AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Jeg har ei datter på 23 som i flere år har vært fryktelig plaget med hard mage, mye smerter og mye luft i magen. Hun har flere ganger etter hun ble 18 vært hos lege og bedt om hjelp, men det virker som om legen ikke tar henne helt på alvor fordi hun er ung. Skal sies at jeg har samme fastlege og med meg har hun vært veldig samvittighetsfull og alltid henvist meg videre. Datteren min har derimot opplevd å bare få beskjed om å slutte med kaffe, spise mer fiber, bevege seg mer, stresse mindre osv. Ting som hun allerede vet. Hun har vært noe plaget med treg mage fra hun var liten, men det ble ekstra ille sent i ungdommen. Dette har medført at hun har prøvd å sette seg inn i FODMAP og prøvd å regulere med kost. Hun har sluttet å spise brød da magen fungerer litt bedre med Rug Sprø og kalkunpålegg, men siden hun har begynt å være forsiktig med hva hun spiser pga smerter og hard mage har hun gått ned en del i vekt. Hun er 170 og veier nå i underkant av 50 kg, så hun har blitt tynn. Skal sies at hun alltid har vært slank og har nokså høy forbrenning, og det er ingen spiseforstyrrelser el.l, hun spiser generelt veldig mye og godt (jeg bor sammen med henne så jeg vet det). Hun spiser adskillig mer til middag f.eks enn sin søster som er mer normalvektig, så jeg er redd tarmen hennes ikke tar opp nok næring (?). Nylig var hun på ny hos lege og sa at hun vil få tatt blodprøver og avføringsprøve iaf, synes det er rart ikke legen har foreslått det før. Blodprøvene var normale, men avføringsprøven viste noe forhøyede nivåer av kalprotektin. noe som kan indikere en inflammasjon i tarmen. Legen skriver at hun kan ta nye prøver om 3-6 md., men det oppleves lenge når hun har slitt med dette i flere år og hun begynner å bli utslitt. Jeg mener hun burde få en koloskopi eller lignende, kan hun kreve det? Sjekket pris privat på dette og det var jo 5-6000 kr, så det er mye penger. er det noen som har lignende erfaring og vet mer om forhøyet kalprotektin? Hva har dette vært tegn på, og hva ble løsningen? Er jo fryktelig plagsomt å ha så hard mage at hun får blødninger og sprekker i endetarmen i tillegg til mye knip, smerter og mye luft :( Anonymkode: 3dfc0...9a4
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Jeg ble testet for kalprotekin pga. mageplager. Legen så etter Chrons og Ulcerøs kolitt. Jeg hadde lett forhøyede verdier ved første prøve, så ble bedt om å komme tilbake om et par måneder for nye prøver. Da var verdiene normale igjen. Så de venter nok noen måneder mellom hver prøve for å gi det nok tid til å enten stabilisere seg eller for å se at den fortsatt ligger forhøyet og derfor om det bør undersøkes videre. Ut i fra hva jeg har forstått så er det litt ulik "plassering" i magen på Chrons og Ulcerøs kolitt, så mulig de ønsker å ta flere prøver for å finne ut om det er gastroskopi eller koloskopi som er mest hensiktsmessig som neste steg. (Konklusjonen hos meg var forøvrig betydelig B12-mangel som hadde slått ut i betent mage i perioder.) Anonymkode: 70429...637 1
snillOnkel Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Kalprotektin er forhøyet ved alle former for betennelse i tarmen, ved crohns og uc, men også ved f.eks. reisediare. Dersom kalprotektin ble tatt på en typisk / vanlig dag for datteren din (og var forhøyet), mener jeg det berettiger koloskopi. (Hadde kalprotektin vært negativ kunne man ventet med koloskopi.) 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): avføringsprøven viste noe forhøyede nivåer av kalprotektin. noe som kan indikere en inflammasjon i tarmen. Legen skriver at hun kan ta nye prøver om 3-6 md., men det oppleves lenge når hun har slitt med dette i flere år og hun begynner å bli utslitt. Jeg mener hun burde få en koloskopi eller lignende, kan hun kreve det? Det er riktig at ved forhøyet verdi, mellom 50 og 150 skal man ta en ny prøve. Min datter hadde også forhøyet verdi på første prøve (men vesentlig yngre enn din). Dessuten hadde hun blodig diaré. Den andre prøven som ble tatt tre måneder etterpå, da hun hadde koloskopi og den andre skopi’en som jeg ikke husker navnet på, var verdien steget til over 2500. Hun fikk undersøkelsen fordi jeg viste bilder av doskålen etter avføring, som viste krigstilstander… hun har ulcerøs kolitt, arvelig belastet. Å ta koloskopi er ikke noe man kan kreve. Dette er noe hun har slitt med lenge, da har ikke tre måneder noe å si. Anbefaler å drikke Biola eller tilsvarende. Hard mage kan tyde på at man har enten for lite fiber, lite bakterier eller for lite væske. Svisker husker jeg bestefar alltid spiste når han var hard i magen. Anonymkode: efe9b...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble testet for kalprotekin pga. mageplager. Legen så etter Chrons og Ulcerøs kolitt. Jeg hadde lett forhøyede verdier ved første prøve, så ble bedt om å komme tilbake om et par måneder for nye prøver. Da var verdiene normale igjen. Så de venter nok noen måneder mellom hver prøve for å gi det nok tid til å enten stabilisere seg eller for å se at den fortsatt ligger forhøyet og derfor om det bør undersøkes videre. Ut i fra hva jeg har forstått så er det litt ulik "plassering" i magen på Chrons og Ulcerøs kolitt, så mulig de ønsker å ta flere prøver for å finne ut om det er gastroskopi eller koloskopi som er mest hensiktsmessig som neste steg. (Konklusjonen hos meg var forøvrig betydelig B12-mangel som hadde slått ut i betent mage i perioder.) Anonymkode: 70429...637 takk for svar! Hvilke plager hadde du da? var det treg mage? snillOnkel skrev (58 minutter siden): Kalprotektin er forhøyet ved alle former for betennelse i tarmen, ved crohns og uc, men også ved f.eks. reisediare. Dersom kalprotektin ble tatt på en typisk / vanlig dag for datteren din (og var forhøyet), mener jeg det berettiger koloskopi. (Hadde kalprotektin vært negativ kunne man ventet med koloskopi.) Takk for svar! Prøvene ble tatt på en typisk dag ja. Og ved Crohns og UC har man vel typisk diare og evt blod i avføring..? Hun har som regel kjempehard mage, men kan blø litt, antakelig fordi det er så hardt 😕 mulig vi får vente på ny prøve før vi spør om en skopi.. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er riktig at ved forhøyet verdi, mellom 50 og 150 skal man ta en ny prøve. Min datter hadde også forhøyet verdi på første prøve (men vesentlig yngre enn din). Dessuten hadde hun blodig diaré. Den andre prøven som ble tatt tre måneder etterpå, da hun hadde koloskopi og den andre skopi’en som jeg ikke husker navnet på, var verdien steget til over 2500. Hun fikk undersøkelsen fordi jeg viste bilder av doskålen etter avføring, som viste krigstilstander… hun har ulcerøs kolitt, arvelig belastet. Å ta koloskopi er ikke noe man kan kreve. Dette er noe hun har slitt med lenge, da har ikke tre måneder noe å si. Anbefaler å drikke Biola eller tilsvarende. Hard mage kan tyde på at man har enten for lite fiber, lite bakterier eller for lite væske. Svisker husker jeg bestefar alltid spiste når han var hard i magen. Anonymkode: efe9b...3ad Takk for svar! Huff, det hørtes ille ut! Hadde hun løs mage også da eller? jeg kjenner noen med Crohns og der er det mye blod ja. Får antakelig vente og se på en ny prøve da. Nå har hun lastet ned et verktøy for å registrere all mat og alle symptomer som kan hjelpe henne med å analysere hva som kan påvirke magen. Har testet for cøliaki også, ingen utslag der eller på matallergi Fortvilende.. Anonymkode: 3dfc0...9a4
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Kalprotektin måler et protein som er i hvite blodceller, men sier lite om hvorfor proteinet er der. Så det er en del feilkilder, blant annet at avføringen har stått lenge https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/alfabetisk-analyseliste/kalprotektin/ Så som alltid må verdiene ses i sammenheng med hvilke plager det er, og tolkes utfra det. Høres ut som at hun ikke ha veldig forhøyede verdier? Referansegrensene varierer også mellom ulike metoder, så ikke så lett å sammenligne direkte. https://www.stolav.no/fag-og-forskning/lab/nyheter/nyheter-2023/ny-metode-for-kalprotektin-i-feces/ Anonymkode: 1e582...bbd
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): takk for svar! Hvilke plager hadde du da? var det treg mage? Takk for svar! Prøvene ble tatt på en typisk dag ja. Og ved Crohns og UC har man vel typisk diare og evt blod i avføring..? Hun har som regel kjempehard mage, men kan blø litt, antakelig fordi det er så hardt 😕 mulig vi får vente på ny prøve før vi spør om en skopi.. Takk for svar! Huff, det hørtes ille ut! Hadde hun løs mage også da eller? jeg kjenner noen med Crohns og der er det mye blod ja. Får antakelig vente og se på en ny prøve da. Nå har hun lastet ned et verktøy for å registrere all mat og alle symptomer som kan hjelpe henne med å analysere hva som kan påvirke magen. Har testet for cøliaki også, ingen utslag der eller på matallergi Fortvilende.. Anonymkode: 3dfc0...9a4 Crohns er som oftest typisk diaré ja, ved Ulcerøs Colitt er det ofte mye blod. Men ikke alle kropper følger fasiten. Det er dog svært sjelden disse alvorlige diagnosene bare gir lett forhøyet calprotectin. Og dessverre, er det veldig mye "vente og se" når det angår plager i magen 😫 Veldig lurt at din datter skal registrere alt hun spiser. Det er krevende, men på sikt kan det gi gode svar og forhåpentligvis hjelpe 🤞 Anonymkode: 4d583...2ca
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 19.54): Takk for svar! Huff, det hørtes ille ut! Hadde hun løs mage også da eller? jeg kjenner noen med Crohns og der er det mye blod ja. Får antakelig vente og se på en ny prøve da. Nå har hun lastet ned et verktøy for å registrere all mat og alle symptomer som kan hjelpe henne med å analysere hva som kan påvirke magen. Har testet for cøliaki også, ingen utslag der eller på matallergi Fortvilende.. Anonymkode: 3dfc0...9a4 Nja, det var nok heller at det ikke var noe særlig avføring. Mest blod og slim, omtrent hver time. Det var en heftig periode da det kom veldig plutselig. Det visste seg på koloskopien at halve tykktarmen var betent. Registrering er en god ide. Legg også inn aktivitetsmønstret hennes. Anonymkode: efe9b...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå