AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Hvordan opplever du din/din families økonomi? Har dere tatt noen grep de siste par årene i anledning «dyrtiden» ? Har dere gjort noen aktive endringer ifht boliglån, aksjer/fond og annet øvrig forbruk? Anonymkode: df545...4ab
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Vi har ikke tatt noen grep. Jeg merker det er dyrere med mat etc, men fikk en grei lønnsøkning for noen år siden, uten den hadde det sannsynligvis vært verre. Har økt fast månedlig sparing. Har kjøpt sekundærleilighet, som leies ut til studenten i familien. Avdragene som betales på det lånet - regner jeg som sparing; så jeg ligger vel på ca 30-35% av netto lønn til "sparing". Anonymkode: 61695...3b4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Jeg har ca 50 og samboeren min har ca 35 netto inn i mnd og vi klarer oss godt. Vi la til oss dyre vaner under covid som ble skjerpet inn når renta føyk i taket og etter det går vi godt i pluss i måneden. Vi kuttet ut impulskjøp av rask nesten helt som var den største unødvendige utgiftsposten. Vi var allerede bevisst på forskninger og abonnement, eneste vi sliter med er et matbudsjett som er mangedoblet de siste årene ettersom barna har blitt større og spiser mer i tillegg til at matprisene bare øker og øker. Anonymkode: d4a40...3a7 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Ja, vi har begge en del mer enn det og merker selvsagt at alt er blitt dyrere. Reiser mindre, jeg kjøper lite nye klær, osv. Mat og løpende utgifter går som før. Anonymkode: 154c4...f6a
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan opplever du din/din families økonomi? Har dere tatt noen grep de siste par årene i anledning «dyrtiden» ? Har dere gjort noen aktive endringer ifht boliglån, aksjer/fond og annet øvrig forbruk? Anonymkode: df545...4ab Vi har fremdeles god økonomi, men det er klart at det blir mindre "frie" penger når alt blir dyrere. Det blir mindre penger igjen til sparing, ferier og annet forbruk. Ved å kutte noen unødvendige kostnader er det ikke stor forskjell i hverdagen, det jeg merker mest er mindre reising. Anonymkode: 067f9...7ce
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Har det godt jeg. Sparer neste halve lønna mi. Siden jeg ikke vet hvordan ting blir senere. Jeg lever også. Spiser det jeg ønsker. Reiser. Ute og spiser. Så kivet er ikke satt på vent. Anonymkode: 4a5c3...2df
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august Vi sløser en del. Kunne fint spart mye mer. Vi har ca 230 i brutto hver måned. Anonymkode: 15a4b...fc5
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Handler langt mindre i norske dagligvarebutikker. Og har gått vesentlig ned på ‘koseposten’. Og fyller drivstoff kun i Sverige, sammen med dagligvarehandelen. Har faktisk økt spareposten. Anonymkode: 7d958...af8
AnonymBruker Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august Lever sparsommelig. Men har stort hus med mye vedlikehold. Så kan ikke lene meg bak og bruke hva jeg vil. Anonymkode: c43d8...31e
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august Har ikke merket særlig til at det er blitt dyrere, ser det i all hovedsak på kassalappen i matbutikken. Vi har ikke tatt grep etter ting ble dyrere. Anonymkode: ca083...818
AnonymBruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Klarer meg fint, det er strengt tatt unødig forbruk det jeg har måttet kutte på. Og det er jo bare bra egentlig. Anonymkode: 76ab4...365
AnonymBruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Mer enn 50 000 brutto mener du? Det er jo ingenting, og vi får det såvidt til å skrape rundt. Har vondt i magen hver gang jeg handler mat. Anonymkode: 6f29e...c22 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Jeg har nok brukt enda mer penger ute på restauranter og barer o.l. Ellers ingen endringer knyttet til boliglån og andre utgifter. Anonymkode: 3e2b4...27b
