Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 7.22):

Vi byttet lokaler på jobb nylig og har endret fra faste plasser til «free seating». Hvem har kommet opp med denne ideen? Må pakke opp og ned alt utstyr hver dag, lite forutsigbart da jeg liker å vite hva jeg kommer til, støy fra alle kanter, ukjente folk som sitter ved siden av (jeg er ikke menneskesky altså, men det er jo en ny person hver dag) må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Jeg føler jeg jobber mindre effektivt enn jeg gjorde tidligere. Forsøkt å kapre til meg «enerom» en del, men har fått tilsnakk av leder om at det bare skal brukes ved tilrettelegging eller i «spesielle tilfeller». Jaha.

Er dette en ny praksis? 

Anonymkode: 40d57...265

Det er i alle fall vanlig i min bransje. Vi må uansett ha clean desk pga. det vi jobber med, og free seating gir mening fordi vi har mye hjemmekontor og reiser en del.

Når du sier "alt utstyr", hva mener du da? I vårt kontorlandskap har alle plasser to store skjermer, tastatur, mus, lader til mobil osv. Jeg tar kun med meg PC-en.

Hvis det er mye støy så kan jo det løses. I vårt landskap er det musestille, og vi har godt med stillerom, møterom, små rom til videosamtaler osv.

Ja, jeg får ikke vindusplass hver gang, og jeg har nye folk ved siden av meg hver dag (etter hvert blir man kjent med alle, hvor mange ansatte er det der du jobber?), men jeg sitter stort sett i møter. Jobber i landskapet ca. en halvtime til en time om dagen.

Anonymkode: a0f28...0bd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal inn i nye lokaler snart. Free seating, og pulter uten skillevegger.

Veldig spent på hvordan det blir.  

Vi får heller ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, bare sjelden og med «god grunn». 
Jeg skjønner det kan fungere for folk som er mest i møter, men det gjelder jo ikke alle. 

Anonymkode: b2958...c76

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi får heller ikke lov til å ha hjemmekontor lenger, bare sjelden og med «god grunn». 
Jeg skjønner det kan fungere for folk som er mest i møter, men det gjelder jo ikke alle. 

Høres ut som helvete og oppskriften på sykmeldinger og oppsigelser. 

Anonymkode: f231a...d88

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De lederne som liker sånt, er gjerne de som gjør hele jobben sin på pc, ikke trenger utstyr, litteratur osv, og som du skriver går fra det ene møtet til det andre. Vet om noen som kjøpte egne skillevegger da de ikke orket å sitte rett i glaningen på noen mens de prøvde å konsentrere seg. I tillegg er det jo sykdomsgaranti hvis den midt imot hoster og nyser. Men de fikk beskjed om å fjerne det umiddelbart. 

Anonymkode: 3b97d...f84

Skrevet

Der hvor jeg jobber har det vært landskap og cleandesk i mange år - man kan få et skap med en boks hvor man har personlige ting og mus/tastatur . PC bærer de fleste med seg da man ikke alltid vet om man skal på kontoret neste dag. 

Lokalet er delt opp i soner slik at du i utgangspunktet skal finne plass i sonen din. 

Det er ca. 70-80% belegg - siden veldig mange har hjemmekontor mandag og fredag (vi kan fritt ta inntil 2 hj.kontordager) så er det jo ganske ofte det er fullt - men da må man evnt. gå til andre soner. 

Tror det ikke er så mange steder man har det musestille i landskap.  

Helt stille tror jeg  det er vanskelig å få det - og noe av fordelen med at det er litt snakk er jo at det jo også er en måte å dele informasjon/kunnskap på at man hører hva andre snakker om. 

Finnes stillerom men de er ofte opptatt - dvs. det er ikke nok av de. 

