Gå til innhold

Egoistisk lite bryllup?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke søsken innunder nærmeste familie? 

Anonymkode: c536c...1c4

Jo, og nettopp derfor stusser jeg på at TS skriver at hun vurderer å ikke invitere søsken også...

Her er det kanskje mer til historien?  

Anonymkode: 20c75...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik TS, at du føler deg litt underlegen søsteren din? Siden hun har mange venner og tydeligvis er mye større nettverk enn du har?

Hvis så, så skjønner jeg at du kan føle at dette blir veldig tydelig mht størrelse på bryllupet. ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Ts her, vil svare litt på spørsmål;

Jeg snakker ikke "hele tiden " om bryllupet mitt. Men jeg har møtt ganske mye familie i sommer, og da har de spurt. Min søster snakker mye om sitt bryllup, mens jeg bare svarer lett på spørsmål. Jeg har jo ikke akurrat så my mer å si en at vi tenker rådhus og middag med nærmeste familien. Og da er svarene ofte " åå så vi er ikke invitert?" Og mye kommentarer og press. Min søster sier noe som "ja hun velger å ikke dele dagen med noen andre, hun vil være egoistisk og bruke penger på reisen istedet hun." Og da blir det mye kommentarer og spørsmål rundt det også. Og om hvordan jeg burde tenke på familien og venner mer en en reise for bare oss to. "Du vil sette mye mer pris på det i senere tid, at dere valgte å bruke penger å ha dagen med alle som er i glad i dere, enn å bruke penger på bare dere to."

Planen vår er å invitere foreldre, søsken med følge, barn, og forlovere. Men hvis søsteren min fortsetter å være så utrolig negativ så er jeg usikker på om vi orker å invitere henne. Min mann har ikke noe særlig kontakt med sin bror eller, så det er ikke krise om vi holder oss til bare foreldrene våre, forlover og barn. 😆

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det slik TS, at du føler deg litt underlegen søsteren din? Siden hun har mange venner og tydeligvis er mye større nettverk enn du har?

Hvis så, så skjønner jeg at du kan føle at dette blir veldig tydelig mht størrelse på bryllupet. ❤️ 

Den fikk meg til å tenke litt. Jeg tror ikke jeg føler meg underlegen henne. Jeg skulle noen ganger ønske at jeg hadde et større netverk. Men jeg har gode venner. Vi er veldig forkjellige personer, hun (og hennes forlovede) har alltid vært veldig sosiale, og likt det å være midt punkt. De har ingen barn, men gode karrierer. Jeg (og min forlovde) har aldri likt å være midt punkt, vi liker oss best hjemme, og vi har 2 barn. Jeg synes det er helt flott at hun får det bryllupet hun vil ha, det er veldig DE. Og jeg tror det blir nydelig. Men det er bare ikke noe for oss 😊

Det er litt som noen oppe her som sammenligner det med en konfirmasjon, jeg er siker på at jeg ville følt meg like ukomfortabel under et sånt bryllup som jeg gjorde under konfirmasjonen min 😆 og tanken på å bruke så mye penger på noe som ikke ville gjøre hverken meg eller mannen glad føles helt idiotisk 😆

Anonymkode: 2cac7...c88

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Vi stakk til utlandet- hadde booket alt, inkludert vielse. Bare oss 2 - borte i 14 dager, kom hjem gift😁

Anonymkode: bd352...c7a

• Liker 3
Skrevet

Vi stakk til utlandet- hadde booket alt, inkludert vielse. Bare oss 2 - borte i 14 dager, kom hjem gift😁

Anonymkode: bd352...c7a

Skrevet

Altså - er det en dag det er lov å være egoistiske så er det vel på sin egen brullypsdag? 

Alternative svar:

"Ja, er det ikke rart at folk er forskjellige?", eller "Nå viser jo forskning at folk som bruker mye penger på brullypet oftere blir skilt enn de som bruker lite, så for oss er det viktigere med en reise som styrker vår relasjon, enn å invitere hele familen og så kanskje gå fra hverandre om fire år". "Det handler ikke om pengene, men om vårt ønske til en slik dag - ingen av liker å stå i sentrum i en slik setting, slik som søster som bare elsker oppmerksomhet". 

Anonymkode: 20eee...bc3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg snakker ikke "hele tiden " om bryllupet mitt. Men jeg har møtt ganske mye familie i sommer, og da har de spurt. Min søster snakker mye om sitt bryllup, mens jeg bare svarer lett på spørsmål. Jeg har jo ikke akurrat så my mer å si en at vi tenker rådhus og middag med nærmeste familien. Og da er svarene ofte " åå så vi er ikke invitert?" Og mye kommentarer og press. Min søster sier noe som "ja hun velger å ikke dele dagen med noen andre, hun vil være egoistisk og bruke penger på reisen istedet hun." Og da blir det mye kommentarer og spørsmål rundt det også. Og om hvordan jeg burde tenke på familien og venner mer en en reise for bare oss to. "Du vil sette mye mer pris på det i senere tid, at dere valgte å bruke penger å ha dagen med alle som er i glad i dere, enn å bruke penger på bare dere to."

