Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du så mye personlig utstyr? Jeg har bare pc. Docking, tastatur, skjermer og mus ligger på alle plassene. Det er bare å docke pc’en, så er jeg i gang. Annet utstyr trengs ikke. Og sitter noen på den vanlige plassen til sjefen når han kommer, så finner han bare en annen.

Anonymkode: a3cb7...f1a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg absolutt hater det. Åpent landskap kan være ok, så lenge det er små landskap og alle jobber med det samme. Clean desk og free seating derimot, det er noe djevelen har funnet på.

Anonymkode: 82f35...8ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er praktisk for en bedrift som har mye ledige plasser hver dag bår de har 100% kontorbelegg til ansatte. Da oppleves det jo som å bruke for mye penger på plass.

Funker sikkert greit for de som har mange ekstroverte ansatte og folk som er mye på farta. For meg som jobber over 90% inne på kontor er det HELT uaktuelt. Da hadde jeg byttet jobb tvert. Nå er det ikke aktuelt, siden vi håndterer sensitive data som ikke alle er autorisert for å se/høre. Men det er dønn uaktuelt. Jeg skal ha min plass jeg kan personalisere litt, og muligheten til å lukke døra og ikke forstyrres på jobb. Uten den muligheten finner jeg meg noe annet.

Anonymkode: b03a7...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tvinger seg frem etter pandemien. Jeg jobber i det offentlige og det er utstrakt bruk av hjemmekontor. 

To ting har vist seg, produktiviteten har ikke gått ned, men under 40% er på kontoret hver dag. 

Det sier seg nærmest selv at vi ikke kan leie kontorer sentralt i Oslo med plass til alle? Det er unødig sløsing, pengene kommer godt med til andre ting. 

Anonymkode: 66f24...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er idioti.

Jeg er i ferd med å bytte arbeidsplass for andre gang fordi de har innført dette rælet.

Det som er av forskning på tøvet, tilsier at det fungerer dårlig for de fleste - med unntak av gitte typer kreativt teamwork-stillinger. Det private er derfor i ferd med å gå bort fra det, men det offentlige ligger som vanlig femten år bak og kjører på...

Anonymkode: d7b4e...843

Vurderer det samme. Trivselen i jobben er ikke den samme lenger

Anonymkode: 40d57...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tvinger seg frem etter pandemien. Jeg jobber i det offentlige og det er utstrakt bruk av hjemmekontor. 

To ting har vist seg, produktiviteten har ikke gått ned, men under 40% er på kontoret hver dag. 

Det sier seg nærmest selv at vi ikke kan leie kontorer sentralt i Oslo med plass til alle? Det er unødig sløsing, pengene kommer godt med til andre ting. 

Anonymkode: 66f24...9d2

Så lenge man erstatter faste plasser med hjemmekontor er det en ting. Men ikke alle er så heldige som oss. Min dypeste medfølelse til de som sitter i digre kontorlandskap med free seating hver eneste dag. Vi har faste seminarer for å "kompensere" for hjemmekontorbruken, og da bor alle på hotell. Vi har også ledere som reiser rundt i landet hver gang de skal snakke med noen. Så det er fortsatt mye det kunne vært spart inn på. 

Anonymkode: 3b97d...f84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på de som sier det er djevelens verk! Jeg må dra på jobb en time tidligere enn før fordi jeg trenger en plass med litt ro. Kommer jeg på jobb litt senere så er alle plassene som er delvis ok opptatte. Akkurat det med å pakke opp og ned sakene er ikke så ille, men mest det der med å få «kapret» den beste plassen. Så er det mye mer støy, fremmede folk som man liksom skal sosialisere seg med, knøttsmå og trange stillerom… Ja, you name it! Har hjemmekontor to dager i uken og utnytter det til det fulle. Er mye mer effektiv på hjemmekontor. 

Det er tilsynelatende flertall som ikke synes om free seating. Hvorfor gjøres det ikke noe med det???

Anonymkode: df9ba...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært praksis lenge det. 

I min bedrift, som langt fra var den første, så byttet vi lokaler rundt 2017/2018 og innførte dette da. 

Poenget med et er jo enkelt å forstå - i min bedrift jobber en del folk turnus eller er i møter eller på hjemmekontor (ikke så vanlig hos oss før pandemien, men skjedde jo). Da vil mange faste pulter stå tomme store deler av dagen. Om alle kjører clean desk og rydder pulten sin bare de skal i et møte over 1 time, så kan alle dele på pultene og man trenger færre pulter, mindre plass og det koster mindre penger. Så enkelt er det. 

Har man i tillegg kontorer med lukket dør, så trenger man enda større areal, og det er enda dyrere for arbeidsgiver.

