Gå til innhold

Hjemmelaget iskaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du dele din gode oppskrift? Jeg synes iskaffe er så godt, men hva trenger jeg for å lage det selv? Jeg liker ikke vanlig, svart kaffe, så funker ikke med bare isbiter liksom😄 

Anonymkode: f62ea...a07

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 shot espresso, som jeg kjøler ned med isbiter. Hell oppi melk. Enkelt og greit. Og så kan man smake til med søtning eller smakssatt sirup, hvis man vil 🙂 

Anonymkode: 39466...435

Skrevet

Koke sterk kaffe av god kvalitet. Ha mange isbiter klar, og kjøle ned kaffen fort, så den ikke blir sur.

Masse sukker, og melk hvis du liker det.

Anonymkode: 1a433...ad7

Skrevet

Jeg pleier å lage sterk espresso som jeg fryser ned i isbitformer. Putter deretter et par-tre kaffeisbiter i iskald melk, gjerne den laktosereduserte vaniljemelken fra Tine, for da smaker det ganske søtt uten tilsatt sukker:) Hender jeg kaldskummer noe av melken litt i melkeskummeren min også.

Anonymkode: 80990...602

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

En shot espresso (har kaffemaskin, men kan omså lage en sterk shot med pulverkaffe), blander ut en teskje Sukrin sirup med caramelsmak oppi, heller i et glass med isbiter, fyller på med mandelmelk. Hvis jeg vil ha mer fylde erstatter jeg litt av mandelmelka med Tine Melk med vaniljesmak. Enkelt og relativt lavt kaloriinnhold.

Anonymkode: d31ae...ca9

• Liker 1
Skrevet

En espressoshot helles over is, har i litt sukkerlake,  og litt H-melk. Rister det i en  cocktailshaker.
Har innimellom litt kanel oppi i tillegg. 
Hell i glass som er fylt med isbiter, topp evt med mer melk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en stor kopp, 6 dl. Og bruker pulverkaffe og 2 ts Oboy, blander det med litt kokende vann, så melk, så isbiter. Synes selv denne blir veldig god.

Anonymkode: c29bc...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager cold brew.  Har nesten alltid en flaske i kjøleskapet om sommeren. Drikker med is og en skvett melk og eller sukker hvis jeg føler for det.

Anonymkode: cbaf1...568

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lager gresk frappe. 

2-3 ts espresso pulver og 3 ss vann+sukker etter smak piskes til tykt skum. Fyll på med isbiter, vann og litt melk. Rør godt og drikk. 

Endret av Brunhilde
Postet før innlegg var ferdig
Skrevet
Brunhilde skrev (7 timer siden):

Jeg lager gresk frappe. 

2-3 ts espresso pulver og 3 ss vann+sukker etter smak piskes til tykt skum. Fyll på med isbiter, vann og litt melk. Rør godt og drikk. 

Jeg lager det nesten likedan: Pulverkaffe utrørt i vann ristes sammen med vaniljeis i et glass med lokk.

• Hjerte 1
Skrevet

Espresso laget i mokkakanne tømmes over i et glass med isbiter og tine vaniljemelk eller lettmelk. 

• Nyttig 2
Skrevet
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Jeg lager det nesten likedan: Pulverkaffe utrørt i vann ristes sammen med vaniljeis i et glass med lokk.

Hvilken vaniljeis synes du fungerer best?

AnonymBruker
Skrevet

Sterk kaffe, enten pulver eller vanlig + Tine Mørk sjokolademelk uten tilsatt sukker. Evt bare kaffe og ekstra lett melk (og selvsagt isbiter).

Anonymkode: 49f40...eae

Skrevet

Kaldbrygget kaffe er det jeg stort sett lager. Har alltid minst en flaske i kjøleskapet.

Bruker vanlig filtermalt kaffe, blander med kaldt vann (samme forhold som til traktekaffe omtrent) og lar det stå på benken i romtemperatur 12-18 timer. Filtrerer det gjennom et metallfilter (Bodum pour over) og heller på flaske. Aldri opplevd at det har blitt dårlig i kjøleskapet, men her drikkes det stort sett opp innen 4-5 dager. Men har drukket kaffen etter over to uker i kjøleskapet også. 

Fyller et glass opp 2/3 med kaffe og putter oppi et par isbiter, har evt i en liten dæsj med kaffesirup og topper med melk.

Er også godt med kaldbrygget kaffe, isbiter, tonic og sitronskive. Særlig når det er skikkelig varmt ute.

• Hjerte 1
Skrevet
Rumle skrev (13 timer siden):

Hvilken vaniljeis synes du fungerer best?

Bruker vanligvis Royal fra Diplom-Is.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...