AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Hei, jeg har en slektning som har begynt å gå mye i IMI kirken og virker litt frelst. Så det jeg lurer på er om noen vet om de er litt spesielle, dvs er det kult tilstander her eller er de helt normale mennesker? Altså de kan tro hva de vil, men får man leve som man vil på fritiden spør jeg om. Anonymkode: e8a33...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Ja, de er ikke konservative. Moderne musikk også. Anonymkode: 1e071...168
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Okay så ingenting å bekymre seg for? Anonymkode: e8a33...a5e
VetAlt Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okay så ingenting å bekymre seg for? Anonymkode: e8a33...a5e Ta det helt med ro 👍 Jeg gikk der selv da jeg bodde i Stavanger. Endret 20. august av VetAlt 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august Nå er det noen år siden jeg gikk der, men det var ganske ekstremt da. Mye tungetale, tror oppriktig at de helbreder sykdom gjenom bønn, alle homofile skal til helvete (driver med konverteringsterapi), muslimer er farlige og lignende var vanlig kost. Miljøet kan jo ha endret seg siden jeg var der, men jeg møtte på et par leder skikelser med personligheter som virkelig ikke passet til å ha makt over menesker!!! Så jeg ville blitt bekymret om barne mitt begynte der for å si det slik. Anonymkode: a7844...a1c 6
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Tja, de er ganske....aktive. Snille folk, men har et ganske konservativt/ekstremt syn på ting. Tungetale, demoner, antihomofili osv. Anonymkode: 96cc7...adc 4
AnonaymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august VetAlt skrev (38 minutter siden): Ta det helt med ro 👍 Jeg gikk der selv da jeg bodde i Stavanger. Er det en slags garanti? 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Luthersk-karismatisk menighet som tilhører Normisjon samfunnet, en frikirke. Anonymkode: 16efa...a2b
AnonymBruker Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august Ok men driver de faktisk med tungetale? Anonymkode: e8a33...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok men driver de faktisk med tungetale? Anonymkode: e8a33...a5e Ja, det var helt vanlig på møtene deres når jeg var der. De er karismatiske, så de tolker ting mer "bokstavelig" en den vanlige statskirken gjør. Anonymkode: a7844...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Ja da skal vi dra den det gjelder ut etter håret da, takk for alle svar Anonymkode: e8a33...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Det er ikke en sekt, men det er nok en relativt lukket gruppe. De er sånn type som vil virke åpne, men er veldig konservative likevel. Hadde ikke blitt glad om noen av mine begynte å gå der, men heller ikke direkte bekymret . Anonymkode: 20f17...572 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Dere svartmaler. Det er ikke så gale. Anonymkode: a24f8...f85
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere svartmaler. Det er ikke så gale. Anonymkode: a24f8...f85 Hva mener du er overdrevet? Jeg er enig i at det ikke er en kult, de kan ha venner utenfor kirken og det er ingen regler som sier man må fryse ut de som forlater kirka. Det er alikevel veldig klare føringer for hva som er akseptert og ikke. Så det kan oppleves veldig brutalt om man bryter med føringene og går fra å være inkludert til å bli sett på som "i ledtåg med djevelen" av resten av kirken. Realiteten kan bli at man står på bar bakke sosialt om man bryter med akseptert oppførsel, selv om det ikke er bestemt i noe regelverk eller en utalt avgjørelse. Mange av menneskene på IMI opplevde jeg også hadde et negativt syn på menesker utenfor kirken (for de lever jo i synd). Så jeg tror mange fort legger "alle egene i en kurv" sosialt sett, selv om det ikke er noe regelverk som sier det må bli sånn. Det er bare en konsekvens av å ha en veldig sterk tro på hva som er en "god" livstil og hva som er ondskap (synd), da ender man fort opp med å se ned på de som er "feil". Anonymkode: a7844...a1c 1 1
Mindroot Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Hva med syvendedags adventist kirka i Stavanger? Driver de og konverteringsterapi?
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august Når jeg leser her, tror jeg det kan være store lokale forskjeller på ulike IMI-menigheter. Jeg kjenner flere som går i IMI-kirker ulike steder på Østlandet og jeg har selv i perioder vært innom disse miljøene, og dette med tungetale, konverteringsterapi, og fordømmelse av de "fortapte", kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har også gjennom jobben min som lydtekniker vært noe i Vinyard-menigheter og Pinsemenigheter som praktiserer tungetale og den langt mer konservative DELK-kirken som fordømmer homofili, dans og POP-musikk, og jeg må si at IMI opplever jeg som den absolutt mest åpne, inkluderende og folkelige kirken av disse. IMI-kirken ligger veldig nær Statskirken som jeg kjenner godt. Anonymkode: ed1af...2ad
Mindroot Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Jeg så en film for ei stund si med Russel Crowe. Når de driver homoterapi i den filmen så slår de ungdommene i hodet med bibelen. Er det sånn de holder på i IMI-kirken også ?
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Du kan jo ta turen dit og gjøre deg opp en mening selv istedenfor å spørre her.😊Folk har så ulike meninger og holdninger om menigheter og kirker. Kanskje blir du veldig positivt overrasket.😊 Anonymkode: 0743f...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå