Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift, m 35, eier hus med kona og har to barn. Søsteren min er 29 år, leier og har ikke barn eller kjæreste. For 2 år siden kom hun ut med at hun hadde opplevd å bli tatt på/befølt av et familiemedlem et par ganger og at dette familiemedlemmet hadde oppført seg dårlig på andre måter mot henne i oppveksten. Min søster er et veldig følsomt menneske og vår felles far pleide å fortelle henne at hun så og si alltid så ting i et negativt lys, noe som er sant etter min erfaring. Jeg er glad i min søster, men jeg tror hun overdriver ang dette familiemedlemmet som skal ha befølt henne.

Nå har hun trukket seg helt vekk og isolert seg fra familien og begrunner dette med at vi ikke tror på henne. Jeg har flere ganger forsøkt å snakke med henne og oppfordret til dialog, men hun nekter. Hva kan jeg gjøre her? 

Anonymkode: b3acf...35a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker at å gaslighte henne vil være veien å gå for fred og fordragelighet?

• Liker 33
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker hun gjør rett i å ta avstand til dere, når dere ikke støtter henne, når hun har betrodd dere om noe så vanskelig som overgrep. Shame on you!!! Man lyver ikke om overgrep!!

Anonymkode: 5cbcb...29d

Enig. 

SKAM DERE. 

Anonymkode: b63d3...dbe

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

kan det være hun ser "negativt" på ting FORDI hun har opplevd overgrep TS? Aldri slått deg? Nei det sier jo sitt... 🤦‍♀️

• Liker 30
  • Nyttig 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gift, m 35, eier hus med kona og har to barn. Søsteren min er 29 år, leier og har ikke barn eller kjæreste. For 2 år siden kom hun ut med at hun hadde opplevd å bli tatt på/befølt av et familiemedlem et par ganger og at dette familiemedlemmet hadde oppført seg dårlig på andre måter mot henne i oppveksten. Min søster er et veldig følsomt menneske og vår felles far pleide å fortelle henne at hun så og si alltid så ting i et negativt lys, noe som er sant etter min erfaring. Jeg er glad i min søster, men jeg tror hun overdriver ang dette familiemedlemmet som skal ha befølt henne.

Nå har hun trukket seg helt vekk og isolert seg fra familien og begrunner dette med at vi ikke tror på henne. Jeg har flere ganger forsøkt å snakke med henne og oppfordret til dialog, men hun nekter. Hva kan jeg gjøre her? 

"vår felles far pleide å fortelle henne at hun så og si alltid så ting i et negativt lys" Ja, for gud bedre, man må ikke glemme alle de positive tingene med å bli befølt av familiemedlemmer.

Hva du kan gjøre? Du både kan og skal selvfølgelig tro på henne! 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

dinutvei.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være troll.

Anonymkode: dc4f2...f02

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette var bare trist å lese. Det koster nok din søster mye å si dette, og så tror du ikke på hun? Forstår godt at hun ikke ønsker kontakt med deg. Hva om dette var et av dine barn? 

Anonymkode: 300e7...23c

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet

Sliter veldig med å forstå hvorfor eie/leie bolig er relevant for historien din her...

Enten er den oppdiktet eller så har du totalt feil fokus.

• Liker 27
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var bare trist å lese. Det koster nok din søster mye å si dette, og så tror du ikke på hun? Forstår godt at hun ikke ønsker kontakt med deg. Hva om dette var et av dine barn? 

Anonymkode: 300e7...23c

Da må barnet bare se positivt på det! Alltid fint å bli befølt av en gammel gris vel?

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en trolletråd? 

Dette virker som en helt usannsynlig lite sympatisk fremstilling.

«Jeg er vellykket - søsteren min er mislykket

Hun opplever seg utsatt for seksuelt krenkende atferd da hun var barn, av en slektning - jeg synes hun skal ta seg sammen, og ikke være sånn en Drama Queen»

Anonymkode: 4e845...c25

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser poenget med at man skal tro på å støtte sine egne, samtidig tenker jeg det er veldig lurt å være åpen for andre forklaringer.

Min søster gjorde akkurat det samme. Forskjellen er at jeg vet det ikke har skjedd da det var jeg som var den påståtte overgriperen.

Problemet her er at selv om dette er motbevist så godt det lar seg gjøre i form av en innrømmelse fra henne og en forklaring på hva som faktisk skjedde (som ikke involverte meg) så er det allerede for sent. (Les. Falske minner og konfabulering).

Den dagen dette ble påstått ble jeg puttet i en boks med stempel på som sier at sånn er jeg. Dette kan jeg ikke komme meg ut av og familiebåndene er ødelagt for alltid.

Så selvfølgelig skal man alltid støtte den personen man gjelder, men uten å være helt sikker så skal man være veldig forsiktig å ta det som sannheten.

Historien kan være en helt annen selv om det kan være ekte for den som sier det. 

Anonymkode: 8154d...25a

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mer er det som får deg til å være usikker på om historien hennes er sann?

Anonymkode: 8154d...25a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
anon01 skrev (26 minutter siden):

Sliter veldig med å forstå hvorfor eie/leie bolig er relevant for historien din her...

Enten er den oppdiktet eller så har du totalt feil fokus.

Jeg synes det er relevant fordi det får frem hvordan jeg har klart meg i livet vs henne. Hun sliter psykisk og har ikke råd til å eie, fordi hun er isolert grunnet denne løgnen om overgrep. Jeg kunne så veldig gjerne ønske at hun kunne se at det beste er dialog og åpenhet, en samtale mellom henne og familiemedlemmet for eksempel..jeg har tilbudt meg at jeg kan være tilstede, men hun avviser blankt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er relevant fordi det får frem hvordan jeg har klart meg i livet vs henne. Hun sliter psykisk og har ikke råd til å eie, fordi hun er isolert grunnet denne løgnen om overgrep. Jeg kunne så veldig gjerne ønske at hun kunne se at det beste er dialog og åpenhet, en samtale mellom henne og familiemedlemmet for eksempel..jeg har tilbudt meg at jeg kan være tilstede, men hun avviser blankt. 

Så du mener at det å legge opp en "JEG ER SUKSESSRIK, HUN ER IKKE DET"-senario skal få frem din side positivt her?

• Liker 13
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...