Gå til innhold

Hjelp! Har sølt olje på helt ny sko (ugg), og nå ser den slik ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarte å søle olivenolje på sko jeg bare såvidt hadde tatt ut av esken😭 Har prøvd med zalo og deretter På Stell sitronsåpe, og det er sitronsåpen som nå har de største flekkene. 

What to do? Har noen noen lure triks? Så lei meg! IMG_9190.thumb.jpeg.7cd2a9466685ad3b32aa0037219c62dd.jpeg

Anonymkode: 8db75...731

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så rart at sitronsåpe lagde skjolder. 

Det er ikke uten grunn at produsenten advarer mot å bruke den på semsket skinn, https://paastell.no/vasketips/skinnsko/

Sitat

Viktig: Sitronrens er ikke egnet for semsket skinn.

Jeg ville prøvd med talkum, for å trekke oljen ut, om det ikke er for sent. 

Anonymkode: 7ba74...429

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Har ikke talkum, kan noe annet brukes? Maizena eller potetmel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips! Har ikke talkum, kan noe annet brukes? Maizena eller potetmel? 

Ja prøv potetmel fort

Anonymkode: 0c99f...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Tekstilrenser med kun vann. 

Anonymkode: 7620d...628

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd produkter nettopp til semskede sko. Jeg har både et viskelær og en ruglete børstesak for å fluffe opp semsket skinn

Anonymkode: 393ea...8f9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut slikt produkt i morgen, evt vurderer å levere til skomaker eller renseri? 
har tatt på potetmel nå, så får vi se. Hvor lenge bør det ligge? Og er det bare å børste bort etterpå med tørr klut? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for tips! Skal sjekke ut slikt produkt i morgen, evt vurderer å levere til skomaker eller renseri? 
har tatt på potetmel nå, så får vi se. Hvor lenge bør det ligge? Og er det bare å børste bort etterpå med tørr klut? 

Ja, du børster det bort, og gjerne med en børste, evt. tannbørste om du ikke har noe annet som er beregnet for semsket skinn.

Hjalp det?

Anonymkode: 23f8b...741

AnonymBruker
Skrevet

Det lå over natta, men hjalp dessverre ikke. På renseriet i dag sa de at det eneste de kunne tipse om var viskelær, og det hjalp litt, men nå er det ujevnt i fargen da. Skal prøve litt til, også vurderer jeg å viskle på den andre også for så å bruke noe form for impregnering? 

image.jpg

Skrevet

Jeg ville avsluttet "førstehjelpen" nå før du ødelegger den helt, og innsett at skoen aldri blir som ny. Så ville jeg behandlet den med en impregnering, voks eller annet beregnet for skoen, og her ville jeg nok kontaktet enten produsenten eller forhandleren.

AnonymBruker
Skrevet

image.gif.3f51fd49e48d0c6cc4a0dd8a6f45fd63.gif

Anonymkode: ed8c8...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...