebukse. 

Jeg har ikke noe behov for å kle meg opp for noen. 

Anonymkode: 68a38...598

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Butikktur er ofte noe som gjøres innemellom andre ting i en travel hverdag. Til og fra jobb f.eks og hvis det gjøres på andre dager så gidder jeg ikke skifte for en butikktur. Ser ingen grunn til hvorfor jeg skulle måtte ta meg bra ut for å handle melk og brød. 

Anonymkode: 56c1f...41c

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "pynter" meg ikke for å gå i butikken. Men jeg vasker meg hver dag og har på rene klær, sminker meg gjør jeg sjeldent. 

Men jeg lurer på hvor du bor. Jeg bor på bygda, og de jeg ser på butikken med skitne klær eller som lukter vondt, kan jeg telle på ei hånd iløpet av et år. Og nei, det er ikke snakk om ei bygd med bare 100 innbyggere. Turistene derimot, de kan jeg telle langt oftere....

Anonymkode: 39338...5a5

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Går i tøfler på butikken innimellom.  Men skal jeg til sentrum tar jeg på meg mer fornuftige klær. Men lukter ikke svette når jeg skal på butikken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tenåring så brydde jeg meg mye. Jeg var alltid stelt hvis jeg skulle et sted.

I løpet av 20-årene begynte jeg å bry meg mindre og mindre. Jeg orker ikke å stelle meg for en liten tur på butikken, men jeg steller meg selvsagt hvis jeg skal i selskap eller et viktig jobbintervju. Det er bare ikke noe jeg orker for små ærend.

Anonymkode: 322bf...144

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Janteloven som holder landet ganske jornært og det er rarere å skille seg ut med å være overdådig?

Lite sosial kultur så vi har en følelse av å ikke treffe på noen på butikken for vi skal mest sannsynlig ikke møte våre egne bekjente?

Kaldt land med mye fjell og ustabilt vær, upraktisk med mye av de pyntede klærne?

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med rosacea. For huden i ansiktet mitt er det mye bedre å bare ha på fuktighetskrem enn å ha på sminke. Mange år med lite søvn gjør også at jeg har mørke ringer under øynene. Jeg har rett til å gå uten sminke! Forfall? Fordi noen/flertallet hevder det? Bruker sminke på jobb, forresten. Joggebukse kan jeg finne på å gå på butikken med hvis jeg nettopp har vært ute på tur og er på vei hjem. Det er en rett jeg har. Går ikke hjem først for å dolle meg opp da.

Anonymkode: b0168...96e

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Orker det bare ikke lenger. Er så glad jeg ikke føler presset 😊 Er alltid ren da, det er jeg opptatt av. 

Anonymkode: e4269...772

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke er jeg så usikker at jeg må sminke meg foran folk. Og ikke trenger jeg pynte meg for noen bare for å gå på butikken.

stinke gjør jeg ikke. Og går heller ikke i slaskete klær, men kan absolutt være rimelig casual/hverdags

Anonymkode: aad0f...594

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det vanligste er vel å handle rett etter jobb, så da har man på seg samme klær som på jobb og er ikke nydusja. Ikke noe rart i det.

Har fått mer blikk på butikken når jeg har småhandla på vei til fest, nydusja, sminka, fresh og med flotte klær liksom.

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Jeg sminker meg aldri og går i de samme klærne på butikken som på jobb  Og pynter meg virkelig ikke for å gå på butikken. De klærne jeg bruker på jobb er helt vanlige klær for en kontorjobb. Pynter meg ikke på jobb heller selv om jeg jobber tett med mange mennesker. Det er heldigvis få på jobben som gjør det 😊

Anonymkode: 73c7d...cae

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg "pynter" meg ikke for å gå i butikken. Men jeg vasker meg hver dag og har på rene klær, sminker meg gjør jeg sjeldent. 

Men jeg lurer på hvor du bor. Jeg bor på bygda, og de jeg ser på butikken med skitne klær eller som lukter vondt, kan jeg telle på ei hånd iløpet av et år. Og nei, det er ikke snakk om ei bygd med bare 100 innbyggere. Turistene derimot, de kan jeg telle langt oftere....

Anonymkode: 39338...5a5

Jeg bor i en storby. Turistene kan jeg også telle og nordmenn har sin stil, den er ganske lik på tvers av befolkningen. Veldig mange av ukrainerne som er i Norge nå har tatt med seg stil til Norge. Kanskje litt inspirasjon er bra for nordmenn? Med mindre disse går i samme retning som nordmenn etterhvert da :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I alle dager. Jeg sminker meg aldri og går i de samme klærne på butikken som på jobb  Og pynter meg virkelig ikke for å gå på butikken. De klærne jeg bruker på jobb er helt vanlige klær for en kontorjobb. Pynter meg ikke på jobb heller selv om jeg jobber tett med mange mennesker. Det er heldigvis få på jobben som gjør det 😊

Og hvem har TID til å pynte seg for å handle?? Livet er hektisk for de fleste nordmenn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (6 minutter siden):

Ja kanskje det er janteloven som holder nordmenn tilbake.

Russland, og de baltiske landene har heller ikke det beste klimaet, men 95% i butikkene der ser ordentlig ut.

Kan dette være en av grunnene til at folk i Norge ikke finner hverandre mtp kjærligheten? :) 

Dere har større problemer enn oss, holdningene deres er dyriske.

Nei, for kjeresten er dem som ser oss nakne og usminket, kan de ikke falle for hverandre upyntede, er det ikke ment å vare uansett. 

• Liker 14
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...