Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din nom. Boliglånsrente nå etter forrige rentenedgang fra Norges bank? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nominell 5.1.

Anonymkode: 319d0...496

Skrevet (endret)

Nominell 5,34. Blir ikke justert ned før 25 august i min bank.

Endret av Lillikill
Skrevet

5,3% nå, går ned til 5,05 nominell den 25.

AnonymBruker
Skrevet

5,19 på rammelån 

Anonymkode: 98458...fc7

AnonymBruker
Skrevet

4,525 %

Anonymkode: f7bb6...457

Skrevet

5.56 nå, går ned til 5.21 fra 24.08.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

4,525 %

Hadde egentlig vært litt kjekt om de som har avvikende rente fra det som er vanlig skrev hvorfor. Er det rå forhandlingsteft, fastrente eller andre goder? 

• Nyttig 2
Skrevet

Rentenedjusteringen skjer ikke før slutten av august for de fleste. I min bank, Bulder Bank, skjer det 27/8, altså om en uke. Da får jeg 5,05% nominell rente.

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Hadde egentlig vært litt kjekt om de som har avvikende rente fra det som er vanlig skrev hvorfor. Er det rå forhandlingsteft, fastrente eller andre goder? 

Jeg tipper fastrenteavtale som de har hatt noen år, når den ligger på det nivået (lavt 4-tall).

• Liker 1
Skrevet

Snakket med banken i går og fikk 5% i nominell rente uten større "problemer". Sa rett og slett bare at jeg stoler på de gav meg et tilbud som var konkurransedyktig. Belåningsgrad på ca 40%. Er i en større bank (ikke bulder/nybygger/himla eller lignende).

Skrevet

4,06% nominell belåningsgrad 67% 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (14 minutter siden):

Helt vanlig husbanklån med flytende rente, tatt opp nå i juni.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig husbanklån med flytende rente, tatt opp nå i juni.

Jøss, det var lavt. "Rentene er markedsstyrte og blir beregnet på grunnlag av de fem beste lånetilbudene i markedet." Hvordan fungerer Husbankens kalkulator egentlig? Meg bekjent ligger samtlige banker på 5+ prosent. Hvordan klarer kalkulatoren til husbanken å regne seg frem til noe som ligger minst et halvt prosentpoeng lavere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Jøss, det var lavt. "Rentene er markedsstyrte og blir beregnet på grunnlag av de fem beste lånetilbudene i markedet." Hvordan fungerer Husbankens kalkulator egentlig? Meg bekjent ligger samtlige banker på 5+ prosent. Hvordan klarer kalkulatoren til husbanken å regne seg frem til noe som ligger minst et halvt prosentpoeng lavere? 

"Rentene i Husbanken følger utviklingen i rentene i markedet. Men det skjer ikke med én gang. Rentene blir satt ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene for lignende lån i private banker. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten.

Den effektive renten i Husbanken er lik basisrenten minus 0,75 prosentpoeng."

https://www.husbanken.no/rente/hva-skjer-med-rentene-nar-norges-bank-hever-styringsrentene/

• Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Støtter dette! 🙂

Når jeg snakker med omgangskretsen min så har de med den laveste boliglånsrenten har som regel fått det på grunn av et fagforeningsmedlemskap. 

Av og til kombinert med en kundeprogram-fordel hos banken.

AnonymBruker
Skrevet

4,985% fra 1. september, SPK. 

Anonymkode: f38b8...d92

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Rentene i Husbanken følger utviklingen i rentene i markedet. Men det skjer ikke med én gang. Rentene blir satt ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene for lignende lån i private banker. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten.

Den effektive renten i Husbanken er lik basisrenten minus 0,75 prosentpoeng."

https://www.husbanken.no/rente/hva-skjer-med-rentene-nar-norges-bank-hever-styringsrentene/

Jada, masse fin ordsalat. Men hvordan kan renten fastsettes på basis av markedsrente minus 0,75% og samtidig satt ut fra gjennomsnittet av de fem beste tilbudene fra private banker? Gitt at private banker er vanlige banker og at de fem beste tilbudene er allment tilgjengelig da…

Du finner antagelig ikke en eneste person i Norge som har hatt et alminnelig lån på normale vilkår som har betalt mindre enn 5% rente siste året 

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Bant renta på 3,6% i 2022. Har fortsatt lønt seg. Den er bundet i litt over to år til.

Anonymkode: f9e58...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nominell rente er 5,37

Anonymkode: a6f98...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...