Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utjevningsmandater har mye å si for hvor mange representanter et parti får, og dermed flertall for enten Høyre eller venstresiden. 
at Rødt var over grensen ved forrige valg var viktig for at AP fikk statsministeren. 

nå er det først og fremst mdg og krf som ligger omtrent på grensen. Men også andre småpartier kan alltids havne under. Noen som tenker å stemme taktisk, og ikke gi sin stemme til førstevalget men til et annet? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, slikt holder jeg meg for god til. Jeg stemmer på et parti som jeg stort sett er enig med. Og står for det. Spille spill kan man gjøre andre steder og prøve å bevare demokratiet. For slik du skisserer det minner mer om stater man ikke liker å sammenligne seg med. På høy tid å endre valglovene mener jeg.

• Nyttig 3
Skrevet
Bondenisse skrev (17 timer siden):

Noen som tenker å stemme taktisk, og ikke gi sin stemme til førstevalget men til et annet? 

Ja. Jeg velger bort partier som er så små at jeg risikerer å kaste bort stemmen min ved å stemme på dem, selv om jeg er mest enig med disse 

• Liker 1
Skrevet
Bondenisse skrev (På 20.8.2025 den 19.47):

Utjevningsmandater har mye å si for hvor mange representanter et parti får, og dermed flertall for enten Høyre eller venstresiden. 
at Rødt var over grensen ved forrige valg var viktig for at AP fikk statsministeren. 

nå er det først og fremst mdg og krf som ligger omtrent på grensen. Men også andre småpartier kan alltids havne under. Noen som tenker å stemme taktisk, og ikke gi sin stemme til førstevalget men til et annet? 

I år tror jeg det er «lillavelgerne» som avgjør.

Høyre må klare å mobilisere de.

Arbeiderpartiet må fortsette å skremme med at Sylvi Listhaug kan bli statsminister.

Det kan trigge sofasitterne i samme slengen.

Når Sylvi Listhaug truer med at en stemme på Arbeiderpartiet er en stemme til Rødt så påvirker nok det ingen lillavelgere i særlig grad.

Det jeg synes er fascinerende er «hesteskoeffekten»: hvor tidligere FrP-velgere i fullt alvor vurderer å stemme Rødt ved årets valg  🧲
Det kan jeg ikke huske å ha observert ved noen tidligere valg. 

• Nyttig 5
Skrevet

Klarer ikke å tenke slik. Selv er jeg mest enig med Pensjonistpartiet (selvom jeg er langt fra pensjonsalder), og stemmer derfor på de. 

om alle som er enige i småpartienes politikk heller stemmer på de større partiene, så hindrer de «sitt» parti i å løftes frem. Om vi ikke gjør det, så kan vi like gjerne bli som usa der det kun er to politiske partier. 

• Nyttig 1
Skrevet

Synes heller vi bør fjerne sperregrensen så alle stemmer teller. Vi lever tross alt i et demokrati...

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg stemmer prinsippiellt. Og det på et lite parti som aldri har noe sjangse for å komme til noen som helst posisjon.

Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Synes heller vi bør fjerne sperregrensen så alle stemmer teller. Vi lever tross alt i et demokrati...

Endelig er vi enige om noe. Den blokken som får flest stemmer bør bestemme flertallet på stortinget, ikke hvem som fikk 3,9 og 4,1% av stemmene. Og - mer kontroversielt - en stemme i Oslo bør telle like mye som en stemme i Finnmark. 

• Liker 1
Skrevet

Uten sperregrense hadde det nok blitt litt kaotisk på Stortinget. Koalisjonsregjeringer hadde blitt ganske mye vanskeligere å etablere, siden det hadde vært mange flere partier på tinget. Her er Copilot sin fremstilling av stortingets representanter ved 2021-valget om sperregrensen ble fjernet. 

🗳 Simulert mandatfordeling (uten sperregrense)

Parti Mandater
Arbeiderpartiet 44
Høyre 34
Senterpartiet 23
Fremskrittspartiet 20
SV (Sosialistisk Venstreparti) 13
Rødt 8
Venstre 8
MDG (Miljøpartiet De Grønne) 7
KrF (Kristelig Folkeparti) 6
Norgesdemokratene 2
Pensjonistpartiet 1
Konservativt 1
Industri- og Næringspartiet 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 21.8.2025 den 13.42):

Ja. Jeg velger bort partier som er så små at jeg risikerer å kaste bort stemmen min ved å stemme på dem, selv om jeg er mest enig med disse 

Ja og om alle tenker slik vil aldri et nytt parti kunne komme opp og frem, det er å skyte seg selv i foten over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...