AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:09 #1 Skrevet onsdag kl 18:09 Fikk en tanke som føles umulig å formulere godt og kort. Tenkte på det når jeg så dette debattinnlegget av Live Nelvik: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rPQk3a/greta-thunberg-er-ikke-farlig-klimastillhet-er-det-og-trumpismen-som-mandag-kveld-traff-norge Ingenting galt med budskapet i mine øyne. Jeg er enig i at Greta Thunberg ikke er farlig, og synes i så fall det er Sylvi Listhaug som er det. MEN. Slår meg at jeg ofte hører folk uffe seg over at de bryr seg for lite om klima. Folk som forstår, men som ikke brenner for det og løfter det høyest. Teorien min er derfor som følger: klima er et tema som er mer tilgjengelig å engasjere seg i for de som "allerede har alt". De som er priviligerte, ikke stresser, ikke har traumer, har penger, er "vellykket", og rett og slett har en ledig plass for flere utofrdringer de kan ta innover seg i sitt liv. Og så er det alle andre da, som føler de har nok utdordringer fra før, ikke synes de har plass til flere, som strever, bekymrer seg for økonomi, prøver å oppnå visse ting i livet sitt, har relasjonsproblemer, og ja, i det hele tatt kjemper hardt for å få litt av det Live Nelvik og Jenny Skavlan kanskje tar for gitt. Det blir litt sånn at klima blir et valg, fordi det ikke direkte og akutt påvirker livene våre? Og de som har mulighet, tar det valget... Anonymkode: 3a2e1...e05
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl 22:54 #2 Skrevet onsdag kl 22:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk en tanke som føles umulig å formulere godt og kort. Tenkte på det når jeg så dette debattinnlegget av Live Nelvik: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rPQk3a/greta-thunberg-er-ikke-farlig-klimastillhet-er-det-og-trumpismen-som-mandag-kveld-traff-norge Ingenting galt med budskapet i mine øyne. Jeg er enig i at Greta Thunberg ikke er farlig, og synes i så fall det er Sylvi Listhaug som er det. MEN. Slår meg at jeg ofte hører folk uffe seg over at de bryr seg for lite om klima. Folk som forstår, men som ikke brenner for det og løfter det høyest. Teorien min er derfor som følger: klima er et tema som er mer tilgjengelig å engasjere seg i for de som "allerede har alt". De som er priviligerte, ikke stresser, ikke har traumer, har penger, er "vellykket", og rett og slett har en ledig plass for flere utofrdringer de kan ta innover seg i sitt liv. Og så er det alle andre da, som føler de har nok utdordringer fra før, ikke synes de har plass til flere, som strever, bekymrer seg for økonomi, prøver å oppnå visse ting i livet sitt, har relasjonsproblemer, og ja, i det hele tatt kjemper hardt for å få litt av det Live Nelvik og Jenny Skavlan kanskje tar for gitt. Det blir litt sånn at klima blir et valg, fordi det ikke direkte og akutt påvirker livene våre? Og de som har mulighet, tar det valget... Anonymkode: 3a2e1...e05 Tror du heller skal se det i sammenheng med kunnskapsnivå og utdanning? Vil ikke si at de mest engasjerte miljøaktivistene «ikke stresser». De oppfatter klimakrisen som nærmere og mer reell enn de som vil fortsette å åpne enda flere oljefelt. Men joa. Står man i matkø hos Frelsesarmeen i Bergen så tenker man kanskje mer på hvordan man skal betale husleia - enn på de 600 menneskene som ble skadet eller omkom i Pakistan i fjor sommer. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:03 #3 Skrevet onsdag kl 23:03 Jeg er laaaaaaangt ifra noen som lever et perfekt liv og har tenkt myr på verden, fordi jeg er bryr meg fort om ting. Tror det handler om personlighet. Anonymkode: 001b1...eda 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:57 #4 Skrevet i går, 05:57 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Teorien min er derfor som følger: klima er et tema som er mer tilgjengelig å engasjere seg i for de som "allerede har alt". De som er priviligerte, ikke stresser, ikke har traumer, har penger, er "vellykket", og rett og slett har en ledig plass for flere utofrdringer de kan ta innover seg i sitt liv. Anonymkode: 3a2e1...e05 Det er nok ingen brannfakkel akkurat: Vi, som norsk samfunn og gruppe, befinner oss på toppen av Maslows behovspyramide. Da kan vi "tillate oss" i langt større grad å engasjere oss i f.eks. å "redde verden" på den ene eller andre måten. Anonymkode: b5dea...a44 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:09 #5 Skrevet i går, 06:09 Snart er alt «white privilege”. Kan vi bare slutte med det? Anonymkode: 473e5...f16 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:19 #6 Skrevet i går, 06:19 "White priviledge" må være et av de dummeste uttrykkene som finnes. Ganske rasistisk tankegang, å tro at absolutt alle hvite mennesker er helt like og har tilgang på alt av det samme. Anonymkode: 9eef9...da7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå