Druid Skrevet 20. august #41 Skrevet 20. august (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er sært. Og da må man først og fremst tilpasse seg selv. Finne en jobb med 100% hjemmekontor. Ikke forvente at bedrifter skal betale millioner mer i husleie. Eller at vi som faktisk trives i landskap skal bli tvunget inn på unødvendige cellekontor. Mennesker er sære, desverre virker det som spesielt dyktige mennesker er enda særere. Husleie er en operativ kost som er mye enklere å skalte på enn mennesklig kompetanse, og er mye mindre strategisk viktig. Det er stort sett butikker som har høy fokus på lokasjon. Men utenom det, er det nesten ikke en eneste bedrift som ikke er strategisk avhengig av nøkkelpersonellet og deres arbeidskapasitet. Hvilket forsvarer å bygge arbeidsmiljø rundt de ansatte, ikke rundt en intelektuell idé som free seating er del av. Endret 20. august av Druid 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #42 Skrevet 20. august Dette er jo på ingen måte noe nytt. Min arbeidsplass tidlig på 2000-tallet bygget om til dette da. (2002/2003-ish). Og selv da var det ikke helt nytt, men fantes erfaringer fra andre store bedrifter å lære av. Og siden den gang har jeg jobbet i forskjellige bedrifter, og hatt både cellekontor, delt kontor, kontorlandskap og full free-seating. Min erfaring er at det finnes mange måter å løse dette med kontorer på, men ingen som passer for alle mennesker og alle jobber. Hovedgrunnen til at bedrifter innfører åpne kontorlandskap, er primært å redusere arealbruken til kontorer. For det gjør at man kan utnytte plassen lenger inn i rommet, og det krever mindre areal pr hode. Det mest ekstreme, er det du beskriver. Store landskap som deles av alle. Ingen faste plasser, mange forstyrrelser, og få steder å kunne sitte og jobbe i fred. (Dette fungerer kun i avdelinger der ingen egentlig jobber sammen, og alle bare er innom noen dager i uka.) Min erfaring er at om åpent landskap skal fungere, så er det viktig å begrense størrelse og støy, og belastningen det er på den enkelte. For å gjøre det, må man gjøre en del grep. De som sitter innenfor samme landskap, og kan forstyrre hverandre, bør ha en viss grad av tilhørighet til hverandre. De som sitter på kontoret daglig, eller tilnærmet daglig, har sin faste plass. (Evt. så utvikler det seg gjerne til at folk har "fast plass" selv om det er free seating. Det må være lett å koble seg opp på plassen hver dag. Det må være klare, allmenn kjente regler for støy, som de som sitter i området har vært med på å utvikle. Det må være tilstrekkelig med "stillerom" der man kan ha møter, ta telefoner o.l. slik at dette ikke gjøres i det åpne landskapet. De som trenger å skjerme seg, får gjerne dekket støydempende hodetelefoner, for å kunne blokke ut lyd. Folk som jobber med sensitive data, skjermes ved å settes på steder der andre ikke kan overhøre. (Egne kontor, eller egne områder.) Jeg er en sånn som trives med åpent landskap. Dvs. åpent landskap der den samme, faste gruppen sitter hver dag. Men jeg har ingen problem med at noen bruker "min pult" en dag jeg ikke er der. Derfor synes jeg det er greit at pulten faktisk er ryddig, og mulig å bruke, når jeg drar hjem fra jobb. (På samme måte som jeg setter pris på at det finnes en ryddig, og tilsynelatende ledig pult jeg kan sitte på, dersom jeg reiser til et annet kontor i kjeden, og skal jobbe derfra en dag. Helst i nærheten av de jeg skal jobbe med.) For meg er cellekontorer der man sitter alene dagen lang, det jeg trives dårligst med. For da sliter jeg med å konsentrere meg og holde fokus. Og det er også mye vanskeligere å sjekke om andre er tilgjengelige og har tid til en fagprat. (Ser ikke gjennom vegger.) Anonymkode: d2067...624 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #43 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Anonymkode: 40d57...265 AnonymBruker skrev (5 timer siden): og har du fått en dårlig plassering i en «trafikksone» så er det null arbeidsro den dagen🤯 Anonymkode: 7c0b5...80a AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommer jeg på jobb litt senere så er alle plassene som er delvis ok opptatte. Akkurat det med å pakke opp og ned sakene er ikke så ille, men mest det der med å få «kapret» den beste plassen. Anonymkode: df9ba...575 Så det dere sier er at dere vil ha den beste plassen, så er det ikke så farlig med de andre. Om ikke alle arbeidsplassene er optimale, er det ikke bedre å rullere da? Hos oss har vi free seating i åpent landskap, og det er helt uproblematisk. Fordi folk vet hvordan åpent landskap fungerer og tar hensyn til hverandre. Her er til enhver tid ca 40% av de ansatte ute på oppdrag eller reise, så det sparer mye plass å ikke ha permanent kontorplass til alle. Arbeidsplassene er godt utstyrt med gode skjermer, docking og det man trenger, så det er bare å sette seg ned med pc'en. Alle har egne skap til oppbevaring av det man trenger. Mange ønsker å bruke egen mus og tastatur, så da har man det i skapet og tar med seg når man setter seg. Har noen behov for fast plass grunnet spesialutstyr, særskilt krav til stol og arbeidsplassutforming eller andre ting, får de selvsagt en fast plass. Fungerer bra for oss. Anonymkode: f1ee3...603 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #44 Skrevet 20. august Druid skrev (1 time siden): Mennesker er sære, desverre virker det som spesielt dyktige mennesker er enda særere. Husleie er en operativ kost som er mye enklere å skalte på enn mennesklig kompetanse, og er mye mindre strategisk viktig. Det er stort sett butikker som har høy fokus på lokasjon. Men utenom det, er det nesten ikke en eneste bedrift som ikke er strategisk avhengig av nøkkelpersonellet og deres arbeidskapasitet. Hvilket forsvarer å bygge arbeidsmiljø rundt de ansatte, ikke rundt en intelektuell idé som free seating er del av. Hadde din kones kompetanse vært verdt nok, så ville de funnet løsninger. Slik fungerer økonomien i arbeidslivet. Anonymkode: acf40...c74
AnonymBruker Skrevet 20. august #45 Skrevet 20. august Man skal "lære" av hverandre i åpnet landskap, men hva hjelper det når det er veldig støyete og det ikke finnes stille-områder. Orker det 1 gang i uka, ikke mer. Anonymkode: 5c21a...62e 1
Druid Skrevet 20. august #46 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde din kones kompetanse vært verdt nok, så ville de funnet løsninger. Slik fungerer økonomien i arbeidslivet. Anonymkode: acf40...c74 Akkurat min kones kompetanse i denne situasjonen var ubestridt, men jeg relokaliserte henne på fast kontor ettersom jeg hadde større behov for hennes økonomiske og administrative kompetanse, enn hennes sosiale og orale ... 🙂 Hun gikk over til å jobbe for meg på fulltid når lønnsutviklingen hennes ikke lenger var forsvarlig i det offentlige, hvilket er en annen faktor hvor arbeidsgivere taper kampen om kompetanse. Men gitt at free seating løsninger er på vei inn i det offentlige og gjerne uten noen reell forståelse av arbeidsprosesser, så hadde hun antagelig kommet over til meg til slutt uansett. Men å satse på noe fellesjobbing kunne vi bare glemme. Nå er det 3 uker og så er det uansett slutt for min del.... 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #47 Skrevet 20. august Druid skrev (2 timer siden): Akkurat min kones kompetanse i denne situasjonen var ubestridt, men jeg relokaliserte henne på fast kontor ettersom jeg hadde større behov for hennes økonomiske og administrative kompetanse, enn hennes sosiale og orale ... 