Tror man da må innse at helt stille blir det ikke - og at man selv må bruke headset for å stenge lyd ute - evnt. prøve å gjøre oppgaver som krever mer konsentrasjon på hjemmekontor (hvis man kan ha det) 

Alt i alt er jeg stort sett fornøyd med å sitte i landskap - mer fordeler enn ulemper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 7.22):

Vi byttet lokaler på jobb nylig og har endret fra faste plasser til «free seating». Hvem har kommet opp med denne ideen? Må pakke opp og ned alt utstyr hver dag, lite forutsigbart da jeg liker å vite hva jeg kommer til, støy fra alle kanter, ukjente folk som sitter ved siden av (jeg er ikke menneskesky altså, men det er jo en ny person hver dag) må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Jeg føler jeg jobber mindre effektivt enn jeg gjorde tidligere. Forsøkt å kapre til meg «enerom» en del, men har fått tilsnakk av leder om at det bare skal brukes ved tilrettelegging eller i «spesielle tilfeller». Jaha.

Er dette en ny praksis? 

Anonymkode: 40d57...265

Det handler om at mindre kompetente arbeidsgivere tror ansatte ikke jobber, tilsynelatende. Hvorfor de da har ansatte er meg en gåte.

Uansett, din arbeidsgiver har regnet på husleien og kommet til at de sparer penger på å redusere lokalet fra et som var stort nok til ett som er for lite. Og så har de glemt å regne på tapt arbeidstid (som jo har en forutsigbar pris per time) ved migrering og leting etter plass i lokalet. Dersom de hadde regnet på tapt arbeidstid tid så ville de enten 1) leid et stort nok lokale eller 2) sagt opp det antallet ansatte som faktisk var til overs og som nå er «tapt arbeidstid» (og dermed kunne leid et mindre lokale og hatt kontor).

Anonymkode: 22385...de6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig med clean desk og free seating, så overraskende for meg å høre at det er noen i denne tråden som knapt nok har hørt om det.

Hos oss har vi hatt det lenge, det fungerer sånn passe. Det er litt for store kontorlandskap til at det er optimalt. Ingen har faste plasser, ingen har kontorer, det gjelder absolutt alle opp til øverste leder.

Hos oss er det aldri fullt belegg pga kundebesøk og hjemmekontor, så det er fornuftig med free seating. Men hører mange synes det er utfordrende at ledere ikke har fast plass, det hadde vært enklere hvis man visste hvor de satt til enhver tid.

For en god del av oss, meg selv inkludert, skulle jeg ønske jeg hadde mulighet til kontor (trenger ikke fast kontor, for jeg er heller ikke på kontoret hver dag, men en slags free seating-løsning for kontorer), da jeg har en stilling som innebærer mange telefoner, mye sensitivt på pc og mange småmøter. Møteromskapasiteten er begrenset, og vi er flere med samme behov som meg, så vi legger mye beslag på møterom som kunne blitt mer fornuftig brukt om vi hadde hatt kontorer. Nå er de i gang med å lete etter nye kontorer, så jeg håper innspillene vi har gitt blir hensyntatt.

Anonymkode: b4390...1ab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig ganske glad i free seating. Hatt det i flere år. Jeg veksler på hvor jeg sitter hen mellom møtene; stillesone, det området folk som liker å småprate setter seg, stillerom, kjøkkenbordet ved kaffeautomaten. Alt ettersom hva slags type oppgaver jeg har/hva slags humør jeg er i. De kollegene som klager mest på at det er free seating er de som uansett var minst på kontoret før vi nedskalerte plasser, og som kommer etter at kjernetiden har startet og da er det jo mindre utvalg i ledige pulter. Det er de samme som klager på kaffen (vi har både trakter, to ulike automater og kaffebar (må riktignok betale i kaffebaren) på huset), at de har for mye å gjøre (noe de ikke har, de tar mye pauser) og at de får lite utfordringer (men setter seg på bakbeina om jeg gir dem en utfordring). Så jeg putter det litt i den boksen 😉 I min avdeling fikk jeg dele ut tre faste avdelingsplasser, og de gikk til de tre som jobber fra kontoret hver eneste dag. Neppe tilfeldig antall vi  fikk 😂

Det har ALDRI vært så fullt at det ikke er en ledig pult i etasjen vår....

Endret av Summeer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er møteromskapasiteten sprengt, det er dårlig med mindre samhandlingsrom som kan brukes når f.eks. 2 personer må se på noe sammen, og de dagene det er avdelingsmøter eller andre store møter er det rett og slett ikke plass til alle. 

Anonymkode: 41382...d60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...