Gå til innhold

Babynavn og navn på eldre

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Litt inspirert av tråden om man er fornøyd med navnet sitt, ble jeg nysgjerrig på hva folk ser på som navn som passer på babyer, og navn som passer på "eldre".

Kan begynne med hva jeg forbinder som "babynavn" og "voksennavn". Jeg har alltid forbundet Gunnar med den eldre garde, og absolutt ikke et navn på en baby. Mye av det samme med Solveig, men kjenner flere på min alder og litt oppover som heter det (er 21). Trond er vel også et navn jeg ikke forbinder med babyer. Trine og Tonje er typiske navn jeg tenker på som "babynavn".

Sikkert mange flere navn, men det var de første jeg tenkte på.

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Om sytti- åtti år er det bare kjerringer som heter Oda, Nora, Ida, Emma, Emilie, Tuva og Linnea. Da får kanskje de små søte babyene navn som Bjørg, Solveig, Gunn?

Skrevet

Det andre synes passer på eldre synes jeg passer ypperlig til babyer, som f.eks. Gunnar og Solveig. Jeg synes det er altfor mange barn med hippe poppisnavn, spesielt sære dobbeltnavn.

Men det var kanskje ikke det du spurte om? :flau:

Skrevet

Våre barnebarn kommer nok til å hete Bjørg, Solveig, Reidun, Gunnar, Roger, Kirsten, Vigdis, Gro, Irene, Johnny osv.

Navnemote er jo som annen mote - i endring. Men vi synes sikkert navnene er fine da. Tviler på at mamma og pappa likte Emilie da jeg skulle ha navn.

Gjest LoisLane
Skrevet
Det andre synes passer på eldre synes jeg passer ypperlig til babyer, som f.eks. Gunnar og Solveig. Jeg synes det er altfor mange barn med hippe poppisnavn, spesielt sære dobbeltnavn.

Veldig enig med deg, TurkisSky. :)

Gjest Gunn_Rita_Vivian_Hjørdis
Skrevet
Om sytti- åtti år er det bare kjerringer som heter Oda, Nora, Ida, Emma, Emilie, Tuva og Linnea. Da får kanskje de små søte babyene navn som Bjørg, Solveig, Gunn?

Eh...tror ikke det!

Gjest Gjest
Skrevet

Ronny og Rita blir nok aldri noen in-navn uansett hvor mange generasjoner som slipper til.

Gjest Ester
Skrevet
Ronny og Rita blir nok aldri noen in-navn uansett hvor mange generasjoner som slipper til.

Det er da helt umulig å si noe om i dag. Da jeg var liten var det ei jente som het Emma i nabolaget og de voksne snakket om hvor grusomt det var og at det gikk da ikke an å kalle et lite barn for Emma. Jeg syntes også det var veldig stygt. I dag er det vel det mest populære jentenavnet.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er da helt umulig å si noe om i dag. Da jeg var liten var det ei jente som het Emma i nabolaget og de voksne snakket om hvor grusomt det var og at det gikk da ikke an å kalle et lite barn for Emma. Jeg syntes også det var veldig stygt. I dag er det vel det mest populære jentenavnet.

Jo, det er mulgi å si noe om det i dag. Emma kan kanskje være et navn som varierer veldig i hvor trendy det er ...men det har aldri vært et harry navn.

Rita og Ronny vil alltid forbli harry, samtidig som de svinger i "popularitet".

Gjest Gjest
Skrevet

Navnemotene svinger akkurat som andre moter. Det er vanlig at folk kaller opp etter sine egne besteforeldre og oldeforeldre, derfor kommer gamle navn tilbake med jevne mellomrom.

På nettsiden til Statistisk sentralbyrå kan man få opp popularitetskurver til forskjellige navn, og mange navn var store på begynnelsen av 1900-tallet, gikk så kraftig ned, før de nå har tatt seg opp igjen.

Sjekk www.ssb.no/navn og søk for eksempel på Johannes, Oskar/Oscar, Ella, Sofie, Kristine...

Mange navn er veldig populære en periode, mange småbarn blir kalt det, så stuper populariteten ettersom få gir barna sine et navn som svært mange i sin egen generasjon heter. Så får disse barna barn igjen og oppkaller etter sine egne foreldre/besteforeldre.

For eksempel var Sofie nok et kjerringnavn en periode, men da den generasjonen var i ferd med å dø ut, begynte folk å kalle barna sine Sofie igjen. Det vil altså veksle hva som er et babynavn og hva som regnes som tantete og kjerringnavn.

Skrevet

Jeg synes navn som Jonas, Thomas, Kristoffer, Tobias, Alexander, Elise, Ida, Camilla osv. passer best på små barn, mens Johan, Per, Bjørn, Geir, Gerd, Bjørg, Ruth, Marit osv. passer best på gamle folk. Men det er jo som andre her sier: om noen år heter jo gamlingene Kristoffer og Ida :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...