AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Vanskelig å få svar i fra forlagene på hvordan de ønsker manus til en strikkeoppskriftsbok. De virker travelt opptatt. Ønsker de komplette manus med bilder og oppskrifter, eller holder det med et utkast, med noen eksempler på oppskrifter, bilder og kanskje linker til nettside hvor oppskrifter selges for innblikk? Det tar lang tid å lage et komplett manus, om det skulle refuseres... Om man ikke har ordentlig redigeringsverktøy for bøker, blir det også et tungt dokument å jobbe i med tanke på alle bilder... Lager man et utkast først, får et ja eller nei, og så ferdigstiller? Eller ferdigstiller man først? Det jeg også tenker er at et forlag kanskje gjerne uansett vil ha et ord med i bildet når det gjelder oppsett. Jeg spør meg derfor hvor hensiktsmessig det er å bruke mye tid på et førsteutkast? Noen som har erfaring eller vet? Jeg henvender meg til noen her på Kvinneguiden som faktisk vet. Det er fort mye synsesvar å få på Kvinneguiden. Dette handler om tid og penger for meg, så dette er viktig for meg. Anonymkode: 0d713...7e9
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vanskelig å få svar i fra forlagene på hvordan de ønsker manus til en strikkeoppskriftsbok. De virker travelt opptatt. Ønsker de komplette manus med bilder og oppskrifter, eller holder det med et utkast, med noen eksempler på oppskrifter, bilder og kanskje linker til nettside hvor oppskrifter selges for innblikk? Det tar lang tid å lage et komplett manus, om det skulle refuseres... Om man ikke har ordentlig redigeringsverktøy for bøker, blir det også et tungt dokument å jobbe i med tanke på alle bilder... Lager man et utkast først, får et ja eller nei, og så ferdigstiller? Eller ferdigstiller man først? Det jeg også tenker er at et forlag kanskje gjerne uansett vil ha et ord med i bildet når det gjelder oppsett. Jeg spør meg derfor hvor hensiktsmessig det er å bruke mye tid på et førsteutkast? Noen som har erfaring eller vet? Jeg henvender meg til noen her på Kvinneguiden som faktisk vet. Det er fort mye synsesvar å få på Kvinneguiden. Dette handler om tid og penger for meg, så dette er viktig for meg. Anonymkode: 0d713...7e9 Ts kontakt med noen som har utgitt ☺️ send melding på Instagram f.eks. så får du kanskje de beste svarene ☺️ jeg sendte melding på Instagram til en som hadde gitt ut fordi jeg lurte på noe i oppskriften og hun svarte meg ganske raskt. Verdt et forsøk 🤩 Anonymkode: c591e...7ff 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts kontakt med noen som har utgitt ☺️ send melding på Instagram f.eks. så får du kanskje de beste svarene ☺️ jeg sendte melding på Instagram til en som hadde gitt ut fordi jeg lurte på noe i oppskriften og hun svarte meg ganske raskt. Verdt et forsøk 🤩 Anonymkode: c591e...7ff Tusen takk for svar. Det kan være en mulighet. Anonymkode: 0d713...7e9
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Noen her som har gitt ut bok? Anonymkode: 0d713...7e9
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Du trenger ikke lage hele boka, men lag noen eksempler og beskriv prosjektet ditt. Ta gjerne noen bilder av ferdig strikkede plagg, men ikke regn med at de blir med i boka. Det er mye jobb med bilder og design, og det er absolutt ikke sikkert du har gode nok bilder. Kanskje må det en fotograf til. Og en grafisk designer lager designet. Hvis du f.eks. har en Instagram-konto eller en nettside kan det hjelpe, særlig hvis du har mange følgere eller visninger. Men det viktigste er om oppskriftene er gode og om boka fyller et hull i markedet lykke til! hilsen forlagsansatt Anonymkode: 6d9a3...205 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Jeg jobber i et forlag som gir ut strikkebøker. Dette er relativt dyre bøker å gi ut, og de fleste selger ikke spesielt godt - de går ikke i pluss. Vi gir stort sett utelukkende ut bøker fra profiler som allerede er STORE på Instagram eller en annen plattform. Hvordan er følgerskaren din i sosiale medier? Har du f.eks. klart å selge oppskrifter via sosiale medier eller Ravelry? Både følgerskare og tidligere salg vil telle positivt med. Det er i alle fall ikke vits å bruke tid på å lage et førsteutkast med bilder osv. Bildene må uansett tas på nytt med profesjonell setup (fotograf, set design, rekvisitter osv). Det er forlagsredaktør sakprosa du som regel skal ta kontakt med. Anonymkode: 39974...063 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå