Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi leier en enebolig på landet , hvor huseier bor  like ved siden av, de går mye turer forbi huset vårt og de er verdens hyggeligste. Da vi flyttet hit så var det 2 av oss, det var oss 2 voksne.  Leieprisen var 13000. Vi trives veldig godt. Vi sa at vi hadde barn men at de er voksne og den ene er student. I området rundt her er det lite boliger innenfor en okay pris, så vi var heldige, men for enslige er det jo ikke direkte billig her i distriktet

Så flytter studenten inn her for en periode da han må ta opp en eksamen men så fort den er ferdig så kan han søke seg videre og da flytte. Dette får huseier vite og har ikke noe problem med dett men i  går kom det et brev fra huseier om at siden vi driver med fremleie????? så øker han husleien med 7000, vi snakker med han og sier at dette er sønnen vår og vi tar ikke leie av han. Men det var ikke sånn det fungerte. men kan huseier ta å øke med så mye?

Anonymkode: f3ed5...ec1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det han driver med er ulovlig. Din sønn kan flytte inn uten at du trenger å spørre huseier om lov, til og med.

Men hvis husleien ikke er regulert på lenge, så kan den settes opp. Dog med forhåndsvarsel. Dere kan jo kjøpe et lite krypinn for 20.000,- i måneden....

Anonymkode: 187bb...c41

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

De kan vel øke tilsvarende KPI en gang i året, første gang ett år etter innflytting, og til gjengs leie hvert tredje. Dere ksal også ha en frist på en mnd. Dere kan ta nær familie inn i husstanden uten at huseier har noe de skal ha sagt.

En husleieøkning kan tidligst skje ett år etter at leieforholdet startet eller etter forrige justering. Utleier må varsle leietaker skriftlig minst én måned før økningen trer i kraft. I tillegg kan husleien justeres til gjengs leie hvert tredje år, med seks måneders varsel, etter at leieforholdet har vart i minst 2,5 år, og uten andre reguleringer enn KPI (konsumprisindeksen) i den perioden, ifølge Forbrukerrådet og Husleietvistutvalget. 

Endret av Leeloo
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, vi leier en enebolig på landet , hvor huseier bor  like ved siden av, de går mye turer forbi huset vårt og de er verdens hyggeligste. Da vi flyttet hit så var det 2 av oss, det var oss 2 voksne.  Leieprisen var 13000. Vi trives veldig godt. Vi sa at vi hadde barn men at de er voksne og den ene er student. I området rundt her er det lite boliger innenfor en okay pris, så vi var heldige, men for enslige er det jo ikke direkte billig her i distriktet

Så flytter studenten inn her for en periode da han må ta opp en eksamen men så fort den er ferdig så kan han søke seg videre og da flytte. Dette får huseier vite og har ikke noe problem med dett men i  går kom det et brev fra huseier om at siden vi driver med fremleie????? så øker han husleien med 7000, vi snakker med han og sier at dette er sønnen vår og vi tar ikke leie av han. Men det var ikke sånn det fungerte. men kan huseier ta å øke med så mye?

Ikke lov. Enkelt og greit. Familiemedlem som bor sammen med dere er ikke framleie. Vises også i f.eks borettslagsloven, utleie i borettslag er strengt regulert, men man må faktisk ikke søke om bruksoverlating til nærmeste familiemedlemmer. Man kan uansett heller ikke øke leien basert på antall husstandsmedlemmer. 

Anonymkode: 4455f...201

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke kreve høyere leie pga egne barn eller andre flytter inn. Spesielt ikke en økning på 7000. Bare å ta dette videre, dere vinner frem. 

Anonymkode: b6f12...dd7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

har dere kontrakt? hva står i den ang husleie? 

Det er ikke framleie å ta inn familie, dette kommer han ingen vei med.

Men når det er sagt er det ubehagelig å bo et sted hvor huseier tar seg tilrette, jeg ville funnet ett annet sted å bo. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det han driver med er ulovlig. Din sønn kan flytte inn uten at du trenger å spørre huseier om lov, til og med.

Men hvis husleien ikke er regulert på lenge, så kan den settes opp. Dog med forhåndsvarsel. Dere kan jo kjøpe et lite krypinn for 20.000,- i måneden....

Det er 1 år siden vi flyttet inn.

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (17 minutter siden):

har dere kontrakt? hva står i den ang husleie? 

Vi har kontrakt hvor det står vårt navn, ikke noe om at det er kun oss 2 her som er lov, boligen har 3 soverom så det er plass nok, og husleien er kr 13000. + strøm, internett og tv.

Det er ikke framleie å ta inn familie, dette kommer han ingen vei med.

Men når det er sagt er det ubehagelig å bo et sted hvor huseier tar seg tilrette, jeg ville funnet ett annet sted å bo. 

Hadde det bare vært så lett så, men vi var på visning i formiddag og det er kamp om boliger og vi bor på landet. Selv om det er 8 km til en butikk og ingen busser skulle det være visniger for flere, og det var det samme her vi bor nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan han maks justere med konsumprisindeksen. 

Anonymkode: fc26d...24d

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Som alle de andre her sier; dette er ikke lov av huseieren din. Han kan kun justere leien etter KPI en gang i året fra ett år etter dere skrev kontakt.

Du har lov til å huse begge barna dine uten at huseier kan ta mer leie. 

Anonymkode: afdda...e44

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det er jo bare å være hyggelig tilbake når du sier at du ikke ønsker å lage ufred mellom dere, men at han ikke har lov til å sette opp husleien fordi sønnen deres flyttet inn for en periode. (Og så håpe på at de fortsetter å være hyggelige)

Anonymkode: afdda...e44

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

. Dere kan jo kjøpe et lite krypinn for 20.000,- i måneden....

Siden vi ikke har felles barn men særkull barn så valgte vi å selge huset vi bodde i for 8 år siden for å unngå denne arve problemstiillingen fordi jeg har ikke sjans til å betale ut hans barn ( det var hans bolig fra før) og da var det greit for oss å bli gjeldsfri og så leie. Vi har trivdes med det frem til nå, og jeg trives fortsatt men vet ikke helt hva jeg gidder akkurat denne boligen her nå.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Les deg opp i husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Det som er aktuelt her for dere: 

4-2.Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a. endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b. endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c. den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 7-1.Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Det betyr med andre ord at husleien maks kan endres ihht til kpi, kalkulator finner du hos ssb https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

Og dere har rett til å ta opp egne barn uten å måtte spørre eller at det påvirker husleien. Du kan henvise husverten din til disse to paragrafene i loven også sier du at det varslet han sendte er ulovlig og ikke vil bli tatt til følge. 

Anonymkode: 67459...d11

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er rat hvordan magefølelsen min slo til, noe som jeg har kjent på de siste ukene, jeg føler at det kom til å blu en måte for han å skulle avslutte leieforholdet og det stemte, han svarte med å gi oss oppsigelse. Men helt greit nok, annet finnes. Det løser seg på en eller annen måte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for svar. Det er rat hvordan magefølelsen min slo til, noe som jeg har kjent på de siste ukene, jeg føler at det kom til å blu en måte for han å skulle avslutte leieforholdet og det stemte, han svarte med å gi oss oppsigelse. Men helt greit nok, annet finnes. Det løser seg på en eller annen måte.

Skal han bo der selv? Om ikke er det en ulovlig oppsigelse.  Jeg hadde bestridt den. 

Anonymkode: e0fa4...0f1

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er utleie-enheten én enhet? Altså at dere to og sønnen deler kjøkken, bad og stue?  
Eller bor dere i to forskjellige enheter?

Anonymkode: 30f63...d3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den bestrider du glatt. 

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Utleieren må gi en skriftlig begrunnelse for oppsigelsen. Det må stå i oppsigelsen at leietakeren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen må også opplyse om at hvis leietakeren ikke protesterer innen fristen, taper han eller hun retten til å hevde at oppsigelsen er i strid med husleieloven. Kravet om skriftlig oppsigelse er oppfylt hvis utleier leverer et brev. Det er noe uklart om e-post og SMS regnes som «skriftlig» etter husleieloven

En oppsigelse som ikke oppfyller disse kravene, er ugyldig. Men hvis leietakeren likevel flytter ut, vil oppsigelsen bli ansett som godtatt.

§ 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er utleie-enheten én enhet? Altså at dere to og sønnen deler kjøkken, bad og stue?  
Eller bor dere i to forskjellige enheter?

Om du leser HI, står det veldig klart. Det er en ENEBOLIG. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du leser HI, står det veldig klart. Det er en ENEBOLIG. 

Ja, men er eneboligen én boenhet eller er den oppdelt i flere boenheter (f.eks. med sokkelleilighet)? Og leier TS og mannen hele eneboligen, eller leier de kun en del av den men bruker hele? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...