Gå til innhold

Hvordan si ifra at jeg ikke vil ta pels stellet på venninna mi sin hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidligere hundeeier og kan en del om hund. Derfor passer jeg gjerne venninna mi sin hund når hun er på ferie. Men jeg orker ikke alt ansvaret og stell, derfor har jeg ikke egen hund. 

Venninna mi får ikke til å klippe klør eller gre denne hunden. Ikke noe spes med hunden, den er bare ikke vandt til dette. Alltid når jeg henter for ferie pass slenger hun ut «også ta pels stell, klo klipp, jeg klarer ikke så det er supert! Hadeee».

Jeg tror hun vet at jeg ikke har samvittighet til noe annet, da dette er en hund som burde bli gredd en gang i uka (minst). Forrige gang sa jeg at jeg ikke klarte det, før det sa jeg at jeg var for syk. Men da legger hun planer om at det er en felles oppgave for oss to, som en aktivitet….. men jeg har egentlig ikke lyst i det hele tatt. Jeg passer gjerne, gir masse tur og kos, men det er nok. Jeg tenker hun kan fint ta hunden til veterinær eller hundefrisør om det er det som skal til, men jeg vet hun ikke har råd. 

Hvordan si nei på en ordentlig måte? Jeg vet hun ikke har tatt videre steg med å tenke ut andre løsninger, fordi hun tenker jeg er løsningen. Men jeg orker ikke den kampen med hunden… og jeg orker ikke komme til hun en gang i uka for å være med på dette. 

Føler meg som en dårlig venninne. Jeg har jo også vært utydelig, ikke helt ærlig og jattet med. Dratt hvite løgner om at jeg ikke har hatt tid, vært syk, skjønner jo at dette blir for dumt. Er bare så vanskelig å komme med en comeback når hun bare regner med det

Hvordan kan jeg si ifra?

Anonymkode: 997eb...d59

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må si i fra at hun må lære seg dette, som en ansvarlig hundeeier. Evnt tilby å vise henne en siste gang. Hun utnytter deg. 

Anonymkode: 53cc9...c40

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært ærlig og sagt at du er lei deg for at du har vært utydelig, men du synes det var vanskelig å være ærlig om hvordan du egentlig føler det. Grunnen til at du ikke har egen hund er at du ikke ønsker å ha denne typen ansvar og derfor må hun finne en annen løsning fremover. 

Anonymkode: f4912...023

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei ærlig talt, dette må hun bare lære seg!  Å la pelsen floke seg og klør bli for lange er intet mindre enn forsømmelse! 

Det er ikke nok med kjærlighet, de kjipe oppgavene må også gjøres. 

Dette er IKKE ditt ansvar eller din dårlige samvittighet å bære. 

Bare si at du passer hund for kosen, ikke arbeidet med hund 

Anonymkode: 2c3c0...9cf

• Liker 2
Skrevet

Fra meg hadde hun fått høre hvor uegna hun er som eier for denne hunden.

Ganske tydelig og.

Minstekravet for å ha dyr, og hun klarer ikke det engang.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan si fra? Du må jo bare si fra? «Jeg har ikke overskudd til å stelle pelsen og klippe klør». Så må hun ta ansvar for sin egen hund. Lær deg å sette grenser, det er bra for deg! :)

Anonymkode: a8a23...df1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er, at du har valgt å ikke å ha hund pga all jobben og at du derfor ikke er interessert i å gjøre det på andre sine hunder. Vær ærlig.

Anonymkode: dcba5...1dc

• Liker 2
Skrevet

"Jeg har rett og slett ikke lyst til å gjøre dette." Enkelt og greit. Ikke skyld på manglende overskudd eller noe annet hun kan diskutere. Ikke lyst er et gyldig svar. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
cecily skrev (2 minutter siden):

"Jeg har rett og slett ikke lyst til å gjøre dette." Enkelt og greit. Ikke skyld på manglende overskudd eller noe annet hun kan diskutere. Ikke lyst er et gyldig svar. 

Enig. Det beste svaret er å være ærlig, uten å unnskylde eller bortforklare.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med å forklare at "du, jeg orker egentlig ikke pelsstell og kloklipp og det er liksom litt derfor jeg ikke har hund selv lenger - men jeg har en idé. Kan ikke jeg komme bort til deg på lørdag(?) Så skal jeg lære deg det. Siden jeg er vant med hundestell fra tidligere kan jeg kjøpe med klosaks, godbiter, pelssaks og børste (eller hva du trenger) som en tidlig bursdagsgave til deg. Hvis du ikke heller kjøper det selv, da! Var ikke det smart? Blir fin bondingtid til deg og Fido vet du"

Anonymkode: 003b3...436

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt det opp med å forklare at "du, jeg orker egentlig ikke pelsstell og kloklipp og det er liksom litt derfor jeg ikke har hund selv lenger - men jeg har en idé. Kan ikke jeg komme bort til deg på lørdag(?) Så skal jeg lære deg det. Siden jeg er vant med hundestell fra tidligere kan jeg kjøpe med klosaks, godbiter, pelssaks og børste (eller hva du trenger) som en tidlig bursdagsgave til deg. Hvis du ikke heller kjøper det selv, da! Var ikke det smart? Blir fin bondingtid til deg og Fido vet du"

Nei.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg sagt strengt i fra at det mest elementære hundesteller får hun ta og lære seg selv, og ikke bruke meg som gratis arbeidskraft til det. Hun har hund, og har hun ikke ork til å lære seg det selv, får hun enten omplassere hunden eller betale noen profesjonelle til å gjøre det for henne. Har hun ikke råd til det, har hun strengt tatt ikke råd til å ha hund. 

Anonymkode: 164e6...562

• Liker 3
Skrevet

Si det som det er: Jeg passer gjerne pelsdotten din, men den skal være stelt når den kommer til meg!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at bikkja må være stelt før den kommer til deg. Og kommer den ustelt og uklipt må du tåle å stå i ubehaget med å ikke ta imot hunden. Det er din venninnes problem å skaffe en annen hundepasser. 

Anonymkode: 60a72...bb5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du gjør hunden en bjørnetjeneste ved å være konfliktsky og veik. Bare si nei. Ikke legg ut i det vide og det brede, nei er en komplett setning. Ikke vær utydelig eller lag unnskyldninger.

Venninnen din utnytter deg og er ikke egentlig glad nok i hunden sin. Da hadde hun lært seg pelsstell.

Anonymkode: b4e0e...e9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 11.19):

Nei, nei og atter nei! Det kommer venninnen bare til å utnytte flere ganger på,andre ting ang dyret! Og hvorfor skal ts bruke penger på denne bikkjen når eier ikke engang gjør det?

Anonymkode: 76721...098

AnonymBruker
Skrevet

Du er da ikke hundeeier, så det ansvaret ligger da på din venninne som eier hund tenker jeg. 

Med dyr følger det også ansvar, så det får eier ta selv. 

Anonymkode: 90eab...6b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, nei og atter nei! Det kommer venninnen bare til å utnytte flere ganger på,andre ting ang dyret! Og hvorfor skal ts bruke penger på denne bikkjen når eier ikke engang gjør det?

Anonymkode: 76721...098

Ikke nødvendigvis.
Jeg tar først og fremst utgangspunkt i at det faktisk ER en venninne som TS ønsker å beholde som venninne, og ikke bare noen som TS egentlig helst ville vært uten kontakt med - for i sistnevnte fall er jo saken grei og man kan være så brysk man bare vil. Men er det noen man vil fortsette å ha som venn, så tenker jeg det er lurt å kjøre en diplomatisk metode. Siden mange venner kjøper bursdagsgave eller julegave til hverandre, er det ikke at TS bruker penger på bikkja dersom de blir tydelig gitt som en tidlig bursdagsgave. I så fall har TS altså:
1. Gjort seg ferdig med årets bursdagsgave/julegave tidlig, og venninnen får enten sette pris på klosaks/børste eller ikke, for det er altså det hun får som følger av denne runddansen
2. I praksis lært en sulten mann å fiske - en grundig opplæring sørger for at hun ikke har noen unnskyldninger for å dumpe jobben på TS. Gi tips om videoer om så skal være etterpå, som hun kan referere til om hun klager over å ikke skjønne det. Lettere å være streng på den måten.
3. Faktisk også sørget for at venninnen HAR dette utstyret selv eller vet hva slags utstyr det er dersom hun må kjøpe fler, og det blir dermed et lett tema når hun helt sikkert kommer til å spørre igjen; "Det gjør jeg ikke, husk at det er DU som skal trene videre på det med klosaksa du fikk."

• Liker 1
Skrevet

Gi beskjed på en grei måte om at du ikke orker å stelle pelsen, men gi henne kontaktinfo til en hundefrisør, hvis det er en i nærheten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 17.54):

Venninna mi får ikke til å klippe klør eller gre denne hunden. Ikke noe spes med hunden, den er bare ikke vandt til dette. Alltid når jeg henter for ferie pass slenger hun ut «også ta pels stell, klo klipp, jeg klarer ikke så det er supert! Hadeee».

Hvordan kan jeg si ifra?

Anonymkode: 997eb...d59

Hvorfor si det på en ordentlig måte, når hun ikke spør deg på en ordentlig måte? Men du kan jo si

"Jeg kan gjerne passe, men stell og klipp må du ta selv fra nå av. Hadeeee, god ferieee!" 😊

Anonymkode: d2bfb...886

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...