Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville der taklet at dere pusser opp ett hus også blir siste finish aldri helt 100%?

Vi driver å pusser opp ett hus, og mannen min er kjempe flink! Har alltid tenkt at hvis han plutselig skulle finne seg en annen jobb kunne han blitt snekker.

Men når det kommer til siste finish og nøyaktighet så er det aldri 100%. Det er snakk om skjeve vegger, spekker i taket/malingen, sparkling med synelige dumper og skruer, parkett med hakk og sprekker i skjøter, dørene er harde å lukke og skjevt satt inn, er noen eksempler.

Ja, jeg kunne sikkert gjort mye selv, men er ikke så handy, slipper ikke helt til heller, og har mye av de to ungene våre alene. Selv om jeg egentlig har lyst.

Jeg har valgt å ikke kommentere dette for å ikke virke som en «masete kjerring». Men litt kjedelig å ha ett så fint nyoppusset hus, men ingenting er 100%.

Kan si at han er litt sånn på andre ting også.

Hadde dere vært nøye på sånt og sagt fra? 

Anonymkode: 2dd85...a99

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg hadde vært nøye på slikt, men hadde fikset mye selv. 

Ingen er handy før man lærer. 

Enkleste ting som finnes å gå over sprekker med en tube sparkel iallefall. Å pusse bort klumper også. Hakk i parkett kan også fikses tilsvarende, men tremasse i riktig farge. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting blir ikke 100% om man gjør det selv. Da må man leve med at det altså ikke er 100%.

Anonymkode: 21adc...524

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ikke sååå flink ut hvis det der er resultatet.. 🥲 skjeve vegger?🙂

Ville helt klart sagt fra om åpenlyst synlige ting.. 

Anonymkode: c0fa5...f3f

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha hvordan mener du han skulle vært snekker, han hadde fått mange misfornøyde kunder hvertfall. 😅

Jeg har en mann som er superhandy og vi pusser opp mye. Her har det også en tendens til å bli 95% ferdig før vi går videre (men da mener jeg sånt som at det mangler den siste lista eller en stripe med silikon). Lever fint med det igrunnen. 

Høres ikke ut som dere mangler finishen, høres ut som mannen din ikke kan det han driver med, og det ville gjort meg irritert også. 

Anonymkode: 4c7bc...fe0

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du blir irritert 

Jeg kan ikke fordra folk som ikke gjør seg ferdig med en ting før de begynner på noe nytt. Tusen halvferdige prosjekt overalt. Og jeg tenker ikke bare på oppussing, men generelt. Kjøkkenet f.eks, vasker alt utenom kokeplate. Baker og lar oppvasken stå slik at neste mann må rydde for å lage seg noe mat.

Halvferdig arbeid er en uting og skikkelig frustrerende 

Anonymkode: 52e56...afb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan ville der taklet at dere pusser opp ett hus også blir siste finish aldri helt 100%?

Vi driver å pusser opp ett hus, og mannen min er kjempe flink! Har alltid tenkt at hvis han plutselig skulle finne seg en annen jobb kunne han blitt snekker.

Men når det kommer til siste finish og nøyaktighet så er det aldri 100%. Det er snakk om skjeve vegger, spekker i taket/malingen, sparkling med synelige dumper og skruer, parkett med hakk og sprekker i skjøter, dørene er harde å lukke og skjevt satt inn, er noen eksempler.

Ja, jeg kunne sikkert gjort mye selv, men er ikke så handy, slipper ikke helt til heller, og har mye av de to ungene våre alene. Selv om jeg egentlig har lyst.

Jeg har valgt å ikke kommentere dette for å ikke virke som en «masete kjerring». Men litt kjedelig å ha ett så fint nyoppusset hus, men ingenting er 100%.

Hadde nok hatt veldig lyst til å selge hele dritten for å få meg akkurat det perfekte hjemmet(noen andre hadde gjort det ferdig!). 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en snekker jeg aldri ville ansatt

Anonymkode: 6e1e8...504

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Motsatt problem her. Har pusset opp både hytte og hus fra bunnen av, men er perfeksjonist på både grunnarbeid og finish. Kona klagde derfor alltid på at det tok så helsikes lang tid å bli ferdig ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da er han ikke kjempeflink?!

Anonymkode: 33ef6...4de

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som en snekker jeg ville ansatt i alle fall. "Men han er kjempeflink altså"...bare du overser klumper under sparkelen og skjeve vegger og skjeve dører osv...!

Det er ikke kjennetegnet på en flink fyr. Men en slurvete en.

Anonymkode: fe929...4fd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en grunn til at man bruker fagfolk tenker jeg da...

