Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei lærere der ute! 
Jeg har nylig byttet arbeidsplass, og startet på ny skole. 
Det har vært en liten overgang ettersom jeg har vært vandt til en rektor som også selv er organisert i Utdanningsforbundet. Rektoren har vært svært god på å følge HTA når det gjelder arbeidstid osv. 

For eksempel får vi reduksjon i fellestid/utviklingsstid i perioder med utviklingssamtaler med foresatte. 

Da utviklingssamtaler ble diskutert på min nye arbeidsplass var jeg så «freidig» og gravde litt i hvordan arbeid utenfor planfestet arbeidstid kompenseres for her. 
Da jeg hevdet at utviklingssamtaler skal foregå innenfor bundet arbeidstid fikk jeg beskjed om at det nærmest var det dummeste rektoren hadde hørt. 

Hvordan praktiseres dette rundt om i Norge? Merker at jeg ønsker meg en arbeidsplass der HTA følges og arbeidstiden til lærerne respekteres. 

Anonymkode: c5565...108

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får en fellestid (2,5 timer) til utviklingssamtaler. Resten styrer jeg selv. Pleier ofte å starte opp kl. 15.00.

Anonymkode: 6514d...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke gjøre det i fellestid/møtetid. Men kan fritt gjøre det i annen bunden tid om vi får det til. Har vi samtaler etter 17 blir det delt dagsverk og vi fører timer. 

Anonymkode: 350f3...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Kontaktlærere frigjøres fra utviklingsarbeid to dager i uken, i 3 uker. Faglærere får andre oppgaver/jobber med IOP OG årsrapport. 
før var det sagt at det skulle være innenfor bunden tid (ferdig til 15.30), så ble den dratt til 16 og nå styrer vi det selv. De fleste tar det i tidsrommet 14-16 

barneskole med ca 16 elever per klasse 

Anonymkode: 64750...9f4

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan får dere det til å gå opp med bundet arbeidstid? 
Jeg har nå en klasse på barneskole (28 elever), underviser 23 timer i uka. Har fellestid etter undervisning både tirsdag og onsdag, vi har bundet 32 timer til arbeidplassen - og da er det jaggu ikke mange minuttene igjen av arbeidstiden da… 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ubunden tid. Det sier vel seg selv. Ikke forbudt å være til stede utover bunden tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker både bunden og ubunden tid, men vi har ikke samtaler etter 17:00. Kan starte med samtaler så fort undervisning er over hvis det lar seg gjøre. Får ca 2 x1.5 time av utviklingsstid til å enten skrive utviklingssamtale skjemaer eller gjennomføre samtaler. 

Anonymkode: acca1...07b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg bruker ubunden tid. Det sier vel seg selv. Ikke forbudt å være til stede utover bunden tid.

Helt riktig at det ikke er forbudt å være på skolen i ubunden tid, men i følge SFS2213 har rektor kun styringsrett over dine maksimalt 33 timer på arbeidsplassen. De resterende 10 skal du kunne disponere slik du ønsker. 

Utviklingssamtalene gjelder som en del av bundet tid, og skal etter avtaleverket kompenseres med overtid eventuelt delt dagaverk eller omdisponering av arbeidsåret. 

Vi har stort fokus i vår kommune på at lærerne skal slutte å arbeide gratis. Dersom rektor skal disponere mer enn mine 33 timer på arbeidsplassen skal dette godtgjøres for. Vår tillitsvalgt på arbeidsplassen har brukt mye tid og krefter for å få lærerne til å forstå dette med bundet/ubundet tid på en arbeidsplass. 

Urovekkende mange som ikke er kjent med egen arbeidstidsavtale og SFS2213. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men - er det ikke hinsides dårlig samfunnsøkonomi hvis alle foreldre må ta seg fri fra jobb for utviklingssamtaler? Jeg må stryke pasienter på poliklinikken hvis jeg må på samtale før kl 16. Har foreløpig bare barnehagebarn, så ikke en problemstilling enda, heldigvis. Jeg skal ikke klage hvis barna får lærer som jobber deltid, men hvis man jobbber 43 timer/uke bør man klare å være litt mer fleksibel. 

Anonymkode: 2c04f...60b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men - er det ikke hinsides dårlig samfunnsøkonomi hvis alle foreldre må ta seg fri fra jobb for utviklingssamtaler? Jeg må stryke pasienter på poliklinikken hvis jeg må på samtale før kl 16. Har foreløpig bare barnehagebarn, så ikke en problemstilling enda, heldigvis. Jeg skal ikke klage hvis barna får lærer som jobber deltid, men hvis man jobbber 43 timer/uke bør man klare å være litt mer fleksibel. 

Anonymkode: 2c04f...60b

Problemet handler ikke nødvendigvis om manglende fleksibilitet hos lærerne, men hva vi faktisk har i de 43 timene. F.eks har jeg møter rett etter undervisning tre av dagene. Da er dagen helt smekkfull fra 8-16. Det er ikke rom for utviklingssamtaler disse dagene. Med 27 elever er jeg faktisk nødt til å ha noen på dagtid. Eller mener du at jeg skal sette av x antall kvelder for å tekkes foresatte? Jeg har jo også barn, hus og hjem. Og da kan man jo si det samme om leger: hvorfor skal ikke fastlegen kunne ta i mot sine pasienter etter kl. 16? Det er da ikke noe bedre det? Jeg også må søke fri for å gå til tannlegen og fastlegen. Sånn er det bare. 

Det sagt; de fleste lærere jeg kjenner er ganske fleksible hvis de har mulighet. Selv tilbyr jeg begge deler, dvs utviklingssamtaler på dagtid i ukene hvor møtetidene er satt av til utviklingssamtaler, samt om kveldene der dette er behov. Mange foresatte med hjemmekontor foretrekker dog utviklingssamtaler midt på dagen. ;) 

Man prøver å gi og ta. Så skal man huske at man skal rekke å planlegge opp i dette også, så da er greit at det ikke blir for sene dager med utviklingssamtaler. Jeg jobber nemlig mye på kvelden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...