AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Jeg var i et forhold som var preget av mye psykisk vold 🙈kom meg utav det men i forholdet og ettertid slet jeg så til de grader med sove🥲 Legen skrev ut Quetiapin til meg( jeg har fibromyalgi også så søvn kan være så som så til vanlig også) nå kjenner jeg at denne medisinen ødelegger meg men livredd for ikke få søvn da jeg jobber fulltid 🙈 jeg har lagt mye på meg, lever i en tåke med hangover og sløvhet det jeg aldri får noe ekstra utav dagene mine🥲 noen som har erfaringer rundt dette , at det vil gå bra å slutte ? sist jeg forsøkte gikk jeg 5 døgn uten sove og resulterte i starte igjen 🙈 jeg våknet kanskje til i 6 tiden på kveldene . Må også bare ha større og større dose for at det skal fungere 🙈 Anonymkode: 6fd68...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Husk å seponere, ikke kutte tvert. Ble megselv igjen etter ca 6mnd uten. Anonymkode: 3f45b...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Husk å seponere, ikke kutte tvert. Ble megselv igjen etter ca 6mnd uten. Anonymkode: 3f45b...f3b Takk for du deler😁har i samråd med lege satt opp nedtrapping.bare gruer meg så..🙈glad for høre du ble deg selv igjen.det gir meg mot Anonymkode: 6fd68...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Mitt familiemedlem slutta under innleggelse. Da fikk han bla. hjelp til å sove (medisiner) mens han slutta. Forstod det slik at det gikk veldig greit. Mener det tok kortere enn en uke. Etterpå gikk han ned i vekt og sov faktisk bedre. Ble slutt på mareritt. Anonymkode: 9d861...0d8
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt familiemedlem slutta under innleggelse. Da fikk han bla. hjelp til å sove (medisiner) mens han slutta. Forstod det slik at det gikk veldig greit. Mener det tok kortere enn en uke. Etterpå gikk han ned i vekt og sov faktisk bedre. Ble slutt på mareritt. Anonymkode: 9d861...0d8 Så bra å høre 😍 Anonymkode: 6fd68...4e8
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Slutta på dagen, gikk helt fint, men brukte de i kun 3 uker… Synes ikke de hjalp spesielt. Anonymkode: 020a4...209
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august Er en grunn til at disse medisinene er til alvorlig psykisk syke med diagnoser. De anbefaler de ikke som sovemedisin. Det er antipsykotikum tabletter mot schizofreni, alvorlige psykoser og vrangforestillinger. Anonymkode: d31e7...efd 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er en grunn til at disse medisinene er til alvorlig psykisk syke med diagnoser. De anbefaler de ikke som sovemedisin. Det er antipsykotikum tabletter mot schizofreni, alvorlige psykoser og vrangforestillinger. Anonymkode: d31e7...efd Dette vet jeg allt om, men så kommer man til et punkt der man blir helt desperat etter sove 🙈vet at denne medisinen er skrevet ut under en lav sko til samme bruk som jeg har Anonymkode: 6fd68...4e8
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husk å seponere, ikke kutte tvert. Ble megselv igjen etter ca 6mnd uten. Anonymkode: 3f45b...f3b Du vet ikke hva seponere betyr du. Seponere betyr å ta bort, ergo å slutte. Du tenker på nedtrapping. Anonymkode: ecd4f...222 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Det gikk helt fint for meg å slutte på dem. Jeg liker generelt ikke antipsykotsike medisiner, og sliter lite med psykose uansett. Det finnes en rekke sovemedisiner som ikke tuller såpass med hjernen som denne gjør. Jeg var veldig glad for å bli kvitt den, synes medisinen ga mer bivirkninger enn den hjalp, også nå lenge etter jeg sluttet. Var ikke noe særlig med abstinenser/symptomer når jeg sluttet. Anonymkode: 85592...426 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet ikke hva seponere betyr du. Seponere betyr å ta bort, ergo å slutte. Du tenker på nedtrapping. Anonymkode: ecd4f...222 Seponere betyr å slutte, men det ligger også noe mer til ordet - nemlig å slutte gradvis. Det er den normale tolkningen. Anonymkode: 85592...426 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Seponere betyr å slutte, men det ligger også noe mer til ordet - nemlig å slutte gradvis. Det er den normale tolkningen. Anonymkode: 85592...426 Seponere i seg selv betyr å avslutte behandlingen, og gjøres som oftest ved å trappe ned for å unngå ubehagelige bivirkninger, men er ikke en forutsetning eller nødvendig for alle medisiner. Så sånn som du sa det hadde det blitt mer korrekt å si ”husk å trappe ned, ikke kutt tvert“, fremfor ”seponere“. Anonymkode: 051fe...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august Dumt leger sier de ikke er vanedannende og ingen problem å slutte. Det er jo det. Kjenner flere som strever skikkelig å komme av dem. Anonymkode: d31e7...efd 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Seponere betyr å slutte, men det ligger også noe mer til ordet - nemlig å slutte gradvis. Det er den normale tolkningen. Anonymkode: 85592...426 Nei, du tar feil. da må det spesifiseres at det skal trappes ned, det er ingen selvfølge at medisiner skal trappes ned. Vanlig å si trappes ned FØR seponering. Anonymkode: ecd4f...222 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Jeg brukte selv disse for å få sove, men den beste søvnen uten disse fikk jeg først da jeg begynte i terapi grunnet over 30 år med psykisk vold fra partner og fikk frem sinne som gjorde at jeg brøt med ham. Etter dette sover jeg nå som en stein og fibromyalgien har forduftet! Trengte ikke å seponere på så lave doser. Min historie er selvfølgelig ikke for alle å erfare. Anonymkode: 63981...9c3
Fighter83 Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august (endret) Også stor forskjell på om tabletten fra pakka er depottablett eller ei. Depottabletter og depotkapsler virker MYE lengre. Om det kun står tablett så virker den kortere. Ville trappet ned og spurt legen om å få tabletter i minste dose om det du har er depottabletter + tatt medisinen kl.20-21, ikke senere da du ønsker å fungere på dagtid dagen etter. Endret 21. august av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august Slutta på dagen etter lang tids bruk. Fikk ingen negativ reaksjon av å slutte, men heller mer energi på dagtid. God følelse. Anonymkode: 13aef...783
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Takk til alle som deler 😁fint lese at flere har klart komme seg av medisinen😁jeg skal fortsette jobbe med å få den vekk Anonymkode: 6fd68...4e8
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 0.56): Er en grunn til at disse medisinene er til alvorlig psykisk syke med diagnoser. De anbefaler de ikke som sovemedisin. Det er antipsykotikum tabletter mot schizofreni, alvorlige psykoser og vrangforestillinger. Anonymkode: d31e7...efd De brukes veldig ofte som sovemedisin. Noe fastleger skriver ut regelmessig i hele Norge desverre. Ts, min samboer brukte de for søvn. Tok 3 måneder før han fikk til et bra søvnmønster. Ikke noe annet han slet med. Anonymkode: 1dbd5...3df
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august Dette snakker du med legen din om. Ikke kg. Anonymkode: 2b2e8...b5b
Anbefalte innlegg