Kom noe av dette bak på deg? Du må jo kjenne din familie? Jeg hadde ikke delt noen planer med den gjengen, inklusiv søster. «Vi har ikke bestemt os for noe som helst, jatte jatte jatte...» 

Anonymkode: e3281...f06

• Liker 1
Skrevet

Dere er ikke egoistiske. Det er jo de som er snurt over å ikke bli invitert som er egoistiske og bare tenker på seg selv.

Har man stort bryllup får man jo nesten ikke snakket med alle. Hva er egentlig poenget med å være gjest i et bryllup hvis man knapt får sett eller snakket med brudeparet? Spise kake?

Har vært i store bryllup der jeg ikke har vekslet mer enn et par ord med brudeparet, jeg ble stort sett sittende og prate med min mann og mine barn, det kunne jeg jo ha gjort hjemme... Kakene var gode, da.

Anonymkode: 7c15d...f71

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er egentlig poenget med å være gjest i et bryllup hvis man knapt får sett eller snakket med brudeparet?

Det har jeg undret på også, bare fra brudens ståsted. Hva er poenget med å dele dagen/begivenheten med gjestene hvis jeg ikke kan ta meg tid til hver enkelt av dem underveis?

Anonymkode: c3510...1a5

• Liker 1
Skrevet

Her skal du stå fjellstøtt i din og mannens avgjørelse, TS! Bare overse det når familien kommer med frekke kommentarer og oppfatninger om hvordan DERE skal feire DERES dag, og trekk litt på skuldrene og smil. Du trenger ikke forklare eller - Gud forby - unnskylde noe som helst. Bare smil og si: Dét er det bryllupet vi ønsker oss. 

To av mine søsken har hatt samme slags bryllup som søsteren din skal ha, og jeg har helt ærlig gruet meg begge gangene. Bevares, det er hyggelig å møte slekta, men det varer jo en hel helg! Fredag skulle de nærmeste møtes, selvfølgelig med finklær, og bruke hele kvelden på det. Lørdag var det bryllup fra 12-13 og til langt på natt, med venting, venting og venting, eviglange taler og fulle forlovere, skjæring av kake og bryllupsvals som jo bare er pinlig nå for tiden, fordi ingen faktisk kan danse vals lenger. Og så skulle alle overnatte og spise frokost/brunsj dagen etter, hvor man fikk lov til å stirre på de samme ansiktene for tredje dag på rad. Og det var den helgen. 

For ikke å snakke om hvor dyrt det er å være gjest. Kjoler, ny dress til den langbeinte tenåringen, reise, steindyrt hotellrom ("vi ønsker oss ikke gave, bare at alle overnatter!" Og betaler selv. Som om jeg hadde gitt gaver til tusenvis av kroner). Og selvfølgelig får de masse gaver allikevel. 

Nei, hurra for dere og at noen tør å tenke annerledes. Ha akkurat det bryllupet dere ønsker dere, og hvis noen fremdeles kommer med kommentarer, så si smilende: "Jeg synes et brudepar selv skal få lov til å velge hvordan de vil feire dagen. Synes ikke du?"

Jeg hadde vært henrykt hvis et av mine søsken hadde hatt et bryllup som bestod av vielse og deretter lunsj med den nærmeste familien på restaurant, for eksempel. Med hvite duker, roser og champagne, taler og skåler, og hvor alle deretter går hvert til sitt etter å ha vinket brudeparet avgårde på bryllupsreise. Det hadde vært praktfullt, i motsetning til det amerikaniserte, steindyre opplegget de faktisk hadde. 

Anonymkode: 9437f...896

• Liker 4
Skrevet

Dere bestemmer, er deres bryllup. Ikke egoistisk i det hele tatt å selv bestemme hvordan man ønsker å ha bryllupet sitt

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri forstått greia med å starte et ekteskap med å blakke seg på en storslagen fest og kjempedyr brudekjole. 

Enhver må få gjøre som en ønsker med det, og det gjelder dere også. Jeg ville heller vært stolt og ikke brydd med hva de andre sier.

• Liker 2
Skrevet

Vil du ha lite bryllup, så har du lite bryllup. Så får de bare være snurt da.

