Gå til innhold

Egoistisk lite bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min søster har begge planner om å gifte oss neste år. Vi er veldig forskjellige. De har stor omgangskrets og har planner om å invitere familie og venner, ca 120 stk, til klassisk bryllup i kirken, middag og fest. Bryllups kjole, fotograf, blomster, hele pakken. De jobber fortsatt med budjettet, men de snakker om ca 200 tusen++ kr fest. Supert for de! De har gode jobber, tjener bra, og har arvet hus på landet, så de har det godt. 

Vi derimot har absolutt ingen ønsker om et sånt type bryllup. Vi klarer oss helt ok økonmisk, men har absolutt ikke råd til noe sånt. Og ikke har vi stor omgangskrets heller. Vi tenker rådhus, fin middag med nærmeste familie og en forlover hver (12 gjester). Leie en fotograf, og enten bunad eller leie en kjole. Veldig enkelt. Og så har vi lyst til å bruke penger på en nydelig drømme brullupsreise istedet. 

Nå får jeg høre fra min søster og øvrig familie (ikke foreldre, men tanter, kusiner etc) at vi er så egoistiske. At det er en ting å gifte seg bare oss to det kunne de forstå, men at vi skal ha et så lite bryllup der nesten ingen er invitert, og heller bruke penger på reise, istedet for å la familien være med på feiringen. De mener vi kan ta en enklere reise, og istedet bruke pengene til å invitere "alle" på en middag og fest. "Det trenger jo ikke å bli så dyrt" 🙃 

Er så dritt lei alle kommentarene. Er det egoistisk? 

(Vi kommer ikke til å endre planen vår, (kanskje evt droppe å invitere søsken) men er fint å høre litt perpektiver)

Anonymkode: 2cac7...c88

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt ufiltrert fra meg: Fuck dem og meningene dems. Kjør deres greie hvis ikke vil dere angre resten av livet. 

Deres bryllup, dere bestemmer. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke egoistisk at man selv bestemmer hvilket bryllup man ønsker. 

Jeg og mannen hadde et lite bryllup fordi vi ønsket det slik. Ingen av oss ønsker å stå i sentrum for i en stor tilstelning, og ingen av oss liker mye oppmerksomhet. Men vi ville gifte oss. Ville jo være ganske rart å skulle ha et bryllup ingen av oss kom til å trives i, for å tilfredsstille ønske fra familien. Så det var helt utelukket. 

Anonymkode: 1a9b2...988

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg og min søster har begge planner om å gifte oss neste år. Vi er veldig forskjellige. De har stor omgangskrets og har planner om å invitere familie og venner, ca 120 stk, til klassisk bryllup i kirken, middag og fest. Bryllups kjole, fotograf, blomster, hele pakken. De jobber fortsatt med budjettet, men de snakker om ca 200 tusen++ kr fest. Supert for de! De har gode jobber, tjener bra, og har arvet hus på landet, så de har det godt. 

Vi derimot har absolutt ingen ønsker om et sånt type bryllup. Vi klarer oss helt ok økonmisk, men har absolutt ikke råd til noe sånt. Og ikke har vi stor omgangskrets heller. Vi tenker rådhus, fin middag med nærmeste familie og en forlover hver (12 gjester). Leie en fotograf, og enten bunad eller leie en kjole. Veldig enkelt. Og så har vi lyst til å bruke penger på en nydelig drømme brullupsreise istedet. 

Nå får jeg høre fra min søster og øvrig familie (ikke foreldre, men tanter, kusiner etc) at vi er så egoistiske. At det er en ting å gifte seg bare oss to det kunne de forstå, men at vi skal ha et så lite bryllup der nesten ingen er invitert, og heller bruke penger på reise, istedet for å la familien være med på feiringen. De mener vi kan ta en enklere reise, og istedet bruke pengene til å invitere "alle" på en middag og fest. "Det trenger jo ikke å bli så dyrt" 🙃 

(Vi kommer ikke til å endre planen vår, (kanskje evt droppe å invitere søsken) men er fint å høre litt perpektiver)

Gjør som dere har tenkt. Ingen har noe med hvilken ramme dere velger rundt begivenheten. Det er deres bryllup. 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo de som er egosentriske! De skal unne dere å feire på deres vis. De må leve med at de ikke er blant deres aller nærmeste. Det er vanlig, og veldig hyggelig!, å gifte seg slik dere planlegger. Men jeg er helt motsatt da, synes det er helt hårreisende teit med disse store bryllupene og forventningene fra brudeparet deretter. Den fremvisningen av status er kvalm. Har god råd selv, men liker en mer rolig stil. Full støtte fra meg!

Anonymkode: 31ad0...b69

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Giftet meg for 18 år siden, hadde 85 gjester, "angrer" fortsatt på at vi ikke gikk for det bryllupet vi egentlig ville ha. Vi var så unge at vi lot oss presse til å invitere alt av tanter og onkler - ble mer en kjedelig og stiv konfirmasjon enn hyggelig og gledelig bryllup. De fleste tantene og onklene har vi ikke møtt etter bryllupet, så hvorfor gadd vi egentlig å invitere dem i det hele tatt? Både mannen og jeg er introverte, ville egentlig bare kombinere vielsen med en kjærlighetsreise. Men siden vi endte opp med å betale for store deler av bryllupet selv (100k), hadde vi ikke råd til bryllupsreise i tillegg. Skulle virkelig ønske vi hadde valgt annerledes.

Anonymkode: d5e8f...212

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Får dere virkelig høre det, og så ofte og negativt at du blir drittlei, eller er det din samvittighet og grubling som snakker her? For klart kusiner og andre ville syntes syns det var gøy med fest og gjerne skulle vært med på det, men derfra til å slenge negative kommentarer om at du er egoistisk, er veldig langt unna ok oppførsel. Hvorfor snakker du med alle mulig ang dette da? Hvis andre spør direkte "Vi gjør det nok enkelt/mindre, kanskje til neste år vi også". "Den store festen står søster for, det er ikke helt oss" Smil. 

Anonymkode: f015a...63d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Egoistisk overfor hvem, de som ikke får gratis kake? 

Anonymkode: 5cee3...980

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel, hvis du ikke vil ha kommentarer, kan du jo slutte å snakke i det vide og brede om dette bryllupet ditt som kun er for VIP-gjester. Folk må ha lov å ha en mening om ting, især ting man forteller dem om. 

Anonymkode: e3281...f06

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er dette virkelig noe folk henger seg opp i? Personlig hadde jeg bare vært glad til, kan knapt nok tenke meg noe som er mer kjedelig enn å være gjest/statist i et klassisk bryllup. 

Anonymkode: f28da...f8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt bryllup var som søsteren din sitt. Skulle ønske vi hadde gjort som dere planlegger....

Anonymkode: d698a...89e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo ganske spesielt å ikke invitere egne søsken.....

Anonymkode: 20c75...b9d

• Liker 4
Skrevet

Jeg er så enig i den ufiltrerte i starten, drit i hva de mener, følg deres ønsker og la dem mene det de vil ❤️ dette er deres dag, ikke alle andres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel, hvis du ikke vil ha kommentarer, kan du jo slutte å snakke i det vide og brede om dette bryllupet ditt som kun er for VIP-gjester. Folk må ha lov å ha en mening om ting, især ting man forteller dem om. 

Leter etter hvor det står at TS snakker om dette i det vide og brede. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo ganske spesielt å ikke invitere egne søsken.....

Anonymkode: 20c75...b9d

Er ikke søsken innunder nærmeste familie? 

Anonymkode: c536c...1c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke søsken innunder nærmeste familie? 

Anonymkode: c536c...1c4

Hun skriver at hun vurderer å kutte søsken også, da sikkert i forbindelse med at de er veldig negative til lite bryllup. 

• Liker 3
Skrevet

De er snurte fordi de ikke er invitert, hvem er da egoistisk? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Oi.. en som følte seg truffet? 

Vi gjorde som dere TS. Inviterte kun foreldre, søsken og de to nærmeste venneparene våre. 
Om noen skulle blitt fornærmet for det, hadde jeg ikke brydd meg noe om. 

Anonymkode: 650e4...073

• Liker 5
Skrevet

Enig med det ufiltrerte svaret jeg også. Dette kan dere ikke vinne uansett, fordi noen alltid kommer til å kommentere et eller annet uansett hva dere gjør. Inviterer dere barn er det noen som synes det er kjedelig, inviterer dere ikke barn er dere helt på trynet, osv..

Anonymkode: 77f9b...e8d

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

De er snurte fordi de ikke er invitert, hvem er da egoistisk? 

Dette!

Det med å kalle dere egoistiske når de ikke får det som de ønsker, sier mer om dem enn om dere.

Anonymkode: c3510...1a5

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...