AnonymBruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Er 50. Bruker HRT, men er likevel så sykt redusert i forhold til før. Blir det bedre eller er dette min nye normal? Anonymkode: 7f324...fee 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Ser ut som om det er min nye normal ihvertfall.. ☹️ Anonymkode: e690d...f7f
AnonymBruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Det heter overgangsalder. Altså en overgang. Anonymkode: 30d22...79f 5
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det heter overgangsalder. Altså en overgang. Anonymkode: 30d22...79f Min mor sliter fremdeles og hun er 75 år. Noen overganger tar lengre tid enn andre. Anonymkode: 7204e...c24 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er 50. Bruker HRT, men er likevel så sykt redusert i forhold til før. Blir det bedre eller er dette min nye normal? Anonymkode: 7f324...fee Be om høyere doser HRT. Jeg har blitt utrolig mye bedre Anonymkode: ec311...124 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min mor sliter fremdeles og hun er 75 år. Noen overganger tar lengre tid enn andre. Anonymkode: 7204e...c24 Det var da en lang overgang! Jeg har nettopp fylt 70 og er ferdig med overgangsalderen for minst 10 år siden. Var knapt merkbar hos meg,da. Anonymkode: 73a91...0c4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Be om høyere doser HRT. Jeg har blitt utrolig mye bedre Anonymkode: ec311...124 Høyere doser av samme HRT? Eller bytta du medisin? Anonymkode: 7f324...fee
AnonymBruker Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august Jeg har hatt PMDD, så jeg har hatt sånn hjernetåje halve måneden siden jeg var 32. Nå er jeg 49 og er i overgangsalderen. Den kommer nå også, men ikke så ofte. Jeg føler meg faktisk noe skarpere i toppen. Bank I bordet. Hjernetåje er noe drit. Det er helt forferdelig.. Anonymkode: b986f...c11
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august Jeg har hetetokter og hjertebank. Og hodet er blitt så rart. Er en tyngde i tinningen som kommer og går. Er det normalt? Etter fylte 45 gikk alt nedover. Anonymkode: c5a62...63d
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august I overgangsalderen slutter eggstokkene å produsere østrogen og progesteron. Dette gir sympromer som hetetokter, dårlig søvn, tørre slimhinner, muskel og leddsmerter osv. Eggstokkene vil aldri begynne å produsere disse hormonene igjen, derfor kan mange slite med disse plagene livet ut. Plagene er som verst i den delen av overgangalderen der hormonene svinger opp og ned, så noen opplever bedring når hormonnivåene stabiliserer seg på det nye (men lave) nivået. Noen opplever store plager, andre merker nesten ingenting. Så hvorhvidt ting bedrer seg når hormonnivåene har stabilisert seg på det lave nivået er også veldig individuelt. Anonymkode: f928d...20d 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Ja, dette er veldig individuelt. Ser blant mine vennlnner at noen plages i årevis, mens andre har det lett. Kan være lurt å se det litt an før man starter med hormoner, kanskje, men snakk med lege/gynekolog om det blir for ille. Anonymkode: d906a...a64
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august Men er det egentlig overgangsalderen som er sykdommen her? Det er så rart hvordan flere og flere symptomer har blitt puttet i sekken "overgangsalder" når det før kun var hetebyger som ble knyttet til dette. Når ble nervesystemplager overgangsalder-symptomer? Det gir ingen mening. Man skal ikke få utmattelse fordi man når et nytt stadium i livet, så her er det slapt med forskning. Anonymkode: 2b837...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men er det egentlig overgangsalderen som er sykdommen her? Det er så rart hvordan flere og flere symptomer har blitt puttet i sekken "overgangsalder" når det før kun var hetebyger som ble knyttet til dette. Når ble nervesystemplager overgangsalder-symptomer? Det gir ingen mening. Man skal ikke få utmattelse fordi man når et nytt stadium i livet, så her er det slapt med forskning. Anonymkode: 2b837...9e5 Lurer også jeg på. For her inne kobles OA til alle plager man har. Uansett hva ts skriver i hovedinnlegget så kommer det «det er perimenopause eller OA. Anonymkode: 7d35c...6af 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Det kan være 34 symptomer som kan være overgangsalder. Ikke alle får alle, heldigvis. Anonymkode: c5a62...63d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 14.33): Men er det egentlig overgangsalderen som er sykdommen her? Det er så rart hvordan flere og flere