• Liker 2
Skrevet

Hvilken familie ønsker to store bryllup på ett år?😄 Tror hele min slekt ville vært lettet over å slippe det

Anonymkode: 264b5...b27

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og min søster har begge planner om å gifte oss neste år. Vi er veldig forskjellige. De har stor omgangskrets og har planner om å invitere familie og venner, ca 120 stk, til klassisk bryllup i kirken, middag og fest. Bryllups kjole, fotograf, blomster, hele pakken. De jobber fortsatt med budjettet, men de snakker om ca 200 tusen++ kr fest. Supert for de! De har gode jobber, tjener bra, og har arvet hus på landet, så de har det godt. 

Vi derimot har absolutt ingen ønsker om et sånt type bryllup. Vi klarer oss helt ok økonmisk, men har absolutt ikke råd til noe sånt. Og ikke har vi stor omgangskrets heller. Vi tenker rådhus, fin middag med nærmeste familie og en forlover hver (12 gjester). Leie en fotograf, og enten bunad eller leie en kjole. Veldig enkelt. Og så har vi lyst til å bruke penger på en nydelig drømme brullupsreise istedet. 

Nå får jeg høre fra min søster og øvrig familie (ikke foreldre, men tanter, kusiner etc) at vi er så egoistiske. At det er en ting å gifte seg bare oss to det kunne de forstå, men at vi skal ha et så lite bryllup der nesten ingen er invitert, og heller bruke penger på reise, istedet for å la familien være med på feiringen. De mener vi kan ta en enklere reise, og istedet bruke pengene til å invitere "alle" på en middag og fest. "Det trenger jo ikke å bli så dyrt" 🙃 

Er så dritt lei alle kommentarene. Er det egoistisk? 

(Vi kommer ikke til å endre planen vår, (kanskje evt droppe å invitere søsken) men er fint å høre litt perpektiver)

Du får sende alle de som slarver sånn et bankkontonummer til det bryllupsbudsjettet de åpenbart mener dere burde hatt da, med hilsen "alle bidrag til eventuell storfest som ligger over vår økonomiske tåleevne er velkomne." Måte på hva folk skal legge seg borti av andres penger og levesett. Det er ikke de som må betale på en gammel fest når den er over hvis dere tar dere vann over hodet.

Men i all seriøsitet - drit i dem, spør de eventuelt direkte dersom de kommer med stikk hvilken kutyme det egentlig er å diktere andres bryllup.

Anonymkode: e734a...877

Skrevet

Problemet er at du legger vekt på penger. "Søsters bryllup blir dyrt, de har god råd, dere har ikke så god økonomi, det blir dyrt for dere å gjøre tilsvarende, dere vil bruke pengene på drømmereisen". Bare slutt 100% å nevne penger. Dere planlegger det bryllupet dere ønsker dere, fordi det er slik dere ønsker det. Det er ditt drømmebryllup. Det blir koselig, lite, perfekt slik dere vil ha det. 

Anonymkode: f015a...63d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er at du legger vekt på penger. "Søsters bryllup blir dyrt, de har god råd, dere har ikke så god økonomi, det blir dyrt for dere å gjøre tilsvarende, dere vil bruke pengene på drømmereisen". Bare slutt 100% å nevne penger. Dere planlegger det bryllupet dere ønsker dere, fordi det er slik dere ønsker det. Det er ditt drømmebryllup. Det blir koselig, lite, perfekt slik dere vil ha det. 

Anonymkode: f015a...63d

Nettopp, det er «kommunikasjonsstrategien» som er feil. Især fordi det hele foregår parallelt med søsterens megabryllup. (Må det virkelig være samme år, tenker jeg for øvrig).  

Anonymkode: e3281...f06

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, forståelig at dere ønsker et lite bryllup, men det å droppe søsken tar jo hele  kaka!

Anonymkode: f4bdd...e6b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

" åå så vi er ikke invitert?"
Og mye kommentarer og press
.

Min søster sier noe som "ja hun velger å ikke dele dagen med noen andre, hun vil væreegoistisk og bruke penger på reisen istedet hun."

Høres veldig High School Musicals / Mean Girls ut. 😅

Hvor gamle er dere?

Skrevet
senior skrev (På 20.8.2025 den 13.51):

Jeg har aldri forstått greia med å starte et ekteskap med å blakke seg på en storslagen fest og kjempedyr brudekjole. 

Enhver må få gjøre som en ønsker med det, og det gjelder dere også. Jeg ville heller vært stolt og ikke brydd med hva de andre sier.

Unntaket er kanskje om bruden(brudgommen) alltid har drømt om det perfekte bryllupet. Da må det være lov å svi av litt ekstra. Personlig hadde jeg helst holdt selve bryllupet på et minimum, gjerne signere online vi to, og ferdig med det.  Jeg er kun opptatt av ekteskapet, selve feiring er bare hassel. Det sagt, jeg er kvinne, konservativ og tradisjonell ellers. 

Anonymkode: f28da...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...