Gå til innhold

Hva trenger babyen? Og hva bør jeg huske på/tenke på under graviditeten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv at vi ikke skal begynne å planlegge dette nå, det riktige for oss er å nettopp planlegge nå for økonomiske utsikter og hva vi må prioritere de kommende månedene, hvor mye osv. 

Jeg føler at vi ikke har helt oversikt over hva baby trenger. Eller hva man må huske som gravid osv. Jeg har jo kanskje fått med meg det viktigste ang graviditeten - men fortsatt usikker. Gjelder egentlig alt fra A til Å - så setter stor pris på om noen kunne delt erfaringer her!

Angående det materialistiske:
Her er sånn ca det jeg har i tankene til nå: (Vi ønsker å spare på det meste og gjerne kjøpe brukt, men barnevogn(?), bilstol(?), senger og madrasser kjøpes nytt) - kom gjerne med tips til konkrete ting!

- Barneseng, tenker Myllra fra Ikea eller en trillbar bedside crib

- Barnevogn med automatisk vugging(?), hvilket merke?

- Babynest med automatisk vugging(?), hvilket merke?

- Ammepute / gravidpute (sover allerede med pute mellom bena) 

- Gravidklær og ammeklær

- Brystpumpe (vente med å kjøpe inn?)

- Babyklær (kjøpe brukt babypakke?) 

- Bilstol til baby(?)

- Babyleker (ikke plast!!) 

- Leketeppe (bruker man grind lenger slik jeg hadde som barn?) 

- Øvrig babyutstyr. Vi skal IKKE bruke smokk. Hvordan har andre løst dette?

Kom gjerne med alt mulig av tips!

Anonymkode: aa6e3...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser denne har du alt du trenger å huske om graviditeten:

https://www.helsenorge.no/gravid?gad_source=1&gad_campaignid=22325790642&gbraid=0AAAAAC4Wm3iW2cNC-x-d_fXHTmZS4xbpX&gclid=Cj0KCQjw5JXFBhCrARIsAL1ckPvbYlMuQ6ASNXiZ3yE9Pl3gTVhmY9IDEhCrvhQlCxQ32sMdmw7FpUgaAr_CEALw_wcB

-Ikke kjøp ting som automatisk vugging uten at behovet melder seg. Sannsynligvis kan du gå noen minutter med vogna til baby sover og så sette fra deg vogna og gå inn, helt uten noen automatisk vugging. Du gjør også deg selv en bjørnetjeneste ved å venne baby til å måtte ha kontinuerlig bevegelse på vogna for å sove. 

Det finnes drøssevis med pent brukte vogner på finn.no til i alle fall halv pris av ny pris. 

-Det eneste du egentlig bør kjøpe nytt er madrass til seng og bilstol. Ellers kan alt kjøpes brukt. Ofte er ting til babyer svært lite og pent brukt. 

-En nyfødt baby bruker ikke leker. Her begynte vel baby med babygym ved et par mnd alder, men ellers har det egentlig ikke vært behov for noe særlig annet før rundt 6 mnd. 

-Bbhugme kan brukes både i graviditeten og hvis man trenger under amming.

-Lekegrind er heller absolutt ikke noe du trenger å kjøpe før barnet er født. Ofte brukes det bare for å beskytte baby mot større søsken akkurat når man går på do for eksempel. Jeg bruker den på badet hvis jeg dusjer når jeg er alene så baby ikke krabber under vasken og slår hodet. Men det ble først et behov ved ca 7 mnd.

Når du har en hylende baby og har sovet ekstremt lite i ukesvis så er jeg virkelig spent på om det med å ikke bruke smokk fortsatt er noe du står fast på 🙈🙈 For mange babyer er smokk en ufattelig god trøst, og det er ikke farlig. Spesielt hvis du skulle få en prematurfødt er smokk en viktig støtte. Jeg prøver bare å si at hvis du ikke har barn fra før så aner du ikke hva du går til og det er veldig lite lurt å være fast bestemt på slike ting i forkant :)

Anonymkode: cb765...f52

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du ikke bruke smokk? Det er anbefalt av en grunn. Vi har introdusert smokk på dag 1 hos begge barna. 

vugging og sånt hadde jeg unngått med mindre ungen må vugges. Hadde ventet å sett an behovet. 

Bilstol må dere teste i bilen for å finne en som får riktig helning (45 grader). Anbefaler sterkt å kjøpe en fra Axkid, Maxi Cosi eller Besafe. 

Anonymkode: 84ddd...9bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor i all verden vil du ikke bruke smokk? Det er anbefalt av en grunn. Vi har introdusert smokk på dag 1 hos begge barna. 

vugging og sånt hadde jeg unngått med mindre ungen må vugges. Hadde ventet å sett an behovet. 

Bilstol må dere teste i bilen for å finne en som får riktig helning (45 grader). Anbefaler sterkt å kjøpe en fra Axkid, Maxi Cosi eller Besafe. 

Man skal jo ikke introdusere smokk før ammingen er godt etablert. Dessuten foreligger det så vidt jeg vet ingen direkte anbefaling om å bruke smokk? Beklager å spore av her, men det går HELT fint å droppe smokken også. To av mine har aldri likt det.

Anonymkode: 38dab...698

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis kan du gå noen minutter med vogna til baby sover og så sette fra deg vogna og gå inn, helt uten noen automatisk vugging.

Oi, babyer er forskjellige 😂 Jeg har hatt to, og her har vi brukt 5 måneder med øving på begge bare for å få de til å sove i vogn i det hele tatt! Hadde betalt en månedslønn for automatisk vugging hadde det betydd at babyen kunne sovet litt i den vogna 🤪

For øvrig enig med poenget ditt, man kan vente med å kjøpe til behovet eventuelt melder seg.

Anonymkode: 1b550...9a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man skal jo ikke introdusere smokk før ammingen er godt etablert. Dessuten foreligger det så vidt jeg vet ingen direkte anbefaling om å bruke smokk? Beklager å spore av her, men det går HELT fint å droppe smokken også. To av mine har aldri likt det.

LUB anbefaler smokk. 

Man kan fint introdusere smokk når man vil, men selvfølgelig greit å finne ut om man får til ammingen og at babyen har riktig sugetak osv først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha bilstol for å frakte baby hjem fra sykehuset. 

Vogn er godt å ha, ikke kjøp med automatisk vugging. Det klarer du fint selv :)

Seng og madrass ja. Stemmer at du bør kjøpe disse tingene nytt. Eller, selve senga kan du kjøpe brukt så lenge du kjøper ny madrass. 

Ammepute gjorde godt. Det samme med pumpe, ta en automatisk, Medela er bra. Manuell tar en evighet. 

Kluter til å vaske baby med, et bra sted å stelle. Hvor du får tak i bleier og alt du trenger med en hånd på baby. 

Gulpekluter, sikleklut er fint å ha. 

Leker trenger du absolutt ikke på en nyfødt. Grind brukte jeg aldri. Du må se an behovet, kommer også an på hvordan dere bor. Og et sånt leketeppe er ikke aktuelt med det samme.

Man trenger veldig lite i starten. Kjøpt ting etter hvert, det er bedre enn å kjøpe altfor mye. Når det kommer til bleie, må dere prøve dere fram for å finne den som passer barnet deres. 

Smokk er ikke et must. Min nekta å ta smokk, jeg tok heller ikke smokk i følge ryktene. 

Anonymkode: c76c9...e01

Skrevet

Anbefaler elastisk sjal ❤️ Livredder her!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedside rib er en veldig kortvarig investering. Om jeg skulle gjort nyfødt for første gang igjen ville jeg ventet med å kjøpe sprinkelseng. Her klarte vi oss med liggedelen fra vogna og samsoving. Om man ønsker sprinkelseng er ikea mer enn bra nok. Kan kjøpes brukt. Madrass bør være ny.

Automatisk vuggen er absolutt ikke et must. Igjen vuggging er kun noe man gjør i en svært kort periode.

Babynest har vi aldri brukt eller sett behov for. 

Gravidpute syntes jeg ikke var noe. Igjen veldig kort periode og pute jeg kjøpe for å sove med som gravid var ikke den jeg trengte for å amme på en god måte. 

Av gravidklær kjøpte jeg tre bukser. Thats it. Igjen veldig kort periode som ikke er noe poeng å bruke noe særlig med penger på om det kan unngås.

Ammeklær kjøpte jeg fire stykk ammesingletter til å  ruke under mine vanlige klær. Kjøpte også en amme bh gor å prøve, men den måtte jeg slutte å bruke etter et par uker da den klemte på feil sted og jeg fikk betennelse. 

Vent med brystpumpe. 

Baby trenger veldig lite klær. Hyggelig å kjøpe nytt men brukt er helt fint. Om man får gaver så er det ofte klær man får og man rekker ikke bruke alt før det er for lite. 

Bilstol må man ha. Jeg ville ikke lagt store penger i det første setet da det kun varer en kort periode. Neste sete skal man ha i flere år. Kjøp baby setet på kampanje. Alle er godkjente og trygge.

Baby trenger ikke leker. Dette er mest for deg:). Vi har fått god bruk for leketeppe, men ikke grind.

Vår baby tok aldri smokk. Ikke noe å stresse med og vi gav heller ikke now alternativ utenom amming. 

Anonymkode: c1c51...484

AnonymBruker
Skrevet

Bæresele har vi brukt masse ❤️

Kluter i musselin brukte vi også lenge. 

Stellematte.

Anonymkode: c1c51...484

Skrevet

Ga ingen av mine 2 smokk, har ikke savnet det. Jeg vet ikke hvorfor noen føler baby må ta smokk. Hos oss har det holdt å registrere hvor lenge baby har vært våken og spising, så kan man reagere før baby blir veldig opprørt. Ser mange bruker de for å kjøpe seg tid. 

Jeg føler det er nok en ting som noen har overbevist samfunnet om at vi trenger fordi de skal tjene penger. Enda en ting baby skal få kjemikalier fra 🙄

Noen babyer har kanskje et ekstremt sugebehov, og at det avlaster mor at baby får en erstatning til pupp.

Jeg har fint klart å roe mine uten å tvinge en smokk i munnen på de. Jeg skriver tvinger for ser noen dytter inn og dytter inn smokken til baby gir opp.

• Liker 5
Skrevet

Hent ut babypakker fra Kiwi, Rema1000 og Apotek 1, og bestill fra Libero. Der får du tilsammen en god del bleier, kremer og div til start. 

• Liker 1
Skrevet

Les deg opp på bil stoler, kjøp ny. Det finnes bakovervendt til 18 kg, men det finnes også bakovervendt til tror 25 kg. Dere må finne som passer i bilen, og helling.

Kjøp en som er kræsj tester.. ikke kjøp billig seter

Vugge greier..nei....ta det om det trengs 

Brukt vogn...finnvogn som er god å kjøre..en barnet kan bruke lenge. Vi hadde 1 vogn fra nyfødt til 4 år. Oh at den passer i bilen 

Ang smokk...ta det når det kommer. Du kan få det mye fredelige og baby som sover lenger med smokk

Eventuelt br brown flasker og hopp om dere må begynne på mme

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

LUB anbefaler smokk. 

Man kan fint introdusere smokk når man vil, men selvfølgelig greit å finne ut om man får til ammingen og at babyen har riktig sugetak osv først. 

Likevel sier de at de ikke kan si om det finnes en årsakssammenheng i studien de henviser til. 

AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (10 timer siden):

Ga ingen av mine 2 smokk, har ikke savnet det. Jeg vet ikke hvorfor noen føler baby må ta smokk. Hos oss har det holdt å registrere hvor lenge baby har vært våken og spising, så kan man reagere før baby blir veldig opprørt. Ser mange bruker de for å kjøpe seg tid. 

Jeg føler det er nok en ting som noen har overbevist samfunnet om at vi trenger fordi de skal tjene penger. Enda en ting baby skal få kjemikalier fra 🙄

Noen babyer har kanskje et ekstremt sugebehov, og at det avlaster mor at baby får en erstatning til pupp.

Jeg har fint klart å roe mine uten å tvinge en smokk i munnen på de. Jeg skriver tvinger for ser noen dytter inn og dytter inn smokken til baby gir opp.

Vil bare si at du har vært heldig. Vi savnet det veldig. 
Hilsen mamma som ikke fikk baby til å sove med mindre baby sov i bæresele mens man bysset. Stapper heller inn smokk enn å gå 20 000 skritt om dagen i stua.

Anonymkode: e0b2e...8a1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er førstegangsmamma til ei jenta på 15 mnd og kanndele litt erfaringer.

Vi har brukt masse- cozyfix ammepute. Kjøpt brukt. Fikk bruk for pumpe etterhvert, først når jeg begynte å gå fra babyen en liten stund. Så er vel ett par mnd etter fødsel. Smokk ble introdusert for henne på nyfødt intensiv og er fremdeles lifesaver. Babyer har noe som heter sugerefleks, den gjør dem roligere. Bæretøy var også redningen for både min psyke og babysøvn. Myke elastiske seler, elastisk sjal i start og mer stabile seler etterhvert.

Brukte mye nyfødt sete til tripptrapp og vippestol og bærenest var digg inn og ut av vogn om hun sovna slippet vi å forstyrre. Vi kjøpte og moonboon til slutt men den fungerte i kanskje 4 mnd. Det kan evt leies og se an behov, det gjorde vi. Stellematte skrev du ikke om men vi har den der helstøpte og den brukes daglig hele tiden. Nå sover hun i den billigste ikea sprinkelseng som er kjøpt brukt for 200 kr. Eneste er at vi invisterte i en god madrass til den.

BRUKTE ALDRI - bedsidecrib 😂 vi samsov til hun ble 8 mnd. Men da fikk vi bruk for pappaseng på gjesterom. Tro meg, når man ammer 10 ggr ila natten.. det er digg å bare vippe ut puppen. Og at i alle fall en av dere er uthvilt. Aldri brukt ammeinlegg da jeg lakk ikke noen ting. Aldri brukt gulpekluter- hun gulpet 2 ganger i hele sitt liv da hun overspiste på nan (mye senere i livet). Jeg kjøpte sånn sleepy troll vognvugger og den fungerte overhode ikke 🤣 verste kjøp.

Jeg hadde aldri igjen kjøpt helt ny vong, vår var på service/reperasjon 3 ggr første året. Og endte opp med at jeg er ikke sååå fornøyd med den, men får ikke mer enn halv pris for den hvis jeg selger, så føler meg litt stuck med den. Hadde jeg kjøpt brukt, kunne jeg prøvd og solgt videre for samme pris. 

Gravid hadde jeg 2 elastiske bukser, masse strømpebukser/tights fra Rusta og løse t-skjorte/rette kjoler av ikke gravid type selv om jeg er ingen kjoledame. Mine bukser kunne jeg bruke lenge med strikk rundt knappen og lenger skjorte over. Ammetopper og bh er greit å ha da. Men vent til du får melk, vet ikke hvilken str du ender opp med.

Endret av Sovushka
Litt mer
AnonymBruker
Skrevet

Bli med i termingruppene på babyverdenforumet. Der får du se og høre mange erfaringer med hva folk trenger og ikke etter behov, og det er veldig kjekt samhold der inne for de som venter barn i samme måned 

Anonymkode: b84f4...8de

AnonymBruker
Skrevet

Venter barn nummer tre, og synest behovene forandrer seg etter antall barn. Men, det jeg ikke hadde prioritert er vuggende barnevogn og vuggende babynest. Det er for mange ikke nødvendig (vi har aldri hatt det behovet-men kanskje kommer det nå med nummer tre). 
Ville prioritert vanlig babynest til å ha på en sofa eller i en liten lekegrind til å ha i stua, og deretter låne/leie for å teste før dere kjøper. 

Matter som isolerer mellom gulv og baby (slike puslematter) er noe jeg ville prioritert. Da kan du tidlig øve deg på å legge baby fra deg på gulvet noen minutter (det er tryggere enn å legge baby på en sofa om du må på do for eksempel). Det er lett å leke på babygym opp på mattene når barnet blir eldre. Og i tillegg er det mye mer ergonomisk korrekt i forhold til vippestol eller sånn sete som du monterer på tripp trapp stol. 

Ett elastisk bæresjal. Da får du holdt barnet nært deg men du får avlastning samtidig. 

Og diskusjon med smokk er nå så som så. Ville ikke tenkt at det skal dere IKKE ha, så blir det nederlag om dere «må». Noen barn liker smokk og har ett ekstremt sugebehov, mens andre ikke. Det kan være veldig godt for deg med noen minutters pause. Men det ser dere når barnet blir litt eldre. 

Og ja, brukte klær syntes jeg var lurt. Du får testet litt hva du liker, kan få gode kvalitetsklær som nesten ikke er brukt. I tillegg så er di vasket flere ganger som regel, og da er det mindre «stoffer» igjen i klærne som sitter igjen etter produksjonen. 

Lykke til! 

Anonymkode: fd41a...438

AnonymBruker
Skrevet

Vogn kan du fint kjøpe brukt. Som flere sier: vent eventuelt til behovet melder seg før du kjøper svindyre vogner eller vugger med motor. Eldste hos oss sovnet overalt og kunne fint ta seg en lur i babygymmen liksom. Var bare å legge henne i vogna så sovna hun og sov der i flere timer. En veldig enkel baby. Nr 2 hadde kolikk i 3 mnd, og vanlig vugge eller vogn funka ikke. Så da investerte vi i en Moonboon. Det var riktig for oss da, men hadde vært bortkasta med førstemann. Så det må du bare se an. Man kan også kjøpe motor å feste på vogna hvis man trenger det. 

Bæresele er greit å ha, uansett. Minste her sov godt i bæresele, så den ble mye brukt til det. Med eldste brukte vi den bare om vi var på steder der man ikke kunne ha med vogn. Nå har jeg yngste i sele på butikken og når jeg leverer eldste i barnehagen, eller bare rundt i huset. 

Bilstol er greit å kjøpe nytt. Besafe go Beyond er det beste på markedet nå (i følge mange. Mange er sikkert uenige, altså. Dette bestemmer du helt selv). Vi har den og er veldig fornøyd. 

Hvorfor ikke smokk? Første her hadde ekstremt sugebehov, så det var enten smokk eller finger i munn eller så var det skriking. Tro meg, man blir fort helt utslitt av sånt. Yngste med kolikk tok ikke smokk i starten, men da hun etterhvert gjorde det ble hun mye roligere. De er avhengig av smokk en stund, også kan man begynne å fase ut. Eldste som er 2,5 år bruker nå kun smokk når hun sover og er lei seg, ellers har det gått helt fint å kutte på dagtid. 

Som gravid trenger du ikke mye. Og det spørs også når på året du er høygravid. Noen gravidklær. Selv brukte jeg mest vanlig kjole og gravidtights. Jeg gadd ikke kjøpe masse dyre gravidklær, jeans og gensere og sånn. Jeg fødte på våren begge gangene, så var ganske gravid på vinteren. Gadd ikke kjøpe gravidjakke, men brukte en litt stor ullkåpe. Prøvde å kjøpe klær som kunne brukes når jeg ikke er gravid også. Ellers bør du ha gravidtruser.

Folsyre og multivitaminer er anbefalt. En sånn bbhugme-pute eller lignende er kjekt å ha. Jeg hadde ikke det med første, brukte bare vanlig pute, men fikk låne en med andre. Syns det var ganske behaglig. Men hadde aldri kjøpt en helt ny. 

Anonymkode: a458c...766

AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (11 timer siden):

Min ble født prematurt og lå på pustestøtte og fikk smokk med en gang av helsepersonell fordi smokken fungerer som en propp slik at luften som presses inn via nesen ikke går ut igjen via munnen :) I tillegg trenger premature mye ekstra støtte, og smokk har vært helt nødvendig her for at baby skulle finne roen, og han MÅ ha smokk for å klare å roe seg i forbindelse med søvn fortsatt. 

Jeg skjønner man kan føle mye rart hvis man har terminfødte barn uten kolikk ♥️ Men det betyr ikke at de følelsene man har stemmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...