🙂 Hun gikk over til å jobbe for meg på fulltid når lønnsutviklingen hennes ikke lenger var forsvarlig i det offentlige, hvilket er en annen faktor hvor arbeidsgivere taper kampen om kompetanse. Men gitt at free seating løsninger er på vei inn i det offentlige og gjerne uten noen reell forståelse av arbeidsprosesser, så hadde hun antagelig kommet over til meg til slutt uansett. Men å satse på noe fellesjobbing kunne vi bare glemme. Nå er det 3 uker og så er det uansett slutt for min del.... Å hvorfor er det slutt? Skal du pensjonere deg? Ellers lik historie som meg og min mann. Jeg begynte å jobbe hos ham pga ræva lønnsutvikling ( og free seating😂 ) hos min statlige arbeidsgiver. Vi trives med å jobbe på samme hjemmekontor da😊 Anonymkode: ac935...e51
AnonymBruker Skrevet 20. august #48 Skrevet 20. august Druid skrev (2 timer siden): Akkurat min kones kompetanse i denne situasjonen var ubestridt, men jeg relokaliserte henne på fast kontor ettersom jeg hadde større behov for hennes økonomiske og administrative kompetanse, enn hennes sosiale og orale ... 🙂 Hun gikk over til å jobbe for meg på fulltid når lønnsutviklingen hennes ikke lenger var forsvarlig i det offentlige, hvilket er en annen faktor hvor arbeidsgivere taper kampen om kompetanse. Men gitt at free seating løsninger er på vei inn i det offentlige og gjerne uten noen reell forståelse av arbeidsprosesser, så hadde hun antagelig kommet over til meg til slutt uansett. Men å satse på noe fellesjobbing kunne vi bare glemme. Nå er det 3 uker og så er det uansett slutt for min del.... Å hvorfor er det slutt? Skal du pensjonere deg? Ellers lik historie som meg og min mann. Jeg begynte å jobbe hos ham pga ræva lønnsutvikling ( og free seating😂 ) hos min statlige arbeidsgiver. Vi trives med å jobbe på samme hjemmekontor da😊 Anonymkode: ac935...e51
AnonymBruker Skrevet 20. august #49 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Arbeidsgiveren din er nok litt på etterskudd. Clean desk er ikke «in» lenger nå. Anonymkode: 4d1d6...5ab Det er påbudt i nye offentlige bygg enn så lenge. Vi har det. Anonymkode: ac55f...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #50 Skrevet 20. august Har jobbet slik i mange år, null stress spør du meg. Sitter mye i møter avbrutt av 1-3 timer fokustid et par ganger i uka. Da trenger jeg en stilleplass med skjermer! Og det finnes jo. Anonymkode: 6ce7d...e18 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #51 Skrevet 21. august Sitat Min erfaring er at om åpent landskap skal fungere, så er det viktig å begrense størrelse og støy, og belastningen det er på den enkelte. For å gjøre det, må man gjøre en del grep. De som sitter innenfor samme landskap, og kan forstyrre hverandre, bør ha en viss grad av tilhørighet til hverandre. De som sitter på kontoret daglig, eller tilnærmet daglig, har sin faste plass. (Evt. så utvikler det seg gjerne til at folk har "fast plass" selv om det er free seating. Det må være lett å koble seg opp på plassen hver dag. Det må være klare, allmenn kjente regler for støy, som de som sitter i området har vært med på å utvikle. Det må være tilstrekkelig med "stillerom" der man kan ha møter, ta telefoner o.l. slik at dette ikke gjøres i det åpne landskapet. De som trenger å skjerme seg, får gjerne dekket støydempende hodetelefoner, for å kunne blokke ut lyd. Folk som jobber med sensitive data, skjermes ved å settes på steder der andre ikke kan overhøre. (Egne kontor, eller egne områder.) Hvilket betyr at det egentlig ikke fungerer, fordi man må gjøre alle disse tilpasningene. Anonymkode: f231a...d88 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #52 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 8.06): Han fyren har neppe ADHD. Folk med ADHD blir slitne av sosiale treff og trenger mye alenetid i fred og ro. Anonymkode: 18716...94c Jo, det hevder han å være diagnostisert med. Bruker det jevnlig som unnskyldning for at ting ikke blir ferdigstilt. Han trenger ikke fred og ro, men liv og røre og er både morsom og slitsom på en gang. Anonymkode: c857b...b1c