Det funket jo selvsagt absolutt ikke som forventet hos oss. Nå har vi en litt mer redigert versjon av det, det er ikke full free seating men delt opp i avdelinger, og noen finner jo mer eller mindre fast plass. Men det er ikke plass til at absoutt alle er på kontoret hele tiden, så ingen har helt fast plass. Jeg synes det funker greit, selv om jeg jobber best med mindre støy, det er åpent landskap som er mer problemet for meg enn at man ikke har en fast plass. Men vi kan ha hjemmekontor så mye vi vil så sitter hjemme når jeg har konsentrasjonsarbeid og trenger ro.

Anonymkode: 79221...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Henger meg på de som sier det er djevelens verk! Jeg må dra på jobb en time tidligere enn før fordi jeg trenger en plass med litt ro. Kommer jeg på jobb litt senere så er alle plassene som er delvis ok opptatte. Akkurat det med å pakke opp og ned sakene er ikke så ille, men mest det der med å få «kapret» den beste plassen. Så er det mye mer støy, fremmede folk som man liksom skal sosialisere seg med, knøttsmå og trange stillerom… Ja, you name it! Har hjemmekontor to dager i uken og utnytter det til det fulle. Er mye mer effektiv på hjemmekontor. 

Det er tilsynelatende flertall som ikke synes om free seating. Hvorfor gjøres det ikke noe med det???

Anonymkode: df9ba...575

Fordi det er dyrt å betale for arealet ditt som den pulten opptar når du er to dager på hjemmekontor, og mer kostnadseffektivt at andre ansatte som er på jobb kan bruke den når du er på hjemmekontor. 

Jeg er ikke fan av løsningen selv, skulle gjerne sett at alle hadde stort hjørnekontor med utsikt over Mahattan, en minibar, sofa og sjeselong og en liten minigolfbane på kontoret sitt, men det sier jo seg selv at dette vi koste bedriften mye mer.

Anonymkode: 79221...efa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trives godt med det. Forstår ikke helt hva som er styrete. 

PC og mus er med i sekken. Tastatur og vannflaske har jeg i skap på kontoret. Jeg kommer på jobb, tar av meg jakke, bytter sko, henter tastatur og vannflaske, finner en pult, plugger i PC, skrur på tastatur og mus - begynner å jobbe. 

Hos oss fungerer stille-soner, telefonrom, og alt slikt.

Vi er mye ute hos kunde, eller på hjemmekontor. Så trenger ikke plasser til alle. 

Hos oss er det likt for alle. Øverste leder må også hente tastatur i et skap, og finne seg en plass. 

Anonymkode: acf40...c74

Jeg skal begynne i ny jobb og er det sånn det er på den nye jobben. Det hørtes ut som at det fungerte bra for de fleste. veldig mange har hjemmekontor og da er det fornuftig med sånn fordeling. Men det virket som de aller fleste pleide å sitte på "faste" plasser, eller ihvertfall samme området.

Jeg kommer til å være en del på reise i den nye jobben og kommer til å ha en del hjemmekontor. Ser ikke poenget med å ha en fast plass som kommer til å stå tom 60%-80% av tiden. 

TS, skaff deg gode høretelefoner så stenger du støy ute. 

Anonymkode: b54ad...540

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i landskap nå, heldigvis med fast plass. Hadde vi byttet til free seating hadde jeg byttet jobb ved første anledning (heldigvis ikke vanskelig i min bransje). Jeg har laptop, bøker, notater og tegninger jeg gjerne bruker over flere dager. Hvis jeg skulle funnet nytt sted til dette hver dag hadde dagen blitt forferdelig ineffektiv. I tillegg trenger jeg å ha stolen innstilt i en viss stilling, dette tar også tid å justere hver eneste dag om jeg måtte sitte på ny plass. 

Nå bytter jeg snart jobb likevel og får cellekontor. Gleder meg til å kunne jobbe i fred og være sosial når jeg har behov for det, i stedet for å sitte og høre på timelange diskusjoner om fotball eller båt fra mine mannlige kolleger i 50-årene som for alt i verden ikke skal bruke sosial sone, men sitte midt i landskapet og snakke «for såpass må man tåle». 

Anonymkode: 75d86...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg sitter i landskap nå, heldigvis med fast plass. Hadde vi byttet til free seating hadde jeg byttet jobb ved første anledning (heldigvis ikke vanskelig i min bransje). Jeg har laptop, bøker, notater og tegninger jeg gjerne bruker over flere dager. Hvis jeg skulle funnet nytt sted til dette hver dag hadde dagen blitt forferdelig ineffektiv. I tillegg trenger jeg å ha stolen innstilt i en viss stilling, dette tar også tid å justere hver eneste dag om jeg måtte sitte på ny plass. 

Nå bytter jeg snart jobb likevel og får cellekontor. Gleder meg til å kunne jobbe i fred og være sosial når jeg har behov for det, i stedet for å sitte og høre på timelange diskusjoner om fotball eller båt fra mine mannlige kolleger i 50-årene som for alt i verden ikke skal bruke sosial sone, men sitte midt i landskapet og snakke «for såpass må man tåle». 

Anonymkode: 75d86...3bb

Det er det samme jeg har utfordringer med. At folk snakker i ett sett, noen er høylytte og tar ikke hensyn. Jobben min krever at jeg er fullt fokusert, da er det ikke lett å konsentrere seg med konstant støy. Har kjøpt støydempende headset, men er begrenset hvor bra det funker 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du så mye personlig utstyr? Jeg har bare pc. Docking, tastatur, skjermer og mus ligger på alle plassene. Det er bare å docke pc’en, så er jeg i gang. Annet utstyr trengs ikke. Og sitter noen på den vanlige plassen til sjefen når han kommer, så finner han bare en annen.

Anonymkode: a3cb7...f1a

🤢

Her avskaffet vi slikt under pandemien, og det kom heldigvis aldri tilbake.

Har et skap der jeg har mitt. 

Ellers enig - det jeg har på pulten er; tastatur, mus, vannflaske, telefon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trives godt med det. Forstår ikke helt hva som er styrete. 

PC og mus er med i sekken. Tastatur og vannflaske har jeg i skap på kontoret. Jeg kommer på jobb, tar av meg jakke, bytter sko, henter tastatur og vannflaske, finner en pult, plugger i PC, skrur på tastatur og mus - begynner å jobbe. 

Hos oss fungerer stille-soner, telefonrom, og alt slikt.

Vi er mye ute hos kunde, eller på hjemmekontor. Så trenger ikke plasser til alle. 

Hos oss er det likt for alle. Øverste leder må også hente tastatur i et skap, og finne seg en plass. 

Mennesker er ulike, og har ulike behov. 

Jeg jobber på flyplasser, i flyseter, i taxi og på hotellrom, min kone trenger sin faste plass i et hjørne med ulike remedier på riktig plass rundt arbeidstasjonen sin, stolen i riktig setting, og føler seg lost hvis det ikke er en liten blomserkvast og personlig bilde på pulten. Jeg har hatt henne med på jobb ett par ganger; det har absolutt ingenting for seg. 

Vi driver med et enormt arbeidslivsforsøk, der vi skal presse alle arbeidstakere inn i den samme, relativt uklare arbeidsstruktur og miljø modellen.

Det er lett for MEG fra  et personlig individuelt ståsted å lure på hva som er problemet, men gitt jobben min, og erfaringene mine, er det lett for meg å se at vi sparker flere ut av arbeidslivet enn vi er tjent med. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Jeg jobber på flyplasser, i flyseter, i taxi og på hotellrom, min kone trenger sin faste plass i et hjørne med ulike remedier på riktig plass rundt arbeidstasjonen sin, stolen i riktig setting, og føler seg lost hvis det ikke er en liten blomserkvast og personlig bilde på pulten. Jeg har hatt henne med på jobb ett par ganger; det har absolutt ingenting for seg. 

Vi driver med et enormt arbeidslivsforsøk, der vi skal presse alle arbeidstakere inn i den samme, relativt uklare arbeidsstruktur og miljø modellen.

Det er lett for MEG fra  et personlig individuelt ståsted å lure på hva som er problemet, men gitt jobben min, og erfaringene mine, er det lett for meg å se at vi sparker flere ut av arbeidslivet enn vi er tjent med. 

Veldig godt skrevet!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Dette er sært. Og da må man først og fremst tilpasse seg selv. Finne en jobb med 100% hjemmekontor. 

Ikke forvente at bedrifter skal betale millioner mer i husleie. Eller at vi som faktisk trives i landskap skal bli tvunget inn på unødvendige cellekontor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte handler dette om mva på husleie dersom deler av virksomheten driver avgiftsfritt, slik at man kan skrive av mva på hele husleien.

Be sjefen om tilrettelegging og fast plass dersom det skaper mye uro. Vi har i teorien free seating, men bruker i praksis kun faste plasser.

Anonymkode: 61c55...7ce

Skrevet

Skjønner det på de plassene der de ansatte er mye ute eller har hjemmekontor, men om man jobber fast på kontor er det en uting. De som kun jobber på kontoret må i det minst kunne få reservere seg en plass slik at det ikke blir så mye endringer hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, petterm said:

En måte å spare penger på.

Hvis man for eksempel finner ut at 25% av kontorene er ledige til en hver tid pga reise eller hjemmekontor så flytter man til lokaler med plass til 75% av de ansatte.

Men så går produktiviteten ned og sykmeldinger opp. 

Studier har vist at slike løsninger skader velferden på arbeidsplassen og er ikke lønnsomt 

• Liker 2
Skrevet
jor67 skrev (2 minutter siden):

Men så går produktiviteten ned og sykmeldinger opp. 

Studier har vist at slike løsninger skader velferden på arbeidsplassen og er ikke lønnsomt 

Det stemmer sikkert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...