Handerrefyren Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/4B2Pz9/listhaug-om-greta-thunberg-hun-boer-utvises-fra-norge er det bare å kase ut alle vi ikke liker, eller liker meningen til? 1
Example Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Ikke for meningene sine, men eventuelle lovbrudd hun gjør. Jeg synes dog det er en dårlig idé. 1
anon01 Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Om man kommer til norge med utenlansk borgerskap og gjør lovbrudd (uavhengig om de er turister, flykninger eller hva nå enn) så burde de sendes ut igjen ja. 6 8
Pawn Hearts Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Listhaug sammenligner miljøaktivister med tungt kriminelle gjenger som driver med narkotika og grov vold. Det mener jeg er å kalle en spade for en gravemaskin. 2 1 2
Apis Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august Vi bør kaste ut alle som driver med vinningskriminalitet, vold og terror eller oppfordrer til det. Jeg tenker å bli båret bort av politi pga politiske demonstrasjoner ikke faller under det, og går under ytringsfrihet 3 1
bitmog Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Hvorfor er det kontroversielt å kaste ut utlendinger som ikke oppfører seg, begår lovbrudd og ikke retter seg til politiets pålegg? Så lenge man bruker ytringsfriheten på demokratisk lovlig vis, og benytter seg av lovlige aksjons- og demonstrasjons former så er det null problem. Men dette er faktisk lovbrytere, ikke bare en gang men flere ganger. Likhet for loven, vi skiller ikke på Muhammed eller Greta... 4 2
Bålkaffe Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august bitmog skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det kontroversielt å kaste ut utlendinger som ikke oppfører seg, begår lovbrudd og ikke retter seg til politiets pålegg? Så lenge man bruker ytringsfriheten på demokratisk lovlig vis, og benytter seg av lovlige aksjons- og demonstrasjons former så er det null problem. Men dette er faktisk lovbrytere, ikke bare en gang men flere ganger. Likhet for loven, vi skiller ikke på Muhammed eller Greta... Nå finnes det flere rettssaker som sier at denne typen demonstrasjoner faktisk er lovlige. Fosen-aktivistene ble frikjent og senere sa også Høyesterett at de ikke kan bøtelegges eller straffes for å ha oppholdt seg inne i Finansdepartementet. https://www.nrk.no/trondelag/hoyesterett_-fosen-aksjonistene-kan-ikke-straffes-1.17472171 4
Brunello Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august bitmog skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det kontroversielt å kaste ut utlendinger som ikke oppfører seg, begår lovbrudd og ikke retter seg til politiets pålegg? Så lenge man bruker ytringsfriheten på demokratisk lovlig vis, og benytter seg av lovlige aksjons- og demonstrasjons former så er det null problem. Men dette er faktisk lovbrytere, ikke bare en gang men flere ganger. Likhet for loven, vi skiller ikke på Muhammed eller Greta... fordi slike demonstrasjoner er innenfor det vi som samfunn må akseptere. Ser vi litt historisk på det, ville du kanskje hatt seks dagers arbeidsuke bestående av arbeidsdager på 11-12 timer og Ingen betalt ferie dersom ingen hadde bedrevet sivil ulydighet. 4 1
bitmog Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august Bålkaffe skrev (11 minutter siden): Nå finnes det flere rettssaker som sier at denne typen demonstrasjoner faktisk er lovlige. Fosen-aktivistene ble frikjent og senere sa også Høyesterett at de ikke kan bøtelegges eller straffes for å ha oppholdt seg inne i Finansdepartementet. https://www.nrk.no/trondelag/hoyesterett_-fosen-aksjonistene-kan-ikke-straffes-1.17472171 Brunello skrev (10 minutter siden): fordi slike demonstrasjoner er innenfor det vi som samfunn må akseptere. Ser vi litt historisk på det, ville du kanskje hatt seks dagers arbeidsuke bestående av arbeidsdager på 11-12 timer og Ingen betalt ferie dersom ingen hadde bedrevet sivil ulydighet. Så jeg kan dra med meg 10 kompiser og vi kan blokkere e18 og sitte der så lenge vi vil, og bli båret vekk hver dag som går fordi min kampsak er at ingen elg skal drepes på e18. Dette er greit fordi min kampsak er viktig? Hvor går grensen mener du? Hvem skal bestemme hvilke lover som er viktig å følge og ikke? Eller kan jeg henge hengelås på døra til XXL som selger våpen og sitte der med vennegjengen min fordi jeg aksjonerer mot jakt på elg? Vil du mene det samme om ambulansen står med blålys 200m bak med døende kvinne i som må frem? Farlig presedens å sette "Njææ.. er det så farlig" da kan vi bare gi blaffen i lover og regler? 2
Bålkaffe Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august bitmog skrev (1 minutt siden): Så jeg kan dra med meg 10 kompiser og vi kan blokkere e18 og sitte der så lenge vi vil, og bli båret vekk hver dag som går fordi min kampsak er at ingen elg skal drepes på e18. Dette er greit fordi min kampsak er viktig? Hvor går grensen mener du? Hvem skal bestemme hvilke lover som er viktig å følge og ikke? Eller kan jeg henge hengelås på døra til XXL som selger våpen og sitte der med vennegjengen min fordi jeg aksjonerer mot jakt på elg? Vil du mene det samme om ambulansen står med blålys 200m bak med døende kvinne i som må frem? Farlig presedens å sette "Njææ.. er det så farlig" da kan vi bare gi blaffen i lover og regler? Du får lese gjennom hva Høyesterett og Borgarting sa om dette. 2
