Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg var i en turgruppe hvor en norsk dame sånn nesten ut av det blå spurte et amerikansk dame hvor gammel hun var. Det var ingen kontekst  rundt dette, hun fikk tydeligvis et innfall om å spørre om dette. Den amerikanske damen ble jo litt overrasket og spurte " oh why do you want to know that"? Den norske damen prøve seg ytterligere fordi hun ønsket å vite om hun selv var eldre enn henne. Men hun kom ikke så langt med aldersspørsmålet, den amerikanske damen hadde ikke lyst til å oppgi det. 

Det kunne ikke falt meg inn å spørre om alder sånn helt ut av det blå. Da måtte jeg hatt en god kontekst og følt at jeg kjente den andre først.  Jeg hadde også syntes det hadde vært rart og kanskje også litt ubehagelig om noen fremmede plutselig spurte meg om alder. 

Er det noe dere kunne spurt hvem som helst om?

Anonymkode: 1a266...b9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kun om de spørr meg eller det er virkelig nødvendig.

Klein situasjon 😅

Anonymkode: 39315...ece

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det spør man ikke om.

Anonymkode: 56cdd...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et uvanlig spørsmål å få.  Hvilken årsmodell er du, spør mange jevnaldrende. 

Ser ingen grunn til å ikke svare?

Anonymkode: 4638b...abd

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høyrest merkelig ut 

Anonymkode: 4df9e...05a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er alder flaut og hemmelig?

Anonymkode: 416c2...f84

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg spør folk, hvis det er naturlig. Synes ikke det er flaut å oppgi og relativt tullete å bli snurt, men det er ikke alltid så viktig. 

Anonymkode: 78640...354

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er et ikketema. Ikke flaut, men privat for meg. Blir omtrent som å spørre hva folk veier. :fy: 

Anonymkode: 2b093...83b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et ikketema. Ikke flaut, men privat for meg. Blir omtrent som å spørre hva folk veier. :fy: 

Anonymkode: 2b093...83b

Jeg blir nysgjerrig. Hvorfor det? Vekt kan være sosialt skambelagt, men vi blir jo alle ett år eldre hvert eneste år.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det tenker jeg ikke på. Mange som spør hvor gammel jeg er. Vi kan sitte å snakke om barn og slik. Da får jeg bestandig spørsmål. Hvor gammel er du egentlig. Jeg synes ikke det er tabu. Så det faller meg ikke inn om noen andre synes det. Er jo bare å ikke svare på det.

Anonymkode: f38d7...1c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig spør man jo ikke om sånt dersom det ikle er relevamt for samtalen, men jeg er nok litt impulsiv og har sikkert spurt uten å tenke meg om. Det er ikke noe kjempestort brudd på etikette, altså.  

Anonymkode: b92f3...094

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg var i en turgruppe hvor en norsk dame sånn nesten ut av det blå spurte et amerikansk dame hvor gammel hun var. Det var ingen kontekst  rundt dette, hun fikk tydeligvis et innfall om å spørre om dette. Den amerikanske damen ble jo litt overrasket og spurte " oh why do you want to know that"? Den norske damen prøve seg ytterligere fordi hun ønsket å vite om hun selv var eldre enn henne. Men hun kom ikke så langt med aldersspørsmålet, den amerikanske damen hadde ikke lyst til å oppgi det. 

Det kunne ikke falt meg inn å spørre om alder sånn helt ut av det blå. Da måtte jeg hatt en god kontekst og følt at jeg kjente den andre først.  Jeg hadde også syntes det hadde vært rart og kanskje også litt ubehagelig om noen fremmede plutselig spurte meg om alder. 

Er det noe dere kunne spurt hvem som helst om?

Anonymkode: 1a266...b9a

Har aldri forstått hvorfor folk blir ukomfortable med å dele når de ble født?

Kan forstå at folk ikke vil snakke om hvor mye de veier, men alder…? 😅

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe problem med det, tiden går likt for alle

Anonymkode: e469e...e97

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden):

Ta meg da. Jeg er ufrivillig barnløs. Er 50 år. Får spørsmål om hvor gammel jeg er og så sier jeg 50 år og de sier ja, da er det jo for sent med barn og sånt, og så begynner de å prate om sine egne barn. 

