Gå til innhold

Er denne rutinen veldig teit (barn snart 2 år)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har et barn på snart 2 år som legger seg ca. kl 21.30 og sover til klokka 10.30-11 på morgenen. Sover dupp fra 13-15. 

Barnet går ikke i barnehage, men er hjemme med meg. 

Grunnen til at vi gjør det slik er at samboer jobber 7-15, altså er han borte på dagtid, og kommer hjem litt før halv 4, når barnet har stått opp fra dupp. 

Jeg driver eget firma, står opp i sekstiden samtidig som samboer drar på jobb og får da jobbet i 3-4 timer før barnet våkner. Jobber også når barnet sover dupp. Driver eget firma innen grafisk design, så kan styre arbeidstiden helt selv, men føler at jeg er mer produktiv når jeg får jobbet på morgenen enn hvis barnet skulle lagt seg tidligere på kvelden og jeg hadde jobbet kveld. 

Føler også at vi får mer kvalitetstid med barnet og pappaen sammen som familie når vi gjør det slik, for ettermiddagene er ikke så hektiske siden vi ikke stresser med å rekke middag og div før barnet skal legge seg igjen.

En annen fordel med å ha det slik er at barnet er glad i å sosialiseres og vi er mye i åpen barnehage, men her vi bor er åpningstiden bare 11-14, så det hadde blitt midt i dupp hvis vi skulle hatt en mer «normal» døgnrytme. 

Planen er å ha det slik til rundt påsketider da barnet skal inn i barnehage. Fullt klar over at det kan ta litt tid å få til å snu døgnet til det, men vi har god tid til å ha lang tilvenning da jeg som sagt styrer jobben selv. 

Min mor mener dette er helt håpløst og ikke bra for barnet, mens jeg sliter med å finne argumenter for å snu før vi «må» da det vi har nå funker så fint. 

Anonymkode: 76d73...912

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle dette være en dum rutine?

Ungen må jo ikke tidlig opp om morningen, så ingen grunn til å stresse med det.

Anonymkode: 0cf55...4f9

• Liker 25
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan gjøre det vanskelig å sosialisere med familier med barn på samme alder. Ble kjent med et par som hadde lignende døgnrytme. De ville møtes til tider som krasjer helt for de fleste med barn i den alderen som kjører vanligere døgnrytme.

Men det viktigste er hva som funker for deres familie. gjør det som passer dere og barnet deres best.

Anonymkode: c7724...9fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det funker for dere så er det vel ikke så nøye hva andre mener? Alle må finne sin måte tenker jeg.

Anonymkode: 08900...292

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg og samboer har et barn på snart 2 år som legger seg ca. kl 21.30 og sover til klokka 10.30-11 på morgenen. Sover dupp fra 13-15. 

Barnet går ikke i barnehage, men er hjemme med meg. 

Grunnen til at vi gjør det slik er at samboer jobber 7-15, altså er han borte på dagtid, og kommer hjem litt før halv 4, når barnet har stått opp fra dupp. 

Jeg driver eget firma, står opp i sekstiden samtidig som samboer drar på jobb og får da jobbet i 3-4 timer før barnet våkner. Jobber også når barnet sover dupp. Driver eget firma innen grafisk design, så kan styre arbeidstiden helt selv, men føler at jeg er mer produktiv når jeg får jobbet på morgenen enn hvis barnet skulle lagt seg tidligere på kvelden og jeg hadde jobbet kveld. 

Føler også at vi får mer kvalitetstid med barnet og pappaen sammen som familie når vi gjør det slik, for ettermiddagene er ikke så hektiske siden vi ikke stresser med å rekke middag og div før barnet skal legge seg igjen.

En annen fordel med å ha det slik er at barnet er glad i å sosialiseres og vi er mye i åpen barnehage, men her vi bor er åpningstiden bare 11-14, så det hadde blitt midt i dupp hvis vi skulle hatt en mer «normal» døgnrytme. 

Planen er å ha det slik til rundt påsketider da barnet skal inn i barnehage. Fullt klar over at det kan ta litt tid å få til å snu døgnet til det, men vi har god tid til å ha lang tilvenning da jeg som sagt styrer jobben selv. 

Min mor mener dette er helt håpløst og ikke bra for barnet, mens jeg sliter med å finne argumenter for å snu før vi «må» da det vi har nå funker så fint. 

Ungen kommer jo ikke til å få noe dagslys når vinteren kommer? Blir jo bekmørkt kl 16, å da først er ungen våken og har startet dagen. Tenker også på hvordan dere skal sosialisere med andre barn? 🫣

Jeg ville hvertfall begynt i god tid med å endre rutinene, for å plutselig begynne å skulle stå opp kl 7 for å reise i barnehagen og legge seg i 18-19 tiden blir vanskelig. Og dette bør ikke gjøres samtidig som tilvenning i barnehage, men i god tid i forveien. 

Anonymkode: 84922...011

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet får dekket behovet sitt for søvn må det da kunne gå bra!

Anonymkode: ca73d...82a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir jo bekmørkt kl 16, å da først er ungen våken og har startet dagen.

Hæ?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ?

Ungen sover til 11, står opp, skal ordne seg , spise frokost osv. også dupp kl 13-15. regner med ungen skal ha mat igjen etter dupp. Når skal ungen ut å få dagslys? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt supert ut, nyt det ♥️

Anonymkode: 8cdcc...85c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. :) 

Vi sosialiserer mest med andre barn i åpen barnehage, samt på ettermiddagene og i helger, så klarer ikke helt å se for meg at vi ville sosialisert oss så veldig mye før klokka 10 på morgenen. Tidene på dupp som jeg skrev var omtrentlige tider, ikke hver dag hun sover like lenge, og hvis vi skal noe spesielt har det funket å skyve litt på. 

Men dette med dagslys på vinteren er jo et godt poeng. :) Vi er som regel alltid ute en liten tur mellom frokost og dupp (om det så bare er en rask runde i hagen noen dager, andre ganger drar vi lengre). 

Blir nok ikke opp klokka 07 med det første, da jeg som sagt har en veldig fleksibel jobb, så barnehagetidene vil kun måtte tilpasses kjernetiden der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dumt i forhold til dagslys etterhvert da. Barnet mister mange timer dagslys. 

Anonymkode: ea4e7...6f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette hadde jeg glatt gjort også hvis vi var i samme situasjon med jobbene våre og hadde et så lite barn. 😊 Toåringer er fortsatt små og det er fin løsning dere har med mye tid sammen på ettermiddag/kveld og at du fortsatt får jobbet. Dere foreldrene er de viktigste for barnet og jeg tenker sosialisering i åpen barnehage iblant dekker behovet sånn ellers. Hvis barnet begynner i barnehage til neste år, hadde jeg bare fortsatt slik dere gjør fram til det og ikke brydd meg om hva andre synes. Dere har mye tid sammen, og mer enn hva andre med barn 7-8 timer i barnehagen får til. Nyt det👍

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ungen sover til 11, står opp, skal ordne seg , spise frokost osv. også dupp kl 13-15. regner med ungen skal ha mat igjen etter dupp. Når skal ungen ut å få dagslys? 

Anonymkode: 

Du vet at vi i nord overlever uten dagslys på vinteren?

Anonymkode: 90f4e...1b3

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ungen kommer jo ikke til å få noe dagslys når vinteren kommer? Blir jo bekmørkt kl 16, å da først er ungen våken og har startet dagen. Tenker også på hvordan dere skal sosialisere med andre barn? 🫣

Jeg ville hvertfall begynt i god tid med å endre rutinene, for å plutselig begynne å skulle stå opp kl 7 for å reise i barnehagen og legge seg i 18-19 tiden blir vanskelig. Og dette bør ikke gjøres samtidig som tilvenning i barnehage, men i god tid i forveien. 

Samme som oss andre i Nord Norge når det er ingen dagslys mellom oktober og februar?? Man skrur jo på lys inne og er ute i mørket. Er ikke mer søvnproblemer nord for polarsirkelen hos barn.

Anonymkode: d2084...922

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er praktisk for deg, men for barnet? Tja, ikke i lengden tenker jeg. Når barnet må sove ifht din jobb fremfor at du jobber etter en bedre døgnrytme for barnet, så syns jeg det har gått feil. At barnet trenger å sove igjen kun to timer etter det har stått opp vitner jo om noe som ikke er helt greit, og som andre påpeker er det en ting med dagslys. Joda det bor folk i nord, der er også døgnrytmeforstyrrelser og mørkedepresjon et kjent problem. Jeg har et nabobarn med ganske lik døgnrytme som din, durte rundt på lekeplassen i åtte-nitiden om kvelden og stod sent opp, mor var ikke norsk og vant til en annen kultur og livsrytme. De fikk et lite helvete når ungen skulle i bhg fordi det å snu rytmen var svært vanskelig, og ungen var overtrøtt og hyper i tillegg fordi han ikke var vant til å være rundt andre barn hele dagen. Nr to fulgte normal døgnrytme kan jeg si deg, de sa rett ut at de var en bommert å holde på sånn med førstemann. Du sier at barnet aldri skal stå opp kl 07 fordi du vil levere sent når kjernetiden begynner. Har du tenkt på at det kan gjøre det vanskeligere for barnet ditt å starte i bhg når han alltid kommer etter at de andre er i gang med leken? At han blir mindre trygg? Å gi kortere dager er ikke alltid det beste for barnet. I tillegg kan de kjenne på at de går glipp av ting. Her var det frukt kl 14.30, ingen barn ville hentes før det f.eks. Men du gjør som du vil uansett, så ser egentlig ikke poenget med tråden. 

Anonymkode: 16f0d...599

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det høres helt topp ut jeg! Så heldige dere er som får så mye tid sammen!❤️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det høres helt fantastisk ut. Nyt det! Hun blir tidsnok presset inn i a4-døgnrytmen. Ikke hør på de som er negative, er bare tull. Gjorde det samme med min eldste. Var null problemer å snu rytmen hennes når hun starta i barnehagen nor hun var 2

Anonymkode: 85509...b6f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sover ingen seriøst 15 timer i døgnet?! Høres ut som en drøm🤩 Super rutine om det fungerer for dere😊 Vi er litt firkantet i Norge på når barn skal sove, blås i det. 

Anonymkode: 0dc78...0e1

• Liker 4
Skrevet

For all del, ikke spør når du har funnet noe som funker for deg. Du får bare en masse tullete innspill fra folk som det ikke angår om dagslys og at man blir en venneløs einstøing.

Det er mitt beste råd angående det her - stol på deg selv og bestem i ditt eget liv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan gjøre det vanskelig å sosialisere med familier med barn på samme alder. Ble kjent med et par som hadde lignende døgnrytme. De ville møtes til tider som krasjer helt for de fleste med barn i den alderen som kjører vanligere døgnrytme.

Men det viktigste er hva som funker for deres familie. gjør det som passer dere og barnet deres best.

Anonymkode: c7724...9fd

Vi har aldri brukt å sosialisere med andre familier før kl 10:30.. noen gang.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rutinene endres da fort nok. 
her er døgnet snudd tilbake på to netter for våre tre barn etter ferien. Ikke noe vi noen gang har brukt uker og måneder. 

og hvor mange bruker dere å sosialisere med før kl 11 egentlig? 

Hvorfor skal ungen plutselig begynne å stå opp kl 7 for p dra tidlig i bhg? Hørespil som mor har flexibel jobb og kan helt sikkert lever i 9-tiden om hun ønsker når tiden for barnehage kommer uansett. 

Anonymkode: 0cf55...4f9

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...