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Jeg har sånn ca 50000 utbetalt, alene, selveier, gammelt rekkehus med stor hage. Ingen borettslag som tar de store utgiftene med andre ord. Jeg har lang utdannelse med relativt lav lønn i mange år og opplever dessverre at jeg nok "sløser" mer jo mer jeg får i lønn. Så jeg burde tatt grep, men har ikke gjort det. Dermed har jeg ikke tatt aktive grep utover å bytte bank til Bulder som da hadde en av de laveste rentene. Jeg opplever ikke å ha god råd i det hele tatt. Det er delvis selvforskyldt i mer sløsing og delvis skyld i dyrtid med økte renter og priser på alt. Men jeg KAN ta grep. Jeg reiser på en ferie i året og den er jeg ikke villig til å oppgi, jeg sparer på strøm, er lite materialistisk og shopper bare når jeg må, men har en svakhet for god mat og drikke. Dessuten har jeg en gammel bil som stadig krever sitt og jeg er dessverre nødt til å ha bil pga jobb. Føler ikke jeg har råd til å kjøpe ny bil. Anonymkode: a1449...f43 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan opplever du din/din families økonomi? Har dere tatt noen grep de siste par årene i anledning «dyrtiden» ? Har dere gjort noen aktive endringer ifht boliglån, aksjer/fond og annet øvrig forbruk? Anonymkode: df545...4ab Vi har ca 50 000 etter skatt hver av oss. Har ikke gjort noen spesielle tiltak. Vi lever ganske nøkternt uansett ( billig bil, bruker lite på ferie, sjelden på restaurant, drikker nesten aldri alkohol, så lite dyre vaner) og har lite lån. Jeg sparer fast ca 23 000 i måneden (inkl nedbetaling av lån). Tror samboer sparer litt mer. 2 barn på 5 og 8. Anonymkode: 2cbf7...0ac
AnonymBruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke merket særlig til at det er blitt dyrere, ser det i all hovedsak på kassalappen i matbutikken. Vi har ikke tatt grep etter ting ble dyrere. Anonymkode: ca083...818 Ikke merket noen økninger i bokostnader? Anonymkode: df545...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke merket noen økninger i bokostnader? Anonymkode: df545...4ab Ikke i en slik grad at jeg har tenkt særlig over det i hvertfall. Har riktignok hatt en fin lønnsvekst de siste årene. Anonymkode: ca083...818
AnonymBruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke i en slik grad at jeg har tenkt særlig over det i hvertfall. Har riktignok hatt en fin lønnsvekst de siste årene. Anonymkode: ca083...818 Jeg å. Lønna har økt mere enn bo utgiftene. Vi har ikke så mye i lån at jeg merker så mye. Men jeg sparer mye. Jeg elsker å spare og elsker å sløse litt. Anonymkode: 4a5c3...2df
AnonymBruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august Jeg har ca 75 k utbetalt netto. Har ikke gjort store grep annet enn å sette _ned_ løpetiden på huslånet for å betale ned mest mulig nå. Dette fordi jeg vet denne inntekten kun varer ca tre år til før jeg halverer inntekten. en periode kuttet jeg ned på forbruk ved å kjøpe billigere mat, jf. dårligere kvalitet. Det førte til at jeg omtrent sluttet å spise fordi maten ble mindre smakfull. Jeg har nå sluttet å spare på kvalitet hva angår mat. eller lever jeg uten særlige dyre vaner i hverdagen, men det har jeg alltid gjort. Anonymkode: 1aece...6cb
AnonymBruker Skrevet 20. august #20 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har fremdeles god økonomi, men det er klart at det blir mindre "frie" penger når alt blir dyrere. Det blir mindre penger igjen til sparing, ferier og annet forbruk. Ved å kutte noen unødvendige kostnader er det ikke stor forskjell i hverdagen, det jeg merker mest er mindre reising. Anonymkode: 067f9...7ce Samme her. Det vi merker mest er at det er mindre overskudd til sparing. Vi har endret noen vaner. Bruker mindre penger på reising, shopper mindre. Ikke at det er noe synd på oss, altså. Anonymkode: e89bd...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå