Gå til innhold

Gå på visning på leiligheter, og melde interesse - forpliktelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står i alle anonnser på finn.no at man skal melde interesse og legge igjen telefonnummer osv før man går på visning av leilighet. Det er ikke bindende det? Det er bare for at meglere skal ha en oversikt over hvor mange som kommer for å se på leiligheten? Det må ikke være sånn at man tenker at man kanskje skal by på den, men bare se? 

Vi har begynt å tenke på å kjøpe noe for første gang og er usikker på hvordan dette funker. Vi vil bare gå på noen visninger før vi engang vet hvor mye lån vi kan få osv. 

Anonymkode: 1ba10...2bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står i alle anonnser på finn.no at man skal melde interesse og legge igjen telefonnummer osv før man går på visning av leilighet. Det er ikke bindende det? Det er bare for at meglere skal ha en oversikt over hvor mange som kommer for å se på leiligheten? Det må ikke være sånn at man tenker at man kanskje skal by på den, men bare se? 

Vi har begynt å tenke på å kjøpe noe for første gang og er usikker på hvordan dette funker. Vi vil bare gå på noen visninger før vi engang vet hvor mye lån vi kan få osv. 

Ingenting er bindende. Så null stress.

Anonymkode: 6ecf9...04e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke bindende. Men det kan hende megler ringer deg når budrunden starter og spør om du er interesssert i å legge inn bud. Hvis du ikke er interessert er det bare å si det som det er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sånne visninger man melder seg på så er det flere som også kan komme på den tiden? Det er ikke sånn at man på en måte er forpliktet til å komme fordi meglerne kommer pga de som er påmeldt? Hvis noe kommer i veien eller man ombestemmer seg, sier man da i fra til megler? 

Føler meg litt dum nå, men har aldri vært på visning før og vet ikke hvordan sånt funker. 

Skrevet

Normal folkeskikk å melde avbud dersom du ikke kan komme på visningen allikevel. Du kan være den eneste som har meldt deg på visningen, og da er det kjedelig for selger å ordne i stand til visning med full vask og rydding. Dersom ingen er påmeldt er det ikke uvanlig at visningen blir avlyst.

Du kan bare sende megler en melding.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det er sånne visninger man melder seg på så er det flere som også kan komme på den tiden? Det er ikke sånn at man på en måte er forpliktet til å komme fordi meglerne kommer pga de som er påmeldt? Hvis noe kommer i veien eller man ombestemmer seg, sier man da i fra til megler? 

Føler meg litt dum nå, men har aldri vært på visning før og vet ikke hvordan sånt funker. 

Du er ikke forpliktet til å møte opp. De ber om påmelding for å ha en anelse om hvor mange som kommer. De ringer ofte til de som har meldt seg på, for å sjekke om det er noen spesielle spørsmål, og eventuelt si i fra om det er noe man skal tenke på. 

Men jeg mener det er vanlig høflighet å varsle dersom man ikke kommer til en avtale, uansett om det er en forpliktende avtale eller ikke... 

Anonymkode: 3b71e...881

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og et siste spm. (kanskje): Er det sånn at når visning er fra 18:00 - 19:00 f.eks, så er det akkurat klokka 18 man tropper opp, eller er det mellom de to klokkeslettene? 

(Forbanna angst som ødelegger så mye at jeg må spørre på forum om sånne ting...)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du slipper inn selv om du ikke melder deg på også, så det er ikke noe man må. Selv ønsker jeg ikke bli kontaktet av alle steder vi ser på, er det av interesse etter å ha sett det klarer vi fint å gi beskjed om det selv. Så vi har aldri meldt oss på visning, vi drar når det står oppført.

Anonymkode: cf5e1...b8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du slipper inn selv om du ikke melder deg på også, så det er ikke noe man må. Selv ønsker jeg ikke bli kontaktet av alle steder vi ser på, er det av interesse etter å ha sett det klarer vi fint å gi beskjed om det selv. Så vi har aldri meldt oss på visning, vi drar når det står oppført.

Anonymkode: cf5e1...b8b

Takk for svar. 

Jeg regner med at dette var noe som begynte pga covid den gangen og så har de fortsatt med det? Det høres sikkert ut som jeg er kjempeung siden jeg stiller så dumme spørsmål og skal kjøpe for første gang, men jeg har fulgt med på markedet før... kan ikke huske at det var vanlig tidligere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og et siste spm. (kanskje): Er det sånn at når visning er fra 18:00 - 19:00 f.eks, så er det akkurat klokka 18 man tropper opp, eller er det mellom de to klokkeslettene? 

(Forbanna angst som ødelegger så mye at jeg må spørre på forum om sånne ting...)

Du dukker opp i løpet av den timen. 

Jeg pleide ofte vente 15-20 min ut i visningen før jeg gikk inn. Da jeg kjøpte her var det flere interessante visninger til samme tid, så jeg kom knapt 10 minutter før visningen var over. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du dukker opp i løpet av den timen. 

Jeg pleide ofte vente 15-20 min ut i visningen før jeg gikk inn. Da jeg kjøpte her var det flere interessante visninger til samme tid, så jeg kom knapt 10 minutter før visningen var over. 

Men hva får du kontrollert på 10 minutter? Jeg bruker lenger tid på å vurdere hvilken shampo jeg skal kjøpe... 

Sikringsskap, sluk, banke på 30-40 fliser, ta av sokkellist og se etter vannskader under kjøkkeninnredningen, se etter generelle skader på bygningskroppen, se på tekniske installasjoner i bygården, hoppe litt rundt på parketten og se etter svikt og knirk, sitte og lytte om man hører noen naboer eller trafikk, se at vinduene ser ok ut og ikke har råteskader, punktering osv. 

Det er sååååå mye å sjekke før man tilbyr mange millioner for objektet

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 16.03):

Takk for svar. :)

Dersom du har meldt deg på en visning, men ikke kommer, bør du melde fra. Vanlig høflighet. Da slipper de å vente på deg.

Anonymkode: f0892...655

Skrevet

Du kan, hvis du ikke melder deg på visning, risikere at visning er avlyst fordi ingen har meldt seg på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...