test1e Skrevet 21. august #53 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 7.22): Er dette en ny praksis? de siste 25 årene har jeg gått fra eget kontor til åpent landskap, og til åpent landskap og free seating. En lang nedtur. Merkelig nok har fortsatt sjefene egne kontorer?? (Altså de samme som sier at alle andre skal ha åpent landskap og free seating) Ingen som synes dette er en god ide, bortsett fra de som skal spare penger. Jeg blir så sliten av å høre på den evige tjatringen rundt om i lokalet at jeg har kuttet helt ut å spise lunsj med avdelingen. Da sitter jeg heller ved pcen å hører på stillheten (Nå har jeg heldigvis mulighet til å sette meg på noen kontorer som står ubrukte, og så fort jeg har muligheten til det forsvinner jeg dit) 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #54 Skrevet 21. august Landskap og «løse plasser» er et mareritt for de av oss som trenger ro rundt oss for å holde på konsentrasjonen. Jeg blir dønn sliten i hodet av stadig prating, teamsmøter og folk som bare skal ta en liten prat med en kollega. Jeg har ingen rundt meg som jobber med noe som likner mine oppgaver, så jeg tjener ikke noe på folk skravling sånn rent faglig. Det er ikke sånn at jeg får med meg lure ting med å overhøre Per og Pål, som jo noen ganger har vært innsalget på landskap - det skal være så godt for samarbeidet. Hvis alle sitter med hørselsvern på hodet, blir det dårlig med samarbeid. Godt utforma landskap krever like mye areal som cellekontorer til like mange ansatte, det har bare blitt moderne. Så fant noen ut at de kunne spare kostnader på å ikke ha plass til alle ansatte og innførte underdekning og free seating. Stolleken var igang. At det ikke er bra for hverken arbeidsmiljø, sykefravær eller de flestes trivsel på arbeidsplassen er ikke så nøye. At produktiviteten de fleste steder går ganske mye ned burde bekymra arbeidsgiver, men det ser ikke ut til at det gjør det. Per i dag er underdekning og free seating statens «mal» for kontorlokaler. Anonymkode: 019b7...d69 2 1
Druid Skrevet 21. august #55 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 18.18): Å hvorfor er det slutt? Skal du pensjonere deg? Ellers lik historie som meg og min mann. Jeg begynte å jobbe hos ham pga ræva lønnsutvikling ( og free seating😂 ) hos min statlige arbeidsgiver. Vi trives med å jobbe på samme hjemmekontor da😊 Anonymkode: ac935...e51 Strengt tatt ER jeg pensjonert. Som eier av selskapet har jeg steppet inn som vikar mens vår nye daglige leder formerer seg, men hun er klar til å komme tilbake i september. Min kone jobber deltid som økonomisjef, men siden dette kvinnfolket vi har erstattet meg med, er 10 ganger bedre enn meg på alt (muligens ikke kreativitet), så er både jeg og min kone klar for Cruise i november... 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #56 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 8.06): Han fyren har neppe ADHD. Folk med ADHD blir slitne av sosiale treff og trenger mye alenetid i fred og ro. Anonymkode: 18716...94c Ja, før alle med Adhd er like. Anonymkode: 8f002...ec0 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #57 Skrevet 22. august Druid skrev (14 timer siden): Strengt tatt ER jeg pensjonert. Som eier av selskapet har jeg steppet inn som vikar mens vår nye daglige leder formerer seg, men hun er klar til å komme tilbake i september. Min kone jobber deltid som økonomisjef, men siden dette kvinnfolket vi har erstattet meg med, er 10 ganger bedre enn meg på alt (muligens ikke kreativitet), så er både jeg og min kone klar for Cruise i november... Åå, det er drømmen. Jobber for å komme dit selv. Skal klare det!! Har dere mange ansatte? Ser bare fordeler med å jobbe sammen som ektepar. Kjekt å høre at det finnes flere ektepar som gjør det og lykkes🙂 Anonymkode: ac935...e51 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #58 Skrevet 22. august Hater free seating. Gikk fra eget kontor til fast plass i åpent landskap. Det var ok, alt av skjerm og stol var tilpasset meg og jeg satt ved teamet mitt. Nå har vi free seating, og det fungerer særs dårlig. En gruppe eldre damer er tydelige på at dersom noen tar plassen «deres» så blir det bråk, ergo er mange av plassene reservert (selv om ledelsen mener de ikke er det. Men å gå i konflikt med «Turid» eller «Vigdis», som er spesialister på sine felt og som ingen andre kan utføre oppgavene til, er det selvsagt ingen som tør. Så da står plassene ledige selv om de jobber hjemmefra den dagen) I tillegg vet jeg aldri hvor de andre på teamet mitt sitter, eller om de i det hele tatt er på kontoret den dagen, ergo forsvinner «samhandlingen» ledelsen påstår er årsaken til å tvinge oss på kontoret flere dager i uka. Skjermer og stol må justeres hver dag, og støyen og forstyrrelsene har økt da folk sjelden sitter ved siden av de samme menneskene, og følgelig får mer å prate/oppdatere de rundt seg om. Jeg tror jeg har hørt samme menneske fortelle om fødselen av sitt nye barnebarn fire ganger denne uka. Anonymkode: 41382...d60 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #59 Skrevet 22. august Den største delabreakeren for meg hadde vært at du risikerer å i løpet av en uke får smittestoffer fra fire forskjellige personer tvunget på deg. Skikkelig kult når høsten kommer og mandag, tirsdag og onsdags brukeren har barnehagebarn hvor det florerer med omgangssyke, influensa og diare. Mens brukeren torsdag aldri vasker hendene etter å ha vært på do. Da er det kult å ende på den plassen fredagen. 🤢🤢🤢 Anonymkode: b155b...859 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #60 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 7.22): Vi byttet lokaler på jobb nylig og har endret fra faste plasser til «free seating». Hvem har kommet opp med denne ideen? Må pakke opp og ned alt utstyr hver dag, lite forutsigbart da jeg liker å vite hva jeg kommer til, støy fra alle kanter, ukjente folk som sitter ved siden av (jeg er ikke menneskesky altså, men det er jo en ny person hver dag) må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Jeg føler jeg jobber mindre effektivt enn jeg gjorde tidligere. Forsøkt å kapre til meg «enerom» en del, men har fått tilsnakk av leder om at det bare skal brukes ved tilrettelegging eller i «spesielle tilfeller». Jaha. Er dette en ny praksis? Anonymkode: 40d57...265 Så vidt jeg vet er det en feilbruk av en forskningsartikkel som sa at produksjonen økte med type 400% om alle kunne se hverandre når de jobber, eller noe i den duren. Det statsbygg og andre ikke gidder å forholde seg til var at artikkelen handlet om industriproduktsjon, altså fabrikkarbeid. Det kan ikke sammenlignes med behov for konsentrasjon og egenarbeid. Men det er så mye billigere å bygge og drifte at det er bare vi arbeidstakerne som taper på det. Og du må ikke tro at arbeidskapasiteten skal nedjusteres heller, de forventer jo økning må vite. Anonymkode: 11960...962 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå