Gå til innhold

Kan noen forklare meg poenget med tidlig digital innsjekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr en del om dagen og har prøvd å spørre både flyvertinne og skrankepersonale, men de har ikke hatt noen forklaring de heller. 

Hva er poenget med tidlig digital innsjekk på fly? Jeg får mail 24 timer før jeg skal fly, og kan da velge å sjekke inn på flyet jeg skal ta dagen etter. 

Innsjekk har vel tradisjonelt vært et verktøy for å verifisere at vedkommende passasjer er på plass og klar for å boarde? 

Men nå kan jeg sjekke inn, og så bli sjuk eller forsinka eller dø eller hva som helst, og ikke dukke opp på flyplassen engang. Og da er jeg jo ikke på det flyet når det letter, og det blir vel litt merarbeid og forvirring kanskje? Hva er da poenget?? Hvorfor har vi innsjekk da? 

Og hvis jeg skal sende bagasje, så må jeg uansett i en automat eller skranke for å få bagasjelapp, og det tar vel hele 1,5 sek mindre å ikke skrive ut eller få digitalt boardingpass fra den selsamme maskinen. 🙄🙄🙄

Kan noen være så snill å forklare hva greia er? 

Anonymkode: c9cc0...ff0

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sjekker inn digitalt for å slippe å gjøre det på flyplassen. Når du boarder flyet må du scanne boardingkortet ditt og de vet da at du er om bord på flyet. 

Anonymkode: e18df...8c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sjekker inn digitalt for å slippe å gjøre det på flyplassen. Når du boarder flyet må du scanne boardingkortet ditt og de vet da at du er om bord på flyet. 

Men hvorfor innsjekk? Man kunne fått strekkoden (eller hva det nå er) automatisk, det er ingen vits i å gå igjennom det ekstra leddet med innsjekk. 

Anonymkode: a306f...35a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Blant annet for å sikre seg et godt sete, hvis man ikke har bestilt på forhånd. Uansett veldig greit å ha innsjekken unnagjort, plutselig er nettet ned eller mobilen død.

Anonymkode: c09b2...f4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi da slipper de å ha så mange folk i innsjekkskranken, så de sparer penger og du kan få billigere flybilletter.

For din egen del, om du skal sjekke inn bagasje og flyselskapet ikke har bag drop, så er det vel det samme, men mange av oss reiser uten innsjekket bagasje, og da er det helt topp å slippe å stå i den køen.

Anonymkode: 67c3c...b85

• Nyttig 5
Skrevet

Digital innsjekk er for å redusere arbeidet og belastningen på personalet i innsjekkingen ved at du gjør mye av arbeidet selv.

Som du sier må du fortsatt sjekke inn bagasje men den delen av jobben er ofte enklere og går raskere uansett.

Vinn-vinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke nødvendigvis negativ til at det er digitalt, det er tidsrommet og det faktum at jeg kan sjekke inn uten å være på flyplassen som ikke gir noe mening. Hva som helst kan skje 24 timer før flyet skal gå, det hadde gitt mening hvis de startet innsjekk en time før boarding f. Eks, eller to for store flyplasser og utenlandsreiser. 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er ikke nødvendigvis negativ til at det er digitalt, det er tidsrommet og det faktum at jeg kan sjekke inn uten å være på flyplassen som ikke gir noe mening. Hva som helst kan skje 24 timer før flyet skal gå, det hadde gitt mening hvis de startet innsjekk en time før boarding f. Eks, eller to for store flyplasser og utenlandsreiser. 🤷🏼‍♀️

Problemet er hva du tror innsjekk er til, ikke at du får beskjeden tidlig :)

Se på innsjekking som å bekrefte at detaljene om deg er korrekte, og at du er du. Sikkerhetskontrollen er for å sjekke at du ikke er til fare for noen dersom du møter opp. Og boarding er kontroll med om du er med på flyet eller ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det med fly, men hotel derimot!

Anonymkode: f75f9...17e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hva du lurer på. Innsjekk er ikke det samme som boarding.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du lurer på. Innsjekk er ikke det samme som boarding.

Jeg tror jeg forstår spørsmålet. Hva er egentlig hensikten med obligatorisk innsjekking? Hvorfor kan ikke systemet være slik at man kan droppe det og gå rett til boarding for dem som ikke har bagasje (og har valgt sete). Den digitale billett kan fungere som boarding kort 

Når innsjekking er et nødvendig steg synes jeg det er praktisk å gjøre det før jeg kommer på flyplassen. Da kan jeg gå rett gjennom sikkerhetskontrollen og videre til ombordstigning.  Når jeg tar morgengry er det greit å ha alt gjort før jeg legger meg.