bitmog Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Bålkaffe skrev (Akkurat nå): Du får lese gjennom hva Høyesterett og Borgarting sa om dette. Så du sier det er OK at jeg kan lenke meg fast til private bedrifter og bedrive min kampsak? Høyesterett har ikke behandlet noe som helst om Mongstad raffineriet. 2
Bålkaffe Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august bitmog skrev (Akkurat nå): Så du sier det er OK at jeg kan lenke meg fast til private bedrifter og bedrive min kampsak? Høyesterett har ikke behandlet noe som helst om Mongstad raffineriet. Nei, jeg sa at du får lese hva høyesterett og borgarting sier om sånne aksjoner. 2
bitmog Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Nei, jeg sa at du får lese hva høyesterett og borgarting sier om sånne aksjoner. Du sammenligner epler og pærer. Det gikk på samiske rettigheter, ettersom at de aksjonerte mot sitt "eget landområde" - har ingen tro på at aksjonistene hevder å eie olje raffineriet eller ha noe eierskap til Moder Jord mer enn meg og deg. Fosen aktivistene dreide seg om et såkalt menneskerettighetsbrudd. 2
A new man Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Bålkaffe skrev (4 minutter siden): Nei, jeg sa at du får lese hva høyesterett og borgarting sier om sånne aksjoner. Ikkesant? Nå er hun halvstuderte svensken dømt for flere ikke-Fosen type protester. Utlendinger som begår kriminelle handlinger bør behandles likt? Da er det ikke feil at også hun utvises!? Hun prøver bare desperat å fremstå som relevant nå som hun har blitt voksen. 3
Bålkaffe Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august bitmog skrev (1 minutt siden): Du sammenligner epler og pærer. Det gikk på samiske rettigheter, ettersom at de aksjonerte mot sitt "eget landområde" - har ingen tro på at aksjonistene hevder å eie olje raffineriet eller ha noe eierskap til Moder Jord mer enn meg og deg. Fosen aktivistene dreide seg om et såkalt menneskerettighetsbrudd. Vel, det gjør forsåvidt saken rundt Mongstad også, sett i ett historisk perspektiv. Det har faktisk vært og er saker i rettssystemet verden over hvor unge har gått til sak mot myndighetene for menneskerettighetsbrudd rundt klimakrisen. https://www.jus.uio.no/forskning/aktuelle-saker/2024/rettslige-instanser-viktige-i-klimakampen.html 1
Bålkaffe Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august A new man skrev (1 minutt siden): Ikkesant? Nå er hun halvstuderte svensken dømt for flere ikke-Fosen type protester. Utlendinger som begår kriminelle handlinger bør behandles likt? Da er det ikke feil at også hun utvises!? Hun prøver bare desperat å fremstå som relevant nå som hun har blitt voksen. Hvilke saker er hun dømt i? 2
Brunello Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august bitmog skrev (16 minutter siden): Så jeg kan dra med meg 10 kompiser og vi kan blokkere e18 og sitte der så lenge vi vil, og bli båret vekk hver dag som går fordi min kampsak er at ingen elg skal drepes på e18. Dette er greit fordi min kampsak er viktig? Hvor går grensen mener du? Hvem skal bestemme hvilke lover som er viktig å følge og ikke? Eller kan jeg henge hengelås på døra til XXL som selger våpen og sitte der med vennegjengen min fordi jeg aksjonerer mot jakt på elg? Vil du mene det samme om ambulansen står med blålys 200m bak med døende kvinne i som må frem? Farlig presedens å sette "Njææ.. er det så farlig" da kan vi bare gi blaffen i lover og regler? Nei, det kan dere ikke. Og om du har litt omløp forstår du at noe sivil ulydighet er viktig og annen absolutt ikke er det. 3
A new man Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august (endret) Bålkaffe skrev (6 minutter siden): Hvilke saker er hun dømt i? Ok, hun er kanskje ikke dømt, men har begått straffbare handlinger og vedtatt forelegg for de? Men trenger vi utenlandske forbrytere i Norge? Nei, vi gjør ikke det. Endret 20. august av A new man 2
Bålkaffe Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august A new man skrev (Akkurat nå): Ok, hun er kanskje ikke dømt, men har begått straffbare handlinger og vedtatt forelegg for de? Javel, og? Har hun begått straffebare handlinger mot andre personer? 1
bitmog Skrevet 20. august #20 Skrevet 20. august Brunello skrev (1 minutt siden): Nei, det kan dere ikke. Og om du har litt omløp forstår du at noe sivil ulydighet er viktig og annen absolutt ikke er det. Nei dette er veldig farlig tankegang, skal vi som vanlige borgere sette oss som over dommere på hva som er rett og galt sivil ulydighet? Hva vet du om hva som er viktig og ikke, kun fordi medie hauser det opp? Er det viktig med sivil ulydighet når de som aksjonerer mener at det er menneskerettighetsbrudd? Hva hvis jeg er veldig for religionsfrihet, og mener at jeg ikke har det. Er det greit jeg burde meg ikke i kirke lokaler, moskeer, blokkerer veier, og spraymaler kirken i oransje fordi min religionsfrihet er truet? Hva hvis jeg får med meg 100 stk på det, er det da greit? Hva hvis det er et mulig menneskerettighetsbrudd? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå