Gå til innhold

Hvorfor får ikke elevene ha på caps eller hette inne i klasserommet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen hører dårlig og må lese ansiktet deres f.eks.  

Anonymkode: a5fdf...3f3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vanlig, normal folkeskikk å ikke bruke caps, lue eller hette inne. Mine elever får ikke lov til det, og eget barn får ikke lov til dette hjemme. Hodeplagg bruker man utendørs.

Anonymkode: f94cf...057

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skolen har også et danningsoppdrag. Alt handler ikke om å lære seg fag. Man skal også lære seg og være en del av et større samfunn og gruppe. Da må man også øve på at alle hensyn til individet ikke alltid kan tas. Ja, kanskje ubehagelig å ikke kunne gjemme seg for enkelte, men ytterst få er helt avhengig av det. De fleste barn klarer fint å lære seg dette så lenge de bli pushet til det og opplever at det går bra. Så er det noen få som er unntaket. Og det går fint, men vi må passe på at vi ikke gjør en bjørnetjeneste for de som egentlig kan pushes gjennom noe som er litt ubehagelig å vokse på det.

Alle ønsker å være normale. Vi må slutte å gjøre barn unormale som egentlig ikke trenger det. Hvorfor skal vi tilrettelegge for alt som oppleves ubehagelig i stedet for å lære å komme oss gjennom det? Barne som slipper unna alt fordi det oppleves vnaskelig blir de rare og de tar på seg rollen uten at de vet det og bruker mange år på å bryte ut av den hvis de i det hele tatt klarer det. 

Kanskje ulogisk at man ikke kan ha hatt inne, men er det regelen så er det jo fint å øve på at man følger den likevel. Ganske mange teite regler i samfunnet som oppleves som unødvendige eller belastende for enkelte, men det må man bare lære seg at egne behov må til tider settes til side. Og dette øver vi på i skolen, for det er et kjempebehov for det. 

Anonymkode: 8f171...b9e

Personer med sensoriske vansker opplever jo ikke at det går bra å bli utsatt for for mange inntrykk. De får plager av det, noen til og med sterke plager som melt down, shut down, hodepine, utmattelse.

Hvor mange får egentlig betydelige plager av at sidemannen har på hette eller caps? 

AnonymBruker
Skrevet

Husker vi ikke fikk lov å gå med lue/caps pga faren for lus. Såg ikke at jenter med hijab måtte ta den av. Lusen diskriminerer ikke, så får man lus av lue får man det av andre hodeplagg også. Det er bare et plagg, har ingenting med folkeskikk å gjøre heller. 

Anonymkode: f0e61...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som mener regelen er utdatert, tenker dere at det er greit med caps/lue i begravelse?

når man stemmer?

i en konfirmasjon? 

når man sitter i et formelt møte?

Er det ikke greit at elevene allerede fra tidlig alder lærer å følge samfunnets normer som handler noe om hvordan en kler seg i noen ulike settinger? 

Anonymkode: 4ac94...dc6

Normal folkeskikk er dessverre utdøende, kan det virke som. Nå er det bare meg, meg, meg, og alle vil bare gjøre som de vil. Husker det var en tråd rundt 17. mai også hvor folk mente at «selvfølgelig kan barn gå i joggedress og slitne joggesko i barnetoget». Jeg er så enig med deg at barn bør lære å følge samfunnsnormer og lære at det er ikke ALLTID man kan ha på seg akkurat det man vil.

Jeg tenker mitt om folk som ikke har normal folkeskikk. Når jeg f.eks. ser voksne mannfolk sitte med caps inne på en restaurant tenker jeg automatisk at det er snakk om mennesker med lav kulturell kapital og sosioøkonomisk status. Folk som ikke lærer ungene sine folkeskikk virker rett og slett litt enkle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (1 minutt siden):

Men det du skriver høres fint ut det, men det ingen klarer å svare på er hvordan det å ha på lue eller caps ikke går på folkeskikk? Er det kun fordi det er en gammel regel som sier det? Før var det folkeskikk å si lærerinne eller etternavn også, dette har vi fått bort ifra, hvorfor holder vi ved denne konservative verdien? Man sier jo egentlig at lærere som tillater hodeplagg ikke gir elevene dannelse da, siden dere sitter på fasiten. Ingen som egentlig har svart utdypende på spørsmålet til TS.

Dannelsen sitter i å følge en regel som er satt. Så hvis regelen på en annen skole er at lue er lov så er det helt greit for meg, er regelen at det ikke er lov så synes jeg det burde respekteres uten å krangle på det. På skolen jeg jobber har vi også en regel om innesko, selv på de dagene hvor det er helt tørt og fint ute og det kommer så og si null rusk inn med skoene. Jeg skulle ønske de kunne ha gått inn med utesko fordi er så innmari trege på gangen noen av de. Likevel forventer vi at elevene tar av skoene på gangen og bruker den tida det tar på å lære seg at de må få opp farten eller bli for sene. I går syklet klassen min til en lekeplass på tur. Noen av elevene hadde veldig lyst til å sykle rundt der, men det er ikke lov å sykle der. Det var ingen andre enn oss der, de kunne fint ha syklet uten at det hadde skjedd noe som helst galt, men vi øver på å følge skilt og regler så det fikk de ikke lov til.

Vi øver på disse litt teite og kanskje unødvendige reglene, selv om reglene i seg selv ikke er så viktige. Men det er det å følge regler som samfunnet har satt, om det er minisamfunn i en klasse, eller storsamfunnet, som er det viktige. Når de blir eldre kan de velge selv om de følger regler og normer, men veldig lurt å øve først på å følge regler og lære om hvorfor vi gjør det.

Jeg ser hvorfor det virker ulogisk med lue inne. Men det er nå sånn at det har vært sånn lenge i vår kultur, at det er vanlig å ta av lue inne og ikke gjemme seg bort i klærne når du snakker med noen. Synes det hadde vært rart hvis personen i kasse satt med hetta helt igjenknytt og mumla lavt når jeg betalte. Jeg kunne fint handla uansett, jeg kan lese summen på skjermen osv, men det hadde liksom blitt litt rart. Litt som at det også er vanlig å gå med rene klær, selv om flekkete klær ikke går utover noen andre. Eller hvordan det er litt rart å gå med pysj på skolen, eller morgenkåpe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Caps og lue inne er greit, så lenge de holdes i ro på hodet og ørene syns. De får ikke ha på seg hette eller lue som trekkes over ørene av den enkle grunn at vi ikke ønsker at de sitter med musikk eller lignende i ørene i undervisningen. 

Når det er sagt merker vi faktisk en holdningsendring hos en del av våre elever etter at de fikk ha på seg caps/lue inne. Noen blir litt tøffere i holdningen mot mange voksne. Det er greit å ta med seg..  

Anonymkode: 47a66...f72

AnonymBruker
Skrevet
Biloba skrev (8 minutter siden):

Personer med sensoriske vansker opplever jo ikke at det går bra å bli utsatt for for mange inntrykk. De får plager av det, noen til og med sterke plager som melt down, shut down, hodepine, utmattelse.

Hvor mange får egentlig betydelige plager av at sidemannen har på hette eller caps? 

Ja derfor jeg skrev at det er unntak. Det er ikke mange det er snakk om som ikke kan lære seg dette. Ja det er noen og ja man må vise skjønn og ikke være helt firkanta. Men hvis regelen er ikke lue synes jeg man helt klart skal etterstrebe og øve på det så langt det lar seg gjøre. Det er ikke mange elever per klasse som ikke klarer dette uten melt down. Så er det en nå og da som trenger noe annet, og det er greit. Men Per som synes det er ubehagelig at alle ser på han når egentlig ingen gjør det, trenger å øve på dette og oppleve at det faktisk går helt greit, og at flere ser på han hvis han er den eneste som får unntak på regelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dannelsen sitter i å følge en regel som er satt. Så hvis regelen på en annen skole er at lue er lov så er det helt greit for meg, er regelen at det ikke er lov så synes jeg det burde respekteres uten å krangle på det. På skolen jeg jobber har vi også en regel om innesko, selv på de dagene hvor det er helt tørt og fint ute og det kommer så og si null rusk inn med skoene. Jeg skulle ønske de kunne ha gått inn med utesko fordi er så innmari trege på gangen noen av de. Likevel forventer vi at elevene tar av skoene på gangen og bruker den tida det tar på å lære seg at de må få opp farten eller bli for sene. I går syklet klassen min til en lekeplass på tur. Noen av elevene hadde veldig lyst til å sykle rundt der, men det er ikke lov å sykle der. Det var ingen andre enn oss der, de kunne fint ha syklet uten at det hadde skjedd noe som helst galt, men vi øver på å følge skilt og regler så det fikk de ikke lov til.

Vi øver på disse litt teite og kanskje unødvendige reglene, selv om reglene i seg selv ikke er så viktige. Men det er det å følge regler som samfunnet har satt, om det er minisamfunn i en klasse, eller storsamfunnet, som er det viktige. Når de blir eldre kan de velge selv om de følger regler og normer, men veldig lurt å øve først på å følge regler og lære om hvorfor vi gjør det.

Jeg ser hvorfor det virker ulogisk med lue inne. Men det er nå sånn at det har vært sånn lenge i vår kultur, at det er vanlig å ta av lue inne og ikke gjemme seg bort i klærne når du snakker med noen. Synes det hadde vært rart hvis personen i kasse satt med hetta helt igjenknytt og mumla lavt når jeg betalte. Jeg kunne fint handla uansett, jeg kan lese summen på skjermen osv, men det hadde liksom blitt litt rart. Litt som at det også er vanlig å gå med rene klær, selv om flekkete klær ikke går utover noen andre. Eller hvordan det er litt rart å gå med pysj på skolen, eller morgenkåpe. 

Tror du misforstår meg. Jeg stiller ikke spørsmål ved regel som generelt er satt i et lukket system, som skole eller lignende. Jeg spør bare hvor går grensen?

Hva hvis lærer bestemme at ikke lov med øredobber fordi Lea fikler med de, ikke lov med klokke på armen fordi Thomas blir distrahert. Ikke lov med glinsende detaljer på klær fordi det stjeler oppmerksomhet. Ikke lov med armbånd fordi Tuva fikler med det fremfor å følge med.

Hvis lærerne ønsker slike regler for sin klasse, absolutt, kjør på. Men jeg stiller kritiske spørsmål ved å slå alt under en kam fordi noen personer forstyrrer, kollektive regler som kun går på enkelt tilfeller er jeg svært lite fan av. Synes det blir en litt farlig presedens å sette regler slik fordi man ikke har lyst å ta tak i enkelt tilfellene som oppstår.

Videre så stilte jeg spørsmål om hvorfor noen konservative regler uteblir mens andre blir.

Jeg kalte rektoren min Fru Mykleberg og læreren min for lærerinnen. Det er nok de fleste enige om at er litt rart å gjøre i dag. Vi måtte også reise oss opp og stå bak stolen når rektor kom inn, om så bare for å gi en beskjed. 

I følge tråden her da så er Olav Thon respektløs og hadde ikke folkeskikk når han gikk der med den røde luen sin. Eller Petter Stordalen når han utfordrer samfunnsnormer. Er det ikke egentlig bra at vi utfordrer samfunnsnormer, hvis ikke så hadde vi vel ikke hatt LGBTQ+ bevegelsen og likestilling, osv..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folkeskikk, folkeskikk, bla bla bla.. dette er jo bare gammelt snerp basert på en kjerringvise. Hvis man blir oppriktig fornærmet av at noen har på seg lue inne så bør man gå og se på nyhetene eller noe. Finn noe ekte å bli opprørt over!

Hvordan er det i det hele tatt mulig å ha problemer med en lue? Det er da ikke snakk om sombrero eller finlandshette? 

Anonymkode: f1fd0...3e9

Noen bruker lua/ hetta nærmeste som ei finlandshette. For å skjule seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi det er vanlig, normal folkeskikk å ikke bruke caps, lue eller hette inne. Mine elever får ikke lov til det, og eget barn får ikke lov til dette hjemme. Hodeplagg bruker man utendørs.

Så glad mange lærere faktisk ser forbi det gamle utdaterte regeloppleggrt og heller skjønner at det finnes andre ting å bry seg om 

Anonymkode: 437af...078

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (Akkurat nå):

Tror du misforstår meg. Jeg stiller ikke spørsmål ved regel som generelt er satt i et lukket system, som skole eller lignende. Jeg spør bare hvor går grensen?

Hva hvis lærer bestemme at ikke lov med øredobber fordi Lea fikler med de, ikke lov med klokke på armen fordi Thomas blir distrahert. Ikke lov med glinsende detaljer på klær fordi det stjeler oppmerksomhet. Ikke lov med armbånd fordi Tuva fikler med det fremfor å følge med.

Hvis lærerne ønsker slike regler for sin klasse, absolutt, kjør på. Men jeg stiller kritiske spørsmål ved å slå alt under en kam fordi noen personer forstyrrer, kollektive regler som kun går på enkelt tilfeller er jeg svært lite fan av. Synes det blir en litt farlig presedens å sette regler slik fordi man ikke har lyst å ta tak i enkelt tilfellene som oppstår.

Videre så stilte jeg spørsmål om hvorfor noen konservative regler uteblir mens andre blir.

Jeg kalte rektoren min Fru Mykleberg og læreren min for lærerinnen. Det er nok de fleste enige om at er litt rart å gjøre i dag. Vi måtte også reise oss opp og stå bak stolen når rektor kom inn, om så bare for å gi en beskjed. 

I følge tråden her da så er Olav Thon respektløs og hadde ikke folkeskikk når han gikk der med den røde luen sin. Eller Petter Stordalen når han utfordrer samfunnsnormer. Er det ikke egentlig bra at vi utfordrer samfunnsnormer, hvis ikke så hadde vi vel ikke hatt LGBTQ+ bevegelsen og likestilling, osv..

Ja da skjønner jeg mer hva du mener. Og jeg vet heller ikke hvor grensen går. Jeg tror det bare er viktig å sette grensen et sted hvis det er behov og stå i det så langt det lar seg gjøre. Øredobber, glinsende klær og armbånd har aldri vært noe problem så langt jeg vet, så der har vi ikke noen spesielle regler på min skole. Smartklokker derimot har helt klart forstyrret både eier og medelever. På skolen jeg jobber kjører vi like regler på alle trinn. Vi lager ikke regler hvis det ikke er behov. Flertallet mente at vi ikke skal ha lue i klasserommet, og det var flere argument for hvorfor, så da kjører vi det. Ellers har vi fellesregler for smartklokker og mobil. Forstyrrer noe må det legges i sekken. 

Jeg kan ikke svare på hvorfor det med lue er sånn. Det må kanskje en sosialantropolog svare på 😛 Det er viktig å utfordre smafunnsnormer, men det er også vikte å lære seg samfunnsnormer. Trenger ikke at en 1.klassing skal krangle på hver minste regel. Det er en som ikke få så veldig mange venner. Det blir veldig fort lagt merke til hos medelever om de skiller seg ut på en god eller dårlig måte. Her er det en balanse alle må finne ut av, men tenker det er lurt at grunnlaget er å samarbeide med samfunnet, ikke starte med å gå imot det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Normal folkeskikk er dessverre utdøende, kan det virke som. Nå er det bare meg, meg, meg, og alle vil bare gjøre som de vil. Husker det var en tråd rundt 17. mai også hvor folk mente at «selvfølgelig kan barn gå i joggedress og slitne joggesko i barnetoget». Jeg er så enig med deg at barn bør lære å følge samfunnsnormer og lære at det er ikke ALLTID man kan ha på seg akkurat det man vil.

Jeg tenker mitt om folk som ikke har normal folkeskikk. Når jeg f.eks. ser voksne mannfolk sitte med caps inne på en restaurant tenker jeg automatisk at det er snakk om mennesker med lav kulturell kapital og sosioøkonomisk status. Folk som ikke lærer ungene sine folkeskikk virker rett og slett litt enkle.

Folk som dømmer andre basert på et hodeplagg, ser jeg på som litt enkle 

Anonymkode: 437af...078

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men å tenke stygt om mennesker basert på en enkel handling, det tenker du er innafor? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 23.48):

Ja, det lurer jeg oppriktig på. 

Hva er begrunnelsen til dere lærere? 

Jeg er en godt voksen dame, men synes at denne regelen er gammel og utdatert.  

Anonymkode: 7018c...f4c

Det lurer jeg også på! 

Caps/hette eller lue ga meg en slags trygghet (gjør det fremdeles..), så hatet den regelen!

Anonymkode: 4dff5...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Er kun krav omkring å ikke ha ansiktsdekkende plagg:

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/lov-om-grunnskoleopplaringa-og-den-vidaregaande-opplaringa-opplaringslova/sjuande-del--forskjellige-reglar/kapittel-27-reklameforbud-og-forbod-mot-ansiktsdekkjande-plagg/-27-2-forbod-mot-bruk-av-plagg-som-dekkjer-ansiktet/?forarbeid=true

"

Tilsette i skolen skal ikkje bruke plagg som dekkjer heile ansiktet eller delar av det, når dei er saman med elevane eller deltakarane. Det same gjeld dei som arbeider i skolefritidsordninga, leksehjelpordninga, skolehelsetenesta eller den pedagogisk-psykologiske tenesta.

Forbodet gjeld ikkje tildekking av ansiktet av omsyn til vêr, helse eller tryggleik, eller tildekking som tener pedagogiske eller sosiale føremål."

Anonymkode: 044ec...d73

AnonymBruker
Skrevet

"

Elevar og vaksne deltakarar skal ikkje bruke plagg som dekkjer heile ansiktet eller delar av det, når dei får opplæring. Det same gjeld når elevar deltar i skolefritidsordninga eller får leksehjelp.

Tilsette i skolen skal ikkje bruke plagg som dekkjer heile ansiktet eller delar av det, når dei er saman med elevane eller deltakarane. "

Anonymkode: 044ec...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja derfor jeg skrev at det er unntak. Det er ikke mange det er snakk om som ikke kan lære seg dette. Ja det er noen og ja man må vise skjønn og ikke være helt firkanta. Men hvis regelen er ikke lue synes jeg man helt klart skal etterstrebe og øve på det så langt det lar seg gjøre. Det er ikke mange elever per klasse som ikke klarer dette uten melt down. Så er det en nå og da som trenger noe annet, og det er greit. Men Per som synes det er ubehagelig at alle ser på han når egentlig ingen gjør det, trenger å øve på dette og oppleve at det faktisk går helt greit, og at flere ser på han hvis han er den eneste som får unntak på regelen.

Melt down kommer når begeret er overfylt, og for mange elever ikke mens de er i adrenalin i skolehverdagen,  men når de kommer hjem etter å vært i konstant stress. De fleste av de mest "oppegående" elevene med spesielle behov vil lide i stillhet og skjule sine vansker så langt det lar seg gjøre i klasserommet.

Å oppheve lueforbud vil bidra til at disse elevene slipper "outing" og stigmatisering. 

Skrevet (endret)

La oss snakke med mat i munn, ha beina på bordet, ikke takke for gaver, etc. la oss stoppe enda mer med høflighet, skikk og bruk! Bra plan! (Høyst ironisk ment!)

Endret av mereo
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (6 timer siden):

La oss snakke med mat i munn, ha beina på bordet, ikke takke for gaver, etc. la oss stoppe enda mer med høflighet, skikk og bruk! Bra plan! (Høyst ironisk ment!)

De tingene du beskriver her har i de fleste tilfellene en påvirkning på andre i form av å være hyggelig mot hverandre (takke), reinslighet (føttene på bordet) , forståelse av ord (mat i munnen. Hvordan påvirker det deg om jeg sitter med capsen på, fremfor å ha et skaut på hodet (som var mer eller mindre påkrevd for norske jenter/kvinner for 100-150 år siden). Hvilken hendelse vil du si at lue på inne, påfører deg eller andre i nærheten? 

Anonymkode: 13d91...c52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...