Å pusse opp er et mareritt 🫣😂 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er dessverre ikke så flink og nøye, selv om han og du har mye selvtillit på hans vegne. Hvis jeg var dere ville jeg gjort noe av det verste om igjen. For det forringer både bokvalitet og ikke minst verdi på huset. Ting må gjøres ordentlig. Du er ikke masekjerring om du tar opp dette på en ordentlig måte, uten ren kritikk.

Anonymkode: 1bd9f...4c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan gjøre det bedre selv, lei fagfolk.

Anonymkode: 15046...67b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siste finish er jo alfa og omega. 

Selv selger jeg eget hus nå, og mannen og jeg har pusset opp og fikset på det gjennom alle år vi har bodd her. Takstmannen skrev i takstrapporten at "huset fremstår med mindre slitasje enn husets alder". Når vi nå går på andre visninger ser vi ofte det stikk motsatte: gjerne nye boliger, men med litt dårlig finish og helt tydelige gjør-det-selv-prosjekter som folk ikke har klart å fullføre. Vet ikke hvor mange skjeve spilevegger jeg har sett til nå, men hvorfor bruker ikke folk vater?

Når det gjelder hvem som gjør hva i huset, ts, så kan du fint dumpe barna på mannen din noen kvelder eller helger og insistere pp å ta fibishen selv. Det gjorde jeg da barna var små. Husker jeg sto med nyfødt baby og melkespreng og flisela kjøkkenet mitt fordi jeg mente jeg var bedre på flislegging enn mannen min (det mener jeg fortsatt), og da ble det mannens oppgave å ta babyen når den var våken og jeg sto med hendene fulle av fliselim. Jeg bare bestemte at "nå maler jeg det rommet" eller "nå sparkler jeg de spikerhullene", så måtte mannen ta barna den dagen. Det er takket være meg at vi alltid har hatt en finish som er 100%, for mannen er mer opptatt av grovarbeidet. Det blir ikke estetisk pent med grovarbeidet alene.

Anonymkode: fe9bc...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo grunnarbeidet som er dårlig her, ikke siste finpuss.

Anonymkode: 7e5cc...5ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat av slike grunner så har vi aldri kjøpt hus pusset opp av privatpersoner eller andre enn oss selv.. selv om det er pusset opp, så er det ikke fint når det ser sånn ut.

Både jeg og min mann er nok perfeksjonister (vi har renovert hele boliger). Jeg har det nok etter min far som er en utrolig detaljert og kunnskapsrik byggmester. Skjeve lister og sparkelkanter er ting jeg ser umiddelbart når jeg går inn i ett hus. Og jeg har sagt det også når jeg går på visninger, at dette er ikke godt nok gjort. Hva ellers er slurvefeil skjuler seg under «fasaden»? 

Så nei, du er ikke masekjerring. Jeg hadde blitt det i din situasjon derimot, og tatt alt verktøyet bort fra mannen min. 

Anonymkode: 7ed2b...8b7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skjeve lister og sparkelkanter er ting jeg ser umiddelbart når jeg går inn i ett hus. Og jeg har sagt det også når jeg går på visninger, at dette er ikke godt nok gjort. Hva ellers er slurvefeil skjuler seg under «fasaden»? 

Anonymkode: 7ed2b...8b7

Akkurat sånn har jeg det også ;) Legger merke til alt av feil med en gang, f.eks lister der spikerhull ikke er sparklet, dørlister som er sprukket opp i skjøten pga. at den ikke er limt, nivåforskjeller og fugebreddeforskjeller på fliser osv. Det er faktisk litt plagsomt å legge merke til alt slikt...

Ellers enig i at slurv på overflaten gjør at jeg lurer på hva som er under. Er dampsperren montert korrekt? God tetting rundt vinduer? Brukt riktig type grunnmurspapp under bunnsvill? Ingen skjulte skjøter på vann/varmerør? God nok lufting bak kledning osv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri kjøp en bolig som er pussa opp av en "handyman"... Bare tull med det.

Fagfolk gjør en bra jobb, sånne bygde-gubber som innbiller seg at de er eksperter på byggfaget gjør ikke en bra jobb.

Man kan jo heller ikke forvente at en amatør skal gjøre en like bra jobb som fagfolk. Så skal man pusse opp selv må man akseptere at det ikke blir perfekt.

Anonymkode: c1dc2...de0

AnonymBruker
Skrevet

Haha, takk! Dere bekrefter vel egentlig bare det jeg har tenkt.

Han er kanskje ikke så flink snekker, kanskje en flink grovsnekker/forskalingsnekker eller lignende. Skjønner jo nå at det er grunnarbeidet som er blitt slurvet med! 

Kommer ikke til å nevne så mye nå, men ved neste hus, DA skal jeg bidra mer selv, da har barna også blitt større og jeg har mer tid. Og det er inspirerende å se på damer som pusser opp selv, som Stine Skogli for eksempel. Så jeg skal lære mere selv og ta plass mer plass. Så får jeg den siste finish jeg ønsker :)

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...