Gå til innhold

Hvorfor får ikke elevene ha på caps eller hette inne i klasserommet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (21 timer siden):

Tror du misforstår meg. Jeg stiller ikke spørsmål ved regel som generelt er satt i et lukket system, som skole eller lignende. Jeg spør bare hvor går grensen?

Hva hvis lærer bestemme at ikke lov med øredobber fordi Lea fikler med de, ikke lov med klokke på armen fordi Thomas blir distrahert. Ikke lov med glinsende detaljer på klær fordi det stjeler oppmerksomhet. Ikke lov med armbånd fordi Tuva fikler med det fremfor å følge med.

Hvis lærerne ønsker slike regler for sin klasse, absolutt, kjør på. Men jeg stiller kritiske spørsmål ved å slå alt under en kam fordi noen personer forstyrrer, kollektive regler som kun går på enkelt tilfeller er jeg svært lite fan av. Synes det blir en litt farlig presedens å sette regler slik fordi man ikke har lyst å ta tak i enkelt tilfellene som oppstår.

Videre så stilte jeg spørsmål om hvorfor noen konservative regler uteblir mens andre blir.

Jeg kalte rektoren min Fru Mykleberg og læreren min for lærerinnen. Det er nok de fleste enige om at er litt rart å gjøre i dag. Vi måtte også reise oss opp og stå bak stolen når rektor kom inn, om så bare for å gi en beskjed. 

I følge tråden her da så er Olav Thon respektløs og hadde ikke folkeskikk når han gikk der med den røde luen sin. Eller Petter Stordalen når han utfordrer samfunnsnormer. Er det ikke egentlig bra at vi utfordrer samfunnsnormer, hvis ikke så hadde vi vel ikke hatt LGBTQ+ bevegelsen og likestilling, osv..

Det er ikke det samme med lue inne og øredobber/klokke. Lur inne er dårlig folkeskikk, og en kjent og vanlig regel. Ingen jeg kjenner går med lue inne (kjenner ikke så mange under tolv, da😂). Øredobber og klokker er det ikke tilsvarende regler/normer for. 

Anonymkode: 5c35d...447

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en tåpelig og gammeldags regel. På samtlige av mine arbeidsplasser er det flere av mannfolkene som går med caps inne - og jeg har jobbet i både banker, finansinstitusjoner, og mediehus. 

Både jeg og ene sønnen min har autisme, og sliter veldig med lyssensitivitet. Barnet mitt får gå med caps inne på skolen. Det er rett og slett et hjelpemiddel for å beskytte seg mot lys som for ham er direkte vondt i øynene. 

Anonymkode: 77b28...f37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 8.39):

Jeg er lærer, og foretrekker å ha færrest mulig «unødvendige» regler å håndheve. Dette med lue/caps går innunder dette, det samme gjør å ha vannflaske på pulten i timen, lytte til musikk mens man jobber selvstendig, tygge tyggis så lenge den havner i søppelbøtta osv. Jeg mener at dersom en handling fører med seg en negativ konsekvens, for eksempel at dersom vannflasken får stå på pulten fører til at elevene blir sittende å fikle med den og bli ukonsentrerte tar vi den vekk, om ikke er det ikke et problem, og dermed heller ikke behov for en regel mot det. Om det blir et problem er det en naturlig konsekvens at vi ikke han ha vannflaske på pulten. Det samme gjelder caps/lue. Om det blir et problem i den aktuelle klassen kan vi ha en en regel mot det, om ikke er det ikke behov for et forbud. 

Dessverre jobber jeg på en skole hvor ledelsen er fan av detaljstyring, så vi har regler «ovenfra» om alt det overnevnte. 

Anonymkode: deb9c...a2d

Lurer på hva som har skjedd med menneskeheten? 
I min klasse på uskolen så kunne lærer gå ut i timen og det var like stille og rolig når han kom inn igjen . 
Vi var vant til å akseptere at vi hadde skolearbeid som skulle gjøres 

Anonymkode: 7a46f...de6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er en tåpelig og gammeldags regel. På samtlige av mine arbeidsplasser er det flere av mannfolkene som går med caps inne - og jeg har jobbet i både banker, finansinstitusjoner, og mediehus. 

Både jeg og ene sønnen min har autisme, og sliter veldig med lyssensitivitet. Barnet mitt får gå med caps inne på skolen. Det er rett og slett et hjelpemiddel for å beskytte seg mot lys som for ham er direkte vondt i øynene. 

Anonymkode: 77b28...f37

Og det synes jeg er helt ok. Er det spesielle behov så burde man tilpasse seg. Med det sagt så er kommunikasjon hele essensen i undervisning. Jeg som lærer har et større problem med caps enn lue. Problemet er å skulle forskjellsbehandle basert på hodeplagg. Det er et veldig lite «offer» å ikke ha på seg hodeplagg i skoletimene.

Anonymkode: 0c621...dfe

AnonymBruker
Skrevet
Biloba skrev (På 20.8.2025 den 22.45):

Tror du det er kapasitet til å ta alle barn som føler behov for hette eller caps i terapi? 😂😂😂

Men, hodeplagg som skjermer litt kan være et hjelpemiddel for barn med autisme og adhd, for å gjemme seg litt, og skjerme for distraherende og overveldende sanseinntrykk, lysrør som glitcher for dem osv. 

Skolen skal selvsagt legge til rette for læring, ikke frata dem hjelpemidler som kan hjelpe på konsentrasjon.

Jeg nevner ikke terapi, eller? Hvis man alltid skal gjøre det som er mest komfortabelt så blir livet veldig begrenset etter hvert, for med den livsstilen blir det mindre og mindre som er komfortabelt. Jo fortere de lærer seg at ja, dette er ukomfortabelt, men ikke farlig, jo bedre er det.

Det nevnes ingenting om diagnoser i HI, men min erfaring er at om det er diagnoser så strekker skolen seg langt for å tilrettelegge.

Anonymkode: 143be...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer på hva som har skjedd med menneskeheten? 
I min klasse på uskolen så kunne lærer gå ut i timen og det var like stille og rolig når han kom inn igjen . 
Vi var vant til å akseptere at vi hadde skolearbeid som skulle gjøres 

Anonymkode: 7a46f...de6

Jeg gikk på ungdomsskolen på 80 tallet, og vi satt ikke stille som mus. Det var da stadig vekk en eller annen som lagde ablegøyer eller drama. 

Vi fikk riktig nok ikke ha caps på, men det hadde nok ikke gjort så store forskjellen på folkeskikken hos noen av mine medelever.  

Mitt barn er en meget pliktoppfyllende gutt, og vil aldri krangle med læreren om å få ha på caps. Men han synes det er leit og vanskelig. Dette snakker han mye om hjemme, og bruker heller ekstra krefter på å skjerme seg på skolen.  Vi merker at han blir sliten av det.  

Uansett så synes jeg virkelig at dette er en utdatert regel. 

Hi

Anonymkode: 7018c...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Skal jenter ha lov å bruke hijab eller gutter feks turban- så burde de som vil få lov å bruke caps eller lue også. Hvis hijab kun er et religiøst symbol som feks et smykke med kors - da burde det vel ikke være noe problem å ha det av akkurat på skolen? Hvis en gutt vil ha en lue med kors på- og sier det er et religiøst symbol- hva skjer da? Jobber man med nyhetene på tv eller feks som politi kan man ikke bruke religiøse symboler. Men alle vet jo at hijaben er mer enn noe religiøst- det er for å dekke jenter og kvinner  til og en del av en undertrykkende kultur. Og ingen lærer tør vel å si noe imot det- da blir de sett på som «islamofob» og rasist og får sikkert sparken.

Anonymkode: 71c5d...0ac

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, er hijab greit er lue greit.

Anonymkode: 1e08d...c16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 8.03):

Artig at du kommer med sterke antakelser om min måte å oppdra barna mine på. 

Vi har hatt stor fokus på høflighet og god oppførsel. Alle mine barn er snille, hjelpsomme, arbeidsomme og godt likt. 

Men så har jeg et barn som synes det er litt vanskelig med fokus på seg selv, som ønsker å gjemme seg litt. Her har hette og caps vært til stor hjelp.  

Jeg vet jo at det tilrettelegges for alt mulig på skolen. Har hatt barn i skolen i mange år, så har sett det meste. Men akkurat caps, nei der går grensen for tilrettelegging. 

Mitt barn skal nok klare seg, får bare en tøffere start på skolen. Vi må oppfordre og lokke for at barnet skal gå inn, men vi klarer det også. Men synes jo det er et helt unødvendig møte med skolen, som hadde vært løst på en utrolig enkel måte.  

Ordne legeerklæring på hette og caps så får nok barnet tilrettelagt slik at det kan ha det på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 19.00):

Jeg gikk på ungdomsskolen på 80 tallet, og vi satt ikke stille som mus. Det var da stadig vekk en eller annen som lagde ablegøyer eller drama. 

Vi fikk riktig nok ikke ha caps på, men det hadde nok ikke gjort så store forskjellen på folkeskikken hos noen av mine medelever.  

Mitt barn er en meget pliktoppfyllende gutt, og vil aldri krangle med læreren om å få ha på caps. Men han synes det er leit og vanskelig. Dette snakker han mye om hjemme, og bruker heller ekstra krefter på å skjerme seg på skolen.  Vi merker at han blir sliten av det.  

Uansett så synes jeg virkelig at dette er en utdatert regel. 

Hi

Mamma skrev i meldeboken til meg og søsteren min på ungdomsskolen innimellom:

xxx må ha på lue inne i dag pga dårlig hårdag om jeg ikke rakk å rette ut håret på morgenen😆 

Anonymkode: 106e5...885

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 6.52):

"

Elevar og vaksne deltakarar skal ikkje bruke plagg som dekkjer heile ansiktet eller delar av det, når dei får opplæring. Det same gjeld når elevar deltar i skolefritidsordninga eller får leksehjelp.

Tilsette i skolen skal ikkje bruke plagg som dekkjer heile ansiktet eller delar av det, når dei er saman med elevane eller deltakarane. "

Anonymkode: 044ec...d73

Så lenge capsen ikke stopper nøyaktig i hårfestet så dekker den deler av ansiktet. Kan du garantere at en caps aldri vil skli nedenfor hårfestet i løpet av dagen?

Anonymkode: 51172...ad9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 23.48):

Ja, det lurer jeg oppriktig på. 

Hva er begrunnelsen til dere lærere? 

Jeg er en godt voksen dame, men synes at denne regelen er gammel og utdatert.  

Dette er ikke en regel, virker som du tror det gjelder på alle skoler..men det er opp til hver enkelt lærer/skole

Anonymkode: 3adf7...f02

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de ha det?

Anonymkode: 91611...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...