symptomer har blitt puttet i sekken "overgangsalder" når det før kun var hetebyger som ble knyttet til dette. Når ble nervesystemplager overgangsalder-symptomer? Det gir ingen mening. Man skal ikke få utmattelse fordi man når et nytt stadium i livet, så her er det slapt med forskning. Anonymkode: 2b837...9e5 Det skyldes sannsynligvis at det heldigvis forskes litt mer på kvinnehelse nå enn tidligere, slik at man finner stadig nye utfordrinegr som kan skyldes hormonsvigninger. At man i tillegg finner ut at tilskudd av disse hormonene via huden også gjør helsen til kvinner gjennomsnittlig bedre på sikt også, tenker jeg du og alle våre medsøstre skal være utrolig glad for. Livet mitt har endret seg utrolig mye det siste året etter jeg begynte på hormoner. Selv ting jeg ikke engang hadde tenkt over som overgangsalderproblemer er borte. Som f.eks gradvis verre stivhet i ledd og elendig søvn de siste 10 årene. ( Våknet kl 03.30 minst 3-4 netter i uken, og fikk ikke sove mer) Jeg bad om hjelp i fjor vår, grunnet ekstrem tørrhet nedentil, manglende sexlyst, samt en enorm hjernetåke. Nå sover jeg 7-8 timer hver natt, er ikke lenger så sår nedentil ( kan fint tørke meg etter dobesøk nå) og kan trene uten å kjenne på smerter i kne og rygg og ikke minst fungerer hjernen som normalt igjen. Jeg kan fullføre en setning uten å glemme minst ett ord, og huske hva jeg lovte å gjøre på jobben til jeg kommer tilbake på plassen min, og kan evt skrive det ned. Anonymkode: ec311...124 1
Era Vulgaris Skrevet 23. august #17 Skrevet 23. august Min erfaring er at det blir bedre, og hvor lang tid det tar, er veldig individuelt. Snakk med legen din om du sliter.
AnonymBruker Skrevet 23. august #18 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 14.33): Men er det egentlig overgangsalderen som er sykdommen her? Det er så rart hvordan flere og flere symptomer har blitt puttet i sekken "overgangsalder" når det før kun var hetebyger som ble knyttet til dette. Når ble nervesystemplager overgangsalder-symptomer? Det gir ingen mening. Man skal ikke få utmattelse fordi man når et nytt stadium i livet, så her er det slapt med forskning. Anonymkode: 2b837...9e5 Tror ikke du har satt deg så mye inn i overgangsalder eller er spesielt plaget selv. Hormonelle endringer påvirker hele kroppen fordi hormoner er en slags kjemiske «budbringere» som sirkulerer i blodet og fester seg på reseptorer som regulerer hvordan bla cellene fungerer og dermed påvirker nesten alle kroppens funksjoner. Inkl vekst, forplantning, stoffskifte, humør og søvn. Pga dette så vil alle organer og vev som inneholder hormonreseptorer og gi dermed endringer i hormonnivåer føre til en rekke symptomer som påvirker både fysisk og psykisk helse. Mye nevrologiske plager dukker opp. Man får utmattelse fordi hormonelle endringer påvirker energimetabolismen i kroppen. 1/3 av oss opplever oa som svært invalidiserende og det er identifisert ca 100 symptomer på overgangsalder. De som er mest plaget er kanskje gjennom hele mølla med utredning før man kanskje lander på at alt er overgangsplager og mangel på hormoner. Anonymkode: e1fdb...bc9 1
Grüner Skrevet 23. august #19 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 10.24): Er 50. Bruker HRT, men er likevel så sykt redusert i forhold til før. Blir det bedre eller er dette min nye normal? Anonymkode: 7f324...fee Moren min er 75 og sliter fortsatt med sine overgangsalderplager, så navnet overgangsalder, som tilsier at det er bare en overgangstilstand, er i mange tilfeller misvisende. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #20 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror ikke du har satt deg så mye inn i overgangsalder eller er spesielt plaget selv Jeg har hatt såkalte "overgansalderplager" og blitt kvitt dem ved helt andre metoder enn hormonbehandling, så ikke trekk konklusjoner her. Jeg betviler ikke at kvinner blir syke, eller at de blir syke og får en masse symptomer rundt overgangsalderen, men det er bare at det blir mer og mer og mer av dette, uten at man får noen ordentlige forklaringer på det. Hvorfor har kvinners hormoner blitt mer ubalanserte? Hvorfor skal ubalanserte hormoner resultere i vondt i ledd, migrene og utmattelse, noe det ikke gjorde før? Hvorfor skal helt naturlige prosesser i kroppen gi mer og mer sykdom for hver generasjon? Hvorfor får kvinner i 30-årene som ikke er i overgangsalderen også de samme symptomene? Noe er feil, og det er ikke oss mennesker det er noe feil med. Anonymkode: 2b837...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå