AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Hei! Jeg fikk i dag innkalling til drøftingsmøte og kommer mest sannsynlig til å bli sagt opp. Dette kommer ikke som et sjokk da det har vært et tema i snart over 1 år, pga manglende arbeid. Men jeg lurer litt på om det kan lønne seg for meg å heller tilby å si opp selv mot at jeg får 3 mnd (oppsigelsestiden) lønn + 1 mnd uten å måtte jobbe. Noen tipset meg om det og sa at det kan være at arbeidsgiver går med på det, det er mer ryddig og mindre arbeid for bedriften + at jeg sier fra meg rette til å gå mot sak mot de. Jeg vet at jeg får 3 mnd karantene hos NAV, men jeg kommer joansett ikke til å ha krav på dagpenger da jeg har en egen bedrift på siden + at jeg har en deltidsjobb som jeg kan få mer jobb på. Så får min del lønner det seg mest å si opp selv hvis jeg får 4 mnd lønn og fritatt for arbeid. Sjefen må likevel betale meg 3 mnd lønn (oppsigelsestiden) så i teorien ber jeg vel ikke om så mye, 1 mnd lønn er vel ikke all verden. Og om jeg er der eller ikke har vel fint lite å si, da jeg har sittet å sett i veggen det siste året og ikke hatt noe å gjøre nesten. Tviler på at noe endrer seg de neste mnd. Jeg synes det er litt kleint å be om dette, eller ta det opp. Men samtidig så gjør jeg jo ting ganske mye letter for arbeidsgiveren? Hva tenker dere? Tror dere en sjef går med på det? Eventuelt har jeg tenkt at jeg kan jobbe ut september og få 3 mnd lønn med arbeidsfritak. Har dere noen tips til et slikt møte? Anonymkode: 55439...2e9
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Du har uansett krav på lønn ut oppsigelsestiden, så å be om arbeidsfritak for å kunne bruke tiden din på å finne ny jobb, er helt innafor. Hør hva arbeidsgiver har å si først. Det er ikke utenkelig at arbeidsgiver kommer til å tilby deg arbeidsfritak i oppsigelsestiden av seg selv, eller lønn i en viss periode etter utløp av ordinær oppsigelsestid. Anonymkode: dcc50...66b 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Det at du blir sagt opp pga manglende arbeid er jo en saklig grunn fra arbeidsgivers side. Så her er det ikke så mye å gå rettens vei for, så lenge de har dokumentert det godt og sett på andre løsninger. Det er vanlig å gi sluttpakke eller slike løsninger til ansatte de ikke har saklig grunn til å si opp, men som de bare vil bli kvitt enkelt uten stress Anonymkode: 59f32...6bc 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Se hva møtet dreier seg om først. Du kan alltids be de om å si deg opp, slik at du slipper å gjøre det selv. Ville ventet litt med å si det, så heller de kan si det først. Men slik du beskriver situasjonen virker det som at du er forbedret på at de kommer til å gjøre det. Om du står økonomisk trygt etter du er ferdig i denne jobben, hadde jeg først bedt om å bli sagt opp eller bare si opp selv om det er eneste utvei. Anonymkode: b8c9b...805
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Jeg fikk i dag innkalling til drøftingsmøte og kommer mest sannsynlig til å bli sagt opp. Dette kommer ikke som et sjokk da det har vært et tema i snart over 1 år, pga manglende arbeid. Men jeg lurer litt på om det kan lønne seg for meg å heller tilby å si opp selv mot at jeg får 3 mnd (oppsigelsestiden) lønn + 1 mnd uten å måtte jobbe. Noen tipset meg om det og sa at det kan være at arbeidsgiver går med på det, det er mer ryddig og mindre arbeid for bedriften + at jeg sier fra meg rette til å gå mot sak mot de. Jeg vet at jeg får 3 mnd karantene hos NAV, men jeg kommer joansett ikke til å ha krav på dagpenger da jeg har en egen bedrift på siden + at jeg har en deltidsjobb som jeg kan få mer jobb på. Så får min del lønner det seg mest å si opp selv hvis jeg får 4 mnd lønn og fritatt for arbeid. Sjefen må likevel betale meg 3 mnd lønn (oppsigelsestiden) så i teorien ber jeg vel ikke om så mye, 1 mnd lønn er vel ikke all verden. Og om jeg er der eller ikke har vel fint lite å si, da jeg har sittet å sett i veggen det siste året og ikke hatt noe å gjøre nesten. Tviler på at noe endrer seg de neste mnd. Jeg synes det er litt kleint å be om dette, eller ta det opp. Men samtidig så gjør jeg jo ting ganske mye letter for arbeidsgiveren? Hva tenker dere? Tror dere en sjef går med på det? Eventuelt har jeg tenkt at jeg kan jobbe ut september og få 3 mnd lønn med arbeidsfritak. Har dere noen tips til et slikt møte? Anonymkode: 55439...2e9 ut i fra det du skriver, så kunne like gjerne bedriften selv nevnt det ovenfor deg, enn at du skal prøve å finne en løsning som kan være egnet for deg. Ja, det er rett og slett psykisk press å gå til en jobb hvor det er ikke jobb fullverdig for en dag, og samtidig holde ut 3 måneder. Jeg ville ikke gått for sånn løsning, det er bedre å ha ryddig forhold ovenfor NAV fra dag 1. Karantene tid er ikke verdt noe som helst. Anonymkode: 9cfce...c5f
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Jeg fikk i dag innkalling til drøftingsmøte og kommer mest sannsynlig til å bli sagt opp. Dette kommer ikke som et sjokk da det har vært et tema i snart over 1 år, pga manglende arbeid. Men jeg lurer litt på om det kan lønne seg for meg å heller tilby å si opp selv mot at jeg får 3 mnd (oppsigelsestiden) lønn + 1 mnd uten å måtte jobbe. Noen tipset meg om det og sa at det kan være at arbeidsgiver går med på det, det er mer ryddig og mindre arbeid for bedriften + at jeg sier fra meg rette til å gå mot sak mot de. Jeg vet at jeg får 3 mnd karantene hos NAV, men jeg kommer joansett ikke til å ha krav på dagpenger da jeg har en egen bedrift på siden + at jeg har en deltidsjobb som jeg kan få mer jobb på. Så får min del lønner det seg mest å si opp selv hvis jeg får 4 mnd lønn og fritatt for arbeid. Sjefen må likevel betale meg 3 mnd lønn (oppsigelsestiden) så i teorien ber jeg vel ikke om så mye, 1 mnd lønn er vel ikke all verden. Og om jeg er der eller ikke har vel fint lite å si, da jeg har sittet å sett i veggen det siste året og ikke hatt noe å gjøre nesten. Tviler på at noe endrer seg de neste mnd. Jeg synes det er litt kleint å be om dette, eller ta det opp. Men samtidig så gjør jeg jo ting ganske mye letter for arbeidsgiveren? Hva tenker dere? Tror dere en sjef går med på det? Eventuelt har jeg tenkt at jeg kan jobbe ut september og få 3 mnd lønn med arbeidsfritak. Har dere noen tips til et slikt møte? Anonymkode: 55439...2e9 Er du sikker på at du ikke har krav på dagpenger fra NAV? Anonymkode: 9cfce...c5f
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august TS, kan du fortelle litt kort om hvorfor du tror de ønsker å si deg opp? Anonymkode: 78ec0...d43
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Si fra deg retten til å gå til sak mot dem? Vil det si at du selv tror at grunnen til en oppsigelse ikke egentlig er nedbemanning, men noe du selv har skyld i? Så lenge det er en nedbemanningsprosess, så har du ingen grunn til å gå til sak, og dermed er det ett tåpelig argument. Skal du si fra deg retten til å gå til sak, så må du også si hva som gjør at du mener du har grunnlag for å gå til sak mot dem. Og du har rett på dagpenger selv om du har egen bedrift, men inntekten fra egen bedrift regnes ikke med i grunnlaget for dagpenger. Så lenge din totale arbeidstid er redusert med minst 50%. Du får fire måneder karantene, ikke tre. Som starter etter perioden med sluttpakke. Anonymkode: a912f...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Du må ikke finne på å si opp selv, hvorfor i all verden skulle du det?! De aller fleste hovedavtaler sier at partene anbefaler at bedriften skal gi sluttvederlag. Antakeligvis får du arbeidsfritak i oppsigelsestiden og noen måneder etterlønn. Er du heldig får du inntektssikring og karriereveiledningsprogram i tillegg. Alt dette er en mye bedre pakke enn at du sier opp selv! Anonymkode: da276...9c9 3
AnonymBruker Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må ikke finne på å si opp selv, hvorfor i all verden skulle du det?! De aller fleste hovedavtaler sier at partene anbefaler at bedriften skal gi sluttvederlag. Antakeligvis får du arbeidsfritak i oppsigelsestiden og noen måneder etterlønn. Er du heldig får du inntektssikring og karriereveiledningsprogram i tillegg. Alt dette er en mye bedre pakke enn at du sier opp selv! Anonymkode: da276...9c9 Dette! Hør hva de tilbyr, rådfør deg med fagforening/advokat/annen rådgiver og ta det derfra. Mest sannsynlig kommer de med tilbud om en pakke. Hvis det er arbeidsplikt i oppsigelsestiden kan du prøve å forhandle dette Anonymkode: edc8e...39c
AnonymBruker Skrevet 23. august #11 Skrevet 23. august I gamledager med ordentlige arbeidsgivere var det en skam å bli sagt opp. I dag er det vanlig. Bli sagt opp + få en sluttpakke! Da får du også penger fra Nav etter perioden. Aldri si opp selv uten ny jobb klar. Anonymkode: b1f93...ce8
AnonymBruker Skrevet 23. august #12 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): I gamledager med ordentlige arbeidsgivere var det en skam å bli sagt opp. I dag er det vanlig. Bli sagt opp + få en sluttpakke! Da får du også penger fra Nav etter perioden. Aldri si opp selv uten ny jobb klar. Anonymkode: b1f93...ce8 Jo. Hvis jobben går utover helsa di… Anonymkode: 78ec0...d43
AnonymBruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august En sluttavtale på grunn av nedbemanning gir rett til dagpenger etter at perioden med penger fra arbeidsgiver går ut. Anonymkode: 6056d...5d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #14 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jo. Hvis jobben går utover helsa di… Anonymkode: 78ec0...d43 Får jobbe litt saktere da, ingen grunn til å stresse pga en dårlig jobb. Sorry, men arbeidslivet i dag er blitt skikkelig dritt ift da jeg startet min karriere for 30 år siden. Anonymkode: b1f93...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Får jobbe litt saktere da, ingen grunn til å stresse pga en dårlig jobb. Sorry, men arbeidslivet i dag er blitt skikkelig dritt ift da jeg startet min karriere for 30 år siden. Anonymkode: b1f93...ce8 «Saktere» hjelper ikke hvis man har forferdelig arbeidsmiljø eller blir mobbet Anonymkode: 78ec0...d43
petterm Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 19.59): Jeg vet at jeg får 3 mnd karantene hos NAV, men jeg kommer joansett ikke til å ha krav på dagpenger da jeg har en egen bedrift på siden + at jeg har en deltidsjobb som jeg kan få mer jobb på. Så får min del lønner det seg mest å si opp selv hvis jeg får 4 mnd lønn og fritatt for arbeid. Du får ikke karantene hos NAV hvis du kan dokumentere at bedriften truer med oppsigelse pga nedbemanning. Jeg ville møtt opp i drøftingsmøte for å se hva bedriften tilbyr. La bedriften komme med utspill. Husk at beslutning om oppsigelse ikke skal være tatt før drøftingsmøtet. Dvs at det bør gå noe tid fra drøftingsmøte til du mottar oppsigelse. Kanskje får du et tilbud som er bedre det du ber om. Hvis du får ett tilbud bør du konferere med fagforeningen din før du skriver under en avtale.
AnonymBruker Skrevet 25. august #17 Skrevet 25. august petterm skrev (23 timer siden): Du får ikke karantene hos NAV hvis du kan dokumentere at bedriften truer med oppsigelse pga nedbemanning. Jeg ville møtt opp i drøftingsmøte for å se hva bedriften tilbyr. La bedriften komme med utspill. Husk at beslutning om oppsigelse ikke skal være tatt før drøftingsmøtet. Dvs at det bør gå noe tid fra drøftingsmøte til du mottar oppsigelse. Kanskje får du et tilbud som er bedre det du ber om. Hvis du får ett tilbud bør du konferere med fagforeningen din før du skriver under en avtale. Eller hvis du kan dokumentere dårlig arbeidsmiljø, mobbing, trakassering… Anonymkode: 78ec0...d43 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 8.01): Får jobbe litt saktere da, ingen grunn til å stresse pga en dårlig jobb. Sorry, men arbeidslivet i dag er blitt skikkelig dritt ift da jeg startet min karriere for 30 år siden. Anonymkode: b1f93...ce8 Synes den verste utviklingen siste 30 årene er den manglende arbeidsmoralen som virker å bare bli verre og verre. "Jobbe saktere", sorry, men den holder bare ikke. Anonymkode: 989ca...df5
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Synes den verste utviklingen siste 30 årene er den manglende arbeidsmoralen som virker å bare bli verre og verre. "Jobbe saktere", sorry, men den holder bare ikke. Anonymkode: 989ca...df5 Om du blir sparket - hvilken arbeidsmoralt snakker man om da. Ledelsen tar aldri ansvar i dag for elendige resultater. Og politikere som sykmelder seg med en gang de blir tatt i noe grums? Hvor lenge tror du firmaer kommer til å holde det gående når de behandler folk så dårlig som i dag. Ikke lenge tror jeg. Anonymkode: b1f93...ce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå