AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Hei. Skriver litt for å høre om andres erfaringer med tilrettelegging rundt ADHD på vgs. Hva er gjennomførbart og hva har fungert ikke fungert. Merker at tenåringen sliter veldig med utmattelse og viss det ikke tas fungerende grep kan dette evt føre til utbrenthet. Eleven er faglig sterk og sliter ikke med det faglige. Viss noen har noe erfaring som enten lærer, foreldre eller gennerelt kunnskap om tema så setter jeg veldig pris på om noen deler her i tråden😊 Anonymkode: bfad2...d81
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Kanskje ikke helt svar på det du lurer på, men har dere vurdert å ta vgs over flere år enn tre (hvis ungdommen skal ha studiekompetanse)? Vi har en som gjør det, og jeg tror det er veldig lurt. Spesielt det første året, før de modnes litt. Ønsker deg uansett lykke til, og håper dere finner noen gode løsninger ❤️ Anonymkode: d4208...94a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje ikke helt svar på det du lurer på, men har dere vurdert å ta vgs over flere år enn tre (hvis ungdommen skal ha studiekompetanse)? Vi har en som gjør det, og jeg tror det er veldig lurt. Spesielt det første året, før de modnes litt. Ønsker deg uansett lykke til, og håper dere finner noen gode løsninger ❤️ Anonymkode: d4208...94a Dette har jeg ikke vist at er en mulighet, men kanskje noe som må vurderes. Takk for informasjonen. Håper på å kunne prøve ut andre tiltak først da 4 til 5 års vgs ikke er ideelt viss det kan unngås. Anonymkode: bfad2...d81
AnonymBruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Alt har med skolen en havner på om de tilrettelegger. Hatt mine på 2 forskjellige videregående den ene var de flinke til å få inn ppt, samarbeid med foreldre, bup, inn med spesped osv. Den andre er en skole jeg aldri vil anbefale hvis en har barn med eks: dysleksi, språkvansker, adhd,epilepsi osv Anonymkode: 21b8a...df0
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Jeg har en med aspergers som startet på vgs nå. Han er også faglig sterk, men sliter med utmattelse pga støy og mange inntrykk. Vi skal ha møte med skolen og PPT i morgen, og jeg har tenkt å prøve å høre om vi kan gjøre som vi gjorde på ungdomsskolen - at han kan få ta noen av fagene hjemmefra, de dagene det ikke er aktiviteter som gjør at han MÅ være til stede på skolen. Hvis ikke skolen har små grupperom der han kan trekke seg tilbake og jobbe alene. Har hørt av mange at vgs er flinkere på tilrettelegging enn det ungdomsskole/grunnskole er. Er spent på om det stemmer. Anonymkode: 03e86...48d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har en med aspergers som startet på vgs nå. Han er også faglig sterk, men sliter med utmattelse pga støy og mange inntrykk. Vi skal ha møte med skolen og PPT i morgen, og jeg har tenkt å prøve å høre om vi kan gjøre som vi gjorde på ungdomsskolen - at han kan få ta noen av fagene hjemmefra, de dagene det ikke er aktiviteter som gjør at han MÅ være til stede på skolen. Hvis ikke skolen har små grupperom der han kan trekke seg tilbake og jobbe alene. Har hørt av mange at vgs er flinkere på tilrettelegging enn det ungdomsskole/grunnskole er. Er spent på om det stemmer. Anonymkode: 03e86...48d Takk dette var veldig nyttig. Viste ikke at dette var en mulighet. Lykke til og håper deres ungdom får riktig tilrettelegging fremover❤️ Anonymkode: bfad2...d81 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Å få ha litt musikk på ørene. Evnt går man kjøpt ørepropper som demper unødvendig støy, det hjelper masse. Selv har jeg brukt vanlig 15 db ørepropper fra apoteket. Da hører man men demper unødvendig lyder. Det finnes egne adhd propper, har bestilt men ikke testet ennå Obs: overdrevet bruk av ørepropper, øker støy sensitivitet. Så særdeles viktig, å kun sette de i, når man begynner å oppleve at støyen påvirker fysisk. Og st man fjerner de når man er ute av situasjonen. Altså kun ved akutt bruk Anonymkode: 88be4...ee0 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå