Gå til innhold

Tannlegetime og brekningsrefleks

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en brekningsrefleks som trigges veldig lett, har alltid hatt det slik. Å pusse tenner går bra, men ikke langt bak på tunga. Om andre skal rote inne i munnen min blir refleksen lett trigget. Derfor har jeg aldri vært særlig god på.... vel, enkelte ting.. 
Og tannlegetimer er også problematiske.

Var hos tannlegen i dag, og måtte fikse på en jeksel langt bak. Det gikk selvsagt ikke bra 😅. Jeg forsøkte å slappe av, puste dypt, fokusere på andre ting. Men det hjalp ikke mye, og jeg endte med å ligge og brekke meg, noe som selvsagt forstyrret arbeidet til tannlegen. Han var heldigvis veldig rolig og forståelsesfull, og ved hjelp av tannpleiere som holdt diverse utstyr og støttet opp, kom han omsider i mål. Jeg følte meg skikkelig dritt etterpå og at jeg hadde gjort alt fryktelig vanskelig for dem, men de tok det som sagt pent. 

Jeg har hørt at man kan trene på dette, og jeg forsøkte det da jeg var yngre. Men syntes bare det var fryktelig ubehagelig, og at jeg ikke kom noen vei.

Er det andre som har det slik? Noen tips til hva man kan gjøre for å gjøre fremtidige tannlegebesøk mindre ubehagelige? 

Anonymkode: 98fb7...510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nok tannhelsesekretær som hjalp til med tannlegen, ikke tannpleier.

Jobber selv som sekretær, og dette er slettes ikke uvanlig, og er en situasjon vi møter svært ofte i vår jobb…så den dårlige samvittigheten er bare å legge fra seg, du har ingen grunn til å føle seg dårlig, eller at du har gjort noe galt. 

Tips til neste gang (som kan godt hende du allerede gjorde til nevnt besøk) er å snakke med tannlegen din om dine plager før behandlingen. På den måten er tannlegen klar over hvorfor du ofte trenger pauser. Det er også mulig å snakke med tannlegen om beroligende før behandlingen kunne vært et alternativ. 

Anonymkode: 2819b...1dd

• Nyttig 1
Skrevet

En familievenn jobber som tannlege og tilbyr en spray med bedøvelsesmiddel for å roe ned brekningsrefleksen. Mener å huske det er den samme som brukes ved gastroskopi. Kanskje høre med tannlegen om han har tilgang til det? :) 

Anonymkode: 1a830...00b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...