Gå til innhold

Katt liker plutselig ikke kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en kastrert hannkatt på to år og en hunnkatt på 6 måneder. De ble introdusert rolig og i eget tempo og har egentlig gått greit overens. Ikke sånn at de vasker hverandre, men de leker og ligger ved siden av hverandre på gulvet. De spiser og drikker av samme skåler og krangler ikke om mat. 

Nå i det siste har plutselig hannkatten blitt mer irritert på den lille. Han freser og lager "huffe" lyder når han går forbi. Han er også veldig opptatt av å snuse henne i rompa. 

Jeg skjønner ikke helt hva dette kommer av, og lurer på om noen har erfaring med dette?

Har tenkt på om det kan være så enkelt som at hun har kommet i puberteten eller hva jeg skal kalle det, og snart er klar for å steriliseres? At hun lukter annerledes eller noe sånt? 

Endret av Svett.svele
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hva tenkte du ville skje når du valgte hunnkatt mens du hadde hannkatt egentlig? 

Anonymkode: 9f335...d7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Får henne sterilisert så fort som mulig. Det kan gjøres fra 4-5 mnd ofte. Det går på vekt, ikke alder.

Anonymkode: aef90...df3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

hva tenkte du ville skje når du valgte hunnkatt mens du hadde hannkatt egentlig? 

Jeg tenkte at det kom til å gå fint siden hannkatten min er bestevenn med naboens hunnkatt. Han hater alle andre hannkatter og jager de, så det var ikke et alternativ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja. Får henne sterilisert så fort som mulig. Det kan gjøres fra 4-5 mnd ofte. Det går på vekt, ikke alder.

Anonymkode: aef90...df3

Ja jeg har bestilt time i september 😊 Hun er en veldig liten frøken, så ville ikke gjøre det for tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har bestilt time i september 😊 Hun er en veldig liten frøken, så ville ikke gjøre det for tidlig. 

Er bare å forberede seg på kattunger da :)

Anonymkode: abead...251

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er bare å forberede seg på kattunger da :)

Hun er bare inne og hannkatten min ble kastrert lenge før jeg fikk henne, så det går nok bra 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (Akkurat nå):

Hun er bare inne og hannkatten min ble kastrert lenge før jeg fikk henne, så det går nok bra 😊

Pass på, for katter smetter ut raskere enn du klarer å innse det.

Selvfølgelig lukter hannkatten bakpå hunnkatten, hun lukter jo godt, kjønnsmoden

Skrevet (endret)

Du må få henne kastrert umiddelbart! Vi hadde også to kattunger, en hunnkatt og en hannkatt, og hun fikk første løpetid i den alderen. Heldigvis var han enda så liten kattunge at han ikke "forsto" hva som foregikk, og han ble også kastrert noen dager etter. Hun ble kastrert rett etter løpetid.

Selv om han er kastrert så er det ikke godt for hunkatter å gå med løpetid. Jeg fikk helt vondt av å høre mjauingen hennes om natten.

Endret av Tabris
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pass på, for katter smetter ut raskere enn du klarer å innse det.

Selvfølgelig lukter hannkatten bakpå hunnkatten, hun lukter jo godt, kjønnsmoden

Ja heldigvis har jeg en liten gang mellom ytterdør og inne, så distraherer henne med godbiter før jeg går inn i gangen og åpner for han 👍

Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Du må få henne kastrert umiddelbart! Vi hadde også to kattunger, en hunnkatt og en hannkatt, og hun fikk første løpetid i den alderen. Heldigvis var han enda så liten kattunge at han ikke "forsto" hva som foregikk, og han ble også kastrert noen dager etter. Hun ble kastrert rett etter løpetid.

Selv om han er kastrert så er det ikke godt for hunkatter å gå med løpetid. Jeg fikk helt vondt av å høre mjauingen hennes om natten.

Ja det skal jeg 👍 Hun har ikke begynt å mjaue eller skrike enda, så var ikke sikker på om hun faktisk var kjønnsmoden enda. Det eneste annerledes er at hannkatten plutselig ikke liker henne lenger. Hun er som hun pleier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (15 minutter siden):

For sent... 

Bommet litt på en av mine. Både kattens atferd, og de andres humør, ble endret av det. Også nå, 3 år senere. 

Anonymkode: 0dc15...d9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hannkatten er kastrert. 

Anonymkode: 9cf79...954

• Liker 2
Skrevet

Det kom kanskje ikke så godt frem, men hannkatten er kastrert for lengst og lille frøkna har aldri vært ute. Så kattunger er ikke bekymringen her. 

Jeg trodde bare ikke kastrerte hannkatter brydde seg med om hunnkatter har løpetid eller ikke, men da har jeg lært noe nytt 👍 Så var redd for at han bare plutselig hadde lagt henne for hat fordi hun blir eldre eller noe sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...