Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet lokaler på jobb nylig og har endret fra faste plasser til «free seating». Hvem har kommet opp med denne ideen? Må pakke opp og ned alt utstyr hver dag, lite forutsigbart da jeg liker å vite hva jeg kommer til, støy fra alle kanter, ukjente folk som sitter ved siden av (jeg er ikke menneskesky altså, men det er jo en ny person hver dag) må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Jeg føler jeg jobber mindre effektivt enn jeg gjorde tidligere. Forsøkt å kapre til meg «enerom» en del, men har fått tilsnakk av leder om at det bare skal brukes ved tilrettelegging eller i «spesielle tilfeller». Jaha.

Er dette en ny praksis? 

Anonymkode: 40d57...265

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært ny praksis i årevis. Mange er til og med begynt å gå bort i fra det.

Jeg skjønner hva du mener. Selv så klarer jeg ikke slappe av i kroppen på jobb lenger. Det skal være naturlig belysning over alt. Det medfører innsyn uansett hvor du beveger deg. Selv pauserommene har fullt innsyn.

Jeg merker jeg bruker veldig mye mer tid på do i løpet av en arbeidsdag. Eneste plassen jeg får være meg selv.

Anonymkode: e2c45...422

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har det, men deg er pga at mange har hjemmekontor og ikke trenger faste plasser. De som kommer regelmessig synes jeg bør ha faste plasser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiveren din er nok litt på etterskudd. Clean desk er ikke «in» lenger nå.

Anonymkode: 4d1d6...5ab

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem har kommet opp med denne ideen?

Sjefer med eget kontor, tipper jeg. 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

høres helt idiotisk ut, kan skjønne det om det veksles mye med hjemmekontor, men for folk som regelmessig kommer inn på kontoret? Nei da hadde jeg klikket, glad vi ikke har det, 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart. Har aldri hørt om det. 

Anonymkode: 8938b...867

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt jæ….. Mye styr med utstyr hver dag, og bruker alt for lang tid på å komme i gang. Mye støy og uro når folk kommer og kopler seg opp, og har du fått en dårlig plassering i en «trafikksone» så er det null arbeidsro den dagen🤯 Blir ikke akkurat mer effektiv av det……

Anonymkode: 7c0b5...80a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi byttet lokaler på jobb nylig og har endret fra faste plasser til «free seating». Hvem har kommet opp med denne ideen? Må pakke opp og ned alt utstyr hver dag, lite forutsigbart da jeg liker å vite hva jeg kommer til, støy fra alle kanter, ukjente folk som sitter ved siden av (jeg er ikke menneskesky altså, men det er jo en ny person hver dag) må komme grytidlig om man skal være heldig å finne seg en plass ved vinduet mm… Jeg føler jeg jobber mindre effektivt enn jeg gjorde tidligere. Forsøkt å kapre til meg «enerom» en del, men har fått tilsnakk av leder om at det bare skal brukes ved tilrettelegging eller i «spesielle tilfeller». Jaha.

Er dette en ny praksis? 

En måte å spare penger på.

Hvis man for eksempel finner ut at 25% av kontorene er ledige til en hver tid pga reise eller hjemmekontor så flytter man til lokaler med plass til 75% av de ansatte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt med det. Forstår ikke helt hva som er styrete. 

PC og mus er med i sekken. Tastatur og vannflaske har jeg i skap på kontoret. Jeg kommer på jobb, tar av meg jakke, bytter sko, henter tastatur og vannflaske, finner en pult, plugger i PC, skrur på tastatur og mus - begynner å jobbe. 

Hos oss fungerer stille-soner, telefonrom, og alt slikt.

Vi er mye ute hos kunde, eller på hjemmekontor. Så trenger ikke plasser til alle. 

Alltid Vår skrev (12 minutter siden):

Sjefer med eget kontor, tipper jeg. 

Hos oss er det likt for alle. Øverste leder må også hente tastatur i et skap, og finne seg en plass. 

Anonymkode: acf40...c74

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Free seating er djevelens verk, det samme mener jeg om kontorlandskap.

Jeg har naturlig "clean desk" fordi jeg er strukturert, ryddig og digital av meg, men jeg er et menneske og de fleste av oss liker rutiner og fast, uforstyrret plass. 

Unntaket han adhd-fyren som elsker kontorlandskap fordi det er "mer sosialt", hvilket innebærer at han kan sitte å legge ut om attpåklatten sin, hans stolthet som vi alle er møkklei av å høre om.

Er jeg en grinebiter? Ja, til en viss grad, men en veldig effektiv en. 

Anonymkode: c857b...b1c

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Gikk fra eget kontor til free seating da jeg byttet jobb i fjor. Nå var det flere grunner til at jeg byttet tilbake til min gamle jobb, men free seating hjalp ikke på hvordan det var på den nye jobben. 

Der jeg jobbet fikk vårt team etterhvert reservert plasser sammen da vi trengte å kunne snakke raskt sammen, men da forsvinner jo deler av konseptet helt tenker jeg ...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det har vært ny praksis i årevis. Mange er til og med begynt å gå bort i fra det.

Jeg skjønner hva du mener. Selv så klarer jeg ikke slappe av i kroppen på jobb lenger. Det skal være naturlig belysning over alt. Det medfører innsyn uansett hvor du beveger deg. Selv pauserommene har fullt innsyn.

Jeg merker jeg bruker veldig mye mer tid på do i løpet av en arbeidsdag. Eneste plassen jeg får være meg selv.

Anonymkode: e2c45...422

Samme her. Benytter alle sjanser jeg får til å være alene. Syns det er helt pyton🥴

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste arbeidsplasser som har den ordningen har mange ansatte som er på hjemmekontor og/eller reise, og det derfor er veldig plassbesparende med free seating.

Hos oss er vi en gjeng på 6 stk som har faste plasser, med skillevegger. Vi er på kontoret omtrent hver dag, og jobber også med flere skjermer. 
Så har vi flere som bare har 1-2 dager i uka på kontor, eller noen timer her og der, de deler på noen plasser. 

Anonymkode: 1f6c0...68d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Free seating er djevelens verk, det samme mener jeg om kontorlandskap.

Jeg har naturlig "clean desk" fordi jeg er strukturert, ryddig og digital av meg, men jeg er et menneske og de fleste av oss liker rutiner og fast, uforstyrret plass. 

Unntaket han adhd-fyren som elsker kontorlandskap fordi det er "mer sosialt", hvilket innebærer at han kan sitte å legge ut om attpåklatten sin, hans stolthet som vi alle er møkklei av å høre om.

Er jeg en grinebiter? Ja, til en viss grad, men en veldig effektiv en. 

Anonymkode: c857b...b1c

Han fyren har neppe ADHD. Folk med ADHD blir slitne av sosiale treff og trenger mye alenetid i fred og ro. 

Anonymkode: 18716...94c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han fyren har neppe ADHD. Folk med ADHD blir slitne av sosiale treff og trenger mye alenetid i fred og ro. 

Anonymkode: 18716...94c

Hva er det du babler om? Jeg har ADHD, er utadvendt og ekstrovert, og ingenting lader batteriet mitt mer enn å være sosial. 🙄 Jeg holder forøvrig kjeft på jobb da, fordi jeg har jobbet beinhardt med å utvikle sosiale antenner. 😅

Anonymkode: 441d4...04a

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme som da åpent kontorlandskap ble populært (blant ledere), det skal spares penger. Men produktiviteten går selvsagt ned. Hos oss gikk vi heldigvis et skritt videre med mulighet for permanent hjemmekontor. Det spares enda mer penger, og produktiviteten går opp igjen.

Anonymkode: 3b97d...f84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme som da åpent kontorlandskap ble populært (blant ledere), det skal spares penger. Men produktiviteten går selvsagt ned. Hos oss gikk vi heldigvis et skritt videre med mulighet for permanent hjemmekontor. Det spares enda mer penger, og produktiviteten går opp igjen.

Anonymkode: 3b97d...f84

Vi får ikke ha fulltid hjemmekontor :( 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er idioti.

Jeg er i ferd med å bytte arbeidsplass for andre gang fordi de har innført dette rælet.

Det som er av forskning på tøvet, tilsier at det fungerer dårlig for de fleste - med unntak av gitte typer kreativt teamwork-stillinger. Det private er derfor i ferd med å gå bort fra det, men det offentlige ligger som vanlig femten år bak og kjører på...

Anonymkode: d7b4e...843

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsgiver nedskalerte kontorene våre etter pandemien og den økende bruken av hjemmekontor.

Derfor har vi nå free seeting. Det er rett og slett ikke plasser nok til alle, og de som gidder å dra på kontoret (ikke jeg!) rullerer på hvilke dager de drar inn.

Anonymkode: d3db1...657

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...