Anonymkode: 63ba8...920

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du lurer på hvorfor de vil at du sjekker inn selv, i steden for at de gjør det for deg på flyplassen? Er ikke det ganske åpenbart. Det sparer dem for tid og penger, og gir de en god mulighet for å reklame for mersalg.

Vi som ikke betaler for tidlig setereservering bruker det også som en måte å velge sete på.

Anonymkode: f4af3...c71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror jeg forstår spørsmålet. Hva er egentlig hensikten med obligatorisk innsjekking? Hvorfor kan ikke systemet være slik at man kan droppe det og gå rett til boarding for dem som ikke har bagasje (og har valgt sete). Den digitale billett kan fungere som boarding kort 

Når innsjekking er et nødvendig steg synes jeg det er praktisk å gjøre det før jeg kommer på flyplassen. Da kan jeg gå rett gjennom sikkerhetskontrollen og videre til ombordstigning.  Når jeg tar morgengry er det greit å ha alt gjort før jeg legger meg.

Anonymkode: 63ba8...920

Enig i at det er unødvendig med innsjekking. Jeg reiste med et flyselskap i Sør-Amerika nå nylig. De sendte meg automatisk  boardingkortet på e-post 1-2 dager før reisen. Jeg behøvde ikke gjøre noen ting. Så det er mulig.

Anonymkode: 4e61f...a83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det ville ihvertfall ikke gitt mening å starte digital innsjekk bare en time før boarding. 1 time før boarding bør alle være sjekket inn forlengst...

Anonymkode: 0e137...ecb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke greia med digital innsjekk, en dag før man skal fly Men Jeg pleier uansett å gjøre det, bare for å være sikker på å ikke gjøre noe galt. Men jeg har som oftest bagasje likevel, og må i innsjekkingsautomaten likevel. Og selv om jeg ikke har bagasje, vil jeg hente ut et fysisk boardongkort i automaten. Har sett så mange andre med kun digital innsjekk som plutselig får tildelt et annet sete når de skal boarde flyet. Jeg liker at alt er på stell.

De færreste nå til dags går vel til manuell skranke når de sjekker inn, i alle fall her i landet? Så det med digital innsjekk påvirker vel ikke arbeidet til de som jobber på flyplassen. I alle fall ikke på flyplassen i byen min, da.

Anonymkode: f059c...dd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Digital innsjekk er ikke for deg. Det er for flyselskapet. Og letter deres arbeidsbyrde.

Akkurat som når du betaler en regning selv i nettbanken fremfor å gå i skranken i banken å gjøre det. Løsningen er først og fremst for selskapet, ikke deg. Selv om mange kunder foretrekker å slippe å gå i banken. Men det er en positiv bi-effekt. Ikke det egentlige formålet med digitaliseringen.

Anonymkode: 5d588...4b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting jeg må gjøre i løpet av digital innsjekk:

• Krysse av for at jeg ikke har med farlige stoffer. Dette er faktisk viktig nå, pga. lithium-batterier som tar fyr.
  • Taste inn alle hersens passdetaljer (vi reiser utenfor Schengen).
  • Velge sete.

Alt dette sparer selvfølgelig masse tid på flyplassen, og det er fint å få det unnagjort tidlig, fra PC-en - gjerne 24 timer før.

I tillegg gir det muligens litt lavere risiko for å bli denied boarding ved overbooking?

Anonymkode: 6a5b4...425

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke noen svarer på det TS spør om her. Poenget er vel hvorfor digital innsjek starter så hima tidlig - ikke det at man har digital innsjekking...

.. jeg bare antar at et handler noe om datainnhenging og mer eller mindre KI-bruk. Altså at man har noen algoritmer som gir bedre oversikt over hvor mange som faktisk har tenkt å være med flyet. Det er jo noen som ikke reiser, til tross for billett, atter andre har fleksbile billetter. 

Anonymkode: 30678...d76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Føler ikke noen svarer på det TS spør om her. Poenget er vel hvorfor digital innsjek starter så hima tidlig - ikke det at man har digital innsjekking...

Anonymkode: 30678...d76

For min del kunne det gjerne vært innsjekk samtidig med bestilling. Greit å ha det unnagjort, spesielt hvis man bare får valgt sete ved innsjekk. En stressfaktor mindre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 11.52):

For min del kunne det gjerne vært innsjekk samtidig med bestilling. Greit å ha det unnagjort, spesielt hvis man bare får valgt sete ved innsjekk. En stressfaktor mindre.

Jeg husker ikke hvilket flyselskap det var, muligens EasyJet (som jeg ikke reiser med med mindre jeg på), men jeg tror de hadde innsjekk 40 dager før? Og vi bestilte typ 35 dager før, så vi sjekket inn med én gang.

Anonymkode: 6a5b4...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...