Så nå sier jeg ikke alder lenger. 

Anonymkode: 58005...790

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig blant menn. Damer er pingler 

Anonymkode: fd1e0...ac6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor er alder flaut og hemmelig?

Først så ser man jo delvis hvor gamle noen er, så hvorfor spørre? 

Det trenger ikke være flaut, men utav kontekst så blir det litt sånn, hvorfor spørr du? Spørr du fordi jeg ser sånn og sånn ut? Kan noen tenke, så blir de ubekvem med utsendet sitt.

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (26 minutter siden):

Det er plutserlig ikke like ille å fortelle årstallet sitt. Jeg er tidlig 30 årene og ikke helt hvor jeg ønsker å være i livet, å da har det å nevne alder vært litt sånn, huff kommer det spørsmål nå? Siden 25 år alderen. Blir også ofte om utsendet å det kan jo bli noe å tenke mer på.

Når de spør årstall, føler jeg det kanskje ikke stilles spørsmål på samme viset? Mest fordi samtalen da ofte handler om hvor gammer er man om man er født da og da, alle må begynne å regne, tiden går fort, hendelsene i årstallene, noen noen kjenner i lignende årstall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er plutserlig ikke like ille å fortelle årstallet sitt. Jeg er tidlig 30 årene og ikke helt hvor jeg ønsker å være i livet, å da har det å nevne alder vært litt sånn, huff kommer det spørsmål nå? Siden 25 år alderen. Blir også ofte om utsendet å det kan jo bli noe å tenke mer på.

Når de spør årstall, føler jeg det kanskje ikke stilles spørsmål på samme viset? Mest fordi samtalen da ofte handler om hvor gammer er man om man er født da og da, alle må begynne å regne, tiden går fort, hendelsene i årstallene, noen noen kjenner i lignende årstall.

Har stusset over folk som i samtaler forteller typiske historier om «da jeg begynte på skolen så…», «da jeg var 19 år så», «da jeg kjøpte min første bolig så…», osv, blir ukomfortable når man prøver å tidfeste hendelsene. 

Alder kan ofte gi en «kontekst».

I dag ser mange 15 åringer ut som at de er 20. 20 åringer kan se ut som om de er i 30-årene, osv.

Konverserer man i selskap med folk man ikke kjenner så prøver man jo å tilpasse spørsmåla ut i fra hvem man prater med. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 og synes det er veldig ubehagelig fordi det veldig ofte da følges opp med om man har barn, er gift osv.

Ser yngre ut, så kan også høre «du har jo god tid da, ikke stress med barn» hvis jeg starter med å dele at jeg dessverre ikke har. 

Føler det bare kommer veldig fort INN på private tema, selv om alder ikke er privat i seg selv. Mye såre følelser rundt. Det kan jo også gjelde om man ikke eier leilighet, er uten jobb, osvosv. Mye er ok når yngre og ikke like lett år en blir eldre.

Anonymkode: 1ea1e...5cd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er 38 og synes det er veldig ubehagelig fordi det veldig ofte da følges opp med om man har barn, er gift osv.

Ser yngre ut, så kan også høre «du har jo god tid da, ikke stress med barn» hvis jeg starter med å dele at jeg dessverre ikke har. 

Føler det bare kommer veldig fort INN på private tema, selv om alder ikke er privat i seg selv. Mye såre følelser rundt. Det kan jo også gjelde om man ikke eier leilighet, er uten jobb, osvosv. Mye er ok når yngre og ikke like lett år en blir eldre.

Anonymkode: 1ea1e...5cd

Det blir fort litt vanskelig å drive smalltalk når man ikke kan snakke om alder, jobb, utdanning, familie, sivilstatus, politikk, osv. 

Havner man i en sosial setting med ukjente mennesker, eller bekjente, hvor man skal sitte sammen i noen timer - da blir det fort litt kleint. 

Er jo litt begrenset hvor mye man kan snakke om været, med mindre man sitter til bords med en meteorolog. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...